Ulasan penuh telefon pintar Symbian Nokia N8 yang paling berkuasa

Gambaran keseluruhan lengkap mengenai yang paling berkuasa

Telefon pintar Symbian Nokia N8

Sekarang untuk bahagian akhir tinjauan kami mengenai Nokia N8, yang pasti telefon pintar paling banyak dibincangkan tahun ini. Salah satu ciri utamanya adalah kamera 12 MP, yang telah kami uji, dan sebagai hasil pengujian kualiti dan kemampuan kamera N8, kami menyimpulkan bahawa kamera ini dapat menggantikan kamera miniatur dengan mudah di kelas menengah. Dan sebagai bukti perbandingan dengan kamera Coolpix S220 Nikon, Sony HX5v menunjukkan ini dengan jelas.

Kandungan

- Kandungan penghantaran

- Spesifikasi

- Reka bentuk

- Skrin

- Kamera

- Bateri

- Komunikasi

- Platform perkakasan

- Perisian

- Keupayaan multimedia

- Pendapat

Sekarang adalah waktunya untuk membincangkan ciri reka bentuk telefon pintar ini dan bagaimana versi baru OS, Symbian 3, telah menunjukkan dirinya? Sekiranya kita mengulangi mengenai ciri utama telefon pintar, maka ini adalah: skrin AMOLED berkualiti tinggi dengan perlindungan kaca dan multitouch ditambah dengan pemecut 3D perkakasan dan kemampuan untuk merakam video dalam kualiti HDTV, rakaman suara dilakukan dalam mod stereo dan banyak lagi. Kekurangan yang terdapat dalam kapal perdana tahun lalu N97 diperbaiki di sini. Nokia N8 telah naik ke tahap model canggih syarikat lain dari segi organisasi perisian dan, di samping itu, menerima kamera yang baik - 12 MP dengan flash xenon, penambahan yang bagus, seperti output USB (untuk menyambungkan pemacu denyar USB atau cakera keras), kemampuan untuk melihat video dalam mkv, format avi dalam 720p tanpa menukarnya, suara Dolby Mobile 5.1, bicu HDMI,memori terbina dalam 16 GB dan slot untuk kad flash, sarung logam. Lebih-lebih lagi, harga permulaan kurang dari $ 780.

Kandungan penghantaran

­­

─ Secara langsung telefon itu sendiri

─ Baterai BL-4D Li-Ion 1200 mAh

─ Alat dengar stereo berwayar WH-70

─ Kabel HDMI

─ Kabel USB

─ Penyesuai Mini-USB ke USB

─ Mengecas semula

─ Pengurusan

Spesifikasi

Paparan: AMOLED 3.5 ", layar sentuh, kapasitif dengan multitouch, dengan resolusi 640x360 piksel, 16 juta warna

Sokongan rangkaian: GSM / GPRS / EDGE 850/900/1800/1900 UMTS / HSDPA 900/1900/2100

Bateri: BL-4D, 1200mAh

Kamera: Carl Zeiss 12 Mp dengan autofokus, rakaman video 1280x720 , 25 fps, kilat xenon

Memori: terbina dalam - 16 GB, sokongan untuk kad flash micro-SD

Komunikasi: Bluetooth 3.0 , Wi-Fi 802.11 b / g / n, USB 2.1 , HDMI (TV-Out)

Modul GPS terbina dalam, Peta Ovi - navigasi percuma

· USB di! Go

Bicu alat dengar 3.5mm, Dolby Mobile 5.1

Masa siap sedia - sehingga 400 jam

Masa operasi dalam mod pemain - sehingga 50 jam

Masa bercakap - sehingga 12 jam

Saiz: 113.5 x 59.1 x 12.9mm

Berat: 135g

· Harga: $ 780

Reka bentuk

Dalam reka bentuk telefon kita melihat konsep reka bentuk baru dengan sudut miring, reka bentuk minimalis, tekstur logam juga terlihat. N8 boleh disebut anak sulung dalam gaya ini, varian serupa diharapkan sedikit kemudian, di mana E7 adalah yang pertama. Sekiranya sebelumnya jenis reka bentuk yang sama ditemukan dalam siri yang sama, sebagai contoh - E51-E66-E71 atau siri N78-N81-N86, sekarang telah terjadi perubahan pada sistem penamaan itu sendiri dan peranti merujuk pada siri hanya berdasarkan ciri-cirinya. Di sinilah peranti serupa dari pelbagai baris berasal, yang hanya disatukan pada masa pelepasan.

Secara umum, N8 jelas merupakan langkah maju yang besar dibandingkan dengan seri N sebelumnya yang terbuat dari plastik, kecuali model terbaru N97 mini. Telefon pintar mempunyai badan logam yang terbuat dari kepingan aluminium dengan hanya sisipan plastik kecil dengan warna badan di atas dan bawah. Sarung ini ditawarkan dalam 5 warna: hitam, oren, hijau, perak dan biru. Bagi Nokia, sebilangan besar jenis penyelesaian warna adalah trend baru, dan kebanyakan peranti telah menerima warna terang, yang merupakan berita baik kerana warna hitam, putih dan perak standard yang membosankan cukup membosankan.

Telefon ini mempunyai kualiti binaan yang sangat baik, terdapat jurang yang ideal antara bahagian badan tanpa celah, yang malangnya terdapat pada beberapa peranti lain. Selain dari segi kualitas binaan, ini adalah casing satu bagian, walaupun dalam hal ini, bateri tidak dapat dilepaskan tanpa membongkar casingnya. Sekiranya perlu, anda boleh menghidupkan semula Nokia N8 dengan menahan kekunci kuasa selama 8 saat, tetapi semasa penggunaan dan pengujian tidak ada satu pun panggilan.

Slot untuk kad SIM dan kad memori kilat terletak di luar dan ditutup dengan penutup, dan kad boleh diganti tanpa dimatikan, tetapi rangkaian operator dicari setelah but semula. Di sebelah kiri terdapat penyambung mikro-USB dengan LED kecil. Di bahagian bawah terdapat slot pengecasan - 2 mm, serasi dengan pengecas lama.

Butang untuk menyesuaikan kelantangan, serta kunci untuk kamera foto / video, terletak di sebelah kanan, di sini juga terdapat kunci gelangsar untuk mengunci papan kekunci. Di atasnya terdapat bicu alat dengar 3.5 mm, output mini-HDMI di bawah penutup dan butang kuasa. Penyambung terletak dengan cukup mudah, mudah digunakan, satu-satunya palam untuk kad SIM dan kad memori kilat sedikit keras.

Selain itu, hanya ada satu butang di depan - butang menu. Untuk menerima / menutup panggilan, butang maya digunakan, yang tidak begitu selesa - misalnya, untuk memutuskan sambungan GPRS dengan menahan butang tutup dalam kes ini tidak akan berfungsi.

Sebagai tambahan kepada perkara di atas, saya ingin menambahkan liputan permukaan yang sangat baik. Semasa menguji beberapa peranti, tidak ada satu calar yang muncul di permukaannya.

Skrin

Peranti ini mempunyai skrin 3.5-inci berkualiti tinggi, ukurannya serupa dengan model N97, tetapi memiliki sejumlah kelebihan - ia dibina menggunakan teknologi AMOLED, memiliki pelindung kaca, jenis kapasitif dan banyak lagi. Resolusi layar berukuran 640x360, layar qHD, dibandingkan dengan layar WVGA, gambarnya tidak begitu halus, tetapi dalam keadaan apa pun piksel tidak dapat dilihat dan resolusi ini sangat sesuai untuk layar seperti itu.

Telefon pintar mempunyai pembiakan warna berkualiti tinggi, dan kelebihan menggunakan matriks AMOLED adalah sudut pandangan yang luas. Semasa anda membeli, skrin Nokia N8 kemungkinan besar akan kelihatan sempurna bagi anda, atau sekurang-kurangnya hampir sempurna. Nokia dalam model ini dapat memenuhi tugasnya 100% dan, sebagai hasilnya, contoh kualiti skrin yang sangat baik. Di bawah sinar matahari, layar berperilaku juga stabil, maklumat dibaca dengan lengkap.

