CARA MEMBERSIH SILVER - membersihkan perak dari kegelapan di rumah, daripada membersihkan

Larutkan 1-2 sudu besar soda penaik dalam 500 ml air, letakkan larutan ini di atas api dan, apabila air mendidih, masukkan perak dan sepotong kerajang makanan biasa di dalamnya. Selepas 10-15 minit, perak akan bersinar seperti baru. Atau anda boleh merendam item dalam larutan soda penaik selama beberapa minit, dan kemudian lap dengan kain lembut.

Letakkan kerajang aluminium dan sepotong barang kemas perak di bahagian bawah periuk untuk mengeluarkan sebarang barang kemas dari perhiasan. Rebus air dan tambahkan baking soda atau soda abu ke dalamnya pada kadar 50 gram per 1 liter air. Soda. Tunggu campuran mendidih dan isi hiasan dengan larutan ini. Soda dan aluminium akan bertindak balas dengan sulfida perak dan setelah beberapa minit kegelapan akan hilang. Rantai atau anting-anting akan bersinar seperti baru.

Perak boleh dibersihkan dan dilunturkan dengan mudah dari kegelapan di rumah dengan agen pembersih yang tersedia secara komersial. Pilih kaedah yang anda suka untuk membersihkan perak dan memulakannya.

Kaedah nombor 1: membersihkan dengan gincu

Gincu biasa adalah salah satu pembersih terbaik untuk perak. Dalam komposisinya, ia mengandungi titanium dioksida dan banyak lemak. Dioksida membersihkan dengan baik dari kotoran, dan minyak menyumbang untuk menggilap sehingga bersinar.

  • Ambil mana-mana tiub dan alas kapas yang terletak di sekitar.
  • Lubricate perhiasan dengan gincu dan gosok hingga pecah-pecah.

Hiasan dibersihkan dari kehitaman tepat di depan mata kita.

Satu-satunya kelemahan adalah bahawa pembersihan hanya berkesan pada permukaan licin.

Kaedah nombor 2: membersihkan perak dengan ubat gigi

Ubat gigi mengandungi mikropartikel penggilap kasar - kapur, pasir, dan lain-lain. Mereka mengeluarkan plak dari perhiasan perak dengan sempurna tanpa menggaru. Sapukan pasta ke berus lembap. Adalah wajar bahawa dia mempunyai vili lembut. Mereka membersihkan permukaan dengan lebih berhati-hati dan menembusi lebih dalam ke tenunan rantai, cincin atau anting-anting yang dihiasi. Akhirnya, bilas perhiasan dengan air suam dan gosok dengan kain microfiber lembut.

Baca di sini bagaimana memilih cincin untuk menonjolkan martabat tangan anda.

Sekiranya kegelapan pada rantai perak atau perhiasan lain masih ada, saya akan mencuba

mengambil jalan yang radikal. Campurkan ammonia dengan ubat gigi atau serbuk gigi. Gosokkan produk dengan sebatian ini, kemudian bilas dengan air.

Kaedah nombor 3: membersihkan dengan kuning telur

Kaedah ini "datang" kepada kita dari zaman kuno, ketika barang-barang perak dihargai lebih dari barang emas. Rendam bola kapas di kuning telur dan gosok permukaan hiasan. Kemudian biarkan kering dan basuh dengan air. Loket atau kerongsang anda bukan sahaja akan bersih dengan baik, tetapi tidak akan kotor dalam jangka masa yang lama. Kuning telur melindungi daripada oksida coklat.

Kaedah nombor 4: membersihkan perak dengan soda dan aluminium foil

Ini adalah "resipi" terpantas untuk membersihkan perak dan salah satu yang paling berkesan. Letakkan kerajang aluminium dan sepotong barang kemas perak di bahagian bawah periuk untuk mengeluarkan sebarang barang kemas dari perhiasan. Rebus air dan tambahkan baking soda atau soda abu ke dalamnya pada kadar 50 gram per 1 liter air. Soda. Tunggu campuran mendidih dan isi hiasan dengan larutan ini. Soda dan aluminium akan bertindak balas dengan sulfida perak dan setelah beberapa minit kegelapan akan hilang. Rantai atau anting-anting akan bersinar seperti baru. Bilas di bawah air yang mengalir dan keringkan.

Jangan bersihkan perhiasan perak dengan batu dengan soda "kering". Abrasive secara agresif mempengaruhi struktur berpori dari sisipan semula jadi - mutiara, pirus, karang, dan lain-lain. Batu menjadi keruh dari masa ke masa dan kehilangan kilauan semula jadi.

Kaedah nombor 5: membersihkan perak dengan hidrogen peroksida dan ammonia

Ambil bahagian yang sama ammonia dan hidrogen peroksida. Campurkan dan letakkan hiasan dalam larutan yang dihasilkan. Bekas mesti ditutup rapat, kerana wap larutan ammonia menghakis dan berbau menakutkan. Rendam hiasan dalam larutan selama 15-20 minit, kemudian bilas dengan air dan keringkan.

Jangan rendam cincin dan anting-anting jika batu dilekatkan dan tidak dilekatkan dengan "kaki". Di dalam air, gam akan basah dan batu akan jatuh.

Kami ingin memberi amaran kepada anda: membersihkan perak dengan hidrogen peroksida adalah risiko yang tidak wajar. Walaupun hidrogen peroksida melunturkan perak dengan baik, ia bertindak balas secara aktif dengan bahan kimia lain. Sekiranya anda tidak mengetahui komposisi produk anda, hasilnya mungkin bertentangan dengan yang dikehendaki. