CARA MEMILIH LAPTOP - pemproses mana yang lebih baik untuk komputer riba, bagaimana memilih yang betul

Apabila memilih komputer riba yang bagus, penting permainan apa yang anda mainkan.

  • Witcher-3 atau Prey memerlukan kekuatan yang besar jika anda mengubah grafik ke tahap maksimum.
  • Bagi peminat MMO seperti World of Warcraft "serius" daya tidak diperlukan.

Mari kita fikirkan bagaimana untuk tidak salah perhitungan dengan prestasi dan pilih komputer riba mengikut parameter "untuk anda".

Apakah kriteria untuk memilih komputer riba

Berat dan dimensi komputer riba

Mengikut tahap mudah dibawa, peranti ini dibahagikan kepada tiga kategori.

  • Kemudahalihan maksimum untuk model dengan ukuran monitor 13-14 ". Beratnya ringan - hingga dua kg, dan bateri tahan hingga tujuh jam dalam mod berdiri sendiri. Walau bagaimanapun, model seperti ini sering tidak dilengkapi dengan pemproses dan kad video yang kuat.

Lenovo IdeaPad Yoga 910: Skrin Besar pada Badan Kecil

  • Mudah dibawa rata-rata untuk komputer riba dengan paparan 15-16 ". Ia bertahan 5-6 jam dengan sekali caj. Pilihan yang baik jika anda memerlukan sistem yang serius, tetapi tidak terlalu berat.
  • Komputer riba dengan skrin dari 17 "tidak padat. Peranti ini berat, rakus dan tidak akan bertahan lama tanpa mengecas semula. Tetapi semua kekurangan ini diliputi oleh satu" tambah "yang berani - yang paling kuat. Mengambil ini dalam perjalanan bukanlah pilihan terbaik. Mereka lebih direka untuk kerja di rumah.

Selain dari ukuran skrin, terdapat tiga parameter penting yang perlu dipertimbangkan.

  • Resolusi monitor: Minimum (yang juga paling umum) yang harus disokong oleh komputer riba - 1920x1080. Dengan kurang, aliran tidak begitu berwarna. Lihat lebih dekat model yang menyokong resolusi QHD (2560x1440) dan 4K (3840x2160) - belum lagi dapat dilihat oleh para pemain.
  • Skrin sentuh adalah inovasi yang menarik tetapi kontroversial. Sesuai untuk komputer riba multimedia, ia tidak digunakan dalam model permainan. Ia lebih mahal daripada skrin konvensional dan menghabiskan banyak elektrik. Bagi kebanyakan komputer permainan, ciri ini tidak begitu penting: tidak semua permainan dapat dikendalikan dari layar. Oleh itu, timbulkan kebaikan dan keburukan sebelum membeli komputer riba dengan skrin sentuh.
  • Teknologi G-Sync dan FreeSync menyegerakkan kadar penyegaran monitor dan kelajuan gambar diberikan oleh GPU. Kadar bingkai dalam permainan tidak tetap, dan frekuensi monitor tetap. Oleh itu, komputer riba kadang-kadang "melambatkan". Teknologi G-Sync dan FreeSync mengurangkan masalah ini.

Kad grafik untuk komputer riba permainan

Sebilangan besar komputer riba dilengkapi dengan kad grafik dengan cip dari Nvidia. Permainan cukup pantas pada cip GTX 1060 dengan memori 3Gb. Kad sedemikian memberikan resolusi 1920x1080 dan semua jenis kesan - contohnya, pantulan di dalam air. Untuk GTX 1060, tidak menjadi masalah untuk "bekerja" dengan alat dengar realiti maya seperti Oculus Rift. Untuk pemain yang menuntut, kad berdasarkan cip GTX 1070 dan 1080 sesuai.

Pemproses untuk memilih komputer riba

Terdapat beberapa komputer riba permainan AMD, jadi anda harus memilih dari produk Intel. Minimum pada masa ini adalah pemproses Core i5 generasi ke-6 sebelumnya. CPU sedemikian dilabel sebagai, misalnya, Core i5-6200, di mana nombor model menunjukkan generasi pemproses. Sekiranya anda ingin membeli model komputer riba yang bajet, maka fokuskan pada CPU ini.

