CARA Cuci Pita - cara membersihkan, menghilangkan bekas pita pelekat, daripada mengelap kaca

Cara mencuci gam dari pita

  1. Untuk mencuci scotch, minyak bunga matahari biasa atau minyak zaitun, dan minyak pati (pokok teh, sitrus, pudina) sesuai.
  2. 95% etil alkohol kelas perubatan akan membantu mencuci gam dari pita.
  3. Pemandu kenderaan (dan bukan sahaja) akan menyelamatkan petrol lama yang baik.

Pemadam sekolah berfungsi dengan baik untuk mengeluarkan pita scotch tertua. Kekotoran itu dibuang seperti tanda pensil dalam album, dan yang tinggal hanyalah membersihkan kotoran dengan kain lembut yang lembap. Kaedah ini sama-sama sesuai untuk kejuruteraan elektrik, dan untuk tingkap plastik, untuk perabot atau untuk mainan.

Sebagai permulaan, kami akan menyenaraikan kaedah yang membantu mencuci pelekat dari pita pelekat, dan cara menggunakannya.

  • Minyak sayuran

    Tuangkan terus ke jejak atau pasangkan pad kapas yang sudah diminyaki. Biarkan merendam selama beberapa jam. Kemudian bersihkan gam yang tersisa, dan basuh minyak dengan air sabun. Sesuai untuk membersihkan tanda pita pada semua permukaan keras dan kulit, kecuali yang menyerap cecair. Contohnya, tidak sesuai untuk kayu yang tidak dirawat.

  • Minyak pati semula jadi

    Cuba gunakan tidak berwarna dan dengan aroma yang tidak akan membuat anda kembali kelak. Ia merendam gam dengan lebih berkesan daripada minyak yang dimakan, menjadikannya lebih mudah untuk menggosok pita. Ia menguap dengan cepat dari permukaan, tetapi yang murah mengandungi resin yang tidak mudah menguap - sehingga tidak ada noda, lap permukaan dengan hati-hati dengan kain kering.

  • Pemadam sekolah

    Menghilangkan tanda pada permukaan yang boleh digosok dengan betul. Kekurangan: memerlukan banyak usaha dan masa jika pita besar. Jari wanita pasti akan letih.

  • Semangat putih, petrol halus untuk pemetik api, minyak tanah

    Sapukan pada pelapik kapas dan lap kawasan yang kotor. Pelarut kuat ini dapat menghilangkan tanda pita pelekat bahkan sejak satu abad yang lalu. Tetapi beracun (lebih baik tidak menggunakannya di dalam rumah dan pada barang-barang kanak-kanak), mudah terbakar (anda tidak dapat memproses permukaan berhampiran api), boleh meninggalkan jejak. Mereka juga perlu dicuci dengan air sabun.

  • Menggosok alkohol, aseton, penghilang cat kuku

    Alat yang paling serba boleh, sedikit kurang kuat daripada yang sebelumnya. Sesuai untuk mengeluarkan pelekat dari pita di kebanyakan permukaan, termasuk kain. Tetapi mereka boleh merosakkan permukaan plastik, pernis dan dicat.

  • Cuka, pembersih tingkap

    Mereka tidak mengatasi semua jejak, tetapi mereka cukup lembut. Boleh digunakan pada bahan halus.

  • Bahan pencuci rumah

    Sapukan gel pencuci pinggan biasa, berbuih dalam air panas, ke gam yang tersisa dan biarkan sebentar. Gruel yang dibuat dari air dan baking soda juga akan berfungsi. Tetapi selepas ini, permukaan mesti dibilas dan dikeringkan sehingga kering. Seperti semua bahan pelelas, sapukan baking soda dengan berhati-hati pada permukaan varnis, dicat dan kaca.

  • Penghilang label khas

    Dijual dalam bentuk semburan, cecair atau pensil. Untuk permukaan apa yang berkesan dan bagaimana ia digunakan, baca arahan untuk produk.

  • Serbuk Pembersih

    Mereka menghilangkan jejak pita pelekat melalui tindakan kimia dan secara mekanikal, seperti pelelas. Menggaru permukaan halus.

