ROPE ROPE - pendakian pada satu zhumar

Mendaki satu Zhumar

Jenis aktiviti ekstrem yang paling biasa yang selalu memerlukan pendakian tali adalah pendakian gunung (sukan dan industri) dan speleotourism. Jelas sekali, untuk melakukan pengangkatan seperti itu, pertama sekali, anda perlu menggunakan tali dengan selamat (walaupun kadang-kadang tidak terlalu) terpasang di bahagian atas atau, seperti yang disebut juga, pagar. Mereka yang entah bagaimana berkaitan dengan penggunaan tali pendakian tahu betul bahawa memanjatnya seperti tali, i.e. apa yang disebut dengan tangan agak sukar, tetapi pada ketinggian yang besar sudah tidak terlalu realistik, kerana diameter tali seperti itu jarang melebihi 10-11 milimeter.

Oleh itu, untuk membuat pendakian yang selesa dan selamat, kaedah tambahan mesti digunakan. Sehingga tidak lama dahulu, cara ini adalah semua jenis simpul yang digenggam, yang diikat pada tali pagar dengan gelung dari tali pusat. Tetapi kemudahan penggunaannya tidak hebat, jadi seiring berjalannya waktu, simpul-simpul tersebut digantikan dengan cara mengangkat - pengapit secara teknikal.

Bagaimana pendakian tali berlaku? Terdapat banyak pilihan pengangkatan sendiri, tetapi semuanya bermuara pada memuatkan penjepit yang bergantian dan menaikkan yang tidak dimuat pada masa ini. (Saya berpendapat bahawa dari apa yang telah dikatakan sangat jelas bahawa harus ada dua penjepit). Dalam kes ini, tangan hanya berfungsi untuk menggerakkan penjepit di sepanjang tali dan menjaga keseimbangan, dan pengangkatan dilakukan kerana kekuatan kaki, yang gelung panjangnya cukup, yang disebut "sanggur", diikat pada satu atau kedua pengapit. Pengaduk berada di bawah satu kaki atau di bawah kedua kaki sekaligus. Dalam pendakian gunung, tangga sering digunakan sebagai penahan.

Kami akan mula mempertimbangkan pelbagai jenis alat memanjat tali dengan yang paling biasa - zhumar. Dari namanya muncul istilah "zhumarit", yang dalam lingkaran ekstrim berarti "memanjat tali." Oleh itu, Jumar (sebenarnya JJumar betul, kerana Jycy dan Martin adalah penciptanya, dari mana nama peranti itu berasal).

Ini adalah alat teknikal yang bebas meluncur di sepanjang tali ke satu sisi dan terpasang dengan betul pada tali ketika anda cuba meluncurkannya ke arah yang bertentangan. Pengapit atau penggelek lain mempunyai sifat yang sama, tetapi jumar dilengkapi dengan pemegang untuk genggaman tangan yang selesa. Ciri inilah yang menjadikannya alat pengangkat utama tanpa mengira keadaan di mana menjadi mustahak untuk memanjat tali. Di samping itu, klip ini mudah dipasang dan dikeluarkan dari tali dengan satu tangan, yang sangat penting ketika mengikat semula di tempat yang canggung. Ubat mujarab? Tentu tidak, anda boleh melakukannya sepenuhnya dengan pengapit lain. Tetapi, bagaimanapun, di hadapan zhumar, memanjat tali akan semudah dan secepat mungkin.

Unsur utama gumar adalah cam yang boleh bergerak, yang biasanya mempunyai lekukan atau lonjakan pada badannya. Cam dipasang pada gandar sedemikian rupa sehingga ditekan ketika jumar bergerak ke atas, dan condong ke belakang ketika bergerak ke bawah, sementara tali ditekan ke pelongsor jumar dan pada saat yang sama lekukan atau paku ditekan ke sarung tali, yang secara total memastikan pemasangan perangkat. Reka bentuk zhumar sedemikian memungkinkan untuk berfungsi walaupun pada tali yang terbentang dari bawah, sementara penjepit yang membengkokkan tali untuk memperbaikinya, jika dipasang di bawah peranti, mula tergelincir, atau bahkan runtuh sama sekali. Kehadiran lonjakan atau lekukan pada cam memastikan operasi peranti yang boleh dipercayai pada tali yang kotor dan / atau basah, yang sangat penting di gua atau ketika digunakan di salji.

