CARA MEMERIKSA MADU - bagaimana menentukan kualiti madu, sama ada semula jadi atau tidak di rumah

Memeriksa dengan iodin .

Untuk mengesan kekotoran dalam madu, anda perlu melakukan eksperimen sederhana. Cairkan sedikit madu dengan air dan tambahkan setetes yodium di sana. Sekiranya cecair bertukar menjadi biru, maka ia mengandungi pati atau tepung.

Pengesahan dengan inti cuka .

Untuk ini, anda juga perlu membuat larutan madu dengan air suam.

Jenis madu menentukan tanaman, nektarnya lebih daripada 25% dalam penuaian lebah. Terdapat kira-kira 70 spesies itu - dari bunga hingga labu. Hanya ada empat daripadanya secara beramai-ramai:

  • linden - warna dari putih ke kuning, kadang-kadang dengan warna kehijauan atau kekuningan;
  • padang rumput - sentiasa ringan: dari kuning hingga coklat muda;
  • segar dari akasia - telus, kuning pucat, gula-gula - kuning terang;
  • soba - coklat gelap, dengan warna kemerahan.

Jangan tertipu dengan jaminan kesucian linden, akasia dan jenis lain yang luar biasa. Lebah mengumpulkan nektar dari semua tanaman madu berdekatan tanpa pandang bulu, jadi setiap madu adalah campuran. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa anda ditawarkan produk berkualiti rendah. Kemungkinan besar, mereka hanya mahu menaikkan harga.

Madu dari pelbagai spesies lebah berbeza dari segi rasa dan warna, walaupun nektar itu dikumpulkan dari tanaman madu yang sama.

Cara memberitahu madu masak dari madu yang belum masak

Dalam nektar yang dikumpulkan, lebah memecah gula kompleks menjadi sederhana, jenuh dengan enzim dan menguap sebahagian kelembapan daripadanya. Kemudian mereka memasukkannya ke dalam sarang lebah, di mana kelezatan madu matang dan kehilangan lebih banyak air. Untuk melakukan ini, ia mesti ditutup rapat sekurang-kurangnya sebulan.

Untuk menjual lebih banyak produk, pemelihara lebah yang tidak bertanggungjawab mengeluarkan madu dari sarang sebelum masak. Produk sedemikian kurang aromatik dan enak, tidak mempunyai khasiat perubatan. Kelembapan terlalu banyak di dalamnya, jadi semasa penyimpanan ia dipisahkan menjadi lapisan bawah tebal dan lapisan atas cair. Madu yang tidak masak bertukar menjadi cepat masam - dengan ciri penapaian bau dan gelembung gas.

Untuk menguji kematangannya, rendam sekeping roti dalam makanan kecil selama beberapa minit:

  • madu berkualiti tinggi menyerap kelembapan dan roti mengeras;
  • roti yang belum masak akan melembutkan.

Cara lebih mudah yang berguna di pasaran: tetapkan makanan di atas kertas. Sekiranya kertas di sekitar titisan basah, terdapat terlalu banyak air di dalam produk.

Cara mengenali madu asli dengan ketumpatan dan kelikatannya

Celupkan sudu ke dalam makanan dan putar mengikut berat. Madu asli, sedikit tergantung dan meregangkan, akan dililit sudu. Sekiranya tidak dipusingkan, jet likat akan mengalir ke dalam balang, membentuk turet di permukaan.

Madu atau madu yang belum dicairkan yang dicairkan dengan sirap gula mengalir dengan banyak dari sudu dalam tetesan atau titisan yang berselang-seli. Permukaannya akan cepat merata setelah setitis jatuh.

Madu asli mempunyai tekstur halus. Mudah digosok dengan jari dan cepat diserap ke dalam kulit, tanpa meninggalkan kristal atau benjolan. Pengecualian mungkin pelet lilin kecil. Madu palsu mempunyai tekstur kasar. Semasa digosok, benjolan tetap di jari atau bergulung menjadi bola.

Bagaimana mengenali madu berkualiti mengikut berat dan isipadu

Berat 1 liter hendaklah 1.3-1.5 kg. Sekiranya kurang, maka terdapat lebihan air di dalamnya.

Cara memberitahu madu asli dari madu yang diproses

Sebilangan besar varietas mengkristal (menebal) beberapa bulan setelah dipompa keluar dari sarang lebah. Pengecualian adalah akasia dan kapur dengan kandungan nektar "induk" yang sangat tinggi. Meadow dan soba, cair pada musim sejuk, adalah produk yang terlalu panas yang bukan hanya kehilangan sifat penyembuhannya, tetapi juga menjadi berbahaya. Ia mempunyai kandungan oksimetilfurfural yang meningkat, produk perantaraan dalam reaksi penguraian karbohidrat sederhana yang membentuk madu. Toksin ini dalam dos yang besar menyebabkan kekejangan dan kelumpuhan otot, dan dalam dos kecil ia menghalang sistem saraf.

Hanya pakar di makmal pemalsuan madu yang dapat menentukan kualitinya dengan tepat. Mereka memeriksa produk dalam lebih dari 20 parameter. Antara lain, sisa ubat dapat dikesan sekiranya pemelihara lebah memproses atau memberi mereka makan lebah yang sakit.

Bagaimana membezakan madu asli - adakah ia asli atau tidak

  1. Larutkan sesudu madu dalam segelas air suam. Tambahkan beberapa tetes yodium. Sekiranya air bertukar menjadi biru, kanji ditambahkan ke dalam madu.
  2. Panaskan wayar dan celupkan dalam madu. Sekiranya jisim melekit tergantung di atasnya, itu palsu. Kekal murni - produk semula jadi.
  3. Letakkan setetes madu di atas kertas dan ringankan. Kertas di sekitar tetes akan terbakar, tetapi produk berkualiti tinggi tidak akan terbakar - ia tidak akan mencair dan berubah warna. Sekiranya lebah diberi sirap gula, madu akan berubah menjadi coklat.

Kami menasihati anda untuk membeli madu dari lebah lebah atau pada pameran madu tahunan yang diadakan pada akhir musim panas dan awal musim luruh. Minta penjual untuk mendapatkan sijil kualiti dan pasport api untuk memastikan produk itu semula jadi. Dan jangan mengabaikan kepakaran dalam makmal khusus.

Artikel yang menarik: “Kebun sayur di ambang tingkap. Cara menanam 5 jenis sayur kegemaran anda "

Tonton video bagaimana menentukan kualiti madu