CARA MENGHASIL DAN MENGEMBALIKAN BATERAI ION LITHIUM - bagaimana bateri li-ion berfungsi

Adakah bateri Li-ion mempunyai "kesan memori"?

Ya, tetapi jauh lebih lemah daripada peranti penyimpanan hidrida nikel-logam. Oleh itu, bateri Li-ion juga mesti dicas sepenuhnya.

Sebagai rujukan: "kesan memori" adalah penurunan kapasiti bateri kerana pengisiannya tidak lengkap.

Mengapa ia sudah dicas semasa saya membeli bateri lithium-ion? Adakah ini supaya anda dapat memeriksanya dengan segera?

Cas 50-70% bagi peranti Li-ion adalah optimum untuk simpanannya. Ini adalah "pengaturan kilang" dan digunakan oleh pengeluar untuk melindungi pemacu dari kehilangan kapasiti semasa penyimpanan dan penggunaan biasa selepas itu.

Mengapa saya perlu mengecas dan melepaskan telefon saya sepenuhnya sebaik sahaja membeli?

Mengecas telefon anda beberapa kali hingga 100% dan mengosongkannya hingga 10% (tetapi tidak sepenuhnya!), Anda akan meningkatkan ketepatan menampilkan cas baterinya.

Saya membaca bahawa anda tidak boleh menghabiskan bateri sepenuhnya. Kenapa?

Pembuangan sepenuhnya sumber mengurangkan jangka hayat perkhidmatannya. Setelah habis menjadi sifar, ia akan kehilangan kapasitinya, dan jangka masa pengoperasiannya pada satu caj dikurangkan. Tahap pelepasan optimum adalah 10%, tahap kritikal adalah 5%.

Seorang rakan menasihati saya untuk mengosongkan bateri lithium-ion saya sebanyak tiga bulan sekali. Mengapa ini diperlukan?

Sesungguhnya, pengeluar bateri Li-ion menasihatkan setiap tiga bulan sekali untuk mengosongkannya ke tahap minimum (5-10%). Ini menyumbang kepada ketepatan peranti membaca cas pemacu. Sekiranya ia sentiasa diisi semula dari keadaan yang sebahagiannya habis, maka pengisiannya mula ditunjukkan dengan kesalahan.

Bolehkah saya menggunakan kamera saya dengan bateri lithium-ion pada musim sejuk? Dan bagaimana fros akan mempengaruhinya?

Pengilang tidak mengesyorkan menggunakan Li-ion pada suhu di bawah beku. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, mereka bekerja dengan normal hingga suhu beku hingga -20 ˚С, tetapi setiap penggunaan sedemikian memberi kesan negatif terhadap jangka masa perkhidmatan mereka.

Bagaimana haba mempengaruhi bateri sedemikian?

Ambang suhu atas untuk bateri Li-ion ialah +40 ˚С. Pengilang tidak mengesyorkan terlalu panas, kerana ini akan memendekkan jangka hayat peranti.

Internet menyarankan untuk mengecas bateri lebih kerap, walaupun tidak habis sepenuhnya. Mengapa ini diperlukan?

Untuk mengurangkan kedalaman pembuangannya, yang mempengaruhi jangka masa "hidup". Mengecas pemacu pada kadar pelepasan 20% akan menggandakan masa penggunaannya berbanding dengan mengecas dari sifar.

Saya telah dinasihatkan untuk menyimpan bateri lithium-ion di dalam peti sejuk. Untuk apa itu?

Suhu rendah melambatkan pengeluaran diri. Tetapi masuk akal untuk melakukan ini hanya apabila menyimpan tanpa mengisi semula selama lebih dari enam bulan.

Bolehkah bateri lithium-ion disimpan untuk masa yang lama jika saya tidak menggunakannya?

Artikel menarik: "Cara mengembalikan bateri yang boleh dicas semula: 3 Xtar dicas untuk membantu"

Syarat utama untuk menyimpan bateri Li-ion adalah pengecasan separa. Semakin tinggi tahap caj, semakin rendah kapasiti penyimpanan setelah "dekonservasi", dan, akibatnya, semakin pendek jangka hayatnya. Dengan tahap pengisian 40-50% dan suhu sekitar +15 darjah Celsius, anda boleh menyimpan bateri Li-ion selama setahun tanpa kehilangan kapasiti.