APA ITU BRAMP CHAMPAGNE - berapa darjah dalam sampanye, bagaimana ia dibuat

Brut adalah anggur berkilau kering. Jumlah gula di dalamnya diminimumkan atau sifar, biasanya parasnya adalah 0.3%. ... Ngomong-ngomong, brut mempunyai beberapa jenis, seperti sifat brutal, extra brut, brutal, yang menunjukkan betapa sedikit gula dalam wain.

Brut adalah anggur berkilau kering. Jumlah gula di dalamnya diminimumkan atau sifar, biasanya parasnya adalah 0.3%.

Champagne brut adalah anggur berkilau kering dengan sedikit gula. Caranya adalah masam beri. Ia tidak terganggu oleh rasa manis, jadi sampanye mempunyai nota buah-buahan sitrus dan rasa manis epal.

Wain berkilau kering terbahagi kepada beberapa jenis. Di antara mereka, ia berbeza dalam jumlah gula dalam minuman:

  • brut klasik - 0.6-1.5%,
  • ekstra kejam - 0,3-06%,
  • sifat kejam - tidak lebih daripada 0.3%. Champagne semacam itu disanjung tinggi oleh gourmets: ia sepenuhnya mencerminkan rasa sebenar anggur bersoda.

Apa yang mereka minum sampanye kejam?

Champagne brut adalah minuman beralkohol (minuman beralkohol ringan) yang disajikan sebelum hidangan utama. Ini sesuai dengan makanan laut, menekankan rasa salad ringan, melengkapi pizza, menajamkan rasa mozzarella atau parmesan. Brut sesuai dengan daging babi, daging lembu dan ayam.

Minum sampanye dengan pencuci mulut juga merupakan pilihan. Puding buah, kek kacang, dan ais krim jem hanya menambah rasa anggur. Perkara utama ialah pencuci mulut tidak mengandungi asid, seperti oren, atau gula-gula, seperti coklat.

Champagne disajikan di meja yang sejuk hingga 8-12 ° C. Lebih mudah melakukan ini dalam baldi ais. Ia menyejukkan minuman dengan lebih cepat dan menjadikannya sejuk lebih lama.

Brut membuka sejambak dalam gelas sampanye memanjang. Di dalamnya, ia bersinar dengan kekuatan dan utama dengan tepi rasa, mengekalkan busa dan "bermain" gelembung lebih lama.

Tonton hack hidup video mengenai cara menghias gelas dan gelas untuk percutian

Bagaimana sampanye dibuat

Lebih dari tiga ratus tahun yang lalu, rahib Pierre Perignon mencipta kaedah untuk membuat wain putih dari anggur merah. Kaedah ini bertambah baik dari masa ke masa dan menjadi asas dalam pembuatan sampanye.

Minuman para dewa dibuat dari tiga jenis anggur:

  • Chardonnay putih,
  • dan merah - Pinot Noir dan Pinot Merier.

Untuk keasidan yang lebih besar, buah beri dipetik tidak masak. Untuk mendapatkan wain putih, jusnya diperah sehingga tidak bersentuhan dengan kek dan kulit buah beri. Mereka mewarnai anggur dan memberikannya astringency.

Untuk asas wain, jus diletakkan dalam tong fermentasi. Lama kelamaan, ahli teknologi mencampurkan wain hasil panen yang berbeza untuk meningkatkan rasa, menambah gula dan ragi untuk penapaian semula. Proses ini dipanggil sampanye wain.

Kemudian sampanye "masa depan" dibotolkan dan dibiarkan dalam kedudukan mendatar untuk penapaian kedua. Anggur tersebut diperam dan matang di lees selama lebih dari satu tahun dan lebih lama.

  • Semasa penapaian, ragi (kulat protozoa) "makan" gula, melepaskan alkohol dan karbon dioksida. Di dalam kapal yang ditutup, dia tidak punya tempat untuk pergi, sehingga gas larut dalam anggur.
  • Tekanan di dalam botol meningkat kepada enam atmosfera. Ini adalah 3 kali lebih banyak daripada tayar kereta. Kemudian, ketika kita melepaskan topi, gas akan meletup dan terapung di gelembung.

Semasa penapaian, botol diletakkan dengan leher ke bawah, secara beransur-ansur meningkatkan sudut kecenderungan. Ini dilakukan supaya endapan ragi terkumpul. Kemudian dikeluarkan.

Campuran gula dan anggur ditambahkan ke dalam botol dan ditutup. Kemudian sampanye berumur beberapa bulan lagi, dan dihantar ke rak penyimpanan.

Berapa darjah dalam sampanye

Terdapat sedikit gula di dalam minuman keras, jadi kepekatan alkohol tidak tinggi - hanya 9-13 °. Untuk minuman berkilau manis lebih tinggi - hingga 19 °.

Apakah nama gabus sampanye

Leher botol dilekatkan dengan topi yang terbuat dari nylon atau kulit kayu oak gabus. Palam kulit kayu lebih rapat dan menahan karbon dioksida dengan lebih dipercayai. Di samping itu, ia meningkatkan aroma wain.

Muncung diletakkan di atas gabus (dalam bahasa Perancis, kawat sampanye disebut muzlet). Sekarang ia nipis dan halus, tetapi sebelum itu dibuat dari dawai tebal. Hussar membuka sampanye dengan pukulan pedang, dan orang biasa harus bermain-main dengan pemotong kawat.

Catatan: "Tetapan jadual - cara mengatur dengan betul dan indah pada hari cuti dan hari kerja"

Tonton peretasan hidup video mengenai cara membuka sampanye tanpa pembuka botol