Ulasan ASUS GeForce GTX 570

Pengenalan

Bulan lalu, NVIDIA melancarkan GeForce GTX 580 yang sangat dinanti-nantikan yang menggegarkan dunia kad grafik. Setelah mungkin ada kekurangan dalam pengeluaran, syarikat itu mula melepaskan GPU siri GeForce 500, iaitu GeForce GTX 570, berdasarkan teras GF110.

Kad video mempunyai 480 teras CUDA (nombor yang sama dengan GTX 480 generasi sebelumnya), tetapi dengan antara muka memori GDDR5 320-bit, disambungkan ke memori 1280 MB. Akibatnya, jumlah ROP adalah 40. Berkat proses teknikal yang diperbaiki, NVIDIA dapat meningkatkan frekuensi GPU dengan ketara, berbanding generasi sebelumnya, tanpa meningkatkan TDP. Inti berjalan pada 732 MHz (lebih tinggi daripada GTX 480), teras CUDA 1464 MHz (sekali lagi lebih tinggi daripada GTX 480), dan 950 MHz (frekuensi bas berkesan GDDR5 3800 MHz) untuk memori, lebar jalurnya adalah 152 GB / s ... TDP kad video pada tahap 219 watt, dikuasakan oleh dua penyambung 6-pin.

Kad video

Tidak ada yang menarik dalam penampilan kad video, seperti reka bentuk yang selalu membosankan, tidak ada yang berlebihan. GeForce ASUS GTX 570 kelihatan sama seperti Geforce GTX 580 dan label berada pada kedudukan yang sama.

GeForce NVIDIA GTX 570 memerlukan dua slot PCI dalam sistem anda. Ini sudah menjadi standard untuk semua kad video permainan moden.

Kad ini mempunyai dua port DVI dan satu port mini-HDMI. Menurut spesifikasi NVIDIA, kad ini juga menyokong DisplayPort. Tidak seperti GPU terbaru dari AMD, reka bentuk logik produk tidak begitu fleksibel. Pada kad AMD, pelanggan dapat menggabungkan enam pautan TMDS (enam monitor) ke dalam konfigurasi yang mereka mahukan (pautan dual DVI). Pada kad grafik NVIDIA, anda juga mempunyai dua DVI dan satu HDMI / DP. Syarikat telah mengesahkan bahawa hanya dua monitor yang dapat dihubungkan dengan cara ini, dan untuk tiga monitor anda memerlukan dua kad video seperti itu.

NVIDIA menyertakan peranti main balik audio HDMI dalam GPUnya, yang menghilangkan keperluan untuk menyambungkan sumber audio luaran ke kad agar HDMI berfungsi. HDMI 1.3a merangkumi audio Dolby TrueHD, DTS-HD, AC-3, DTS, dan 7.1 saluran 192 kHz / 24-bit. Syarikat itu juga merancang untuk menerapkan sokongan penuh untuk spesifikasi HDMI 1.4, yang akan tersedia akhir tahun ini, tetapi hanya setelah filem 3D Blu-Ray tersedia.

Anda boleh menggabungkan hingga empat GeForce GTX 570s dalam mod SLI untuk prestasi dan sokongan yang lebih pantas untuk pelbagai monitor.

Kenalan rapat.

GTX GeForce 570 dan 580 adalah beberapa kad grafik yang menggunakan teknologi ruang wap untuk memaksimumkan pemindahan haba antara GPU dan selebihnya dari PCB. Ini adalah penyelesaian penyejukan yang sangat berkemampuan, tetapi ia juga meningkatkan harga kad grafik.

Daripada penyambung kuasa 6 + 8, seperti pada GeForce GTX 580, ASUS memilih penyambung 6 + 6, yang cukup untuk kad ini.

Untuk kekal dalam 300 watt, NVIDIA telah menerapkan teknologi untuk menurunkan frekuensi kad video semasa waktu tidak aktif.

Cip memori Samsung GDDR5, nombor model K4G10325FE-HC04. Mereka boleh beroperasi pada 1250 MHz (5000 MHz berkesan GDDR5).

Sama seperti GeForce GTX 480 dan 580, NVIDIA menggunakan pengatur voltan CHiL CHL 8266 dalam kad grafik mereka. Mereka menawarkan pilihan kawalan dan kawalan voltan yang luas melalui sistem I2C, jadi ini adalah kelebihan besar bagi peminat.

GF110 dibuat menggunakan teknologi proses 40nm di Taiwan. Ia menggunakan kira-kira 3 bilion transistor, 200 juta lebih sedikit daripada GF100. Menurut NVIDIA, die berukuran 520 milimeter persegi.

Ujian

Konfigurasi PC:

- pemproses: Intel Core i7 920 @ 3.8 MHz (Bloomfield, 8192 KB Cache);

- papan induk: Gygabite X58 Extreme (Intel X58 & ICH10R);

- RAM: Mushkin Redline XP3-12800 DDR3 @ 1520 MHz (8-7-7-16);

- cakera keras: Westren Digital Caviar Black 6401AALS 640 GB;

- unit bekalan kuasa: Akasa 1200 Watt;

- OS: Windows7 x64;

- Pemacu Nvidia: GTX570 dan 580 - 263.09, kad video lama - 260.99;

- pemacu untuk ATI Radeon: Catalyst 10.11

Semua kad video diuji pada perkakasan di atas. Ujian dilakukan tiga kali, hasilnya rata-rata keputusan untuk setiap kad video dipaparkan.

Penanda aras dilakukan pada tetapan dan resolusi grafik berikut:

- 1024 x 768, tanpa anti-aliasing;

- 1280 x 1024, 2x anti-aliasing;

- 1680 x 1050, 4x anti-aliasing;

- 1920 x 1200, 4x anti-aliasing;

- 2560 x 1600, anti-aliasing 4x.

Uji secara langsung

ะก All Of Duty 4 Perang Moden

Call Of Duty 4 Modern Warfare adalah penembak terkemuka yang telah menjadi salah satu siri COD yang paling popular. Ini adalah versi pertama, yang bukan semasa Perang Dunia Pertama dan Kedua. Konflik sedang berlaku dalam masa terdekat antara Amerika Syarikat, Eropah dan Rusia. Anda bermain sebagai pegawai SAS Laut dan Britain Amerika Syarikat. Enjin permainan dikembangkan oleh Infinity Ward's dan menampilkan pencahayaan dinamik penuh, kedalaman medan, bayangan dinamik dan HDR.

Tom Clancy's HAWX

Tom Clancy's HAWX adalah salah satu permainan baru-baru ini yang mensimulasikan penerbangan sebenar. Permainan ini berlangsung dalam waktu terdekat, di mana syarikat tentera swasta mula berperang dalam konflik dengan pelbagai negara. Anda bermain juruterbang elit yang direkrut oleh syarikat swasta seperti itu. Semasa permainan, anda akan dapat menerbangkan pelbagai pesawat, dari MiG 21 ke F22 Raptor yang hebat. Kemuncak permainan adalah teknologi GeoEye, yang menawarkan salah satu penjelmaan landskap medan perang yang paling realistik yang ada sekarang.

The Chronicles of Riddick: Serangan ke Dark Athena

The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena adalah set penembak orang pertama pada masa akan datang. Anda adalah Riddick, penjahat ruang terkenal yang dilakonkan oleh Vin Diesel dalam filem-filem tersebut. Ciri utama permainan ini adalah penggunaan taktik licik dan siluman anda sehingga musuh tidak dapat mengesan anda. Permainan ini disuarakan oleh Vin Diesel, ia menambah realisme dan benar-benar tenggelam dalam dunia permainan. 0.0 FPS pada kad video NVIDIA pada resolusi 2560x1600 disebabkan oleh masalah pemandu, ini berlaku pada kad video dengan memori 512 MB atau lebih rendah. Tidak ada masalah dengan ATI Radeon.

STALKER - Langit Jernih

S.T.A.L.K.E.R - Clear Sky adalah prekuel 2007 - Shadow of Chernobyl dari GSC Gameworld. Seperti pada bahagian pertama, permainan ini berlaku beberapa tahun sebelum peristiwa permainan asal, di sekitar Chernobyl dan Pripyat, kemalangan Chernobyl yang terkenal di dunia. Anda memainkan peranan sebagai tentera upahan yang berusaha mencari nafkah. Zon - kawasan yang dipengaruhi oleh apa yang disebut anomali dan mutan yang akan menghalangi anda. Sistem puak baru dalam permainan mendorong anda untuk menyokong pelbagai puak di Zon sebagai pertukaran maklumat, peralatan dan senjata. Enjin Clear Sky didasarkan pada Stalker pertama dan mempunyai banyak peningkatan termasuk sokongan untuk DirectX 10 dan 10.1. Seperti dalam Chronicle of Riddick, kad video NVIDIA menunjukkan 0.0 FPS pada 2560x1600, untuk alasan di atas.

