Apa itu panggangan, barbeku, panggangan?

Musim panas hampir tiba dan bila-bila masa anda boleh berada di alam semula jadi, dengan membawa sekeping daging segar dan wain aromatik untuk mengatur malam "barbeku" untuk diri sendiri dan orang tersayang. Anda boleh memanggil percutian seperti itu dengan cara yang berbeza, tetapi selagi mungkin, daging akan digoreng di atas api terbuka. Sekarang mari kita cari tahu apakah alat untuk menggoreng sayur atau daging (panggangan, barbeku, brazier - ini adalah tiga jenis peranti utama), dan mana yang lebih baik untuk dibeli, yang sesuai untuk anda.

Saya rasa lebih baik untuk segera mengetahui apa itu brazier, apa panggangan, dan apa itu barbeku, kerana banyak, kerana tidak tahu, membingungkan tujuan mereka dan hidangan yang disediakan oleh peranti ini.

Brazier itu kelihatan seperti kotak besi segi empat tepat tanpa kisi, kita semua mengenalinya dengan sempurna dan telah melihatnya berkali-kali. Di sini anda tidak boleh melakukan tanpa tusuk sate, di mana anda perlu mengikat daging. Kita semua sering kali menikmati rasa barbeku yang dimasak pada peranti khas ini.

Grill adalah brazier bulat dengan parut di mana daging diletakkan dan tusuk sate tidak diperlukan di sini. Pakar mengatakan bahawa penutup disertakan dengan panggangan, yang merangkumi piring memasak, yang menyumbang kepada pemerataan suhu.

Barbeku mempunyai satu perbezaan dari panggangan: tanpa penutup.

Malah profesional tidak dapat menentukan apa yang ada di hadapannya sekarang - barbeku atau panggangan tanpa penutup. Walaupun anda tidak perlu bersusah payah, tetapi lebih baik memutuskan pilihan peranti tertentu. Adakah benar-benar ada yang boleh mengganggu meletakkan panggangan di panggangan, dan sudah menggoreng daging di atasnya, seperti di panggangan? Tidak ada, tentu saja. Dan sekarang mari kita lihat apa panggangan, barbeku dan barbeku yang disajikan di pasaran kita.

Saya rasa tidak masuk akal untuk membezakan lebih jauh antara peranti dengan nama, kerana semuanya sudah jelas bahawa praktikalnya tidak ada perbezaan di antara mereka, tetapi mari kita pertimbangkan apa itu (tidak bergerak, mudah alih atau boleh guna).

Pegun. Dari namanya menjadi jelas bahawa peranti seperti itu dipasang sekali dan hanya dapat dipindahkan sebagai jalan terakhir, dan kemudian beberapa meter. Anda dapat melihat peranti seperti itu di pondok musim panas, pusat rekreasi, kafe, restoran. Kadang-kadang mereka dilapisi dengan batu untuk kecantikan atau ditutup dengan konkrit agar tidak terlepas.

Sebilangan besar panggangan mudah alih, barbeku dan barbeku boleh dilipat, yang memungkinkan pemilik melipat aksesori ke dalam beg pakaian untuk dibawa dari satu tempat ke tempat lain atau hanya membawanya ke belakang. Juga, pembinaan seperti itu cukup besar dan boleh menyebabkan kesulitan. Sekiranya dimensinya terlalu besar, biasanya gril, brazer atau barbeku seperti itu dilengkapi dengan palet atau meja kecil. Mereka juga boleh dilengkapi dengan roda yang membolehkan anda menyusun semula peranti dengan bebas. Selalunya, peranti sedemikian diperbuat daripada keluli tahan karat, tetapi produk besi tuang juga tidak biasa. Ramai orang melakukan kesilapan dan memilih panggangan, barbeku, barbeku untuk kecantikannya. Pertama sekali, perhatikan kepraktisan dan kemudahan penggunaan peranti ini. Lebih baik memilih model yang dicat hitam, jelaga tidak akan begitu ketara,dan anda mesti membersihkannya terlalu jarang.