Walau bagaimanapun, zhumar sama sekali tidak dirancang untuk beban dinamik. Sekiranya terdapat sentakan atau kelebihan beban maksimum yang dibenarkan pada peranti, sarung luar tali pecah dan tergelincir, menjadikannya tidak sesuai untuk penggunaan selanjutnya.

Seperti yang telah disebutkan, untuk mengangkat, adalah wajar untuk mempunyai dua penjepit untuk meletakkannya secara bergantian. Dalam pendakian gunung, biasanya, tanpa basa-basi lagi, ambil dua zhumar - dan maju. Dengan mengangkat seperti itu, biasanya tidak perlu melepaskan pegangan pengapit; sebenarnya, anda perlu memegangnya untuk menjaga keseimbangan. Dalam kes ini, adalah wajar zhumar "kiri" dan "kanan", untuk digunakan dengan tangan yang sama, masing-masing. Mereka tidak berbeza dari segi struktur, tetapi secara struktur dibuat saling mencerminkan.

Dalam speleologi, sering kali perlu melintasi kawasan yang sempit, di mana penggunaan dua zhumar, yang masing-masing mesti dipindahkan dengan tangan, sukar dan kadang-kadang mustahil. Oleh itu, kebanyakan cavers menggunakan pengapit dada sebagai alat mengangkat kedua.

Berdasarkan prinsip operasi, penjepit ini praktikalnya tidak berbeza dengan jumar. Perbezaan utamanya adalah ketiadaan pemegang dan bukaan dalam satu satah dengan badan penjepit untuk memasang karabiner. Carabiner bawah dilekatkan pada gelung beban arbor, dan bahagian atas dipasang pada yang disebut. "pendakap" yang menahan peranti pada kedudukannya. Ngomong-ngomong, seringkali carabiner atas tidak digunakan, dan sling suspender dimasukkan terus ke dalam lubang pada penjepit, sehingga menjadikan sistem ini kurang membebankan.

Tali dada juga kadang-kadang digunakan untuk menyokong pengapit dada.

Semasa bergerak, zhumar, yang biasanya berdiri lebih tinggi di sepanjang tali, bergerak dengan satu atau, jika dikehendaki, dua tangan sekaligus, dan pengapit dada ditarik oleh suspender yang sebenarnya, iaitu. bahu dan tidak memerlukan campur tangan tangan tambahan. Tali di penjepit dada, begitu juga di zhumar, mudah diikat dengan satu tangan.

Pengapit jenis "shunt" pada asasnya berbeza dari alat angkat yang sudah dibincangkan. Dalam peranti seperti itu, cam yang bergerak itu sendiri adalah beban, sementara badan peranti dimuatkan di gusi dan pengapit dada. Shunts tidak mempunyai lekukan pada cam dan ketika mengepit tali mereka sedikit membengkokkannya. Dari ini menunjukkan bahawa shunt tidak akan dipegang pada pagar tegang yang kuat, walaupun tegangan tajam pada tali yang digunakan shunt tidak akan menyebabkan kehancurannya, tetapi hanya akan menyebabkan tergelincir. Di samping itu, shunt adalah peranti tertutup, iaitu ia tidak boleh dilepaskan atau dipasang tanpa melepaskan dari abah-abah.

Semua sifat ini membezakan jalan keluar dari sebahagian besar pengapit, kesesuaian relatifnya untuk menunda diri. Benar, kesesuaian ini adalah sumber kontroversi yang tidak berkesudahan, kerana terdapat sejumlah keadaan di mana shunt tidak mengatasi fungsi alat keselamatan. Namun, dari pengalaman peribadi saya akan mengatakan bahawa untuk penundaan diri ketika bergerak di sepanjang pagar miring atau sebagai alternatif untuk simpul mencengkeram ketika menuruni tali, shunt mengatasi tanpa sebarang keluhan. Ciri lain dari shunt adalah kesesuaiannya untuk penggunaan tali ganda.

