PEMBAKARAN KAD VIDEO: mengapa? Mengapa kad video menjadi panas, apa yang perlu dilakukan untuk memastikan kad video tetap panas

Terlalu panas komputer boleh menyebabkannya tidak berfungsi. Node kritikal adalah pemproses, bekalan kuasa, dan kad video. Sekiranya kad video anda terlalu panas, maka artikel di bawah memberitahu anda apa yang harus dilakukan mengenainya.

Bagaimana untuk menentukan bahawa kad video semakin panas?

Terlalu panas kad video ditunjukkan oleh kelambatan yang ketara dalam permainan dan aplikasi grafik (misalnya, AutoCAD). Artifak muncul - garis dan kotak, yang tidak ada semasa bekerja. Komputer bising dan lebih panas daripada biasa. Ini menunjukkan masalah dengan kipas penyejuk GPU.

Kaedah yang tepat untuk menentukan masalahnya ialah memasang program khas yang akan menunjukkan suhu kad video. Program seperti itu tidak selalu disertakan dalam penghantaran kad video. Anda boleh memuat turun utiliti TechPowerUp GPU-Z, yang akan berfungsi dengan kad grafik apa pun. Pasang program ini dan jalankan. 30 ° -35 ° C adalah suhu normal apabila tidak ada beban serius pada kad video. Di bawah beban, suhu kad tidak boleh melebihi 80 ° C. Sekiranya lebih banyak, maka ini adalah loceng penggera dan langkah-langkah mesti diambil.

Mengapa kad video dipanaskan

Sebab yang paling biasa adalah kegagalan sistem penyejukan. Lebih kerap ini berlaku kerana habuk yang masuk ke dalam perumahan, menetap pada bilah kipas dan tersumbat ke dalam galas. Cepat atau lambat kecekapan penyejukan menurun. Sekiranya habuk tidak dikeluarkan, kad mungkin terbakar. Walaupun kad video berfungsi dengan betul di aplikasi pejabat, masalah bermula dengan beban yang sedikit lebih tinggi.

Sebab lain ialah overclocking kad video yang buta huruf. Frekuensi dinaikkan, suhu operasi meningkat, dan sistem penyejukan dibiarkan lama. Ada baiknya jika kad video mempunyai fungsi terpasang untuk beralih ke frekuensi nominal, dan kadangkala calon yang terlalu banyak mematikannya.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kad video semakin panas

Kami mengeluarkan kad dari komputer dan membersihkannya dengan teliti dari habuk. Anda boleh menggunakan pembersih vakum (tiup jet), tetapi lebih baik dengan berus agar tidak merosakkannya. Setelah membersihkan, pasangkan kad kembali dan lancarkan aplikasi atau permainan grafik yang menuntut. Sekiranya semuanya dalam keadaan teratur, suhu akan turun ke tahap yang boleh diterima (65 ° -75 ° C).

Sekiranya indikator tidak meningkat atau sedikit meningkat dan artifak tetap muncul dengan beban berat pada cip, maka anda perlu mengganti pasta termal. Kemungkinan besar, yang lama sudah kering dan mesti dikeluarkan setelah membersihkan permukaannya. Kemudian sapukan pasta termal baru di atasnya dengan lapisan nipis. Sekiranya ini tidak membantu, anda perlu menukar sistem penyejukan kad video. Dan ini adalah kisah yang sama sekali berbeza.

Artikel menarik: "Cara overclock kad video dan bukan" membunuhnya "