Kawalan suara telefon pintar

Terdapat banyak penyelesaian yang berbeza untuk kawalan suara fungsi telefon pintar, tetapi tidak semuanya dilaksanakan dengan kualiti yang mencukupi. Kami telah memilih yang betul-betul berkesan.

Kawalan suara ketika bekerja dengan telefon pintar moden dan komunikator yang dilengkapi dengan CPU yang cukup kuat adalah trend yang mantap dalam mewujudkan antara muka pengguna yang selesa. Ada kemungkinan tahap berbeza pada semua platform mudah alih utama. Di iOS ia muncul dalam versi 3.0 (berfungsi sepenuhnya mulai dari 4.0), di Google Android - dalam versi 1.6 (berfungsi sepenuhnya - dari 2.2). Ciri ini dilaksanakan dengan baik di Windows Mobile dan S60. Kami telah memilih beberapa penyelesaian yang dapat menggantikan modul kawalan suara standard, dan juga perisian untuk mengembangkan fungsi.

Ciri-ciri utama sistem pengecaman pertuturan

Selama dua atau tiga tahun terakhir, kawalan pertuturan telah dianggap sebagai salah satu teknologi paling menjanjikan yang digunakan dalam pembuatan antara muka pengguna. Perkara ini diumumkan oleh para pemimpin Microsoft, dan perwakilan Google dan Apple menunjukkan minat yang ketara.

Sesungguhnya, kawalan peranti komunikasi mudah alih dengan menekan butang sudah kelihatan kuno. Skrin sentuh dan suara dipasarkan sebagai cara semula jadi bagi manusia dan peranti pintar untuk berinteraksi. Ciri penting sistem sedemikian adalah pengenalan perintah yang betul. Sekiranya semuanya lebih kurang jelas dengan kawalan sentuh (telefon pintar moden bahkan menyokong kawalan menggunakan isyarat multitouch yang kompleks), maka perkara tidak begitu mudah dengan perintah suara.

Pertama, sistem mungkin tidak selalu bertindak balas dengan betul terhadap bagaimana perintah diucapkan. Anda harus menyesuaikan diri dengan kawalan seperti itu, yang tidak selalu mudah: sangat melelahkan untuk mengikuti rentak suara dan intonasi sepanjang masa. Dalam kes ini, perintah mesti dipisahkan dari kebisingan latar belakang umum, yang memerlukan sumber komputasi.

Kedua, sistem seperti itu tidak menyala secara automatik - untuk mengaktifkannya, sebagai peraturan, anda perlu menekan butang pada peranti atau aksesori (contohnya, alat dengar tanpa wayar). Kemasukan perisian tidak selalu senang. Pada komunikator dengan Windows Mobile dengan tumpukan perisian Broadcomm, pengaktifan Microsoft Voice Commander dari alat dengar Bluetooth mungkin berfungsi secara tidak stabil atau tidak berfungsi sama sekali.

Ketiga, kawalan suara belum dapat membetulkan ketidaktepatan dan kesilapan pengguna. Contohnya, jika anda cuba memainkan lagu kumpulan yang namanya mengandungi artikel "the" tanpa menyebutnya, maka dalam kebanyakan kes, peranti tidak akan memahami perintah seperti itu. Kesukaran juga timbul semasa mendail nama dan nama panggilan dari buku nota - untuk operasi yang betul, anda perlu mengisi bidang "nama panggilan" dan memberikan arahan pelancaran tambahan.

Keempat, untuk penggunaan dailan suara secara berterusan (misalnya, semasa menulis SMS), pemproses peranti mudah alih melancarkan modul intensif sumber yang cukup intensif dari sistem pengecaman. Itu tidak memberi kesan terbaik pada prestasi dan jangka hayat bateri komunikator. Namun, kini masalah ini diselesaikan secara beransur-ansur.

Vlingo adalah modul kawalan suara merentas platform untuk bekerja dengan perisian pihak ketiga

Pelancar Suara Speereo menawarkan sekumpulan fungsi yang kaya untuk kawalan suara dan bahkan memahami sebutan yang tidak begitu jelas

Pengurusan fungsi sistem standard dan carian suara.

Dalam semua sistem operasi mudah alih yang popular, hingga satu tahap atau yang lain, kemungkinan pengecaman suara perintah untuk melancarkan aplikasi khas dilaksanakan. Contohnya, mendail nombor dari buku nota, membuka pelanggan e-mel, atau memulakan senarai main. Di samping itu, modul ini dapat memproses sistem bunyi, memberitahu bahawa telefon hampir habis atau beralih ke mod amaran senyap. Tidak ada program yang dapat menjalankan perintah yang lebih kompleks (misalnya, "buka klien e-mel, tulis surat kepada Encik Ivanov dan tandakan semua mesej di Peti Masuk sebagai dibaca setelah mengirimnya"). Walau bagaimanapun, mereka berkembang secara beransur-ansur. Oleh itu, jika anda bertanya pada iPhone berdasarkan iOS4 jam berapa sekarang, waktu sistem akan diumumkan. Selain itu,program suara yang sama dari sistem operasi ini memahami tanggapan negatif pengguna: "tidak", "salah", "salah", dll. Dalam sistem mudah alih yang lain, anda harus menggunakan kawalan sentuh.

Pada peranti WM klasik, dua pakej digunakan untuk kawalan suara - Cyberon Voice Commander dan Microsoft Voice Command. Walau bagaimanapun, menggunakannya pada masa yang sama tidak akan berjaya - anda harus memilihnya.

