Pusat media rumah DIY

Hari ini, hampir semua orang di apartmen mempunyai komputer dan TV, selalunya panel rata. Di samping itu, banyak yang mempunyai peranti digital lain seperti pemain rangkaian multimedia, konsol permainan, atau perakam video digital. Dan tentu saja, setiap pemilik PC mempunyai koleksi kandungan digital, termasuk foto, muzik atau video. Secara individu, setiap peranti ini menjalankan fungsinya secara berkala, tetapi timbul persoalan: bagaimana mengakses semua ini di mana sahaja dan lebih baik pada masa yang sama? Dengan kata lain, bagaimana anda menguruskan pertukaran data antara semua teknologi ini dan kandungan digital yang ada? Jawapannya jelas: anda perlu membina rangkaian rumah. Apa pilihan yang ada untuk membina pusat media rangkaian anda sendiri akan dibincangkan lebih lanjut.

Rumah Multimedia: Bangunan Tiga Paus

Secara semula jadi, agak sukar untuk segera menjawab persoalan bagaimana membina rangkaian seperti itu, kerana pada awalnya memahami intipati masalahnya terbatas pada pertanyaan seperti "bagaimana saya dapat menonton filem dari komputer di panel plasma / LCD" atau "bagaimana mendengarkan muzik dari cakera keras di pinggan mangkuk di dapur. " Terdapat banyak penyelesaian untuk ini, jadi untuk melakukan semuanya dengan betul, dengan kos minimum dan kemudahan maksimum, anda perlu memahami dengan jelas apa sebenarnya yang anda mahu dapatkan dan dana apa yang anda siapkan untuk diperuntukkan (tanpa ini, sayangnya, tidak ada).

Perkara pertama yang perlu diingat ialah membina rangkaian multimedia di rumah memerlukan tiga komponen utama: peralatan untuk memaparkan gambar dan / atau suara, peranti untuk memainkan kandungan media dan, tentu saja, tempat di mana kandungan ini akan disimpan. Dengan yang terakhir, adalah wajar memulakan ceritanya.

Pilihan belanjawan

Самым простым и дешевым вариантом хранения мультимедийных данных, безусловно, является вариант использования ПК. Это может быть и основная машина, и старенький «тазик», ни для чего более существенного не пригодный (хотя его ресурсов может и не хватить для серьезных задач, например воспроизведения FullHD). В любом случае, при построении домашней мультимедийной сети компьютер будет использоваться в качестве сервера. При самом простом варианте, когда ПК подключается прямо к средству воспроизведения (телевизору, музыкальному центру и т. д.), никакие дополнительные устройства покупать не придется (за исключением варианта, когда приобретается дополнительный жесткий диск для увеличения объема хранилища). Назвать такой способ организации полноценной мультимедийной сетью нельзя — ведь зачастую цель построения такой сети состоит не только в воспроизведении информации на различных устройствах, но и в минимизации телодвижений для достижения этого результата. С другой стороны, как бюджетный вариант, не требующий больших затрат, прямое подключение вполне сгодится, а о более продвинутых способах мы поговорим далее.

