Ulasan DSLR Nikon D2Xs

Gambaran umum kamera digital Nikon D2Xs SLR

Pemimpin dunia dalam teknologi fotografi digital, Nikon, melepaskan kamera SLR digital D2x 3-4 tahun yang lalu. Tetapi hingga hari ini, model ini kekal dalam sepuluh model kamera refleks paling popular dan paling banyak digunakan. Ciri utama kamera kelas ini adalah pencampuran mereka, kerana, seperti "sabun pinggan mangkuk" biasa, mereka mempunyai matriks digital, dengan mana gambarnya diambil. Tetapi di sisi lain, kamera ini mempunyai peranti teknikal berdasarkan kamera SLR filem terkenal. Ini berkat gabungan matriks berketepatan tinggi digital dengan peranti mekanikal untuk menghantar fluks cahaya,menjadi mungkin untuk memindahkan gambar ke matriks seberapa jelas dan kualitatif mungkin dan memproses lebih jauh data yang diperoleh sedemikian rupa sehingga memperoleh gambar yang paling jelas, terang dan paling realistik. Untuk ciri-ciri inilah kamera digital SLR telah mendapat pengiktirafan dan populariti di kalangan jurugambar dan jurugambar amatur di seluruh dunia.

Dan di antara model kamera digital lain dari Nikon, mustahil untuk melewati kamera legenda seperti Nikon D2X (D2Xs). Bagaimanapun, kamera khusus ini mempunyai senarai parameter dan ciri yang tidak dapat ditandingi, berkat ia termasuk dalam kategori profesional. Syarikat itu masih mempunyai jalan panjang sebelum D2X dilahirkan. Kembali pada tahun 1999, kamera SLR profesional lengkap pertama kali dilancarkan di pasaran peralatan foto dunia, yang kemudiannya mempunyai beberapa peningkatan dan sejumlah perubahan. Pengisian teknikal dan perisiannya juga diubah dan diperbaiki beberapa kali, ciri teknikal dan nama kamera berubah, elemen baru yang lebih maju dipasang. Dan hasil kerja keras itu, lahirlah yang baru,sempurna dari segi peralatan dan perisian teknikal, kamera SLR, yang dinamakan Nikon D2x (kemudian dinaik taraf menjadi Nikon D2Xs).

Model ini mempunyai resolusi matriks 12,4 megapiksel, yang memungkinkan untuk mengambil gambar dengan kualiti gambar tertinggi dan kebisingan minimum. Dengan resolusi matriks seperti itu, sangat mungkin untuk mengambil gambar dalam genre potret, dan kemudian mencetak gambar potret hingga ukuran A4. Dalam kes ini, foto tidak akan mempunyai kawasan yang kabur, dan konturnya akan tetap jelas. Untuk kemudahan dan fleksibiliti maksimum, kamera mampu membuat fotografi berterusan hingga 5 fps. Hasil ini diperoleh berkat kaedah baru membaca 4 saluran maklumat masuk dan peningkatan kelajuan pemindahan maklumat dari matriks ke kad memori. Semua gambar pegun yang ditangkap dapat disimpan dalam dua format: JPEG atau RAW.Sekiranya anda menggunakan fungsi fotografi berkelajuan tinggi dengan pemotongan gambar, kelajuan pecah maksimum dapat meningkat hingga 8 bingkai sesaat, tetapi penting untuk diingat bahawa resolusi gambar yang ditangkap akan dikurangkan menjadi 6,8 megapiksel.

Nikon D2x juga akan menampilkan sistem pemprosesan gambar yang diperbaiki dengan ketara. Semua indikator rendering warna telah bertambah baik karena pelaksanaan serentak pemrosesan digital dan analog dari data yang diterima, yang digunakan untuk mendapatkan spektrum warna yang optimum. Ketepatan dan kualiti pemprosesan digital dalam LSI telah ditingkatkan, menjadikan pembiakan warna lebih semula jadi dan realistik. Petunjuk ini sangat penting bagi penganut fotografi landskap, kerana penunjuk tersebut menjamin peralihan halus dari warna warna apa pun.

kamera juga serasi dengan profil warna sYCC yang terkenal, yang disertakan dalam model pencetak yang lebih baru. Kehadiran parameter ini bermaksud bahawa semasa mencetak foto pada pencetak, anda dapat memperoleh warna yang paling luas. Dan ini secara langsung mempengaruhi kualiti foto yang diperoleh. Teknologi pemprosesan imej terkini dan pengukuran matriks warna 3D versi II memungkinkan untuk mengambil gambar dengan kualiti tertinggi. Dan untuk semua jurugambar profesional, peranti seperti itu akan menyenangkan, kerana berkat nilai-nilai ini, kini dapat memperoleh gambar dengan ketepatan yang sangat baik, pembiakan warna, kontras dan penghasilan nada yang paling lancar, walaupun anda mencetak foto format besar.

Juga, untuk kemudahan maksimum dalam operasi, kamera SLR digital ini memiliki fungsi untuk menampilkan histogram dengan saluran warna, fungsi untuk menampilkan waktu dunia, kemampuan untuk banyak pendedahan (dari 2 hingga 10 bingkai), dan banyak lagi. Dengan memanfaatkan semua parameter dan ciri terbaik dari pendahulunya, kamera ini telah menerima sejumlah penambahbaikan dan inovasi yang dirancang untuk meningkatkan kualiti fotografi, mengubah proses fotografi menjadi pengalaman yang menyenangkan dan selesa.

Untuk kualiti tertinggi dan fokus yang paling tajam, kamera menerima 11 titik fokus, yang digunakan ketika fokus otomatis pada subjek. Dan enjin pemprosesan yang diperbaiki baru menyumbang kepada penghasilan semula gambar yang paling cepat dan tajam, menjadikan semua foto lebih terang, kontras dan tepu mungkin.

Di pasaran domestik, model bawah ditawarkan dalam dua tahap trim yang berbeza. Ini adalah Kit Nikon D2x dan Kit Nikon D2x. Walaupun perbezaan konfigurasi tidak begitu ketara. Dalam situasi ini, ini adalah model yang sama, satu-satunya perbezaan ialah kit "Badan" tidak termasuk lensa, dan "Kit" termasuk lensa kit standard dengan panjang fokus f / 2.5 - 5.6 dan nilai panjang fokus 18-55. Lensa ini cukup mencukupi untuk fotografi majlis rumah, pesta dan acara rumah yang lain. Tetapi jika anda berhasrat untuk terlibat secara serius dalam bidang fotografi sebagai profesion, maka saya tidak menasihati anda untuk membelanjakan wang untuk lensa ini.

Contoh gambar yang diambil dengan kamera digital Nikon D2Xs