Yang pertama memerlukan beberapa latihan untuk mengenali perintah, walaupun daftarnya tidak terlalu besar. Program ini dapat memanggil kenalan, entri "Kalendar", menjalankan semua aplikasi standard dan beberapa pihak ketiga dan memainkan muzik, serta membaca mesej masuk. Pakej kedua juga mengawal kelantangan, cara operasi sambungan tanpa wayar, dan juga membunyikan acara sistem. Microsoft juga baru-baru ini mempunyai produk yang menarik, TellMe, untuk kawalan suara canggih. Ia dapat melancarkan pelanggan carian Bing dengan permintaan yang ditentukan untuk mendapatkan maklumat, berbicara mengenai harga saham, hasil sukan, cuaca, filem dan keadaan lalu lintas. Tetapi untuk semua ini, peranti mesti disambungkan ke Internet dan berada dalam bidang penglihatan satelit GPS. Alat inilah yang digunakan untuk mengira lokasi.Di samping itu, perkhidmatan ini tidak tersedia dalam bahasa Rusia.

Dalam iOS dan Android di atas versi 2.2 FroYo, sistem panggilan suara bawaan hampir sama, dengan pengecualian bahawa produk Google mempunyai kemampuan untuk merutekan rute menggunakan peta ke lokasi pejabat syarikat tertentu atau titik tertentu. Dalam Symbian OS Edisi ke-5, kawalan suara hanya bertanggungjawab untuk melaksanakan fungsi standard sistem, dan untuk carian suara, anda perlu memasang perisian yang berasingan - misalnya, Aplikasi Mudah Alih Google.

Suara kawalan fungsi tambahan dan melancarkan program pihak ketiga

Sudah tentu, alat suara bukan sahaja sebahagiannya dapat memudahkan kerja seharian dengan komunikator, tetapi sepenuhnya mengambil alih prestasi aktiviti seharian. Dan tidak hanya dengan program standard, tetapi juga dipasang oleh pengguna. Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan produk berasingan - misalnya, Speereo Voice Launcher. Program ini serasi dengan OS Symbian (termasuk S60), Windows Mobile, dan pada masa akan datang dengan OS Android. Ini adalah shell kompak yang membolehkan anda menjadualkan pelancaran aplikasi dan fail apa pun dan peralihan ke laman web mana pun di penyemak imbas.

Produk ini tidak terlalu bergantung pada keunikan suara pemilik peranti: mesin pengecam dapat mengesan perintah yang diucapkan dengan aksen atau kecacatan diksi kecil. Integrasi dengan program standard (buku nota, penganjur, pelanggan pesanan segera) disediakan, tetapi tidak ada pemindahan penanda halaman dari Favorites. Definisi arahan untuk dilancarkan dilakukan melalui tetapan aplikasi. Pengguna menulis nama perintah dalam bahasa Rusia dalam bahasa Latin atau dalam salah satu bahasa yang disokong (bahasa Inggeris, Jerman, Perancis, dll.), Selepas itu dimasukkan ke dalam pangkalan data. Menariknya, Speereo mengambil perintah walaupun dalam persekitaran yang bising.

Untuk versi Google Android di bawah 2.2, terdapat tiga aplikasi yang menggantikan perkhidmatan pelancar aplikasi Voice Actions yang muncul di Android OS FroYo. Pertama, ini adalah program Edwin dan Vlingo, yang hanya berfungsi dengan bahasa Inggeris.

Yang pertama adalah klien pengenalan arahan suara lanjutan yang menyediakan bukan sahaja carian Google, tetapi juga mencari formula matematik di Wtolfram Alpha, menghantar mesej ke Twitter, dll.

Pelanggan kedua (berjalan di platform BlackBerry iOS, WM, S60 dan RIM) mempunyai ciri yang sama dengan TellMe Microsoft. Serta kemampuan untuk menghantar status ke rangkaian sosial, mencari laluan dan maklumat hubungan mengenai syarikat di kawasan itu. Akhirnya, terdapat TopVoiceControl untuk komunikator Android. Sebagai tambahan kepada panggilan nombor yang biasa dari buku alamat dan pengenalan nombor lisan, ia dapat mengawal antara muka tanpa wayar dan membuka kalendar.

Senarai yang hendak dibuat

Penganjur suara masih eksotik, tetapi aplikasi pertama seperti ini sudah muncul dan mendapat populariti. Oleh itu, pembangun yang disebutkan Speereo Software menawarkan program Speereo Voice Organizer, yang dirancang untuk membuat entri dalam e-mel "Kalendar" dan "Tugas". Namun, dalam kes ini, suaranya tidak ditukar menjadi teks. Mesej dihantar sebagai fail audio yang dilampirkan dan memberi amaran mengenai tugas semasa. IOS merangkumi pelanggan e-mel QuickVoice2Text yang mengenali mesej yang diperintahkan dan menerjemahkannya ke dalam format teks.

Untuk Google Android, aplikasi suara Taskos To Do List telah dirilis untuk menambahkan tugas ke daftar tugas dan program untuk mengirim SMS, surat dan pesan ke Twitter yang disebut VoiceLink.

Senarai Tugas Yang Harus Dilakukan Buat senarai yang harus dilakukan dengan mendiktekannya ke peranti OS Android anda

Rujukan sejarah

Teknologi pengecaman pertuturan pertama muncul pada tahun 1952 dan memungkinkan untuk mengesan nombor lisan secara automatik. Pada awal tahun 1990-an, penyelesaian muncul di pasaran yang dapat menangani satu kata dan frasa, serta ayat yang mudah. Mereka biasa di Amerika Syarikat dan digunakan oleh perubatan dan tentera. Pemopuleran sistem kawalan suara di kalangan pengguna biasa hanya bermula pada pergantian abad ke-20 dan ke-21 - dengan munculnya telefon pintar.