CARA MENGHASILKAN SMARTPHONE BETUL - cara mengecas telefon dengan betul

Proses pengecasan bergantung pada jenis bateri. Mari senaraikan yang utama:

  • ion litium (Li-Ion);
  • polimer litium (Li-Pol);
  • Hidrida Logam Nikel (NiMH).

Bateri nikel jarang digunakan berbanding bateri litium.

Bateri litium berbeza dalam jenis elektrolit. Dalam ion litium, elektrolit adalah cecair. Kelebihan mereka termasuk jangka hayat yang panjang, dan kekurangannya termasuk kecekapan tenaga yang rendah dan berat badan yang signifikan. Dalam bateri polimer litium, elektrolit adalah agar-agar. Oleh itu, baterinya nipis dan ringan, tetapi dengan kapasiti yang lebih besar.

Semasa mengecas bateri, gunakan hanya pengecas asal.

Bagaimana saya mengecas bateri telefon saya?

Untuk telefon baru, disyorkan untuk mengitar semula bateri. Prosedur ini sangat penting untuk bateri nikel yang mempunyai "kesan memori". Sekiranya mod pengecasan tidak betul, bateri ini akan kehilangan kapasiti. Bateri litium tidak mempunyai kekurangan ini, tetapi, bagaimanapun, beberapa peraturan harus dipatuhi.

Bateri litium tidak segera dicas. Perlu mengosongkan bateri hingga 10-15%. Kemudian letakkan bateri dengan penuh. Ulangi kitaran penuh 2-3 kali. Ia tidak lagi bernilai, kerana boleh membawa hasil yang sebaliknya - bateri akan gagal lebih cepat daripada yang dijangkakan.

Selepas satu setengah jam, telefon dengan bateri litium akan menandakan pengisian penuh. Sebenarnya, bateri diisi semula antara 70-80%. Oleh itu, setelah mendapat isyarat sedemikian, pengecas tidak boleh dimatikan selama beberapa jam lagi.

Bateri NiMH memerlukan perhatian lebih. Terdapat tiga perkara yang perlu diingat: bateri ini tidak boleh terlalu panas, terlalu banyak, atau habis. Sebelum mengecas, anda perlu mengosongkannya secara maksimum, dan kemudian hanya diisi semula. Adalah tidak diinginkan untuk mengganggu proses pengecasan - ini akan memendekkan jangka hayat bateri. Peranti dimatikan hanya setelah dicas sepenuhnya. Kitaran diulang 4-6 kali, walaupun bateri berkualiti baik pulih sepenuhnya potensinya setelah 1-2 kitaran.

Cara mengecas bateri telefon terus dari komputer riba

Mula-mula anda perlu memeriksa apakah mungkin untuk menyambungkan telefon anda ke komputer riba melalui port USB. Ini boleh didapati sama ada dari arahan untuk menggunakan telefon atau di laman web rasmi. Sekiranya ada peluang seperti itu, maka kita hanya menyambungkan telefon melalui kabel USB ke komputer.

Oleh itu, ingat bahawa port USB hanya mampu memberikan 500mA, sementara kebanyakan bateri memerlukan 800mA. Oleh itu, telefon akan memakan masa lebih lama daripada pengecas konvensional.

Cara mengecas telefon anda dengan betul

Sekiranya anda merancang untuk tidak menggunakan telefon bimbit anda untuk sementara waktu, yang terbaik adalah mengeluarkan baterinya. Maka tidak akan hilang ciri-cirinya. Sebelum itu, bateri mesti diisi semula, tetapi tidak 100%, tetapi 70-80%.

Apa yang perlu dilakukan jika telefon tidak bertindak balas semasa pengecas disambungkan? Ini berlaku kerana telefon bimbitnya habis. Cuba biarkan telefon anda terpasang selama beberapa jam. Sekiranya ia berfungsi, ia akan mula dicas.

Tidak perlu membawa bateri litium hingga 100% setiap kali, anda boleh mencapai 80-90%. Ganti antara kitaran pengisian penuh dan tidak lengkap. Ini akan meningkatkan jangka hayat bateri.

Sekiranya selepas itu telefon bimbit tidak hidup, maka anda harus mencuba pengecas sejagat. Ia dapat "menghidupkan semula" bateri yang habis dengan memberikan arus lebih banyak daripada peranti standard. Sebagai pilihan, anda boleh menghubungi pusat servis, yang biasanya juga mempunyai peranti serupa.

Sekiranya semua yang lain gagal mengecas telefon dengan betul, bateri perlu diganti.

Catatan: "Apa yang harus dilakukan sekarang untuk mencari telefon yang dicuri atau hilang dengan cepat"

Lihat cara hidup bagaimana mengecas telefon anda tanpa keluar dari saluran dan tanpa terjerat dengan kabel