Lantai vinil: semua yang anda perlu ketahui mengenainya!

Gambaran keseluruhan lantai vinil

  • >> Lantai di rumah anda harus menggambarkan gaya hidup anda dan sesuai dengan anggaran anda. Sekiranya salah satu frasa berikut menghasilkan gambar dari hidup anda - anjing basah, jejak kaki yang berlumpur, bayi yang gemuk, jus anggur, berkebun musim bunga, papan selaju atau papan seluncur - anda bergerak ke arah yang betul!
  • Lantai vinil tugas berat adalah pilihan yang baik untuk dapur dan bilik mandi kerana ia senang dijaga kebersihannya. Ia tahan lama, tahan air, tidak pudar, noda atau lekuk.

    Lantai vinil, juga disebut lantai tahan lasak, hadir dalam berbagai warna, tekstur, dan corak. Proses pencetakan gravure, rotogravure (istilah mewah untuk teknik ukiran gambar), yang digunakan untuk membuat lapisan fleksibel, membantu lapisan meniru kayu, jubin, dan juga marmar.

    Vinil dibekalkan dalam kepingan, papan dan jubin, yang memberi ruang untuk berimaginasi dari segi bentuk dan corak lapisan. Lembaran vinil kontras digunakan untuk membuat model reka bentuk yang besar. Ubin boleh disusun dengan cara yang anda mahu melihatnya di bilik tertentu. Anda boleh memikirkan corak papan kotak, jalur dan pepenjuru yang pusing. Atau pilih papan vinil yang kelihatan seperti lantai kayu.

    Vinil tebal, seperti permaidani, fleksibel dan lembut sehingga sangat menyenangkan untuk berjalan. Lebih-lebih lagi, vinil melekat dengan mudah pada hampir semua substrat, walaupun tidak rata.

    Sekiranya keinginan anda untuk kecantikan didorong oleh anggaran dan kepraktisan, memilih lantai vinil yang tahan lasak adalah penyelesaian yang tepat. Anda akan mendapat penutup lantai yang cantik, tahan lama, dengan harga yang berpatutan.

    Pembuatan lantai vinil

    Vinyl sebenarnya plastik yang serba boleh. Kami menggunakan rakaman vinil, kasut vinil dan kertas dinding. Tetapi yang paling popular adalah vinil sebagai penutup lantai.

    Lantai vinil terdiri daripada pelbagai lapisan bahan: bahagian dalamnya disokong oleh vinil dan alasnya dirasakan atau kaca gentian. Unsur-unsur hiasan dicetak di bahagian atas teras vinil. Lapisan hiasan inilah yang menjadikan penutup lantai vinil menjadi serba boleh. Vinyl boleh meniru hampir semua bahan. Lapisan atas juga terdiri daripada vinil dan disebut lapisan pakai.

    Rotogravure

    Keserbagunaan lantai vinil disediakan oleh proses pencetakan yang disebut rotogravure (proses pencetakan gravure). Dengan penekan putar dan plat, yang mewakili ukiran reka bentuk akhir, anda dapat meniru penampilan batu, bata, marmar, kayu dan beratus-ratus model dan struktur lain. Beberapa pengeluar menambah warna atau sisipan vinil berwarna ke lapisan haus. Ini memberi ruang kepada reka bentuk yang mendalam.

    Pakai lapisan

    Lapisan haus atas adalah lapisan terpenting dalam struktur pelapis. Lapisan ini mempunyai ketebalan rata-rata sekitar 10 mm. Semakin tebal lapisan pakai, semakin tahan lasak penutup lantai. Pengilang dalam industri lantai sentiasa bereksperimen dengan ciri-ciri lapisan ini untuk membuat lantai yang lebih keras dan tahan lama, tetapi pada masa yang sama, lantai yang indah dan praktikal.

    Lantai vinil tugas berat menawarkan faedah berikut:

  • ketahanan tinggi bahan terhadap calar, lekuk dan air mata;
  • mudah membersihkan bahan dan tidak perlu menutupnya dengan lilin;
  • ketahanan tinggi bahan terhadap pewarnaan.
  • Pendedahan kerikil dan pasir yang halus dapat menggaru permukaan vinil, mengakibatkan kemerosotan kemasannya. Dengan meletakkan permaidani di pintu masuk anda, anda dapat memperpanjang umur lantai vinil anda. Pastikan anda membeli permaidani yang direka khas untuk lantai vinil. Beberapa tikar getah boleh meninggalkan kesan atau noda. Memandangkan keindahan, ketahanan lantai vinil dan anggaran yang menarik, cukup mudah untuk mencari lantai vinil yang sesuai dengan gaya hidup anda.