Kejohanan Tidak Sebenar 3

Permainan keempat dalam siri Unreal Tournament yang sangat berjaya hanya dipanggil Unreal Tournament 3. Permainan ini adalah mengenai menangkap bendera atau mendapatkan lebih banyak pembunuhan. Pada satu masa, grafik permainan adalah salah satu yang terbaik, rendering tekstur masih sangat bagus. Tidak menghairankan bahawa permainan ini masih digunakan dalam ujian seperti itu; banyak permainan berdasarkan enjinnya. Kelemahan utama UT3 adalah kurangnya anti-aliasing.

3DMark03

Futuremark Corporation adalah syarikat nombor satu di dunia yang mencipta penanda aras sintetik untuk kad video. 3DMark adalah penanda aras paling popular yang digunakan oleh peminat PC untuk menentukan seberapa pantas penyesuai grafik mereka. Walaupun berusia beberapa tahun, 3DMark03 dapat menunjukkan tahap prestasi kad moden dengan mudah.

3DMark05

Versi program seterusnya dari Futuremark adalah 3DMark05, yang dilengkapi dengan empat ujian baru untuk kad video yang secara besar-besaran menggunakan shader dan kesan pencahayaan. 3DMark05 adalah ujian hebat untuk kad video dengan seni bina moden, jika menunjukkan kurang daripada 30 fps dalam kebanyakan ujian, maka kad video anda tidak banyak digunakan untuk permainan video.

m

3DMark06

Walaupun versi baru didasarkan sepenuhnya pada Futuremark 3DMark05, 3DMark06 baru menambah penanda aras baru untuk Shader 3.0 dan HDR. Ia juga merupakan 3DMark pertama yang menyertakan penanda aras CPU dan semua hasilnya juga. Ujian telah mengalami perubahan yang signifikan menjadi lebih baik, gambarnya menjadi lebih baik.

Unigine Heaven 2.0

Unigine Heaven adalah salah satu ujian pertama untuk menyokong DirectX 11. Terdapat juga sokongan untuk DirectX 9 dan 10. Versi 2.0 menambah lebih banyak pemandangan dan pemandangan grafik yang lebih kompleks. Dalam ujian tersebut, kami memilih penanda aras API DX11 untuk mengesahkan prestasi seni bina grafik baru.

Kesimpulannya

Akhirnya, NVIDIA telah menyelesaikan banyak masalah yang lalu. GTX 570 baru mempunyai nisbah harga / prestasi yang sangat baik, menjadikannya pilihan yang bagus untuk membeli. Ia memberikan prestasi setara dengan GTX 480, tetapi dengan harga yang sangat berpatutan, penggunaan kuasa rendah, panas dan kebisingan. Dalam kebanyakan permainan DirectX 10 dan DirectX 11 terbaru, GTX 570 akan memberikan anda permainan yang selesa dengan resolusi hingga 1920 x 1200 piksel. Anda juga boleh bermain pada 2560 x 1600, tetapi mungkin terdapat sedikit kehilangan perincian. Kad grafik ASUS GeForce GTX 570 adalah produk hebat yang mematuhi reka bentuk rujukan NVIDIA. Oleh kerana harganya rendah, ASUS memutuskan untuk sedikit meningkatkan kelajuan jam yang sudah cukup besar. Perisian ASUS Voltage Tweak akan membolehkan peminat meningkatkan voltan yang dikenakan pada GPU, sehingga meningkatkan kemampuan overclocking.PCB rujukan dan CO sendiri menyejukkan kad video dengan baik dan mempunyai tahap kebisingan yang rendah. Secara umum, NVIDIA tidak kalah dengan GTX 570, ia boleh menjadi hadiah yang sangat baik untuk pemain permainan untuk Tahun Baru.