BUDAYA STRAWBERRY - menanam strawberi, apa yang perlu disenyawakan, bila hendak dipindahkan, varieti terbaik

Tidak digalakkan menanam strawberi di dataran rendah. Untuk pertumbuhan strawberi di ladang terbuka, keasidannya juga harus diperiksa: tahap 5.5-6.5 akan sesuai. Anak benih strawberi ditanam di tanah terbuka pada awal musim bunga atau awal musim luruh.

Pucuk muda akan memerlukan banyak nutrien dari tanah. Untuk mendapatkan semak yang kuat dan hasil panen yang banyak, saya menanam strawberi di kebun di mana mereka pernah menanam:

  • dill atau pasli
  • bawang putih atau bawang
  • kacang polong atau kacang.

Stroberi suka tanah subur yang terhidrat dengan baik. Jangan menanamnya di batu kapur atau paya garam. Sekiranya air bertakung di kawasan anda, tanam buah beri di tumpukan (bukit tanah). Kemudian dia akan berkembang dengan baik.

Agar anak benih tidak jatuh sakit, masukkan ke dalam larutan madu selama dua jam sebelum menanam. Buat pada kadar 1 liter air dan 1 sudu teh madu. Air mesti diselesaikan. Kaedah ini berfungsi dengan baik untuk semua jenis strawberi. Tumbuhan akan menyerap vitamin dan menyesuaikan diri dengan lebih cepat di tempat tidur baru.

Cara menanam strawberi

  • Tambahkan humus untuk menggali.
  • Gali katil strawberi ke bayonet sekop anda.

Bilah sekop Fiskars yang tajam dan tajam dengan mudah menggali tanah berbatu dan tanah liat. Mereka, seperti pisau mentega, memotong akarnya. Selekoh pemotongan dirancang pada sudut 13 °: senang digali dan gunakan tepi rumput.

  • Buat lubang cetek, dengan mengambil kira jarak antara semak 30 cm, antara baris - 40-70 cm.
  • Sekiranya humus tidak ditambahkan, tuangkan 20 gram baja dengan elemen mikro untuk strawberi (1 sudu besar L.) ke dalam setiap lubang. Campurkan baja dengan tanah untuk mengelakkan pembakaran akar anak pokok.
  • Letakkan semak di lubang. Pastikan akar tidak membengkok, jika tidak, tidak akan ada buah beri. Pemangkasan panjang - picit sistem akar dengan penumbuk dan potong proses penonjolan dengan gunting pemangkasan.
  • Air lubang sehingga akar tepu dengan kelembapan. Untuk setiap belukar, setengah liter air sudah cukup, jika tanah kering - 1 liter.
  • Apabila air diserap, isi tanpa menutup saluran keluar (apical bud) semak. Ia harus rata dengan tanah: jika lebih dalam - ia akan busuk, ia akan tinggi - ia akan membeku dalam keadaan beku.
  • Basahkan kotoran di sekitar semak dan potong kumis dan daun yang rosak. Tanaman muda mesti tumbuh, lama kelamaan ia akan mengeluarkan tanaman baru.
  • Sekiranya menanam dalam barisan, buat alur di antara mereka dan air di dalamnya. Jangan tuangkan air pada tanaman sehingga kerak tidak terbentuk di sekitar semak. Ia menghalang tanaman bernafas.
  • Semasa menuangkan, tunggu air diserap dan tutup (tutup) alur dengan gambut, jerami atau jerami. Jika tidak, anda harus selalu melonggarkan alur supaya kelembapan kekal di dalamnya lebih lama.

Bila perlu menanam strawberi

Pada musim bunga, yang terbaik adalah menanam dari akhir April hingga pertengahan Mei. Selama tempoh ini, masih belum ada panas, tetapi sudah banyak cahaya matahari. Menanam strawberi pada musim luruh adalah optimum pada akhir bulan Ogos dan hingga pertengahan September. Sebelum membeku, semak akan menyesuaikan diri dan memasang sistem akar yang baik. Stroberi yang dipindahkan pada musim luruh akan menghasilkan hasil panen tahun depan, tetapi yang ditanam pada musim bunga tidak akan.

