Mengapa komputer riba dipanaskan - apa yang perlu dilakukan jika komputer riba sangat panas

Sekiranya tidak, komputer riba baru menjadi terlalu panas (atau membeku, melambatkan, mematikan atau membuat banyak bunyi), walaupun semuanya normal sebelum Ini bermaksud bahawa radiator penyejuk di dalam komputer riba tersumbat dengan habuk atau bulu. Anda boleh melakukan sebaliknya dan cuba membersihkan sistem penyejukan komputer riba dari habuk sendiri.

Program perlahan, lebih sejuk bising, komputer riba mati dengan sendirinya - pasti ada tanda bahawa ia terlalu panas. Penyebab kepanasan yang paling biasa adalah habuk yang menyumbat gril pengudaraan dan bahagian dalam komputer riba. Udara sejuk tidak mengalir dalam jumlah yang betul, yang menyebabkan terlalu panas komponen. Ia dirawat dengan membersihkan.

Harap maklum bahawa pembersihan diri memerlukan pemahaman mengenai reka bentuk komputer riba. Oleh itu, jika anda tidak yakin dengan kemampuan anda, maka lebih baik menghubungi pusat servis.

Membersihkan komputer riba dari habuk

Sistem penyejukan komputer riba terletak di papan induk. Ia terdiri daripada kipas (penyejuk), litar penyejuk dan radiator (lihat foto). Udara penyejuk masuk melalui bukaan di perumahan. Mereka terletak di bahagian bawah atau di sisi. Terdapat elemen penting lain pada papan induk komputer riba - jambatan yang disebut, cip video, dan pemproses pusat.

Mari mulakan dengan kaedah termudah. Yang anda perlukan hanyalah pemutar skru, pelapik kapas, kaleng udara termampat, dan sarung tangan anti-statik.

  • Kami memakai sarung tangan, menanggalkan penutup belakang komputer riba.
  • Kami mengeluarkan serpihan debu besar dengan penyapu kapas, kemudian meniup sistem penyejukan dengan udara termampat dari kaleng. Hati-hati agar tidak membengkokkan paip penyejuk dan sirip radiator.
  • Penyejuk ditiup dengan "ritsleting" pendek agar tidak terlalu banyak berehat. Hati-hati jangan sampai udara terkompresi atau merosakkan komponen lain di papan induk.

Pembersihan yang lebih drastik dapat dilakukan. Benar, ini memerlukan lebih banyak kelayakan daripada kaedah sebelumnya. Dan mereka menggunakannya dalam kes lanjutan.

Pisahkan penyejuk dengan berhati-hati dari papan induk dan bersihkan habuk dengan berus. Bahagian plastik casing, terutama pemanggang radiator, dirawat dengan busa dan dibersihkan dengan kain bersih. Kami mengeluarkan habuk dari litar penyejukan. Anda boleh mencabut penyejuk dengan mengeluarkan bilahnya. Untuk melakukan ini, angkat bilah dan, jika dilepaskan dengan gelendong, angkat dan bersihkan hingga bersinar. Beberapa titisan minyak di tempat duduk gelendong dan pasangkan penyejuk.

Selepas itu, pasang kembali semuanya dengan teliti.

Sebaiknya lakukan pencegahan pencucian komputer riba setiap dua minggu sekali dan bawa ke pusat servis sekurang-kurangnya sekali setahun.

Menggantikan pasta termal dalam komputer riba

Agar tidak membongkar komputer dua kali, kami mengesyorkan mengganti pasta termal pada masa yang sama. Lemak termal adalah bahan yang digunakan di antara permukaan atas prosesor dan permukaan bawah papan untuk memindahkan haba dengan lebih berkesan. Lama kelamaan, ia mengering dan kehilangan sifat pengalir haba. Oleh itu, ia perlu diubah dari semasa ke semasa. Pertama, keluarkan pemproses dan cip video dengan berhati-hati dari papan. Keluarkan minyak terma lama dengan pembersih busa untuk permukaan plastik. Sapukan lapisan nipis pasta termal segar dan pasangkan kembali pemproses dan cip video.

Komputer menjadi panas kerana program

Sebab kedua untuk terlalu panas adalah operasi program yang menuntut. Gejala: Komputer dimatikan semasa bermain permainan atau menjalankan aplikasi grafik. Cuba gunakan pad penyejuk komputer riba. Sebaiknya gunakan dudukan setiap kali anda bermain atau bekerja dalam pakej grafik. Mengehadkan kuasa pemproses maksimum hingga 60-80% akan membantu mengurangkan suhu.

Komputer dijangkiti virus

Sebab terakhir berlaku pemanasan berlebihan adalah kerana komputer dijangkiti virus. Kemas kini antivirus anda dan periksa komputer riba anda.

Jangan letakkan komputer riba anda di permukaan lembut seperti selimut atau permaidani. Mereka bukan sahaja menghalang peredaran udara yang betul, tetapi juga sumber debu dan zarah kecil yang lain.

Baca: "Cara Memilih Laptop: 2 Petua Untuk Mengelakkan Jatuh Janji Bagi Pemasar"

Untuk meningkatkan penyejukan komputer riba, pad khas digunakan. Untuk mendapatkan idea yang lebih baik tentang kedudukan komputer riba, kami menawarkan tinjauan video salah satu daripadanya.