Oleh itu, tujuan kami adalah untuk mengeluarkan data multimedia (audio dan video) ke alat main balik yang memberikan kualiti yang lebih baik daripada pembesar suara atau monitor komputer konvensional. Dalam kes pertama, tidak semestinya ada masalah khas - bahkan sistem 5.1 atau 7.1 yang mewah boleh disambungkan ke PC dengan kad suara terpasang dan pemacu AC 97 lama dengan mengkonfigurasi semula port yang sesuai dan menentukan jenis sistem. Sekiranya PC anda mempunyai penyambung S / PDIF (dan kebanyakan sistem pembesar suara moden memilikinya), maka tidak ada masalah sama sekali. Perlu juga diperhatikan bahawa sistem pembesar suara yang disambungkan mesti aktif (mempunyai penguat terbina dalam). Sekiranya ini tidak berlaku (sistemnya pasif), maka anda perlu membeli penerima yang berasingan (dan harganya cukup tinggi), atau tidak ada yang masuk akal akan usaha ini.Tetapi ketika menyambungkan TV ke PC, terdapat banyak pilihan lagi. Perlu segera diperhatikan bahawa, bertentangan dengan kepercayaan popular, anda tidak hanya dapat menghubungkan panel digital moden ke PC, tetapi juga TV analog lama. Betul, akan ada sedikit makna dari ini - kerana keunikan piawaian NTSC, PAL dan SECAM, sering kali mustahil untuk memaparkan gambar di TV analog yang sesuai dengan resolusi komputer di atas 640x480 piksel. Sudah tentu, ini jelas tidak mencukupi untuk menonton filem dengan selesa. Tetapi jika anda memutuskan untuk menyambungkan TV analog ke komputer, maka untuk ini anda harus menggunakan penyambung RCA atau S-Video - ia ada walaupun pada kad video yang sudah lapuk. TV digital boleh disambungkan dengan mudah melalui port D-Sub analog atau digital: DVI atau HDMI. Perlu diperhatikan di sinibahawa pada kad video tahap belanjawan dan pertengahan, port DVI jauh lebih biasa, sementara pengeluar panel digital lebih suka melengkapkannya terutamanya dengan HDMI, jadi anda mungkin perlu menggunakan penyesuai untuk sambungan. Betul, pengeluar kad video sering memasukkan tali seperti itu dalam set kad video, dan walaupun ini tidak berlaku, kos penyesuai itu sendiri agak rendah.

Walaupun wajar bagi pengguna rata-rata untuk menggunakan PC sebagai simpanan rumah untuk kandungan media, ia mempunyai beberapa kelemahan yang ketara. Sebenarnya, dalam kes ini, komputer mesti berfungsi 24 jam sehari, 7 hari seminggu, jika, tentu saja, anda ingin mempunyai akses sepanjang masa ke perpustakaan video dan muzik anda. Jelas sekali, komputer sederhana tidak dirancang untuk berfungsi dalam mod ini. Di samping itu, PC yang berfungsi agak bising dan pada waktu malam ia dapat mengelakkan anda atau keluarga anda tertidur. Oleh itu, lebih baik menggunakan penyelesaian khas - sebagai contoh, NAS - sebagai simpanan untuk koleksi filem dan audio .

Nas

NAS adalah komputer yang berasingan dengan sistem operasi tertanam (paling kerap Linux) dan cakera kerasnya yang besar. Biasanya peranti tersebut tidak dilengkapi dengan layar dan papan kekunci, dan kawalan dan konfigurasi dilakukan melalui rangkaian, sering menggunakan penyemak imbas, menyambung ke peranti di alamat rangkaiannya. Kelebihan peranti sedemikian adalah penggunaan kuasa yang lebih rendah berbanding dengan PC, dan juga operasinya yang tenang. Di samping itu, pelayan media yang lengkap dengan perpustakaan multimedia dan sokongan untuk muat turun dari Internet, termasuk melalui pelbagai klien torrent, dapat digunakan di NAS. Ngomong-ngomong, kebanyakan model mempunyai perisian pra-pemasangan untuk tujuan ini, tetapi mereka juga menyokong pemasangan program pihak ketiga.Kelebihan penting lain dari sistem tersebut adalah kosnya yang agak rendah (jika dibandingkan dengan pelayan yang lengkap) - anda boleh memasang NAS di rumah dengan harga $ 350-500.

Sebagai peranti main balik, anda boleh menggunakan pemain multimedia rangkaian (misalnya, QNAP NMP-1000P), yang disambungkan ke NAS melalui penyambung Ethernet melalui kad rangkaian atau melalui penyesuai wayarles Wi-Fi (dalam hal ini, lebih baik menggunakan Wi-Fi sebagai pautan komunikasi). Penghala Fi).

Di antara router yang terdapat di pasaran hari ini, salah satu pilihan terbaik akan menjadi model dari D-Link Dir 300

Oleh itu, pemain rangkaian disambungkan ke TV menggunakan komponen, komposit atau HDMI-out - bergantung pada penyambung apa yang dimilikinya. Selepas itu, kandungan dari peranti NAS dapat dikendalikan menggunakan alat kawalan jauh TV.

