KONVEKTOR ELEKTRIK APA YANG LEBIH BAIK DAN LEBIH EKONOMI - ulasan konvektor elektrik, prinsip operasi

Kekuatan penghantar elektrik adalah perkara pertama yang mereka perhatikan. Perkara kedua dan paling penting ialah pengiraan kawasan bilik yang betul bahawa ia akan panas. Sama sekali tidak perlu memilih peranti yang paling berkuasa. Tetapi untuk tidak perlu berpelukan dengan pemanas, kalikan segi empat bilik dengan 100. Nisbah ideal ialah 1 kW = 10 m².

Kawasan bilik Kuasa penghantar elektrik
  • 5-9 m2
  • 10-15 m2
  • 16-24 m2
  • 20-32 m2
  • 25-40 m2
  • 500 watt
  • 600-1200 W
  • 1300-2500 W
  • 2100 W atau lebih
  • 2500 W dan lebih

Inilah yang berlaku:

  • bilik sejuk 15 m², konvektor elektrik dengan kekuatan 1000 W memanaskan hingga + 20 ° C dalam 15-20 minit. Peranti menggunakan 10-12 kW per hari, dan 0,4-0,5 kW per jam.

Menjimatkan kos elektrik jika anda memilih model dengan pengaturcara. Secara automatik menukar konvektor ke mod ekonomi. Dan mengurangkan tahap suhu yang ditetapkan sebanyak 3-4 darjah. Peranti secara automatik masuk ke mod penggunaan kuasa rendah pada waktu yang ditentukan. Contohnya, pada waktu malam atau ketika anda bekerja. Penjimatan tenaga bersih hingga 15%.

Alexander Vasilyevich menulis ulasan mengenai konvektor elektrik Ecoen P1000T: “ Kami meletakkannya di bilik kanak-kanak. Kami risau agar anak-anak tidak terbakar. Tetapi ternyata pemanas mempunyai pengaturcara - anda boleh menetapkan suhu mengikut jam dan hari! Panel mati dan menjimatkan tenaga kita . "

Konvektor elektrik: prinsip operasi

Konvektor pemanasan berfungsi berdasarkan prinsip perolakan semula jadi. Ia menyerap udara sejuk dan mengeluarkan udara hangat melalui kisi-kisi, yang memanaskan ruangan. Pemanas menghasilkan pemindahan haba hingga 95% kerana perolakan haba. Dan hanya 5% haba yang berasal dari sinaran termal kotak, yang memanaskan hingga 60 ° (tidak lebih panas daripada bateri).

Elemen pemanasan di dalam perumahan diletakkan dalam peresap aluminium bergaris. Ia berfungsi seperti mesin basuh. Hanya di dalamnya yang memanaskan air, dan di sini - udara. Oleh kerana peredaran semula jadi, konvektor tidak mengeringkannya.

Elemen pemanas "Tertutup" memberikan tiga kelebihan pada alat elektrik.

  1. Kawasan pemindahan haba meningkat.
  2. Bilik memanaskan lebih cepat dan lebih sekata.
  3. Jangka hayat elemen pemanas seperti ini melebihi 10 tahun.

Untuk peredaran udara percuma, letakkan konvektor pada jarak 25 cm dari lantai. Dan pastinya tidak dekat pintu, ada draf, panas akan cepat hilang. Di sudut bilik yang berantakan juga bukan pilihan. Dengan memanaskan udara di ruang tertutup, peranti mati secara automatik, membiarkan sebahagian bilik menjadi sejuk.

Dalam penukar yang baik, keselamatan dianggap terperinci terkecil - dari sudut bulat hingga tersandung ketika terbalik. Letakkannya tegak, ia berfungsi lagi. Perkara ini wajar diambil sekiranya terdapat haiwan dan anak kecil di dalam rumah.

Pemanasan oleh pro dan kontra konvektor

Agar tidak berasas, kami beralih kepada ulasan pelanggan kami.

Alexander Vasilyevich menulis mengenai pemanas perolakan Ecoen P1000T: “ Saya mengambil 180 sq.m. - 10 keping. Saya cadangkan kepada semua orang! Tidak perlu memasang dandang - bukan bahan api dan gas pepejal. Dan tiada kerja pemasangan dan talian paip. 5 KALI MURAH! Yang anda perlukan hanyalah elektrik. Terima kasih kepada jiran saya kerana mengesyorkannya, saya mempunyai keraguan, tetapi setelah pemasangan semuanya hilang . "

fu-ci , Noirot Verlys Evolution 2000: “Saya tinggal bersama saudara-mara dengan bilik mandi yang besar, saya ingin mencuci, tetapi nampaknya di sana sejuk di sana. Atas pernyataan ini, makcik saya tersenyum licik dan menghantar barang untuk saya. Lima minit kemudian saya datang, bilik mandi terasa lebih panas. Ternyata alat cermin ini memanaskan ruangan, bukan untuk kecantikan. Hebat! Saya tidak mempunyai kata-kata untuk menyatakan kebahagiaan panas yang cepat dan kering. Sekarang saya rasa senang memilikinya sehingga pemanasan dihidupkan . "

VolkovAlex , Cooper & Hunter Domestic: “Tidak ada jalan tanpanya! Pangsapuri begitu meragukan, baterinya hampir tidak panas sama sekali. 15 petak memanas dalam 5 minit! Saya gembira kerana saya membuat pilihan untuk peranti ini! ".

Alexander mengenai convector elektrik, ulasan: “Saya memilih convector hanya dari garis Noirot, mereka terkenal dengan kecekapannya. Elemen pemanasan tertutup ditambah dengan sinaran inframerah mewujudkan suasana yang selesa di dalam bilik, tidak mengeringkan udara. Termostat elektronik dengan tepat menjaga suhu, dan radiasi inframerah lembut memanaskan objek di dalam bilik, menimbulkan perasaan cahaya matahari . "

Victor , Noirot Verlys Evolution 2000: “Saya memilihnya sebagai pemanas gabungan dengan panel inframerah (ia memanaskan dengan sangat baik). Telah bekerja selama lebih dari 3 tahun di antara tempoh pemanasan. Dalam ruangan seluas 24 m² - Tashkent ”.

Catatan: "Bagaimana memilih dandang: mana yang lebih baik dan lebih menjimatkan?"

Tonton tinjauan video mengenai Noirot convectors