Beberapa model peranti ini mempunyai beberapa tahap panggangan untuk memasak, yang membolehkan anda mengubah kedudukan daging. Oleh itu, anda boleh memanjakan diri dengan stik yang dimasak dengan baik, dimasak sederhana atau "dengan darah". Dan pada tahap parut yang lebih rendah, adalah mungkin untuk memanaskan sup dalam periuk atau air mendidih.

Perlu diingat bahawa tidak semua model barbeku, barbeku dan panggangan dapat menyalakan api di dalamnya dengan meletakkan kayu bakar. Pada asasnya, model peranti sedemikian membolehkan anda memasak dengan arang yang telah dipanaskan terlebih dahulu, yang mesti dimasukkan ke dalam keadaan "starter" tertentu, yang merupakan bekas logam dengan pemegang. "Permulaan" ini digunakan untuk menyalakan arang batu atau kayu. Tetapi ada satu kesulitan: keperluan untuk membawa starter ini bersama dengan "beg pakaian" panggangan lipat. Hampir semua panggangan mudah alih yang diimport tidak akan membolehkan anda menikmati rasa barbeku, kerana mereka tidak berpeluang untuk menahan panas dalam jangka masa yang lama dan lebih baik digunakan untuk memasak sosej, sosej dan produk separuh siap yang lain. Jangan lupa membaca arahannya, kerana ini mungkin menunjukkan bahawa arang panas tidak boleh diterima untuk menghubungi dinding peranti.Panggangan boleh melengkung dan tidak dapat dilipat ke belakang. Secara amnya, jangan segera membuang arahan.

Peranti sekali pakai sudah menjadi alternatif yang sangat baik untuk panggangan, barbeku dan barbeku yang boleh dilipat, yang terkenal dengan kesulitan mereka untuk digunakan. Jenis alat pakai buang ini terdapat di hampir semua kedai atau pasar raya khas. Mereka kelihatan seperti dulang, yang terbuat dari aluminium foil, ditambah dengan polietilena. Peranti pakai sudah diisi dengan lapisan arang, parut logam nipis dan dawai. Secara amnya, alat sedemikian dirancang untuk 90 minit operasi berterusan dan dapat memasak hingga 4 kg daging. Berat panggangan seperti itu hanya 300 hingga 400 gram. Peranti ringan seperti itu sesuai untuk perjalanan yang kerap ke luar bandar, ia juga membolehkan anda membuang semua "akibat" percutian anda dengan cepat dan mudah.

Petua penting lain: Semasa membeli panggangan atau barbeku, cubalah membeli model yang mempunyai penutup. Terima kasih kepadanya bahawa daging boleh digoreng dengan asap. Arang batu boleh dimasukkan alder atau ceri atau peach chip, kemudian tutup daging dengan penutup, kemudian sedikit merokok, yang akan memberikan rasa yang lebih cerah.

Omong-omong, peranti yang dipertimbangkan dibahagikan bukan sahaja mengikut ukuran dan berat peranti, tetapi juga berdasarkan jenis elemen pemanasan. Terdapat barbeku, barbeku dan pemanggang kayu (atau arang batu), ada gas (semasa membeli jenis ini, anda juga perlu membeli silinder gas) atau elektrik. Secara semula jadi, peranti mudah alih dan pakai tidak elektrik, dan makanan yang dimasak di panggangan seperti itu tidak begitu enak, tetapi model telah dikembangkan yang memastikan impregnasi daging dengan asap, yang diperoleh dari kerepek yang diletakkan di petak khas.

Weber, Landmann (Jerman) Ferraboli & S.RL (Itali) harus diberi perhatian antara pengeluar import barbeku dan panggangan. Brazier dihasilkan oleh pengeluar domestik kami. Anda boleh menemui semua peranti yang dibincangkan di atas di kedai khas atau di hampir semua pasar raya.

Saya doakan anda menikmati percutian anda dengan senang hati!