Semua orang sudah melihat perbandingannya dengan layar Samsung Galaxy S, jadi mari kita tunjukkan perbandingan dengan Sony Ericsson Satio, yang layarnya mempunyai resolusi dan ukuran yang sama, dan teknologi TFT. Anda dapat dengan jelas melihat kelebihan Nokia N8 dengan warna yang lebih semula jadi dan tanpa terlalu banyak cahaya di kawasan yang terang.

Terdapat sensor cahaya, tetapi tidak ada pengaturan khusus, kerana telefon secara bebas menyesuaikan kecerahan bergantung pada cahaya untuk menjimatkan tenaga.

Kamera

Nokia N8 mempunyai senarai pilihan perkakasan terpanjang antara telefon kamera terbaik setakat ini. Kamera 12MP dengan optik Carl Zeiss tradisional, sensor besar 1 / 1,83 ", flash xenon, lensa sudut lebar 28mm, rana mekanikal, rakaman video HD dan sistem mikrofon dwi, ​​suara stereo, kelajuan kerja cepat dan tanpa kelewatan. Kamera telah lulus ujian dan perbandingan dengan pesaing dari segi kualiti pemotretan, untuk tinjauan dan kesimpulan terperinci mengenai kamera Nokia N8 yang dapat anda temukan dalam artikel khusus:

Ulasan keupayaan Nokia N8 dan perbandingan dengan Nikon Coolpix S220, SE Satio

Bateri

Peranti ini dilengkapi dengan bateri boleh dicas semula BL-4D dengan kapasiti 1200 mA * h, yang memenuhi standard siri ini. Telefon ini mempunyai simpanan caj yang baik, dalam mod main balik MP3 - 45 jam, semasa main balik video - lebih dari 6 jam, dalam mod permainan - 4 jam, menggunakan Wi-Fi - 6 jam dan dalam mod navigasi GPS - 5 jam.

Sebagai perbandingan, jenis bateri sebelumnya mempunyai kapasiti 1500 mA * h, tetapi di sini ia dikompensasi oleh pengoptimuman terakhir penggunaan tenaga. Dan, sekarang sudah jelas terlihat bahwa di daerah ini Nokia memimpin, paling tidak ketika menggunakan N8 setelah lama menggunakan smartphone Android, kita hanya dapat bersukacita dengan daya tahan positif bateri peranti ini.

Semasa menguji, ternyata ketika menggunakan perangkat dalam mod pemuatan pengguna rata-rata, ia dapat berfungsi dengan stabil selama 2 hari, yang berarti mendengarkan muzik selama 2-3 jam sehari, menggunakan kamera dalam mod foto dan video, menggunakan widget, Wi-Fi, GPS secara aktif dan banyak lagi. Itu untuk peranti berfungsi seperti itu adalah hasil yang cukup baik. Dan apabila menggunakan telefon pintar tidak begitu aktif, masa operasi meningkat menjadi 3 hari.

Komunikasi

Modul Wi-Fi terbina dalam kini menyokong 802.11 n sebagai tambahan kepada standard b dan g tradisional. Terdapat juga pembantu mudah untuk membuat sambungan WLAN Wizard. Dari pilihan, Anda dapat menyenaraikan proposal untuk membuat sambungan ketika jaringan operator dikesan, secara default, ini adalah titik akses, ada juga kemampuan untuk menyaring jaringan. Piawaian keselamatan yang disokong - WEP, WPA dan WPA 2. Dalam tetapan, anda boleh menentukan masa imbasan untuk mengesan rangkaian WLAN.

Port USB mempunyai standard 2.0 Full Speed, di mana pemindahan data berlaku pada kelajuan sekitar 4 Mb / s, yang sesuai dengan tahap peranti Symbian lain, khususnya N97. Kita dapat melihat adanya dukungan untuk mod Penyimpanan Massal, di mana anda dapat memilih apakah telefon pintar akan digunakan dalam mod PC Suite, pemacu cakera, Pemain Media atau Cetakan Gambar. Semasa menggunakan mod penyimpanan cakera, kad memori muncul sebagai cakera yang boleh ditanggalkan, begitu juga dengan memori 16GB terpasang. Seperti yang telah disebutkan, ada fungsi USB dari mana saja, yang pertama kali digunakan untuk telefon dan memungkinkan untuk menghubungkan langsung pemacu kilat biasa ke perangkat... Ramai yang menyukai pilihan ini, terutamanya kerana belum ada tawaran serupa dari pengeluar lain. Perlu diperhatikan bahawa selain pemacu kilat, adalah mungkin untuk menyambungkan cakera keras menggunakan format FAT 32, walaupun ada kemungkinan sokongan NTFS akan ditambahkan pada firmware masa depan.