    Penyelesaian gaya

    Lantai vinil serbaguna seperti jubin, lamina dan permaidani. Pelbagai warna, tekstur, corak dan reka bentuk lantai vinil membolehkan anda mengaktifkan imaginasi. Lantai vinil telah disebut "peniru hebat." Bagaimanapun, ia boleh dibuat dalam bentuk lapisan batu bata, batu, marmar, linoleum atau kayu.

    Vinyl diakui sebagai lapisan yang tidak dapat diganti di seluruh dunia. Kami menyukai kemasan ini di dapur, bilik mandi dan bilik dobi. Ia praktikal, tahan lama dan sangat bergaya. Penutup vinil sesuai untuk persekitaran apa pun. Ia hangat dan lembut, seperti tempat tidur bulu di bawah kaki, dan sangat mudah dibersihkan.

    Lantai vinil tebal terdapat dalam julat harga yang luas. Bahan yang lebih mahal terdapat dalam pelbagai warna dan tekstur, dan prestasinya sangat tinggi. Semua ciri ini dicapai berkat ciri lapisan haus: semakin keras dan tebal lapisan ini (dalam lapisan premium), lebih tahan terhadap calar, pewarnaan, kemunculan penyok dan air mata lapisan vinil akan menjadi. Dalam beberapa lapisan vinil, lapisan haus diperkuat dengan aluminium oksida untuk memberikan ketahanan calar yang luar biasa.

    Proses memilih gaya dan corak vinil yang betul

    Prosedur ini adalah yang paling menarik dan paling penting. Jadi, anda telah membuat keputusan. Anda mahukan lantai vinil. Di mana untuk memulakan proses pemilihan untuk memotong pilihan yang tidak perlu?

    Berapa besar bilik anda?

    Mari mulakan dengan saiz bilik anda. Perlu diingat bahawa bilik kelihatan lebih kecil jika lantai gelap, dan lebih besar jika anda memilih tempat yang lebih terang.

    Berapa besar corak lantai?

    Sekarang mari kita lihat struktur lantai. Corak kecil berfungsi paling baik pada penutup di ruang kecil di mana gambar tidak akan terganggu oleh perabot secara visual, seperti bilik mandi atau meja makan. Sebaliknya, untuk mewujudkan kesan ruang yang besar, anda boleh memilih penutup dengan corak yang besar.

    Bagaimana lantai anda berfungsi dengan kertas dinding atau kain?

    Anda perlu memikirkan perabot atau aksesori apa yang akan ada di dalam bilik. Sama seperti peraturan untuk memilih tali leher yang tepat untuk baju, lantai anda harus mempunyai corak kecil jika corak pada kertas dinding cukup besar, dan sebaliknya. Kain atau kertas dinding dengan corak kecil dapat kelihatan luar biasa ketika dipasangkan dengan lantai berpola besar.

    Memadankan kilauan lantai vinil

    Vinyl mempunyai beberapa tahap kilauan. Semakin rendah tahap gloss, lapisan yang lebih tahan terhadap kehausan seharian. Gaya hidup anda adalah cerminan anda. Ia tidak boleh ditentukan oleh orang luar. Tidak ada formula sejagat. Memperbaiki. Cari betul-betul lantai vinil anda!

    Sebelum membeli lantai vinil

    Anda telah membuat keputusan dan bersedia untuk memilih dan memasang lantai vinil baru anda. Anda sudah tahu bahawa:

  • Vinyl adalah impian penghias, tahan lama dan berpatutan;
  • Vinil boleh meniru kayu, jubin, marmar, dan lain-lain;
  • Lapisan vinil terdiri daripada lapisan haus, lapisan bercetak atau hiasan, lapisan dalaman busa dan vinil, dan sandaran.
  • Sebelum membuat pesanan, tentukan beberapa soalan penting mengenai liputan.

    Ketebalan

    Lapisan tebal tidak selalu seperti yang anda cari. Anda memerlukan lapisan dengan lapisan memakai yang tebal. Ini adalah lapisan paling atas, ketebalannya sangat penting. Ketebalan lapisan pemakai inilah yang menentukan seberapa baik lantai anda akan terlindung dari kesan berjalan, tahan terhadap luka, air mata dan lubang. Rujuk kepada peniaga anda untuk mendapatkan liputan yang anda minati.

