CARA MEMBERSIHKAN MICROWAVE - cara mencuci bahagian dalam gelombang mikro dengan cepat dari lemak

Anda bernasib baik jika microwave anda mempunyai fungsi pembersihan wap. Ini adalah kaedah termudah untuk membersihkan ketuhar gelombang mikro yang belum "berminyak". Di bawah pengaruh wap, minyak dan kotoran akan basah, mereka dapat dengan mudah dikeluarkan dengan serbet.

Sekiranya tidak ada fungsi seperti itu, lakukan perkara yang sama, hanya secara manual. Anda memerlukan mangkuk berisi air.

  • Letakkannya di ruang dan hidupkan kompor dengan kekuatan maksimum.
  • Air yang disejat melembutkan kotoran. Yang tinggal hanyalah mengelap kamera dengan kain lembap atau span.

Kaedah 2: cara membersihkan ketuhar gelombang mikro dengan air sabun

Sekiranya anda telah "memulakan" ketuhar gelombang mikro anda, anda tidak akan menggunakan satu wap. Anda mesti mencuci ketuhar gelombang mikro dengan detergen pencuci pinggan.

  • Larutkan beberapa titis detergen ke dalam air dan letakkan di ruang.
  • Panaskan dapur sehingga mendidih cecair.
  • Sauna sabun akan melembutkan kotoran. Anda boleh membersihkannya dengan mudah dengan kain lembap, walaupun di tempat yang sukar dijangkau.

Kaedah 3: cara membersihkan ketuhar gelombang mikro dengan baking soda

Soda gruel akan membersihkan ketuhar gelombang mikro dengan baik tanpa bahan kimia dan menghilangkan bau apak.

  • Basahkan serbet di dalamnya, gosokkan dinding ruang dan pintu. Kemudian basuh.
  • Pilihan kedua: tambahkan beberapa sudu baking soda ke dalam semangkuk air sabun dan kukus kamera. Campuran soda penaik menyerap bau yang tidak menyenangkan. Sisa makanan yang dibakar dan lemak lama akan "hilang" dengan mudah.

Kaedah 4: cara membersihkan ketuhar gelombang mikro dengan cuka atau asid sitrik

Anda perlu menuangkan air (kira-kira segelas) ke dalam pinggan dalam dan larutkan satu sudu asid sitrik di dalamnya. Sekarang kita meletakkan piring ke dalam ketuhar gelombang mikro dan menyalakannya dengan kekuatan penuh selama dua atau tiga minit sehingga cecair mendidih dan mula menguap. Selepas itu, anda hanya perlu mengelap dinding dengan span lembap.

Kadang-kadang mustahil untuk menghapus noda yang telah dimakan ke dalam ketuhar gelombang mikro dengan span biasa. Oleh itu, jika anda mempunyai cuka, baking soda, asid sitrik, atau lemon biasa di rumah anda, membersihkan dapur anda adalah mudah. Cari mangkuk lebar yang sesuai dengan ketuhar gelombang mikro dan tuangkan 3/4 air.

Cuka sari apel atau cuka anggur dan asid sitrik adalah pembasmi kuman yang sangat baik dan meneutralkan aroma, termasuk bau terbakar.

  • Lap pintu dan dinding ruang dengan larutan air berasid dalam nisbah 0,5 liter hingga 50 gram cuka.
  • Atau campurkan kedua-dua bahan dalam mangkuk dan kukus ruang dengan kekuatan maksimum selama 5-10 minit.
  • Kemudian lap dapur dengan span lembap.

Kaedah 5: cara membersihkan ketuhar gelombang mikro dengan kulit oren atau lemon

Jangan buang kulit jeruk, jeruk nipis, lemon, dan limau. Kulit jeruk mempunyai sifat antibakteria, mereka adalah pembasmi kuman yang sangat baik.

Kandungan asid sitrik yang tinggi membunuh bakteria dan jamur, dan juga menghilangkan noda sabun dan deposit mineral. Kulit wangi yang dikukus dalam 5 minit akan menyegarkan bukan sahaja oven, tetapi juga seluruh dapur.

  • Masukkan kerak ke dalam semangkuk air. Isi bekas tidak lebih dari separuh. Kemudian isinya tidak memercik setelah mendidih.
  • Panaskan oven selama maksimum 5 minit dan matikan.
  • Biarkan minyak pati "berfungsi" selama setengah jam lagi dengan pintu ditutup. Mereka melembutkan minyak, tetapi tidak mengemulsikannya seperti sabun.
  • Lap ke bawah ruang dan nikmati aroma sitrus.

Catatan: "10 parameter penting untuk memilih gelombang mikro yang baik"

Lihat cara hidup bagaimana membersihkan ketuhar gelombang mikro dengan lemon