APA ITU NFC - apa itu, bagaimana mengetahui jika ada NFC di dalam telefon, bagaimana menggunakan NFC

NFC adalah modul dalam telefon pintar yang bermaksud Near Field Communication ("komunikasi jarak dekat"). NFC berfungsi (apa itu?) Eksklusif pada jarak pendek - hingga 10 cm. Dan ini adalah perbezaan utamanya dari Bluetooth dan Wi-Fi biasa. Batasan itu berkaitan dengan keselamatan. Untuk interaksi, peranti mesti berdekatan antara satu sama lain.

Cara menggunakan NFC

Alat "pintar" saling berinteraksi menggunakan NFC. Perlu membawa telefon pintar ke tag dan ia akan melaksanakan satu atau beberapa arahan. Tukar profil, matikan suara dan GPS - tidak perlu masuk ke tetapan setiap masa.

Dengan kawalan peralatan rumah tangga juga: pilih mod yang diinginkan dalam aplikasi, bawa telefon pintar anda ke sensor ketuhar gelombang mikro, mesin basuh, dan lain-lain, dan semuanya bermula. Tambahannya ialah anda boleh menggunakan lebih banyak program dan mod daripada yang tersimpan dalam memori peranti.

Beberapa alat NFC berfungsi secara pasif tanpa sumber kuasa. Tenaga dihantar menggunakan prinsip induksi elektromagnetik - sama seperti pada pengecas tanpa wayar.

Bagaimana untuk mengetahui sama ada telefon mempunyai NFC

Cari ikon NFC pada Bar Pantas Android. Beberapa pengeluar menandakan bateri peranti mereka dengan "N" yang bergaya.

Anda boleh mengetahui sama ada telefon menyokong komunikasi tanpa sentuh dalam tiga klik:

  • Pergi ke "Menu utama" → "Tetapan" → "Peranti yang disambungkan" → NFC.

Cara menggunakan NFC untuk memindahkan data

Telefon pintar Android menyokong NFC dari OS 4. Teknologi ini dipanggil Android Beam. Keupayaannya merangkumi pertukaran pautan, kenalan, dan aplikasi dengan cepat.

Bagaimana komunikasi jarak dekat berfungsi.

  • Kedua-dua peranti dengan skrin dihidupkan satu sama lain.
  • Pada telefon pintar pemancar, aktifkan kandungan yang diinginkan: lancarkan aplikasi, buka pautan, mainkan muzik atau video.
  • Setelah sambungan dibuat, data digandakan pada peranti kedua. Dalam kes ini, pemindahan fail tidak berlaku. Daripada memuat turun aplikasi, misalnya, halamannya akan dibuka di Google Play.

Cara membayar dengan NFC telefon anda

NFC di telefon untuk pembayaran dan bukannya kad kredit adalah praktikal. Jurubank mengatakan: pembayaran melalui NFC bukan sahaja mudah, tetapi juga cepat. Pembayaran berlaku dalam 0.1 saat.

Inilah cara untuk mengaktifkan pembayaran tanpa sentuh pada telefon pintar Android.

  • Muat turun Google Pay dari pasaran.
  • Terima dasar privasi dan tambahkan kad pertama anda.
  • Masukkan butiran kad bank anda ke dalam telefon anda. → Nyatakan tempoh sah dan kod rahsia. Kadang-kadang diperlukan pengesahan SMS atau panggilan ke talian hotline bank.
  • Sediakan kunci skrin jika anda belum melakukannya.

Semasa anda menyiapkan Google Play dengan bank, buka kunci peranti anda dan bawa ke terminal yang menyokong pembayaran tanpa sentuh. Itu sahaja!

Nombor kad tidak dipindahkan ke mana-mana; sebaliknya, nombor akaun maya digunakan.

Nota: "Telefon mana yang menyokong 4G: lima panas yang murah"

Tonton video tentang apa NFC dan bagaimana menyiapkannya