    Kualiti

    Pastikan anda membincangkan jaminan dan prestasi pengeluar dengan peruncit anda. Anda harus memahami bahawa produk premium pada amnya harus dilengkapi dengan jaminan premium.

    Jahitan

    Kepingan vinil mempunyai lebar yang berbeza. Bergantung pada konfigurasi bilik anda, mungkin perlu menggulung cadar. Pastikan jurujual anda dapat menjelaskan kepada anda di mana jahitannya berada di tempat yang terbaik. Beberapa jenis penutup menyembunyikan jahitan dengan lebih baik. Sebagai contoh, jubin dengan larutan yang digunakan di sepanjang jahitan kelihatan cukup cantik.

    Di kawasan dengan penggunaan air berat (misalnya, bilik mandi dan dobi), anda mungkin perlu (secara selektif) mengganti meterai berat, terutama di mana lantai bersentuhan dengan dinding atau tandas. Anda tidak mahu air meresap di bawah lantai, bukan?

    Kos

    "Harga per meter persegi" hanya satu komponen dari jumlah harga untuk lantai vinil baru. Kos akhir mungkin termasuk kos tambahan:

  • untuk mengganti dan membuang perabot. Sebilangan peruncit dan pemasang mungkin dikenakan bayaran tambahan untuk memindahkan atau membuang perabot semasa proses pemasangan vinil.
  • untuk pembongkaran dan pelupusan lantai lama. Walaupun anda telah membeli rumah baru, ada lantai lama yang perlu dikeluarkan dan dibuang dengan betul. Sekiranya boleh, anda boleh meletakkan lapisan baru di atas lapisan yang ada.
  • untuk menyediakan pangkal lantai. Bergantung pada keadaannya (misalnya, setelah menanggalkan lantai lama), lantai anda mungkin memerlukan rawatan tambahan sebelum memasang vinil.
  • semasa penghantaran barang. Pengiriman barang tidak termasuk dalam biaya per meter persegi liputan.
  • pada pemasangan. Kemungkinan besar, kos tambahan untuk memasang penutup vinil meter persegi akan diumumkan.
  • untuk bahan tambahan. Bahan tambahan mungkin diperlukan untuk memasang lantai vinil dengan betul (seperti palam atau peralihan).
  • pada pinjaman. Banyak kedai menawarkan untuk membeli barang secara kredit. Sekiranya anda memutuskan untuk membayar pembelian anda tidak dengan segera, tetapi seiring berjalannya waktu, maka disarankan untuk memeriksa kadar faedah, pembayaran minimum dan biaya kewangan lain.
  • Tanyakan kepada penjual untuk mendapatkan jaminan pengeluar dan penyelenggaraan serta arahan operasi untuk lantai baru anda.

    Sebaiknya anda menambahkan kos pembersihan tahunan dengan jumlah kos projek anda, yang akan membantu mengekalkan keindahan dan kefungsian lantai vinil baru anda.

    Pemasangan lantai vinil

    Hidup akan menjadi lebih mudah sekiranya kita semua adalah penyihir dan ahli sihir. Anda boleh menaikkan perabot semasa memasang lantai vinil baru kami, atau melakukan apa sahaja dengan gelombang tangan anda! Kita semua tahu bahawa ini bukan latihan yang mudah dan penuh tekanan. Tetapi pengetahuan adalah kekuatan. Berikut adalah senarai kasar mengenai apa yang diharapkan semasa dan selepas pemasangan.

    Percayalah kepada profesional

    Sudah tentu, "bapa saudara saudara bekas rakan anda" dapat memasang lantai anda dengan murah, tetapi anda masih harus mempercayai profesional ketika memasang lantai vinil. Ini adalah proses yang agak rumit.

    Bentuk permukaan kerja

    Permukaan di mana lantai vinil akan dipasang disebut substrat. Adakah anda merancang untuk memasang lantai baru di lantai kayu, sandaran konkrit, vinil lama? Setiap substrat memerlukan penyediaan khas. Underlay anda mungkin memerlukan underlay tambahan untuk dipasang. Lapisan ini akan menambah ketinggian lantai anda dan mempengaruhi prestasi perkakas dan meter anda.

    Agar jaminan anda sah, banyak pengeluar memerlukan ujian kelembapan udara dan permukaan semasa memasang vinil ke konkrit. Pastikan pemasang anda dapat melakukan ujian ini.

    Ingat, hanya seorang profesional yang benar-benar dapat memberitahu sama ada dibenarkan dalam kes anda untuk memasang penutup vinil baru di atas penutup lama. Jangan lupa bertanya kepadanya mengenai perkara itu.

