Pemproses dimuat pada 100% - mengapa CPU memuatkan 100 peratus, apa yang harus dilakukan

CPU dimuat 100% - sebab perisian

Komputer mula perlahan dengan ketara. Salah satu sebab yang paling biasa adalah pemproses (CPU) dimuat 100%. Beban pemproses ini disebabkan oleh masalah perisian atau perkakasan. Sebab utama beban pemproses adalah perisian yang paling kerap. Ini adalah sebilangan besar program yang dijalankan pada masa yang sama, atau virus. Dalam kes pertama, mudah untuk memeriksa andaiannya.

Tekan serentak pada kombinasi kekunci Ctrl + Alt + Del untuk memanggil "Pengurus Tugas". Gambar di bahagian bawah menunjukkan berapa banyak CPU yang digunakan. Dalam contoh di bawah, beban adalah 50%.

Sekiranya pemproses dimuat 100%, kemudian pergi ke tab "Proses". Jalan keluar paling mudah adalah dengan mencari program yang paling banyak "makan" dan selesaikannya. Pertama, anda perlu menutup semua fail kerja yang anda gunakan dalam program ini.

Benar, kadang-kadang sukar untuk mengetahui program atau proses mana yang harus dihentikan. Oleh itu, jika anda tidak pasti, berunding dengan pengguna yang lebih berpengalaman.

Sebab perkakasan untuk kelebihan CPU

Perkara lebih rumit jika alasan penggunaan CPU bukan perisian, tetapi perkakasan. Penyebab yang paling biasa adalah kepanasan. Sekiranya pada sistem operasi yang baru dipasang dengan proses sistem, bebannya 100% - ini mungkin terlalu panas.

Pasang program untuk memeriksa suhu pemproses. Biasanya, utiliti ini disertakan dengan papan induk. Sekiranya menunjukkan suhu tinggi di kawasan pemproses (lebih daripada 70 ° C), maka semuanya jelas. Ini berlaku kerana pada suhu teras tinggi, pemproses berusaha seaman mungkin dan memperpanjang masa operasi sistem. Oleh kerana itu, proses baru yang dapat memanaskannya lebih banyak disekat dengan cara ini.

Dalam kes ini, anda perlu membersihkan sistem penyejukan CPU. Prosedurnya hampir sama dengan kad video. Buka casing komputer dan periksa pendingin yang dipasang di atas pemproses. Sekiranya tersumbat dengan habuk, gunakan sikat untuk membersihkannya. Sebagai alternatif - pembersih vakum (bertiup) atau pengering rambut. Selepas prosedur ini, suhu di kawasan ini harus turun.

Pemanasan berlebihan chipset jarang berlaku. Ini juga boleh menjadi sebab 100% beban CPU, walaupun mekanisme pelindung motherboard sudah mula digunakan di sini. Oleh kerana kebanyakan papan induk menggunakan mekanisme penyejukan pasif, anda harus berusaha menyejukkan casingnya. Pasang sekurang-kurangnya satu kipas 120mm dan periksa suhu chipset. Ini dilakukan dengan menggunakan program yang sama yang memeriksa suhu di zon pemproses.

Seperti yang anda lihat, alasan penggunaan CPU 100% sangat berbeza, tetapi anda harus mula mengesannya dengan diagnostik perisian.

Akhirnya, kita boleh menambah bahawa memasang pendingin yang kuat berkesan untuk mengatasi pemanasan CPU.

Dan cara overclock kad video dengan selamat - lihat ulasannya. Bagi mereka yang "tidak dalam subjek" panduan langkah demi langkah