Protein Mana Yang Lebih Baik Untuk Dipilih - Cara Memilih Protein Yang Betul Untuk Pengambilan Massa Bagi Pemula

Protein apa?

Protein kasein (kaseinat, micellar), protein whey (pekat, isolat, hidrolisat), putih telur dan soya. Perbezaan antara protein untuk penambahan jisim dan protein untuk pemeliharaan jisim dijelaskan.

Bagi pemula yang memutuskan untuk mula menggunakan pemakanan sukan dalam dietnya, selalu sukar untuk menentukan pilihan pertama. Dan ini dapat difahami, kerana walaupun berbicara mengenai campuran protein, hampir mustahil untuk memahami protein mana yang harus dipilih dari semua produk serupa di pasaran. Tetapi "hampir" - itu tidak bermaksud tidak mungkin. Anda cukup meluangkan masa selama beberapa jam untuk artikel ini dan mengetahui protein mana yang terbaik untuk anda, dan mana yang lebih baik untuk tidak memikirkan pembelian.

Apa protein terbaik untuk dipilih untuk keberkesanannya

  • Protein Kasein - Diekstrak dari produk tenusu dengan salah satu daripada dua cara, "masam" atau "beku". Manfaat: ia diserap agak perlahan oleh tubuh, kerana mungkin untuk mengekalkan tahap asid amino yang tinggi selama 3-5 jam. Kekurangan: sangat larut dalam air, dan selepas pengambilannya meninggalkan rasa pahit di mulut;
  • protein susu - diperoleh dengan penapisan susu skim (skim). Kelebihan: dengan kadar asid amino yang cukup tinggi termasuk dalam protein susu, ia mempunyai kos yang rendah dan merupakan salah satu jenis protein yang paling berpatutan. Kekurangan: kerana kandungan laktosa, ia boleh mengganggu fungsi usus, yang membawa kepada pelbagai masalah kosmetik;
  • Protein whey adalah tidak lebih daripada hasil sampingan pengeluaran keju. Kelebihan: kecekapan yang sangat tinggi, kandungan asid amino yang tinggi dan semua ini pada kadar penyerapan yang tinggi. Komposisi produk yang agak fleksibel itu sendiri memudahkan mencampurkan rasa dan komponen lain ke dalamnya. Mempunyai harga yang rendah. Kekurangan: Memandangkan protein whey cepat diserap, masuk akal untuk mengambilnya hanya sebelum atau selepas latihan;
  • protein soya - dibuat dari kacang soya yang dicambah khas, kerana proteinnya paling dekat dengan komposisi protein haiwan. Faedah: Protein termurah di pasaran pemakanan sukan hari ini. Ia mampu menurunkan kadar kolesterol darah. Kekurangan: tahap kecekapan yang rendah;
  • protein telur - seperti yang anda bayangkan, ia terbuat dari telur. Kelebihan: gred protein terbaik dari semua analog, kerana petunjuk prestasinya jauh lebih tinggi daripada yang lain. Komposisi asid amino tinggi, kadar penyerapan purata. Kekurangan: kos produk yang sangat tinggi.

Bagaimana Mencari Protein Anda?

Seperti yang anda lihat, terdapat beberapa jenis protein yang berbeza dari segi harga, keberkesanan, kesan sampingan, dan sejenisnya. Terdapat nuansa lain yang perlu diingat. Sebagai contoh, protein soya sedikit sebanyak dapat meningkatkan tahap estrogen dalam tubuh manusia, yang bahkan akan menjadi kelebihan bagi wanita, tetapi menjadikannya berbahaya bagi lelaki.

Begitu juga, protein susu boleh membahayakan orang dengan intoleransi laktosa, dan hanya membuat orang yang sihat menderita penyakit yang sangat tidak menyenangkan. Secara amnya, protein benar-benar selamat, dan perkara utama yang ingin kami sampaikan dalam artikel ini adalah bahawa protein telur yang terbaik sekalipun mungkin tidak berfungsi untuk anda. Perkara ini sering berlaku dan tidak dikaitkan dengan protein mana yang lebih baik dibeli, tetapi mana yang lebih teruk, tetapi dengan kekebalan asas tubuh kita terhadap komponen tertentu.

Dengan kata lain, tubuh anda mungkin, mengikuti kod genetik, tidak menyerap beberapa komponen putih telur, menjadikannya tidak berguna sepenuhnya, tetapi lebih responsif terhadap jenis protein lain. Oleh itu, anda harus ingat satu perkara: untuk memahami protein mana yang lebih baik, anda perlu mencuba semuanya dan berhenti pada yang paling anda sukai, itu semua sains yang mudah.

Lihat barisan pemakanan sukan di kedai / kedai / sportivnoe-pitanie /