    Apakah keadaan lantai anda?

    Lantai lama anda mungkin perlu disiapkan untuk lantai vinil. Penggantian asas yang lengkap juga mungkin diperlukan. Isu ini harus dibincangkan dengan pakar yang berkelayakan. Pastikan lantai bawah bersih dan rata. Ini akan membantu mengekalkan keindahan kemasan dan memastikan penutup vinil baru bersentuhan dengan substrat.

    Kaedah memasang lantai vinil

    Terdapat tiga kaedah untuk memasang lantai vinil:

  • "Penyebaran penuh": pelekat digunakan dengan spatula ke seluruh permukaan substrat.
  • "Perimeter bonding": pelekat hanya digunakan pada tepi luar lantai dan sepanjang jahitan.
  • Lantai terapung: tidak ada pelekat sama sekali di tingkat bawah.
  • Sehari sebelum pemasangan

    Hubungi rakan anda, sertakan sekumpulan pekerja, dengan sekejap-sekejap, lakukan segala yang mungkin untuk memastikan bahawa semua perabot dan bahagian lain anda terlebih dahulu dikeluarkan dari bilik di mana penutup vinil akan dipasang. Lagipun, anda tidak mahu orang asing, pengumpul, menyentuh barang anda. Di samping itu, mereka mungkin mengenakan bayaran tambahan untuk membawa perabot dan barang-barang.

    Sekiranya anda mempunyai peralatan gas, hubungi perkhidmatan gas untuk pemutusan dan penyambungan semula peralatan gas yang selamat di dalam bilik. Periksa dengan pembekal anda untuk mengetahui apakah mereka dapat memutuskan dan menyambungkan semula peralatan rumah (seperti peralatan stereo dan komputer) atau mengeluarkan benda berat (seperti piano).

    Di samping itu, berjumpa dengan pembekal anda tentang membuang dan memasang, misalnya, tandas jika anda menukar penutup bilik mandi. Sekiranya dia tidak dapat membongkar tandas atau bilik mandi, maka anda mungkin memerlukan perkhidmatan tukang paip.

    Rejim suhu

    Bilik di mana anda merancang untuk memasang penutup vinil baru mesti mempunyai kelembapan udara dalam lingkungan 45-65%.

    Sampul lama

    Apa yang akan anda lakukan dengan lapisan lama anda? Buangkan? Pasang lapisan baru di atasnya?

    Melepaskan penutup lama memerlukan masa dan mesti dikeluarkan dan dibuang oleh seseorang. Bincangkan masalah ini dengan pemasang, pastikan anda mempunyai sekurang-kurangnya satu hari lagi untuk membongkar lapisan lama, membersihkan dan menyiapkan permukaan kerja.

    Peralatan

    Dalam kebanyakan kes, papan skirting lama dan cetakan mesti dilepaskan sebelum memasang lantai vinil. Adakah anda mahu menyimpan barang yang anda tinggalkan atau membeli aksesori baru? Bincangkan masalah ini dengan peniaga atau pemasang anda, kerana dia mungkin mengenakan bayaran tambahan untuk membuang komponen lama dan memasang yang baru. Setelah selesai pemasangan, mungkin perlu melukis papan skirting dan mungkin memerlukan proses retouching untuk beberapa elemen. Tugas ini dipertanggungjawabkan sepenuhnya kepada anda.

    Pintu

    Pintu dalaman mesti mempunyai jurang antara dasar dan dasar lantai untuk menampung kemasan baru. Sekiranya tidak ada jurang seperti itu, maka anda mungkin memerlukan khidmat tukang kayu yang berkelayakan untuk memotong atau memotong pintu anda setelah memasang penutup.

    Pembersihan

    Pemasangan lantai vinil menghasilkan sejumlah besar serpihan - permaidani atau lantai lama, bungkus plastik, sisa-sisa lantai baru, bekas makanan. Sekiranya boleh, semua sampah harus dibuang dan dibuang. Sekiranya anda berjaga-jaga, anda boleh menyimpan beberapa kepingan vinil yang tinggal untuk pembaikan di masa hadapan.

    Cuti sehari

    Sebaiknya berada di rumah semasa memasang lapisan baru anda. Secara semula jadi, persoalan akan timbul yang perlu dijawab dan keputusan segera dibuat. Setiap perincian dalam proses memasang pelapisan akan memerlukan perhatian yang mendalam, dan tidak ada yang dapat mengikuti keseluruhan proses yang lebih baik daripada anda. Oleh itu, ambil cuti, cuti sakit, bekerja dari rumah - apa sahaja yang anda mahu berada di rumah pada hari itu.

