CARA MEMILIH SNOWBOARD - cara memilih ukuran dan panjang papan salji yang betul dari segi ukuran dan berat

Sebelum memilih papan, tentukan jenis gelongsor yang akan anda lakukan. Terdapat tiga daripadanya:

  • Gaya bebas hebat, hebat, menyeronokkan dan melampau. Sekiranya anda berminat dengan lompatan, trik, putaran, perebutan papan, maka sukan ini sesuai untuk anda! Anda akan melompat dari trampolin, terbang di atas rintangan, lebam dan menjahit luka jika anda mendarat dengan tidak tepat :) Secara amnya, ini adalah sukan bagi mereka yang berpendapat bahawa bekas luka menghiasi dan adrenalin dalam darah mereka harus melampaui semua norma yang mungkin.
  • Freeride adalah menunggang percuma. Ini adalah persilangan antara menuruni bukit dan helah di salji. Adakah anda suka bermain ski di pergunungan, melompat dari atap dan tiupan salji? Tiada "bingkai"! Atas sebab inilah kebanyakan papan direka untuk menumpang bebas.
  • Perlumbaan - menurun. Pada pandangan pertama, ini kelihatan seperti gaya sederhana. Tetapi ia tidak ada di sana. Anda tidak boleh melakukannya tanpa kemahiran dan pengalaman khas. Bergegas ke jalan liar yang tidak dilalui cukup trauma - anda boleh memusingkan leher anda -)).

Adakah anda telah memutuskan arah? Dengan sempurna! Sekarang, perhatikan petunjuk berikut. Semasa memilih papan salji, anda tidak boleh melakukannya tanpa mereka.

  • Rostovka

    Pada panjang papan salji yang dipilih dengan betul, kestabilan lengkungan putar di papan bergantung. Ukuran dikira berdasarkan ketinggian dan berat badan orang itu. Tidak perlu berfalsafah dalam kalkulus. Kami memberi anda tanda. Gunakan dan nikmati :)

Berat badan anda (kg) / Tinggi badan anda (cm) 150 - 165 165 - 175 175 - 185 185 dan lebih
40 - 50 135 145 150 155
50 - 60 145 145 155 160
60 - 75 150 155 155 160
75 dan lebih 155 160 160 165 dan banyak lagi

Papan panjang lebih selesa apabila menunggang salji dalam. Mereka lebih mudah dikendalikan di lorong cepat. Ngomong-ngomong, ada cara malas untuk mengira panjang papan yang optimum - tali harus berada tepat di atas dagu. Tetapi kaedah ini tidak sesuai, kerana anda tidak mengambil kira berat badan anda.

  • Lebar

    Tahap kesukaran mengendalikan papan bergantung pada ukuran kaki yang diberikan oleh alam semula jadi kepada anda. Pilih papan yang sesempit mungkin. TETAPI! Di kawasan lampiran, dengan sudut kaki yang betul, but tidak boleh melangkaui papan lebih dari 1.5 cm. Sekiranya ukuran kaki anda besar, pilih papan yang lebih lebar dan lebih stabil. Tetapi semakin sempit papan, semakin sedikit usaha yang akan anda lakukan untuk memutar dan memutar. Tetapi bagi mereka dengan ukuran kaki 45 ke atas, anda harus menaiki papan salji yang bertanda “lebar”.

  • Borang

    Bentuk papan salji memainkan peranan penting dalam menunggang. Ia dipilih secara individu, bukan hanya untuk snowboarder sendiri, tetapi juga untuk gaya menunggangnya.

    • Untuk gaya bebas, bentuk yang optimum disebut hujung kembar - ekor dan hidungnya sama bulat, dengan panjang yang sama, mempunyai kekakuan yang sama dan mengikat dengan ketat di bahagian tengah.
    • Papan dengan bentuk lebih sesuai untuk dilayari bebas. Ia mempunyai geometri arah: hidungnya memanjang dan mempunyai reka bentuk yang lebih lembut.
    • Tetapi papan bentuk semua gunung (mereka disebut "dovetail") lebih serba boleh. Mereka mempunyai hidung runcing dan ekor bercabang, dan panjang dan kekakuannya berbeza-beza. Mereka menyediakan akses mudah ke luncuran rata dan kestabilan jalan yang baik. Anda boleh menunggangnya dengan gaya kegemaran anda dan di permukaan mana pun.
  • Reka bentuk

    Papan salji boleh terdiri daripada dua jenis: sandwic dan topi .