Adalah senang untuk menutup kebun strawberi dengan agrofibre, tetapi saya biasa membersihkan tanah dengan bahan organik - jerami atau jerami. Oleh itu, lebih mudah merawat strawberi, buah beri tidak bersentuhan dengan tanah dan kurang sakit.

  • Agrofibre atau mulsa semula jadi menghasilkan teduhan untuk tanah. Ia tidak terlalu panas atau kering.
  • Mereka menjauhkan rumpai. Anda tidak perlu merumput kebun.
  • Rumput kering dan agrotekstil melindungi buah beri dari kotoran. Anda boleh memakannya dengan selamat dari taman.
  • Mereka memantulkan cahaya. Hasilnya: strawberi lebih manis dan masak lebih cepat.

Cara menanam strawberi dengan misai

Saya telah menanam strawberi dengan misai sejak akhir Julai. Ketika semak memberi kumis, di tempat di mana outlet itu muncul, saya meletakkan sebilangan kecil tanah dan mengetamnya.

  • Dengan mengait buatan sendiri, saya mengikatnya dengan kuat ke tanah sehingga misai berakar lebih cepat. Dari belukar utama, saya hanya mengambil yang pertama - ia adalah yang paling tahan lasak: berkembang dengan baik dan memberikan buah yang kaya.
  • Saya menyiramnya secara berkala jika tidak hujan.
  • 2-3 minggu selepas cantuman ke tanah, saya mengeluarkan cangkuk - misai dicantum. Saya memotongnya dengan pemangkas atau spatula sempit dan mencabutnya.

Nasihat saya kepada anda: semakin dalam anda menggali dan semakin banyak tanah yang anda ambil, semakin baik. Pindahkan ke lubang tanpa mengganggu gumpalan bumi di akarnya. Belukar akan berakar lebih cepat.

Bahu yang sempit sangat sesuai untuk menanam pelbagai jenis tanaman di kawasan yang sempit atau kecil. Terima kasih kepada bahagian tepi bulat, ia tidak merosakkan akarnya.

Kaedah penanaman untuk strawberi

Saya telah menanam strawberi di ladang terbuka selama 15 tahun. Saya mencuba pelbagai pilihan penanaman untuk mendapatkan sebiji buah beri besar dan manis sebanyak mungkin.

Menanam strawberi Jarak antara semak Cara tumbuh "Kebaikan dan keburukan"
Belukar berasingan 45-60 sm Pastikan tanaman tidak saling berkait

+ Beri besar

+ Bush tidak jatuh sakit

-Menghilangkan misai secara berkala

Dalam barisan 15-20 cm berturut-turut, jarak 40 cm Longgarkan tanah, buang misai dan rumpai

+ Berikan buah selama 5-6 tahun di satu tempat

-Bekerja

Sarang Antara semak di sarang 5-8 cm; antara sarang dalam satu barisan 25-30 cm; antara baris 35-40 cm Satu semak di tengah dan enam di sekitarnya

+ Banyak buah beri

- Ia memerlukan banyak anak benih

Permaidani 30 sm Jangan cabut misai sehingga beri tumbuh

+ Nyaman jika anda tidak sering berkunjung ke negara ini

+ Penyiraman dan pelonggaran yang jarang berlaku

-Beri menjadi lebih kecil dari masa ke masa

Jenis strawberi terbaik

Daripada mereka yang kebetulan tumbuh, strawberi ini paling saya suka.

Nama Kepelbagaian Ciri
Subuh Awal Beri merah saiz sederhana, bentuk bujur
Pycapovka Awal Beri sfera wangi masam-manis
Desna Awal Buah masam masam "berdaging" yang besar. Kedutan semasa pengangkutan
Pokachontac Rata-rata Beri manis dan masam berwarna merah-oren. Cetek pada akhir musim berbuah
Festivalnaya Rata-rata Buah-buahan besar berair, berbentuk bujur atau berisi
Maskot Rata-rata Beri kecil: bahagian atasnya lebih ringan, bahagian bawahnya lebih gelap
Zengana Lewat Warna ceri aroma masam-manis, berbentuk baji

Cara membaja strawberi

Pastikan memberi stroberi suplemen kalium dan nitrogen. Kemudian semak akan berkembang dengan sempurna. Saya mempunyai 2 ekar di bawah strawberi, tetapi saya memetik buah beri dalam baldi.