    Jaga jarak anda

    Semua jenis pemotong dan gam melekit boleh menjadikan kawasan penutup vinil membahayakan kesihatan anak-anak dan haiwan peliharaan anda. Cari tempat yang selesa untuk mereka di bilik lain atau di luar rumah semasa memasang penutup.

    Pemeriksaan terakhir

    Sebelum menyelesaikan proses pemasangan, penting untuk berjalan-jalan di kawasan kerja dengan orang yang bertanggungjawab memasang penutup dan memastikan bahawa setiap perincian dibuat sesuai dengan harapan anda. Sebelum membuat penyelesaian terakhir dengan pemasang, periksa kualiti penutup vinil dan kualiti karya itu sendiri.

    Langkah berjaga-jaga am Selepas Pemasangan Vinil

  • Elakkan berjalan di lapisan lantai vinil yang dipasang (sekurang-kurangnya 24 jam);
  • Pertahankan keadaan suhu yang tetap di dalam bilik dengan penutup vinil baru untuk memastikan pengeringan pelekat sepenuhnya (kira-kira 20 darjah selsius dan ke atas selama 2 hari)
  • Ventilasi kawasan yang ditutupi vinil selama 48-72 jam selepas pemasangan.
  • Langkah berjaga-jaga dengan Kaedah Pemasangan

  • Penyebaran Penuh: Jangan bawa peralatan dan perabot anda dalam masa 24-72 jam (sekurang-kurangnya) dari saat penutup dipasang. Jalan mudah dibenarkan 24 jam selepas pemasangan;
  • Perimeter Bonding: Jangan gerakkan peralatan dan perabot anda selama 24-72 jam (sekurang-kurangnya) setelah memasang penutup. Jalan mudah dibenarkan 24 jam selepas pemasangan;
  • "Lantai terapung": Sebarang aktiviti di dalam bilik dengan penutup vinil baru dibenarkan sebaik sahaja dipasang.
  • Petua Terkini

  • Jangan bersandar pada perabot, jangan gerakkan struktur pada roda pada penutup vinil yang baru dipasang! Gunakan kepingan papan lapis, papan atau slaid perabot untuk memindahkan struktur atau produk apa pun.
  • Jangan cuci lantai selama 5 hari. Beri masa pelekat yang mencukupi untuk penstrukturan akhir.
  • Periksa keadaan semua kastor atau kastor di perabot anda sebelum meletakkannya di lantai. Ganti bahagian yang usang.
  • Letakkan pelindung yang dirasakan di atas kaki perabot anda.
  • Bagaimana cara membersihkan dan menjaga lantai vinil dengan betul?

  • > Jadi penutup baru anda sudah terpasang dan kelihatan luar biasa!
  • Dalam keadaan inilah anda mahu menjaganya. Baca petua dan trik pengeluar dengan teliti untuk membersihkan dan mengekalkan salutan.

    Hari pertama (sebaiknya 2-3 hari) selepas pemasangan salutan, perhatikan langkah berjaga-jaga khas.

    Menjaga pelapisan anda tidak sukar, tetapi ada beberapa panduan untuk membantu anda memanjangkan jangka hayat salutan anda.

    Kerikil, debu dan pasir adalah musuh sebenar lantai vinil. Sapu dan hampas lantai sekerap mungkin. Jangan gunakan pembersih vakum dalam mod kalah mati kerana ini boleh menggaru lantai. Dan jangan gunakan berus pengikis semasa membersihkan.

    Sekiranya sapuan atau penyedotan vakum tidak mencukupi untuk menghilangkan kotoran sepenuhnya, lap lantai dengan air suam bersih. Sekiranya air sahaja tidak membersihkan permukaan lapisan, gunakan pencuci yang disyorkan oleh pengilang.

    Jangan gunakan bahan pencuci yang mengandungi zarah atau penggilap yang kasar.

    Sebaiknya letakkan permaidani di depan pintu luar untuk melindungi lantai vinil anda dari habuk dan pasir yang masuk ke dalam bilik. Pastikan permaidani yang anda beli direka khas untuk lantai vinil. Beberapa tikar getah boleh meninggalkan bekas dan noda di permukaan anda.

    Segala noda atau cecair yang tumpah ke lantai vinil harus dihapuskan secepat mungkin.

    Jadikan kisah dongeng anda menjadi kenyataan dengan penutup vinil dari kedai dalam talian kami!