    • Papan jenis pertama lebih berat. Dinding sisi berfungsi sebagai elemen tambahan antara penutup atas dan paip. Pembinaan ini adalah yang paling popular di kalangan pemain salji.
    • Tetapi reka bentuk penutupnya lebih ringan daripada yang sebelumnya, tetapi tidak tahan lama dan boleh dipercayai. Ia diperbuat daripada bahan yang lebih sedikit, dan penutup atas papan ini merangkumi inti dan sisi. Di bawah beban berat, papan seperti itu mula dilaminasi, dan lebih sukar untuk membaikinya daripada papan sandwic.
  • Kekakuan

    Pilih ciri papan anda yang sesuai dengan gaya menunggang anda. Sekiranya anda seorang pelumba yang agresif, beli papan yang lebih sukar. Ini adalah peningkatan kekakuan yang mengandaikan mundur dan pecutan. Papan tegar adalah yang terbaik untuk meluncur laju. Dan untuk semua jenis lain, papan lembut adalah optimum. Dengan bantuan mereka, anda boleh melakukan hampir semua perkara, kecuali melewati trek slalom. Model lembut lebih patuh dan cukup "berkelakuan" pada kelajuan rendah. Untuk pemula - perkara yang sangat penting! Ekor dan hidung peralatan sedemikian membulat. Mereka melembutkan lebam semasa mendarat.

Bahan permukaan gelangsar mana yang terbaik

Agar tidak menulis dalam direktori, hanya ada dua daripadanya:

  1. Extruded - permukaan jenis ini diperoleh dengan menggunakan bahan lebur. Papan meluncur dengan baik, lembut, tetapi kurang tahan terhadap kerosakan. Ini adalah pilihan yang paling tepat untuk snowboarder pemula. Papannya agak murah, tidak megah dalam penjagaan. Cukup mudah untuk membaiki dan memulihkannya.
  2. Sintered - diperoleh dengan menekan panas. Permukaannya lebih keras, lebih tahan terhadap kerosakan, tidak membiarkan air masuk, menyerap lilin dengan baik, tetapi memerlukan pemeliharaan yang teliti.

Grafit ditambahkan pada kedua-dua jenis permukaan gelongsor papan salji, yang mengurangkan cas elektrik di permukaan dan memperbaiki gelongsor.

Kasut apa yang sepatutnya

Sekarang mengenai perkara yang anda perlukan untuk turun dari gunung, kecuali papan itu sendiri. Dalam kasut atau kasut yang dirasakan, anda tidak akan tahan dengannya. Atau anda mahu, tetapi anda akan menyedari bahawa pilihan ini tidak bermakna dan tanpa belas kasihan :)

Kasut papan luncur salji semestinya selesa seperti kasut lain. Begitulah yang meleset dan dilupakan. Perkara utama dalam but adalah bahawa mereka tidak menghancurkan, tidak jatuh, kaki "pas" dengan ketat, tidak merangkak ke dalam.

  • Pilih ukuran terakhir yang selesa. Kestabilan anda di papan dan keletihan pada akhir selebihnya bergantung kepada mereka :)
  • Bot juga dibezakan oleh ketegarannya.
  • Slalom memerlukan kasut keras. Kaki duduk di dalamnya, seperti sarung tangan.
  • Kasut lembut sesuai untuk jenis menunggang lain. Mereka cepat usang, dan kasut itu, yang pada awalnya kelihatan terlalu kecil, akan sesuai pada masa tiga hari.
Petua : Beli but kekakuan sederhana. Anda tidak perlu mengubahnya jika terlalu lembut atau terlalu keras.

Ciri pemasangan

Pemasangan dipadankan dengan but dan papan. Fungsinya adalah memegang kasut dengan kuat tanpa mencubit kaki. Pelekapan di papan harus sedemikian rupa sehingga sepertinya dilahirkan dengannya. Crepes mestilah kuat, klip logam - hanya nilai tambah. Semasa memilih pemasangan, periksa pemasangannya pada but.

Nasihat : memilih peralatan untuk diri sendiri bukanlah satu minit. Lagipun, kualiti dan kesenangan menungganginya sendiri bergantung pada papan dan kasut yang anda pilih, dan pada faktor lain! Anda tidak boleh menjimatkan pilihan peralatan.