CARA MEMILIH UMBRELLA - pilih payung yang betul, jenis payung, yang paling tahan lama dan tahan angin

Payung lipat adalah yang paling laris bahkan sesuai dengan klac wanita. Awas: payung terkecil adalah pesaing pertama untuk kerosakan. Semakin kompleks mekanisme, semakin kerap ia rosak. “Had” kebolehpercayaan adalah lipatan tiga kali ganda.

Adalah satu kesalahan besar untuk membeli payung kecil dengan diameter kubah hingga 90 cm untuk orang yang "mengagumkan". Ini hanya akan melindungi anak dari hujan, tetapi bukan orang dewasa.

Payung berjalan adalah yang paling tahan lama dan tahan lama. Penampilan bergaya, reka bentuk sederhana, kebolehpercayaan luar skala. Tidak ada apa-apa untuk memecahkan tongkat!

Adalah satu kesalahan besar untuk membeli tongkat untuk atlet (walaupun untuk kecantikan dan anggota Komsomol). Penampilan aksesori yang megah akan mengurangkan imej sporty ke status "tidak masuk akal" dan bahkan tidak masuk akal. Tongkat berjalan besar adalah musuh pergerakan. Mereka berpegang teguh pada teman sesama pengembara di kereta bawah tanah dan sering dilupakan di kafe.

Payung juga berbeza dalam mekanisme mereka:

  • mekanikal beroperasi dalam mod manual;
  • separa automatik dibuka dengan butang;
  • automatik berfungsi hanya dengan menggunakan butang.

"Separa automatik" adalah masa depan. Dan sekarang juga.

Adalah satu kesalahan besar untuk mempercayai payung automatik yang murah. Mereka lebih cenderung daripada yang lain berakhir di tong sampah, gagal secara harfiah setelah beberapa hari hujan.

Kriteria pemilihan payung

Rangka (jari + batang) bertanggungjawab untuk kekuatan dan ketahanan terhadap tiupan angin.

  1. Rangka aluminium ringan dan murah. Di luar negara, ia dianggap sekali sahaja. Sekiranya berlaku kerosakan, tiada siapa dan tidak akan mengembalikan payung dengan bingkai aluminium.
  2. Kerangka besi itu akan tahan dengan ribut, angin puting beliung, dan taufan. Tetapi anda tidak dapat mendapatkannya - bingkai keluli berat tidak lagi dibuat.
  3. Karbon (serat karbon) sensitif terhadap kejutan. Mata karbon hitam matte lentur tetapi membentuk semula berbanding plastik.
  4. Fiberglass cacat oleh hembusan angin, tetapi tidak pecah. Ini adalah kerangka yang sesuai jika inti dan elemennya adalah keluli.

kain itu

Maklumat bahan boleh didapati di label di bahagian dalam kubah. Label sedemikian adalah keistimewaan payung berkualiti. Inilah yang ditawarkan oleh pengeluar:

  • nilon adalah pilihan belanjawan. Haus dengan cepat, pudar, mengecut setelah kering, luruh. Nilon tidak menghalau, tetapi menyerap kelembapan, menjadi lebat ketika hujan. Bukan payung, tetapi satu kekecewaan;
  • poliester adalah bahan yang paling biasa. Ia berpatutan, rapi dan kalis air. Air mata dengan mudah, terutama di jari-jari kaki. Pengetahuan moden - poliester dengan impregnasi teflon - lebih baik menolak kelembapan;
  • pongee - semua poliester yang sama dengan penambahan kapas. Ia digunakan dalam model mahal. Ciri khas adalah jalinan benang khas yang muncul dalam cahaya. Rasanya seperti kapas tebal. Kubah pongee tidak berkerut dan mengering dalam 5 minit;
  • satin adalah golongan elit di antara kain untuk kubah. Bahannya mewah, kelihatan seperti sutera, tidak koyak dan cepat kering.

Pen

Dan anda tidak harus memperhatikan pemegangnya - pemegang kecil sangat tidak selesa. Dia "menjanjikan" tekanan besar kepada pemiliknya, hingga air mata kecil pada sendi. Pemegang mengait merata beban pada tapak tangan secara merata.

Bahannya juga penting:

  • pemegang plastik akan retak jika dijatuhkan;
  • kayu - sedikit lebih kuat;
  • pemegang getah adalah pilihan paling selamat. Ia sesuai di tangan dan tidak tergelincir.

Cara memilih payung yang akan bertahan lama

Uji payung anda sebelum membeli:

  • tahan angin . Buka, angkat dan turunkan dengan tajam. Ulangi 5-6 kali. Payung yang dijamin tidak akan merosakkan reputasinya akan dengan mudah lulus ujian. Adakah penjual keberatan dengan pengesahan? Maka tidak diperlukan - produknya berkualiti rendah.
  • untuk kekuatan . Buka dan tutup payung beberapa kali. Sekiranya beberapa bahagian melekat dan menggantung, tunggu kerosakan awal. Semua mesti berjalan dengan baik dan lancar.

Agar payung tahan lama, kendalikan dengan betul:

  • sebelum membukanya, goncangkannya, "menguraikan" jarum, yang kadang-kadang saling bersatu ketika dilipat. Dengan cara ini mereka tidak akan putus;
  • terbuka dalam kedudukan tegak, maka tiupan angin yang tajam tidak akan merosakkannya;
  • gantung kering, separuh terbuka - kain kubah tidak akan meregang.

Payung syarikat mana yang lebih baik

Bayar jenama atau beli produk murah dari pekerja Cina? Sekiranya anda mahukan kemas kini yang kerap, pilih pilihan kedua, ganti payung yang rosak dengan yang baru dalam sebulan.

  1. Standard kualiti adalah produk Jepun dan Perancis. Bahasa Inggeris, terbukti oleh iklim Foggy Albion, juga sesuai - mereka sangat baik berkaitan dengan angin.
  2. Payung Zest (TM Zest, Airton), Doppler dan Magic Rain adalah pembelian terbaik: ulasannya positif, dan harganya bermula dari 300 UAH.
  3. "Tiga Gajah" Jepun yang legendaris satu tingkat lebih tinggi, tanya ibu bapa anda, yang berdiri di belakang mereka dalam barisan panjang. Kini produknya lebih berpatutan dan berkualiti.
  4. Blunts New Zealand dianggap tahan angin. Jarum rajut di dalamnya tidak dijahit, seperti biasa, tetapi dipasang dengan Velcro. Reka bentuknya dapat menahan angin ribut taufan hingga 30 m / s.
  5. Selalunya terdapat payung "peribadi" Burberry, Pierre Cardin, Chantal Thomass. Awas! Kekuatan nama sebanding dengan kemungkinan tersandung palsu. Payung berjenama dijamin selama 6-12 bulan, harap maklum.

Baca: "Bagaimana memilih beg yang sesuai dengan trend dan visual anda langsing"

Cuaca baik untuk anda!