CARA MEMILIH TUNGGAL GAS - dapur mana yang lebih baik

Kompor gas yang praktikal dan selamat mesti mempunyai kawalan gas dan pencucuhan elektrik:

  • jika api padam atas sebab tertentu, sistem akan memutuskan bekalan bahan api biru;
  • berkat pencucuhan elektrik, anda boleh menyalakan gas hanya dengan menekan butang.

Bergantung pada model, dapur boleh mempunyai dua, empat atau lima zon memasak.

Model berkualiti tinggi jenama terkenal (Ardesia, Electrolux, Greta) dilengkapi dengan pembakar ekspres "Triple crown Wok". Api keluar di dalamnya secara serentak dari dua atau tiga bulatan dengan kekuatan 1600-1800 watt. Plat panas ini bertujuan untuk memanaskan kuali dengan bahagian bawah bulat.

Kompor mana yang lebih baik

Pertama, kualiti papak bergantung pada bahan parutan. Plat jalan biasanya dilengkapkan dengan jeriji besi tuang. Mereka lebih berat daripada keluli dan mempunyai warna matte gelap. Besi tuang adalah logam yang agak rapuh, tetapi jika anda tidak menjatuhkannya, parut yang terbuat dari itu akan bertahan selamanya.

Kelemahan jaring keluli yang lebih murah adalah bahawa enamel pada mereka terbakar dan retak dari masa ke masa. Parut cacat, periuk di atasnya mula goyah. Memasak menjadi tidak selesa dan berbahaya.

Kedua, bahan hob penting.

  • Keluli tahan karat yang digilap - kuat, tahan lama. Tetapi cetakan dan noda sedikit kelihatan di atasnya. Baja sukar dibersihkan.

  • Lapisan enamel terdapat dalam pelbagai warna dan membolehkan anda memadankan dapur dengan bahagian dalam dapur. Enamel mudah dijaga, tidak ada goresan di permukaan kerja. Tetapi anda tidak harus bersemangat dengan span keras, jika tidak, anda akan merosakkan lapisan.
  • Seramik kaca dan kaca tempered dengan ketara meningkatkan kos teknologi. Mereka kelihatan mengagumkan, tetapi tidak lama menarik. Noda, cetakan, dan titisan minyak yang sedikit kelihatan di kaca. Walaupun tidak sukar untuk mengekalkan kompor dengan permukaan seperti itu. Kelemahan kaca yang kedua adalah kerapuhannya. Sekiranya anda menjatuhkan kuali besi tuang di atas dapur, ia boleh pecah.

Ketiga, reka bentuk pengatur kuasa pembakar adalah penting. Sekiranya keluarga mempunyai anak kecil, pilih kompor dengan alat kawalan tersembunyi. Mereka tidak akan membenarkan anda membuka gas dengan sentuhan sederhana.

Cara memilih dapur gas dengan ketuhar yang baik

Setelah anda menentukan hobi anda, tentukan ketuhar jenis apa yang anda mahukan.

  • Dalam kabinet yang menggunakan bahan bakar biru, sukar untuk mengatur suhu yang tepat. Ia mempunyai beberapa mod pemanasan dan program kawalan.
  • Ketuhar gabungan dengan ketuhar elektrik menjadikan suhu lebih mudah untuk mengekalkan suhu yang sama. Ruang di dalamnya dilengkapi dengan pemanasan atas dan bawah. Makanan yang dipanggang sempurna - gebu, bakar dan coklat keemasan. Hidangan - goreng, dengan kerak emas.

Jika tidak - dengan peralatan dalaman, ketebalan kaca pintu, lapisan dinding ruang - ketuhar gas dan elektrik serupa.

Semakin besar ketuhar, semakin besar penggunaan elektrik atau gas untuk memanaskan ketuhar. Pastri mengambil masa lebih lama untuk dibakar.

Sekiranya dinding ketuhar dipenuhi dengan penebat haba, ia lebih selamat dan memungkinkan memasak lebih baik. Ketuk sisi papak: bunyi yang membosankan menunjukkan bahawa ruang dilengkapi dengan plat penebat haba. Mereka menyimpan panas di dalam dan melindungi perabot bersebelahan dari terlalu panas dan ubah bentuk.

  • Pintu dapur boleh dibuka atau dilapik bersama dengan loyang. Rel tarik keluar memudahkan untuk memeriksa apakah pinggan dimasak.
  • Semakin tebal "tingkap", semakin sedikit pintu menjadi panas.
  • "Plus" adalah sistem kunci kanak-kanak.
  • Konveksi, panggangan dan ludah menjadikan teknik ini lebih sempurna (dan lebih mahal).
  • Pemasa adalah penting agar tidak terlalu banyak menggunakan pinggan di dalam ketuhar. Elektronik - lebih tepat dan boleh dipercayai daripada mekanikal.

Ketuhar cepat kotor. Untuk memudahkan anda mengurusnya, adalah penting untuk mengetahui jenis lapisan dinding dalaman kabinet yang diperbuat.

  • Plat dalam julat harga tengah dilengkapi dengan enamel pembersih yang mudah yang mengandungi grafit atau silikon. Halus disentuh, minyak boleh dikeluarkan dengan mudah menggunakan serbet. Cukup tuangkan air ke dalam loyang dan hidupkan oven selama setengah jam: lemak dan asap akan menjadi basah.
  • Lebih mudah merawat enamel pemangkin: ia tidak dicuci sama sekali (ini tidak dapat dilakukan). Sebaliknya, fungsi "Pirolisis" dihidupkan, dinding dipanaskan hingga suhu maksimum: lemak dan kotoran dibakar menjadi abu. Proses pembersihan memerlukan lebih dari satu jam secara purata dan memerlukan proses pengekstrakan yang baik.

Catatan: "Bagaimana dan bagaimana membersihkan parut dapur gas atau panggangan: 2" cara "berfungsi"

Tonton video tinjauan kompor gas Gorenje