Telefon tidak melihat pemacu denyar USB atau kad memori - mengapa telefon pintar tidak membaca pemacu denyar USB atau kad memori tidak berfungsi di telefon

Telefon yang jarang berlaku kini tanpa slot pengembangan memori. Gigabait tambahan tidak akan menyakitkan, kerana memori terbina dalam sering tidak mencukupi. Terutama jika anda aktif mengambil gambar dan mendengar muzik menggunakan telefon atau telefon pintar anda. Muzik, foto, video - semua ini memerlukan banyak memori. Dan jika telefon tiba-tiba berhenti melihat kad, maka sesuatu perlu segera dilakukan dengannya. Lihat di bawah untuk jawapan mengapa telefon tidak dapat melihat kad memori.

Masalah telefon

Pertama, cuba keluarkan kad memori dan masukkan kembali. Mungkin kenalan itu hilang begitu sahaja. Sekiranya ini tidak membantu, kemudian but semula telefon - kad mungkin tidak dapat dilihat kerana kegagalan perisian. Masalahnya mungkin disebabkan jumlah kad yang banyak. Telefon baru mengunyah kad besar tanpa masalah, tetapi jika model anda bukan yang terbaru, ia mungkin tidak dapat "menelan" mereka.

Sekiranya manipulasi mudah dengan telefon tidak membantu, maka anda perlu memeriksa kad memori. Ini dilakukan menggunakan komputer dan pembaca kad. Kami menyambungkan pembaca kad ke komputer dan memasukkan kad. Sekiranya komputer merangkaknya, maka itu adalah berita baik. Seterusnya, anda perlu memeriksa kad untuk kesilapan - mungkin ada yang tidak kena dengan sistem fail kad.

Untuk Windows, urutannya adalah seperti berikut. Di bahagian "Komputer Saya", cari kad memori (cari dalam senarai pemacu). Klik pada ikon dengan butang tetikus kanan dan pilih "Properties" dari menu. Tetingkap terbuka dengan tab "Perkhidmatan". Kami mencari "Periksa kesalahan untuk kesalahan", klik pada butang yang sesuai dengan kad memori, klik kanan padanya untuk membuka menu konteks dan pilih "Properties". Di tetingkap sifat cakera yang terbuka, pergi ke tab Perkhidmatan. Di bahagian "Periksa kesilapan", klik butang "Periksa". Tandai kotak di sebelah pilihan "Periksa dan perbaiki sektor buruk" dan jalankan imbasan.

Setelah selesai memeriksa, masukkan kad ke dalam telefon. Sekiranya ini tidak membantu, maka perlu diambil langkah drastik. Klik kanan pada ikon dan pilih "Memformat" dari menu.

Jenis kad microSD

Ada kemungkinan kad memori jenis ini tidak sesuai dengan telefon bimbit anda. Ini boleh berlaku sekiranya anda membeli kad baru. Hari ini terdapat beberapa jenis media storan luaran untuk peranti mudah alih: SD, miniSD dan microSD.

Telefon bimbit menggunakan microSD kerana ia adalah versi terkecil dari format SD. Sebaliknya, kad-kad ini dibahagikan kepada empat generasi:

  • SD 1.0, kapasiti memori dari 8 MB hingga 2 GB;
  • Kapasiti memori SD 1.1 hingga 4 GB;
  • Kapasiti memori SDHC hingga 32GB;
  • Kapasiti memori SDXC hingga 2TB.

Sekarang untuk perkara penting. Dalam kes kad SD, terdapat keserasian ke belakang. Dengan kata lain, telefon bimbit SDXC mampu memahami kad SD generasi yang lebih tua. Tetapi jika anda mempunyai telefon yang agak lama, maka ia tidak akan menerima kad yang lebih baru. Pada masa yang sama, faktor bentuk, iaitu dimensi, adalah sama untuk semua generasi kad microSD.

Oleh itu, sebelum membeli kad, anda harus berjumpa dengan penjual jika ia sesuai dengan telefon ini.

Memformat kad memori

Sebelum memformat kad, buang semua data dari dalamnya ke cakera keras. Jika tidak, anda akan kehilangan mereka. Prosedur itu sendiri tidak jauh berbeza dengan memformat cakera biasa. Klik kanan pada ikon, pilih "Memformat" dan mulakan prosesnya.

Setelah selesai, kami menyalin kembali data. Kami memasukkan kad ke dalam telefon. Sekiranya pemformatan tidak membantu, mungkin masalahnya ada di telefon dan perlu dikunjungi pusat servis.

Kami harap artikel ini membantu anda.

Mencari telefon baru? Ulasan ini mengenai Motorola baru akan bertanda "e"