SUARA PADA KOMPUTER (komputer riba) tidak ada - apa yang harus dilakukan sekiranya bunyi di komputer hilang, bagaimana mengembalikannya (memulihkan)

Sekiranya tidak ada suara di komputer, buka tab "Perisian suara, permainan dan video", klik kanan pada nama kad suara (dalam kes saya, Audio Definisi Tinggi), pilih "Properties" dan lihat apa yang akan ditulis di medan "Status Peranti" ...

Tetapan bunyi Windows. Perkara kedua yang perlu dilakukan ialah mengklik kanan pada ikon kelantangan dan memilih "Perisian main balik" (sekiranya berlaku: jika ikon kelantangan hilang). Lihat peranti mana yang digunakan untuk memainkan audio secara lalai.

Sekiranya masalah berlaku dengan output audio di panel depan, maka anda dapat membacanya dalam artikel "Cara menyesuaikan suara di panel depan komputer". Sekiranya masalahnya adalah dengan output audio yang lain, baca di bawah untuk penyelesaian masalah ini.

Sebab-sebab kehilangan suara di komputer mungkin adalah seperti berikut:

  • kegagalan pembesar suara atau fon kepala;
  • tetapan parameter bunyi yang tidak betul di komputer;
  • masalah pemandu;
  • perisian mogok kerana virus dan pemasangan program yang tidak serasi.

Memeriksa fon kepala dan pembesar suara

Perkara pertama yang perlu diperiksa apabila tidak ada suara dari komputer ialah fon kepala atau pembesar suara. Untuk memeriksanya, anda perlu mengambil fon kepala berfungsi dan memasukkannya ke dalam penyambung. Sekiranya tidak ada suara dan tidak, baca terus.

Menyiapkan bunyi di komputer anda

Masalah lain yang mungkin berlaku ialah kawalan kelantangan dimatikan kerana beberapa sebab. Dalam kes ini, anda perlu melihat apa yang salah dengan tetapannya. Untuk melakukan ini, pergi ke "Control Panel", pilih "Hardware and Sound" dan "Adjust the volume".

Mungkin suaranya "dipintal" minimum. Oleh itu, adalah perlu untuk menggerakkan pengawal selia dan membetulkan keadaan.

Memasang semula pemacu

Sekiranya semuanya normal dengan tahap kelantangan, maka langkah seterusnya adalah memeriksa kesihatan peranti yang bertanggungjawab terhadap suaranya. Kami pergi ke "Pengurus Peranti" dan memeriksa apakah ada masalah. Ini biasanya ditunjukkan dengan tanda tanya di sebelah ikon peranti. Sekiranya terdapat ikon seperti itu, maka anda perlu mencuba memasang semula pemacu. Untuk melakukan ini, klik kanan pada ikon peranti dan pilih "Kemas kini pemacu".

Pilihan yang lebih drastik adalah mengembalikan sistem. Pemulihan sistem juga dilakukan melalui pengurus peranti (lihat gambar di bawah).

Langkah terakhir dalam siri ini adalah pemasangan semula sistem sepenuhnya. Sejurus selepas memasang semula sistem, pemacu suara segar dipasang. Selepas itu kami memasang semua program lain. Bunyi mungkin hilang setelah memasang program. Ini bermaksud terdapat konflik pemacu.

Memeriksa peranti

Sekiranya tidak ada suara dan tidak, maka masalahnya adalah pada kad suara atau papan induk. Oleh kerana kebanyakan komputer anggaran dilengkapi dengan papan induk dengan suara terbina dalam, masalahnya kemungkinan besar terdapat pada papan induk. Dengan masalah seperti itu, lebih baik menghubungi pusat servis.