  • Pembalut akar (air di bawah semak) dilakukan di tanah lembap agar tidak membakar akar.
  • Foliar (penyemburan semak) dilakukan pada hari mendung atau pada waktu petang, agar tidak membakar daun. Keluarkan daun dengan tanda-tanda penyakit.

Saring larutan sehingga botol penyembur atau penyembur anda tidak tersumbat.

Cara membaja strawberi pada awal musim bunga

Saya menyuburkan strawberi dengan nitrogen dengan satu daripada dua cara.

  • Saya mencairkan sebotol ammonia (40 ml) selama 10 liter air dan menyiram kebun.
  • Saya membuat infus herba dan menyiram buah beri pada kadar 10 liter air dan 1 liter baja hijau. Berpakaian teratas dengan infus herba membantu stroberi menanam tangkai bunga yang baik - beri akan besar dan cepat menjadi manis.
    • Isi bekas apa pun sepertiga dengan jisim hijau (ambil rumput berair).
    • Masukkan baldi tanah dan baldi baja segar di sana.
    • Isi dengan air, tutup bekas dan tunggu sehingga mendidih. Baja dan tanah mempercepat penapaian.
      • 4-5 hari jika panas;
      • 7-10 hari jika sejuk.

Penyelesaian ammonia adalah ubat yang berkesan untuk perosak.

  • Menghilangkan larva kumbang (kumbang), yang memakan akar semak.
  • Ia menjangkiti kumbang yang memakan tunas. Kerana ini, bunga tandus terbentuk dan tidak ada ovari.

Apabila anda memetik buah beri, strawberi perlu diberi makan nitrogen sekali lagi sehingga tumbuh normal: mereka mendapat jisim yang baik dan mengembangkan sistem akar yang kuat. Kaedah yang sama untuk dipilih, tetapi dalam kepekatan yang lebih rendah - 2-3 sudu besar. l. amonia per 10 liter air, atau setengah liter baja hijau setiap baldi, air di tanah lembap.

Cara membaja strawberi semasa berbunga

Apabila strawberi mulai mekar, beri kalium semak. Rangkaian buah dan rasa beri akan bertambah baik. Gunakan baja mineral atau organik. Contohnya, kalium humate. Ia dijual di kedai bunga.

Pada satu masa, saya membuahi strawberi dengan cara yang berbeza, sehingga saya memutuskan yang terbaik.

  • Berpakaian atas dengan abu : setiap baldi → tin kayu tiga liter abu, jika menggunakan arang; diayak (tanpa arang batu) - 2 liter. Isi dengan air selama sehari: garam kalium dan nutrien lain akan larut selama ini. Kacau sebelum memberi makan, cairkan pekat per liter larutan → baldi air, dan air di bawah semak.
  • Rawatan asid Borik . Boron mendorong pembentukan ovari dan menguatkan bunganya, mereka kurang hancur. Saya menyembur semasa berbunga kerana saya percaya ia menyumbang kepada peningkatan hasil yang ketara.
    • Saya menggunakan setengah sudu teh (2 g) untuk 10 liter air. Serbuk larut dengan teruk dalam air sejuk, jadi saya mencairkannya dalam air panas, kemudian tuangkan ke dalam baldi.
    • Saya menyemburkan strawberi, cuba memukul bunga.
  • Rawat dengan air madu . Penyerbuk terbaik untuk strawberi adalah lebah. Untuk menarik minat mereka, saya menggunakan kaedah tradisional: Saya mengambil 1 sudu besar untuk 1 liter air. sesudu madu. Saya semburkan dengan semburan halus pada daun dan bunga. Lebah di kebun bekerja dengan sangat baik, dan saya merasa baik: pendebungaan tanaman semakin meningkat, yang bermaksud akan ada hasil panen yang banyak.

Artikel berguna: Penjagaan rumput yang menjadikan rumput anda sebaik Istana Buckingham

Tonton peretasan hidup video bagaimana cara yang tepat untuk mengukur kedalaman lubang