Menurut spesifikasi, Bluetooth mempunyai versi 3.0 plus EDR, sokongan untuk semua profil utama. Selain Nokia N8, versi Bluetooth moden ini hanya dipasang pada satu telefon - Samsung S8500 Wave. Kelebihan terbesar adalah kemampuan untuk mentransfer data pada kecepatan yang meningkat secara signifikan, namun, alat penerima, pada gilirannya, juga harus menyokong teknologi ini. Sementara itu, tidak banyak telefon serupa di pasaran.

Salah satu kelebihan yang mencolok dari Nokia N8 adalah kemampuan untuk mentransfer video secara langsung ke layar TV, dan bahkan home theater menggunakan output mini-HDMI. Dan ini sama sekali tidak keterlaluan, di Internet anda dapat dengan mudah mencari video dengan gambaran keseluruhan proses ini. Kabel HDMI disertakan dengan telefon pintar, tidak perlu tetapan khas, anda hanya perlu menyambungkan peranti dengan kabel ke TV dan menikmati menonton video, foto, atau memaparkan permainan. Lebih-lebih lagi, sistem Dolby mudah alih 5.1 yang ada sekarang membolehkan anda mendapatkan suara dalam saluran 5.1 semasa menonton video, yang secara semula jadi memberikan kesan yang sangat baik dan, tentu saja, suara berkualiti tinggi.

Video boleh dilihat secara langsung dari pemacu kilat atau cakera keras, yang bermaksud bahawa tidak perlu memuat naik fail video ke memori Nokia N8 . Pada umumnya, untuk pertama kalinya sebuah peranti muncul yang menggabungkan ciri-ciri tersebut. Pemerhati yang cerdas mungkin berpendapat bahawa sebelum Nokia N8 ada telefon dengan HDMI (misalnya, Motorola XT720, Acer Stream), tetapi dapatkah mereka melakukan hal yang sama untuk main balik video? Tidak, mereka tidak tahu bagaimana, dan ini adalah fakta yang sukar untuk dibahaskan.

Selain itu, N8 mempunyai pemancar FM terbina dalam. Ia boleh menyiarkan suara ke peralatan yang serasi, misalnya, ke radio kereta.

Platform perkakasan

Saya ingin menarik perhatian anda ke platform perkakasan Nokia N8. Anda mungkin ingat bahawa ketika menggunakan Nokia N97, smartphone tidak dapat mengatasi banyak operasi, dan kecepatan ketika melakukan tugas tidak memuaskan. Sekiranya kita bercakap mengenai pemproses telefon Nokia N8, maka ia sama sekali berbeza, benar-benar mencukupi dan akan menyelesaikan kebanyakan masalah dengan mudah. Pemproses ARM itu sendiri adalah 11,680 MHz, dan kerana kerja pemproses bersama Broadcom, Nokia N8 mempunyai percepatan grafik yang ideal dan menempati tempat terkemuka, mengatasi kebanyakan telefon unggulan moden. Melukis semula dan menatal berlaku pada 60 fps, iaitu kira-kira 4 kali lebih pantas daripada N97 dan telefon Symbian ^ 3 yang lain!

RAM memiliki kapasitas 256 MB, jumlah memori yang dimaksudkan untuk menjalankan aplikasi dan ukuran aplikasi Java yang digerakkan tidak terbatas. Memori terbina dalam mempunyai kelantangan 512 MB, 360 di antaranya tersedia untuk digunakan, selain itu, susunan flash 16 GB dipasang dan kad memori hingga 32 GB (micro-SDHC) juga disokong. Dengan standard moden, ukuran memori ini benar-benar mencukupi.

