CARA MEMILIH GUITAR - bagaimana gitar akustik berbeza dengan gitar klasik, yang mana satu untuk dibeli untuk pemula

Gitar klasik mempunyai dua ciri:

  • leher lebar (Griff Jerman - pegangan, cengkaman), yang tidak termasuk sentuhan tali yang tidak disengajakan. Ini membantu menguasai penempatan jari yang betul, dan memudahkan bermain kord;
  • dan tali nilon lembut untuk suara yang halus dan halus.

Gitar mempunyai timbre yang baik dan suara yang kaya. Selain repertoir klasik, mereka memainkan muzik Sepanyol dan Brazil (bossanova, sambo). Serta jazz, flamenco dan gaya lain.

Pilihan gitar optimum untuk pemula: Yamaha CS40, Cort AC100 OP, Ibanez GA15 NT.

Gitar akustik berbeza dari segi bentuknya. Dia mempunyai tali logam dan leher yang sempit. Tali tali lebih dekat ke leher daripada yang klasik. Mereka terdengar lebih kuat dan kuat.

  • Leher tirus menjadikan permainan lebih mudah.
  • Rentetan logam memberikan tahap tinggi.
  • Anda boleh bermain dengan jari dan memilih:
    • solo, lebih baik dengan jari;
    • dalam ensemble - orang tengah. Oleh itu, kord dari kehilangan balada rock terdengar baik. Juga blues, gaya pinggiran dan negara.
  • Pengangkatan tali boleh dilakukan.

Model terbaik untuk mengetahui cara memilih gitar untuk pemula ialah Yamaha F370, Epiphone DR-100 NT, Yamaha F310.

Anda perlu mempelajari permainan yang sesuai dengan gaya muzik kegemaran anda. Bermain rock pada instrumen klasik adalah seperti belajar bahasa Perancis untuk bertutur dalam bahasa Inggeris. Tetapi tali logam, selain kesakitan, memprovokasi jagung pada pemula. Oleh itu, pemuzik disarankan untuk belajar bermain gitar klasik. Tali nilon mesra jari walaupun jarak dari tali ke leher lebih panjang dan anda harus mencengkamnya lebih keras.

Tonton videonya, yang lebih baik - gitar akustik atau klasik

Cara memilih gitar untuk pemula

Bagi seorang pemula, bentuk badan, warna dan suara alat muzik tidak begitu penting. Yang penting adalah kemudahan. Ambil gitar di tangan anda, duduk dengannya - jika ia selesa, anda akan berjaya belajar bagaimana memainkannya.

  • Periksa gitar : jangan ada cip pernis dan tidak ada keretakan pada papan suara pada instrumen.
  • Periksa kualiti perekatan : tidak ada jurang atau jurang.
  • Lihat di sepanjang leher : mestilah lurus, tidak cekung.
  • Jalankan jari anda di sepanjang hujung fret : mereka tidak boleh melekat. Sekiranya tidak selesa, anda boleh memotong diri anda di masa hadapan.

Gitar venir lebih murah daripada gitar kayu pepejal. Mereka lebih kerap dipilih untuk latihan. Model sedemikian terdengar sangat baik. Tetapi dari susunan pepejal, instrumen menghasilkan suara lebih kaya dan lebih kaya.

Elemen utama gitar yang membentuk suaranya adalah deco teratas. Selalunya pada gitar klasik dan akustik, ia dibuat dari Sitka spruce. Ia mengeluarkan suara merdu - keras, jelas dan nyaring. Untuk model yang lebih mahal, bahagian atasnya diperbuat daripada Engelmann spruce, red spruce atau cedar. Yang terakhir mempunyai suara lembut yang menyelimuti.

Dalam pembentukan suara, papan belakang dan cangkang juga sangat penting. Mereka dibuat dari kayu mahoni atau rosewood.

  • Rosewood adalah pokok yang mahal dan indah. Ia berwarna coklat gelap dengan urat kopi. Dan kedengarannya lebih kaya dan lebih mendalam.
  • Pembesar suara mahoni terdengar lebih tajam dan menusuk. Ia menonjol dengan baik dalam ensemble.

Cara memilih gitar

Mana-mana gitar yang anda pilih, anda masih perlu membandingkan. Suatu instrumen tidak pernah terdengar sama, walaupun instrumen itu dibuat dari bahan serupa dan dari syarikat yang sama. Pastikan anda mencuba bermain sebelum memutuskan gitar mana yang terbaik.

Rentetan mana yang lebih baik

Ketebalan tali diukur dalam inci dan berkisar antara 8 hingga 13 mm. Kaliber standard pada gitar akustik ialah 0.12 ″. Sekiranya anda bermain Fingle Style, lebih baik menggunakan yang lebih nipis, mereka kurang memotong jari anda.

Dalam keadaan apa pun anda tidak boleh meletakkan tali nilon pada gitar akustik dan sebaliknya. Gitar ini mempunyai peranti dalaman yang berbeza:

  • untuk akustik, bahagian atas menahan tegangan kuat pada tali logam;
  • gitar klasik mempunyai rentetan lembut. Sekiranya anda mengubahnya, kualiti suara akan merosot, instrumen akan berubah bentuk.
Catatan: "Malah seorang lelaki dapat: 2 cara untuk memilih ukuran cincin untuk seorang wanita"

Tonton video mengenai cara memilih gitar yang baik