  • Gerudi

    Akan sapu untuk anda. Gunakan grommet getah khas atau sesuaikan injap untuk tayar tanpa tiub. Bekerja pada kelajuan sederhana untuk mengelakkan kerosakan permukaan.

Kaedah paling sukar adalah pita scotch lain. Letakkan sehelai pita saluran baru pada noda gam dan koyakkan dengan tajam. Hasilnya tidak selalu terjamin, tetapi permukaannya tidak rosak.

Cara menghilangkan tanda scotch pada perabot

Untuk mencapai matlamat anda tanpa merosakkan rupa perabot, anda akan dibantu oleh:

  • pada permukaan yang dipernis, dicat dan digilap - minyak sayuran, minyak pati, sabun, pemadam alat tulis;
  • pada permukaan kayu yang tidak dirawat: semangat putih, petrol halus, aseton, alkohol.

Cara menggosok pita dari kaca atau cermin

Malah agen agresif boleh digunakan dengan selamat di kaca - ia tidak akan merosakkan permukaannya, dan sisa-sisa mereka dapat dibersihkan dengan mudah. Semangat putih, petrol untuk pemetik api, alkohol, aseton, pembersih tingkap, malah cuka akan berlaku. Hanya pembersih kasar (serbuk) yang boleh menggaru kaca tidak akan berfungsi.

Cara mengeluarkan pita dari plastik

Situasi dengan plastik adalah yang paling sukar: anda tidak pernah dapat meneka sama ada produk akan merosakkannya atau tidak. Sekiranya terdapat kesan pita pelekat pada mainan kanak-kanak, pinggan plastik dan barang-barang lain di mana anda perlu bertindak dengan lembut dan selamat, gunakan minyak atau minyak pati, alkohol atau pemadam.

Untuk perabot plastik, peralatan rumah tangga dan permukaan plastik tahan lama yang lain, serbuk pembersih (tetapi jangan gosok terlalu keras), semangat putih, dan aseton juga sesuai.

Uji pada kawasan kecil yang tidak mencolok sebelum menggunakan pembersih. Ini tidak hanya berlaku untuk plastik, tetapi juga untuk bahan lain.

Cara menghilangkan noda pita pelekat dari badan kereta

Pita pelekat yang tersisa di badan kereta harus dikeluarkan dengan sangat berhati-hati agar tidak merosakkan cat dan tidak meninggalkan calar. Pertama, cuba hilangkan jejak minyak sayuran, petrol atau minyak tanah. Lebih baik memanaskan kereta terlebih dahulu, terutamanya pada musim sejuk. Sekiranya bahan kimia gagal, gunakan gerudi getah. Bertindak dengan lembut, tanpa tekanan. Sekiranya perlu, gosok permukaannya selepas pembersihan.

Cara mengeluarkan pita pelekat dari pakaian

Sisa gam pada pakaian lebih sukar dikeluarkan berbanding dari permukaan rata. Semakin lama pita dilekatkan pada kain, semakin mendalam gam itu diserap.

Untuk memulakan, cuba lepaskan pita dengan besi - letakkan selembar kertas kosong di atas noda lem dan seterika beberapa kali. Sekiranya anda tidak dapat mengeluarkan tanda, cuba pelarut yang berbeza. Pilihnya bergantung pada jenis kain: alkohol dan aseton sesuai untuk kain dan barang kulit yang tidak pudar, dan kain yang halus dan bercetak hanya dapat disimpan dengan mencuci dengan pakaian proksi. Anda juga boleh merendam pakaian anda dalam larutan soda penaik. Jangan gunakan minyak atau petrol - ia akan meninggalkan noda berminyak dan lebat.

Bagaimana cara membuang pita dua sisi atau mengeluarkan tanda yang sangat degil? Panaskan dengan pengering rambut sebelum mencabut - ini akan melembutkan lapisan pelekat dan memudahkan pembersihan lebih lanjut dengan pelarut, minyak atau gerudi. Tetapi berhati-hatilah ketika bekerja dengan plastik: panas dapat mencairkannya, dan jejak putih dapat tetap berada di permukaan pernis ketika dipanaskan.