Pilihan terbaik adalah generasi ke-7 terbaru (Kaby Lake). Pemproses dari talian ini mula dijual pada awal tahun 2017.

Bilangan teras dan kelajuan jam juga penting ketika memilih komputer riba untuk permainan dan kerja.

  • Dua teras adalah pilihan yang boleh diterima, tetapi pemproses quad-core lebih baik, tentu saja. Mereka ditandakan dengan akhiran HQ atau HK. Yang terakhir, HK, lebih cepat dan dapat mempercepat. Core i7-6700HQ adalah pilihan terbaik untuk hari ini.
  • Semakin tinggi kelajuan jam, semakin baik.

Cakera keras

Masa muat permainan atau simpan adalah ketika anda tidak bermain. Semakin cepat permainan dimuat, semakin baik. Dalam hal ini, SSD pasti mengatasi HDD. Kelemahannya adalah bahawa mereka lebih mahal.

Anda tidak boleh menggunakan SSD kurang dari 256 Gb. Beberapa selusin "hektar" akan ditempati oleh sistem operasi, permainan moden juga menuntut dari segi jumlah. Di samping itu, disarankan untuk membiarkan seperempat simpanan SSD percuma, jika tidak, prestasi akan menurun. Bagi HDD, 1Tb akan memungkinkan Anda untuk memiliki bukan sahaja permainan kegemaran anda, tetapi juga filem dengan muzik.

Ram

Jumlah minimum RAM untuk komputer riba permainan adalah dari 8Gb. Untuk kebaikan saya mengesyorkan 16Gb dan lebih tinggi, permainan BATTLEGROUND PLAYERUNKNOWN tidak menarik dengan kuasa rendah.

Bunyi

Tidak mungkin orang-orang di sekitar anda gembira dengan suara dari dunia maya, atau suara rakan permainan anda. Tetapi jika anda lebih suka pembesar suara daripada fon kepala, masuk akal untuk melihat komputer riba MSI dengan teknologi Nahimic Sound.

Komputer riba mana yang hendak dibeli: jenama penting

Pertanyaannya bukan pada logo pada kasing itu, tetapi dalam penyelesaian yang ditawarkan oleh pengilang.

  • Alienware (Dell): Menggabungkan reka bentuk ruang dengan penyelesaian mewah.
  • Asus: Pembuatan semula notebook permainan Gamers dengan reka bentuk yang ramping dan perkakasan yang mengagumkan.

ASUS ROG G752VY Grey: Mengendalikan sehingga 30 klik serentak untuk kawalan pertempuran yang mahir

  • Lenovo: Reka bentuk rendah dan prestasi hebat dengan harga yang berpatutan.
  • Razer: Membuat notebook paling ringan dan paling nipis.
  • MSI: syarikat yang paling inovatif menawarkan penyelesaian yang mewah. Contohnya, pelbagai SSD, papan kekunci mekanikal, dan pad sentuh digital dalam satu kes. Komputer riba MSI mempunyai teknologi audio terbaik.

MSI GT73VR Titan: Komputer riba yang paling pantas dan pantas yang pernah dimainkan

  • OriginPC: mereka tidak "menyombongkan diri" mengenai reka bentuk mereka yang mengejutkan , tetapi mereka mendahului dari segi kemungkinan penyesuaian (penyesuaian produk untuk pengguna tertentu, dengan mempertimbangkan minat dan keperluannya).
  • Acer: Pelbagai model anggaran (Aspire VX15) dan monster super seperti Predator 21.
  • HP: Jenama ini bagus di pasaran dengan barisan Omen.

Sekarang masalahnya kecil: masih perlu memilih dan membeli komputer riba yang baik.

Semoga berjaya!

Artikel yang menarik: "Mengapa komputer riba menjadi panas dan bagaimana menyembuhkannya"

Tonton tinjauan video komputer riba MSI yang dibentangkan di Computex 2017