CARA MENYELAMATKAN BUNGA - simpan bunga ros dan bunga potong yang lain agar tahan lebih lama di dalam pasu

Untuk semua bunga, ikuti peraturan utama: sebelum meletakkan sejambak dalam pasu, keluarkan daun bawah dari batang, dan bunga ros juga mempunyai duri untuk mengelakkan busuk di dalam air. Untuk bunga dengan batang keras (bunga ros, krisan), buat potongan serong dengan pisau tajam untuk meningkatkan kawasan penyerapan kelembapan.

Agar bunga tahan lebih lama, mereka memerlukan nutrien. Kedai bunga menasihatkan menambahkan produk khas ke dalam air untuk memberi makan bunga potong di dalam pasu. Contohnya, "Chrysal", "Etisso". Mereka menyuburkan tanaman dengan mineral, menambah rasa enak pada hijau, dan kecerahan bunga. Tambahan lain: air dengan produk ini tidak merosot untuk masa yang lama. Rata-rata, bunga akan bertahan 2-3 kali lebih lama daripada biasa.

Tetapi bukan hanya pengisian semula yang menentukan. Setelah membawa sejambak itu ke rumah, jangan segera membongkarnya, tetapi biarkan tanaman terbiasa dengan iklim mikro rumah. Bunga segar tidak menyukai perubahan suhu secara tiba-tiba. Tiba dari sejuk selama 10-20 minit, letakkan di balkoni kaca dan baru kemudian pindahkan ke bilik yang hangat.

Elakkan meletakkan pasu bunga di dekat perkakas yang mengeluarkan panas atau di ambang tingkap. Malah jenis termofilik tidak menyukai udara kering dan cahaya matahari langsung.

Sekiranya sejambak yang dibeli di kedai bunga layu pada hari kedua atau ketiga, jangan terkejut. Bunga seperti itu tidak tahu minum air biasa, kerana di kedai mereka ada larutan nutrien. Di rumah, segera masukkan yang sama, dan anda akan menikmati masa yang lama.

Cara menyimpan bunga yang dipotong di kebun rumah anda dalam jangka masa yang lama

Potong bunga segar dengan pisau tajam atau pemangkas. Sebelum meletakkannya di dalam pasu, bersihkan batang daun, duri dan pucuk samping sehingga tidak bersentuhan dengan air. Jangan merosakkan batang - ini akan mempercepat reputnya.

Bagi kebanyakan jenis bunga, air di dalam pasu ditukar setiap hari. Batangnya dibasuh dengan air mengalir dan potongannya disegarkan 1-2 cm. Seperti luka pada kulit, secara beransur-ansur diketatkan dengan filem yang menghalang penyerapan air dan menyekat sistem pemakanan bunga. Oleh itu, slice perlu dikemas kini setiap hari.

Semasa mengemas potongan, simpan batang di bawah air untuk mengelakkan gelembung udara memasuki tubulus batang dan menyumbatnya. Jika tidak, bunga akan mati kerana kekurangan kelembapan, walaupun berada di dalam air. Potong secara serong, meninggalkan kawasan yang besar untuk diserap.

Agar bunga tahan lebih lama, isi botol air dan beku di dalam peti sejuk untuk "membunuh" kuman. Kemudian gunakannya untuk tanaman.

Cara menjaga bunga ros dan bunga lain

Cara menjaga bunga ros lebih lama

Asid asetilsalisilat akan membantu memanjangkan jangka hayat bunga ros - 1 tablet per liter air. Atau gula dan cuka - satu sudu teh kedua-dua liter air. Sekiranya anda diberi sejambak yang rumit, masukkan mawar dalam pasu yang terpisah dari tanaman lain. Mereka bergaul dengan beberapa orang dan menindas jiran mereka. Untuk menghidupkan dan mengekalkan bunga ros lebih lama, semburkan dengan botol penyembur, bungkus dengan plastik dan rendam di bilik mandi atau baldi air sejuk. Bunga akan tepu dengan kelembapan dan menjadi lebih segar.

Cara menyimpan ungu di dalam pasu

Anda boleh menyimpan lilac dalam pasu sehingga tujuh hari (bergantung pada ragamnya) dengan memisahkan hujung batang dan meletakkannya di dalam air berasid. Pada waktu malam, perbungaan perlu disembur dan ditutup dengan kertas lembap. Sejambak yang pudar dapat "dihidupkan kembali" secara universal: letakkan di dalam bekas dengan air suam, dan setelah 20 minit, kembalikan ke vas dengan air sejuk. Perbungaan akan mekar lagi dalam semua kemuliaan mereka. Prosedur yang sama boleh dilakukan dengan kebanyakan bunga, termasuk melati yang halus, ceri burung, dan biji poppy.

Cara menyelamatkan bunga tulip

Agar tulip tahan lebih lama, letakkan di dalam air sejuk, tambahkan ketulan ais ke dalamnya.Bungkus bunga yang jatuh dengan erat di kertas dan letakkan di ruangan yang terang. Mereka memiliki kecenderungan untuk meraih cahaya, jadi mereka akan segera meluruskan.

Penjagaan Alstroemeria

Alstroemeria (bunga bakung Peru), anyelir, sejambak krisan tidak memerlukan banyak usaha. Mereka akan bertahan selama beberapa minggu, dengan syarat anda mengeluarkan tunas mati dan menukar air di dalam pasu pada waktunya. Pastikan daun sejambak tidak busuk di dalam air.

Cara menjaga gerbera

Gerberas tidak menyerap air dengan baik. Letakkannya di dalam pasu tinggi agar batangnya tidak menyentuh bahagian bawah. Pastikan untuk menambahkan baja bunga potong atau karbon aktif ke dalam air. Ia membersihkan air dengan sempurna, menghilangkan jerebu dan bau. Gerbera yang sedikit layu dapat menghidupkan semula ammonia jika anda menambah satu sudu teh ke dalam satu liter air.

Mikroba sering tinggal di dinding pasu, yang dengan cepat menghancurkan sejambak itu. Sebelum meletakkan bunga di dalamnya, basuh dengan air sabun suam dan baking soda atau cuka.

Petua: "5 cara menyiram bunga semasa bercuti"

Tonton video bagaimana anda boleh meletakkan sejambak dengan indah di dalam pasu