Terdapat accelerometer untuk memutar antara muka secara automatik, bergantung pada kecondongan peranti. proses mematikan panggilan adalah sama seperti pada N97 dan model Nokia yang lain. Tetapi, berbanding dengan yang lain, antara muka mengambang dengan lancar, dan pembalikan berlaku dengan tepat dan tanpa melambatkan,

Terdapat modul GPS, dan ada juga Peta Ovi dalam versi 3.04 (pada versi 3.06 yang akan datang akan menyokong multitouch ketika mengezum peta) dan ditambah navigasi suara percuma. Dan di sini kita hanya dapat mengatakan satu perkara - peta dalam peranti Nokia + navigasi suara percuma adalah tradisi syarikat yang baik, yang tidak boleh dikatakan mengenai syarikat lain.

Versi baru Peta jauh lebih pantas dan lebih stabil daripada N97, yang mengalami prestasi yang sangat perlahan. Pada akhirnya, kita dengan yakin dapat mengatakan bahawa N8 sama sekali tidak buruk dari segi ciri navigasinya. Secara umum, dengan adanya navigasi percuma, ini adalah tambahan yang sangat sesuai untuk telefon bimbit Nokia, terutamanya jika anda berada di luar negara, di mana penggunaan Peta Google atau perkhidmatan serupa tidak bermakna kerana tarif perayauan.

Perisian komputer

Perbezaan utama dari sudut pandangan pengguna adalah kelajuan tatal 4 kali lebih pantas, sistem satu klik dan pengurus tugas yang diubah suai. Sebilangan besar aplikasi telah digambar semula, dan jumlah perubahan lebih dari 250.

Kenalan pertama dengan Symbian3 menunjukkan bahawa OS baru memenuhi sebahagian besar tugas tanpa masalah dan jauh di hadapan N97 dengan S50 Edisi ke-5. Kelajuan kerja telah meningkat dengan ketara, menu bergulir lancar, tidak ada kelewatan, pemilihan satu sentuhan item yang diinginkan (sistem sebelumnya dalam dua klik sudah menjadi sejarah), kebanyakan aplikasi digambar semula, jumlah desktop sekarang tiga dan widget dapat diletakkan di atasnya. Sebagai tambahan yang baik untuk telefon pintar, terdapat navigasi lengkap dan peta Ovi luar talian percuma, yang dipasang di memori telefon, serta perkhidmatan panggilan yang sangat mudah, tidak seperti telefon Android, yang tidak begitu sesuai dengan kualiti ini.

Nokia N8 mempunyai 3 desktop, yang merupakan perbezaan pertama dari Symbian generasi pertama. Nombor ini dianggap optimum dan cukup untuk menampung widget dan pintasan yang diperlukan. Urutan dan jumlah widget yang terdapat di layar tetap dan sama dengan lima tetingkap, baik untuk susunan menegak dan mendatar, dengan urutan tetap. Anda boleh memilih mod luar talian, atau dalam talian, di mana widget mengemas kini maklumat yang diperlukan secara automatik.

Selain widget, ada juga panel ikon umum untuk akses cepat dan panel kenalan terpilih. Ikon akses pantas terletak di dua panel 4 tab dan dua panel kontak.

Gaya menu utama tetap sama dengan ikon yang sangat mirip dengan telefon pintar sulung dengan skrin sentuh - Nokia 5800 XpressMusic. Tetapi sebaliknya, pada N8 AMOLED, layar mempunyai kecerahan yang lebih tinggi dan memberikan gambar yang lebih menyenangkan, termasuk penampilan ikon.

Perubahan yang baik adalah pengerjaan semula mod mendatar, dan sekarang lokasi butang lembut maya ada di bahagian bawah dan tidak menutupi sebahagian besar layar di sebelah kanan, yang sebelumnya terdapat pada Symbian ^ 1.

Pengurus aplikasi telah mengalami perubahan dan sekarang agak kurang senang (kerana penempatan serentak hanya salah satu program yang sedang berjalan di layar), tetapi pada masa yang sama ia menjadi lebih cantik dan bermaklumat. Panggilannya, seperti sebelumnya, dengan menekan lama pada butang menu.