Daripada pemain media rangkaian, anda boleh menggunakan pemain DVD atau Blu-ray, yang mempunyai cakera keras dan / atau Ethernet-out - selain cakera optik, mereka juga dapat memainkan fail video dan audio secara langsung dari cakera keras (komputer atau milik mereka sendiri). Di samping itu, peranti moden dalam kategori ini mempunyai cakera keras yang cukup besar yang dapat digunakan bukan hanya untuk menyimpan perpustakaan multimedia (sambil membebaskan ruang kosong pada HDD PC), tetapi juga untuk menyandarkan maklumat penting dari komputer. Sudah tentu, fungsi peranti tersebut bergantung pada kategori harga - sebagai contoh, tidak semua perekam menawarkan kemampuan untuk menyambung terus ke komputer menggunakan port USB atau Ethernet.

Contoh peranti seperti itu ialah Pioneer BDP-LX52

Dan jumlah cakera keras, format media dan fail yang disokong juga bergantung pada harga produk. Oleh itu, untuk interaksi penuh perakam dengan PC, anda harus mengeluarkan lebih banyak daripada membeli perakam sederhana yang hanya tahu menyalin maklumat dari cakera dan merakam program televisyen. Benar, terdapat beberapa nuansa di sini. Faktanya ialah sebilangan pengeluar "mempertajam" peranti mereka untuk melihat kandungan berlesen (pada tahap yang lebih besar, ini berlaku untuk pemain Blu-ray), iaitu, pemain akan dapat memainkan cakera optik, dan juga mencari di Internet untuk sumber berbayar yang menjual kandungan video. Pada masa yang sama, dia tidak akan "melihat" data "anda" pada cakera keras di bawah Windows. Dalam kes ini, anda perlu menggunakan pelayan Samba khas,membenarkan akses ke pemacu rangkaian pada pelbagai sistem operasi menggunakan protokol khas.

Pada asasnya, terdapat juga TV berkemampuan Ethernet yang dapat menyambung ke NAS anda terus melalui penghala. Selain itu, TV ini dapat menyambung ke Internet untuk mencari kandungan pada perkhidmatan hosting audio dan video yang popular. Tetapi ini, tentu saja, adalah keseronokan yang sangat mahal.

Dalam kes ini, anda boleh menggunakan model Samsung UE-55C7000

Dan, tentu saja, jangan lupa tentang kategori peranti seperti pemain multimedia rangkaian. Peranti ini disesuaikan khusus untuk bekerja melalui jaringan, sehingga mereka sering memiliki kemampuan tidak hanya untuk sambungan Ethernet dengan perangkat lain, tetapi juga untuk mentransfer data melalui Wi-Fi, serta berbagai port untuk menghubungkan berbagai perangkat multimedia. Bergantung pada harganya, peranti seperti itu juga dapat dilengkapi dengan cakera keras, sebagai sejenis pelayan multimedia (walaupun, tentu saja, anda tidak boleh mengelirukannya dengan NAS).

Keseronokan projektor

Pilihan lain untuk melengkapkan pawagam yang selesa di rumah ialah penggunaan projektor dan bukannya TV.

Terdapat cukup banyak jenis kategori harga yang berlainan di pasaran, tetapi untuk mencapai hasil yang maksimum, anda tidak boleh membeli dan membeli model berfungsi seperti Acer P5403 (tentu saja, jika ada peluang seperti itu)

Kelebihan pilihan ini jelas: projektor moden tidak hanya menyokong Full HD, tetapi juga mempunyai margin kecerahan dan kontras yang mencukupi untuk berfungsi walaupun di ruangan yang terang dan memaparkan gambar berkualiti tinggi, terang dan tepu. Ukuran gambar yang dapat dipaparkan dengan pertolongannya tidak dapat dibandingkan walaupun dengan TV paling tinggi "pepenjuru" - yang utama ialah terdapat permukaan untuk memaparkannya (dinding bilik sesuai untuk ini, untungnya, fesyen untuk menggantung karpet di atasnya hantaran). Dan dalam permainan komputer, penggunaan projektor menjanjikan peningkatan yang ketara dalam hiburan yang terakhir - bayangkan Crysis atau CoD 4 yang sama bukan pada monitor 22-24 inci, tetapi di dinding dengan pepenjuru gambar dua atau tiga meter.

В общем, какой вариант использовать выбирать вам, но даже самый простой и дешевый, из представленных, способен «упростить жизнь» и доставить максимум удовольствия от просмотра любимых фильмов или прослушивания музыки.