Seperti yang anda ketahui, penjepit sering harus digunakan bukan untuk pendakian langsung di sepanjang tali, tetapi untuk mengatur sistem bantuan atau kecemasan untuk mengangkat beban (dalam hal kerja penyelamatan, mangsa) atau menegangkan pagar mendatar yang diperlukan untuk mengatasi halangan tertentu. Dalam kes ini, peranan utama penjepit dikurangkan untuk memegang tali yang sudah dipilih tanpa mundur. Apabila beban kecil, sangat mungkin untuk menggunakan zhumar atau shunt biasa, tetapi jika bebannya signifikan, misalnya, ketika mengangkat korban dengan orang yang mengiringi atau ketika mengatur pagar, ketika tali ditarik ke keadaan tali "untuk berdering", lebih baik menggunakan penjepit khas yang dirancang untuk tujuan tersebut ... Sebagai contoh, pengapit seperti "microsender" direka untuk muatan maksimum lebih dari satu tan,dan dia tidak hanya menahan tekanan seperti itu sendiri, tetapi juga tidak memotong tali.

Sudah tentu, peranti ini jauh dari satu-satunya jenisnya. Terdapat banyak analog, yang tidak dapat digembirakan, jika kita mengambil kira kos pengirim mikro yang sangat besar.

Mengenai kesesuaian alat tersebut untuk memanjat tali, alat ini cukup sesuai, tetapi tujuan utamanya bukanlah.

Pengapit lain yang, dari sudut pandangan saya, perlu diberi perhatian adalah apa yang disebut "drop clamp". Reka bentuknya agak sederhana, oleh kerana itu harganya agak rendah, yang menjadikannya sangat popular. Walau bagaimanapun, paling sering jatuhan itu digunakan bukan untuk memanjat tali, tetapi sebagai alat untuk menunda diri ketika melakukan pekerjaan di ketinggian. Pada saat inilah saya ingin menarik perhatian. "Penjepit penurunan bukan alat keselamatan" - ditulis dalam arahan penggunaan dan di laman web pengeluar. Sekiranya anda menginsuranskan diri dengan klip ini, anda tidak perlu menggunakan misai panjang dari belai diri, tetapi anda mesti mengikatnya terus ke arbor atau tali pinggang dada untuk mengecualikan beban dinamik pada peranti. Untuk kejelasan, berikut adalah foto tali yang dipecahkan oleh pengapit ini.

Penjepit penurunan mengatasi fungsi alat angkat setara dengan pengapit yang lain. Tetapi, anda juga harus berhati-hati cam yang tidak dimuatkan pada musim bunga tidak dapat menahan tanpa beban, dan kadangkala alat ini jatuh ke bawah tali.

Pada akhir tinjauan, saya akan menyebut penjepit lain yang menonjol dari jumlah keseluruhan alat pengangkat. Ini adalah apa yang disebut "tiblock" dari Petzl.

Keunikannya terletak pada kenyataan bahawa carabiner itu sendiri digunakan sebagai cam penjepit, dan tidak ada bahagian yang bergerak dalam reka bentuk tiblock. Peranti ini membolehkan anda bekerja dengan keseluruhan tali utama yang digunakan dalam aktiviti ekstrem. Kelebihan utama Tiblock adalah pemecahan rekodnya dengan berat rendah (39 gram) dan dimensi miniatur. Sudah tentu, penggunaan tiblock sebagai penjepit utama adalah sangat tidak mudah, kerana reka bentuknya memperkenalkan beberapa spesifik dalam proses memanjat tali. Tetapi inilah caranya penjepit kecemasan atau ganti (penjepit "sekiranya berlaku") tiblock sangat diperlukan, kerana sukar untuk mencari alat angkat penuh lain yang boleh dilemparkan ke dalam poket, dan kemudian dilupakan di sana, dan ingat hanya bila (dan jika) muncul keperluan.

Nota: "Apa yang perlu dilakukan untuk mendaki - TOP 16 diperlukan, tetapi meringankan ransel secara maksimum"