VIDEO CARD DISCRETE ATAU INTEGRATED - kad video mana yang lebih digabungkan (built-in) atau diskrit, kelebihan kad video diskrit

Untuk masa yang lama, ketika membeli komputer, kad video dianggap sebagai elemen yang sangat diperlukan. Banyak papan induk tidak disertakan dengan cip grafik berkualiti, jadi anda perlu membeli kad grafik secara berasingan. Sejak itu, pengeluar komputer memberi tumpuan kepada sistem serba boleh yang dapat dijadikan pusat multimedia rumah.

Mereka mula memasang pemproses grafik yang baik, yang dapat menangani tugas standard dan penyahkodan video HD perkakasan dan sokongan monitor beresolusi tinggi tanpa masalah. Ternyata, kemampuan subsistem grafik seperti itu sudah cukup bagi banyak pengguna. Keperluan untuk membeli kad video hilang untuk banyak orang, dan godaan untuk menggunakan cakera keras yang lebih besar atau memori dua kali lebih banyak untuk wang ini melebihi keseimbangan.

Pada masa yang sama, industri permainan komputer tidak berhenti. Terdapat permainan yang ternyata tidak mencukupi untuk prestasi satu kad video; beberapa di antaranya dapat dipasang di motherboard moden sekaligus. Benar, kad video yang kuat (atau bahkan beberapa) diperlukan bukan hanya untuk permainan. Dalam reka bentuk profesional atau aplikasi reka bentuk 3D, prestasi grafik yang baik juga diperlukan.

Walaupun dari segi kekayaan antara muka yang ditawarkan, kad video bersepadu tidak kalah dengan yang diskrit - selain output D-Sub standard, model pertengahan juga mempunyai DVI dengan HDMI.

Berdasarkan perkara di atas, kami dapat membuat kesimpulan berikut: jika anda mengetahui bahawa anda akan bermain permainan komputer terkini dengan keperluan tinggi atau profesional dalam aplikasi CAD atau 3D, anda memerlukan kad video luaran. Dalam kes lain, walaupun anda memainkan video 1080p yang tidak dikompresi pada skrin komputer (atau panel plasma luaran), kemampuan cip grafik bersepadu dalam kad moden akan cukup mencukupi.