PENANAMAN STRAWBERRY (STRAWBERRY) PADA AGROFIBER - penggunaan agrofibre hitam dan putih di rumah hijau

Menanam strawberi (strawberi) di agrofibre memudahkan penjagaan tempat tidur. Berkat penanaman ini, tidak perlu menyiangi dan menghilangkan sulur. Mereka tidak tumbuh atau berakar di bawah agrofibre. Tidak seperti filem konvensional, agrofibre membenarkan air, cahaya matahari dan udara masuk dan tidak menindas tanaman dalam cuaca panas. Tanah tidak terlalu panas, dan akar tidak reput atau busuk. Dengan penggunaan yang betul, bahan tersebut tidak retak dan dapat bertahan hingga tiga musim; anda boleh meninggalkannya dengan selamat untuk musim sejuk.

Di bawah bahan yang menutupi tanah, penyejatan kelembapan menjadi perlahan, sehingga ladang memerlukan penyiraman yang lebih ekonomik - hanya 2-3 kali seminggu. Tumbuhan "jatuh sakit" kurang dengan acuan kelabu, dan beri tidak tercemar, kerana ia tidak menyentuh tanah.

Berkat agrofibre, buah beri masak 6-12 hari lebih awal. Dan strawberi yang ditanam pada musim gugur atau awal musim bunga di bawah agrofibre berakar lebih baik dan memberikan hasil yang lebih besar, berbanding dengan tempat tidur yang belum ditutup.

Sifat Agrofibre - yang lebih baik untuk strawberi

Agrofiber (spunbond) mempunyai struktur nipis yang menyerupai kain. Terdapat dua jenisnya:

  • hitam - melindungi tanaman daripada rumpai;
  • putih - untuk melindungi rumah hijau dan rumah hijau dari fros; ia mendorong pertumbuhan aktif anak benih.

Bahan boleh mempunyai ketumpatan yang berbeza, yang bergantung pada tahap perlindungan tanaman. Semakin tinggi nilainya, semakin tinggi suhu di dalam lapisan. Agrofibre hitam mempunyai ketumpatan 50-60 g / m2 - yang paling optimum untuk menanam bukan sahaja strawberi dan strawberi, tetapi juga kentang, timun, tomato dan sayur-sayuran lain.

Ukuran gulungan panjangnya selalu sama - 100 meter, dan lebarnya berkisar antara 1,6 m hingga 15,8 m. Agrofibre yang dibungkus mempunyai panjang hingga 10 meter.

Cara menanam strawberi pada agrofiber

Teknologi menanam strawberi di bawah agrofibre adalah mudah. Sediakan tempat tidur strawberi anda sebelum menanam.

  1. Gali dan bersihkan kawasan rimpang dan rumpai.
  2. Memupuk tanah: untuk 1 m² anda memerlukan 1 baldi humus, 2 gelas abu kayu dan 150 g baja nitrogen.
  3. Gali lagi dan ratakan tanah dengan menyapu.
  4. Tandakan tempat tidur masa depan dengan pasak sekurang-kurangnya 1,25 m.
  5. Letakkan dan pasangkan agrofibre di atas katil dengan cangkuk dawai atau batu. Biasanya, serat diletakkan sehingga jalurnya saling bertindih sekurang-kurangnya 18-20 cm.
  6. Tandakan bahan yang diregangkan dan disematkan, menandakan penempatan anak benih di masa hadapan. Jarak optimum antara barisannya mestilah 45-50 cm, antara semak - 25-30 cm.
  7. Untuk setiap belukar, potong lubang berbentuk silang 5x5 cm pada kanvas.

Sebelum menanam, periksa setiap anak benih dan buangkan tanaman dengan daun dan akar yang kurang sihat. Barulah menanam strawberi di agrofibre.

  1. Tuangkan air ke dalam lubang, tunggu sehingga ia diserap ke dalam tanah.
  2. Celupkan akar anak pokok ke dalam tumbuk tanah liat untuk kelangsungan hidup yang lebih baik. (tuangkan setengah baldi tanah liat dengan air untuk menutupnya sedikit, dan biarkan mendidih; setelah beberapa lama, gaul hingga rata.
  3. Posisikan anak benih sehingga roset daun (titik tumbuh) berada pada paras permukaan tanah. Sekiranya anda menaburkannya dengan bumi - ia akan membusuk, letakkan lebih tinggi - ia akan membeku pada musim sejuk.
  4. Letakkan akar di kotoran lubang yang dihasilkan dan tutup dengan tanah kering, padatkan di sekitar tanaman.
  5. Setelah menanam strawberi di agrofibre, siram tempat tidur dengan murah hati. Air lagi selepas 2-3 hari pada waktu pagi atau petang sehingga berakar. Pada masa akan datang, gunakan pengairan titisan setiap 3-4 hari. Ini adalah kaedah pengairan terbaik kerana air dibekalkan terus ke sistem akar.

Anda perlu menjaga stroberi yang tumbuh di agrofibre dengan cara yang sama seperti tanaman yang ditanam di ladang. Semasa musim, anda perlu memberi makan semak dua kali dengan larutan kotoran ayam atau merpati: kali pertama pada musim bunga, pada awal musim tanam, dan kali kedua pada bulan Ogos atau September, ketika ovari penuaian masa depan terjadi.

Pengilang Agrofibre tidak mengesyorkan berjalan di spunbond agar tidak merosakkannya. Untuk pergerakan mudah di antara katil, kami mengesyorkan menggunakan trek penutup khas atau potongan linoleum lama. Lebih baik lagi, tutup lorong dengan habuk papan atau jerami. Apabila basah, mereka menjadi lebih berat dan menekan gentian ke tanah dengan lebih kuat.

Agrofibre: aplikasi di rumah hijau

Penggunaan agrofibre dalam penanaman beri dan sayur-sayuran di rumah hijau menyumbang kepada peningkatan pembangunan dan pematangan awal varieti awal. Tempat perlindungan paling sederhana adalah terowong filem dari kain putih, yang merangkumi buah strawberi pada tahun 1 dan ke-2.

Lebih baik membuat rumah hijau di bawah agrofibre pada akhir April atau awal Mei.

  1. Di atas katil strawberi, tetapkan lengkungan dawai selebar satu meter, tinggi hingga setengah meter.
  2. Tutup dengan agrofiber. Untuk mengelakkannya kendur, selamatkan busur dengan benang.
  3. Jadikan satu sisi tempat perlindungan "kusam" dengan meletakkan objek berat di sepanjang tepi spanbond atau menaburkannya ke bumi. Pasang rel ke sisi lain supaya mudah membuka rumah hijau.
  4. Pada bahagian akhir struktur, kumpulkan bahan penutup bersama, ikat menjadi simpul dan ikat ke pasak yang sebelumnya digali ke tanah.

Merawat strawberi di terowong filem adalah mudah:

  • letakkan termometer di tempat perlindungan; pastikan bahawa suhu di dalam struktur tidak meningkat melebihi 25 ° C - jika tidak, ventilasi rumah hijau lebih kerap;
  • buang serat pada siang hari jika cuaca baik dan ketika strawberi sedang mekar.

Kami mengesyorkan agar anda menjelajahi forum dan membaca ulasan untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kelebihan dan kekurangan agrofibre. Sekiranya anda berminat dengan kaedah menanam strawberi di bawah agrofibre, anda boleh membelinya di kedai kami.

Selamat menuai manis!

Petua: "Penyembur mana yang lebih baik"