Menaip. Kemudahan menaip pada papan kekunci maya tidak semestinya mendapat pujian, kerana sistem ini praktis tetap sama dari Symbian ^ 1. Terdapat beberapa kekurangan mengenai kebolehgunaan, seperti kekurangan butang khas untuk menukar bahasa input satu sentuhan, tidak ada susun atur QWERTY yang mudah dengan kedudukan skrin menegak, serta kurangnya sekurang-kurangnya beberapa tanda baca pada papan kekunci utama, kecuali untuk jangka masa tersebut. Hasilnya, N8 jauh dari ideal dari segi kemudahan input teks, seperti HTC.

Penyemak Imbas. Asas penyemak imbas, seperti sebelumnya, adalah projek Konqueror, mempunyai sokongan untuk kandungan flash HTML 4.01, JavaScript 1.5, RSS, CSS 1, 2. Penyemak imbas mempunyai sokongan untuk 46 bahasa yang berbeza, tetapi sekumpulan bahasa yang disokong bergantung pada negara di mana telefon dijual. Antara muka penyemak imbas mempunyai reka bentuk klasik dan jika beberapa tahun yang lalu kelihatan moden, hari ini ia mempunyai penampilan yang ketinggalan zaman dengan jelas.

Tidak ada pekerjaan biasa dengan beberapa tetingkap terbuka, penanda halaman dan submenu pop timbul tidak sesuai digunakan. Secara amnya, penyemak imbas tidak bersinar dengan kerja yang baik, tetapi yang menggembirakannya ialah multitouch penuh dan persepsi yang sangat baik mengenai kandungan flash dengan memuatkan objek dengan pantas, tanpa gangguan.

Rangkaian sosial. Sudah ada di dalam kit ada klien terpasang untuk jejaring sosial facebook dan twitter ditambah widget untuknya. Memandangkan ini adalah ciri yang lama ditunggu-tunggu dan baru, pelanggan mempunyai beberapa kekurangan, seperti sebilangan kecil mesej yang boleh dimuat turun, tidak ada tetapan, tetapi mempunyai reka bentuk yang indah.

Nota Aktif . Fungsi standard untuk nota telah diperluas dan sekarang, selain mencetak dan mengirim, menggunakan aplikasi Catatan Aktif, Anda dapat menambahkan video, fail audio, gambar, maklumat kontak, fail lain dengan jenis XHTML dari fail yang diterima ke catatan. Catatan tersebut dapat dikirim melalui Bluetooth, SMS, MMS, dan juga dibuka melalui penyemak imbas Internet.

Pejabat . Terdapat QuickOffice - aplikasi untuk membuka dokumen dan pembentangan Microsoft Office: Fail Word dengan sambungan ".doc", jadual Excel dengan pelanjutan ".xls", persembahan PowerPoint dengan pelanjutan ".ptt". Mengingat perkembangan teknologi komputer, versi Microsoft Office - 97, 2000, 2003 yang disokong, jelas bukan yang terbaru, dan mungkin tidak sesuai dengan banyak pengguna. Juga memalukan adalah kurangnya kemampuan untuk mengedit dokumen, yang hanya tersedia dalam siri perniagaan Nokia Eseries, dan oleh itu untuk mengedit dokumen pada peranti Nokia N8, anda perlu mengaktifkan penuh dan berbayar! versi QuickOffice.

Aplikasi lain yang dipasang di telefon berguna dan mudah, termasuk penyusun ZIP, pelanggan YouTube, Adobe PDF, kamus, penyunting foto dan video, carian tersuai dalam peranti, dan juga carian Internet.

Antara lain, ada juga pelanggan Skype rasmi, dan hari ini terdapat lebih dari 20 permainan berbeza yang menggunakan pemecut 3D. Aplikasi yang baik telah muncul untuk Symbian 3 OS baru, dan apabila telefon pintar lain yang menggunakan sistem operasi ini muncul, jumlahnya akan bertambah dengan stabil.

Keupayaan multimedia

Antaramuka pemain muzik telah mengalami perubahan yang cukup ketara. Ini adalah paparan gambar kecil album dalam versi mendatar dan penutup album dalam kedudukan menegak, secara umum, paparan visual telah menjadi urutan besarnya lebih tinggi. Seperti sebelumnya, ada penyusun mengikut album, artis, komposisi. Ciri-ciri fungsinya tidak banyak berubah, semuanya jelas dan mudah, dari tetapan untuk membolehkan pengulangan, penyamaan dan banyak lagi.

Dalam versi pemain yang diminimumkan, Anda dapat menampilkan pada panel kecil panel dengan butang maya yang dapat digunakan untuk mengendalikan pemutaran. Nama artis dan judul lagu dipaparkan pada panel yang sama, yang cukup senang digunakan.

Salah satu kelebihan ketara Nokia N8 adalah kualiti suara yang sangat baik.... Membandingkannya dengan N97, kami mendapat kualiti suara yang hampir sama, dengan kata lain telefon menjadi yang terbaik di pasaran. Semasa menguji, saya mendengar muzik di fon kepala yang sama di N8 dan di iPhone 4G, dan Nokia menunjukkan dirinya layak, jika tidak melampaui batas, pastinya tidak lebih buruk. Secara umum, versi muzik yang ideal, dan dalam mod main balik, N8 menunjukkan operasi selama 45 jam, walaupun dalam spesifikasi rasmi 50 jam berlalu. Sebagai perbandingan, Nokia 5800 akan memainkan muzik selama kira-kira 30 jam, dan iPhone 4G lebih sedikit - sekitar 24 jam. Kit untuk telefon pintar mengandungi alat dengar stereo dengan alat kawalan jauh, ketika menggunakan yang tidak ada masalah. Tambahan, N8 sebenarnya mempunyai 2 cas, ini adalah standard 2 mm dan mengisi semula melalui mikro-USB,yang menjadikan peranti lebih serba boleh.

Pendapat

Telah ada banyak artikel yang ditulis mengenai Nokia N8 di laman web F.ua, di mana kesimpulan yang sesuai diambil, tetapi tinjauan terperinci ini hanya mengandungi pokok-pokok utama. Mengenai kualiti sambungan, kita hanya boleh mengatakan bahawa tidak ada masalah dengan penggunaannya, isyarat pada N8 jelas dan sedikit lebih baik jika dibandingkan dengan iPhone 4G atau N97 mini. Pembesar suara yang kuat memberikan pendengaran yang sangat baik kepada pembicara semasa perbualan, walaupun anda berada dalam persekitaran yang bising.

Kit N8 juga mengandungi kotak silikon hitam, yang membolehkan anda melindungi sarungnya dan tidak melepaskan peranti dari tangan anda. Di Ukraine, terdapat lima varian warna telefon yang dijual. Semua warna Nokia N8 menarik, dan terpulang kepada anda untuk memilih mana yang akan dipilih, tetapi saya menyukai warna hijau muda, yang jelas menunjukkan tekstur logam. Warna hitam dan oren kelihatan menarik, tetapi mereka lebih suka - biru dan perak. Walau bagaimanapun, tanpa mengira warna casing, warna casing selalu berwarna hitam.

Nokia N8 berharga $ 780, menjadikan N8 telefon pintar terbaik di segmen hari ini. Dan keburukan yang disenaraikan dalam ulasan (papan kekunci maya yang tidak selesa dan penyemak imbas ketinggalan zaman) tidak dapat mempengaruhi fakta ini terlalu banyak. Secara umum, kita dapat mengatakan bahawa Nokia N8 hadir dengan telefon pintar yang hampir sempurna dalam semua aspek, dan kemungkinan besar ia akan tetap menjadi salah satu tawaran terbaik untuk jangka masa panjang.

Kelebihan:

- Menyokong Wi-Fi 802.11 n

- Bluetooth 3.0

- Keupayaan untuk mengganti kad SIM dan kad memori dengan cepat

- Kehadiran tiga desktop

- Radio FM dengan pemancar

- Pemain yang dikemas kini dan berfungsi

Kekurangan:

- Semasa memindahkan fail besar melalui Bluetooth, kadang-kadang pemutusan berlaku

- Papan kekunci yang tidak terlalu selesa

- Kerana badan yang padat, akses ke bateri hanya dapat dilakukan dengan membongkar peranti.

Anda boleh membeli telefon pintar Nokia N8 di kedai dalam talian F.ua kami dengan harga terendah.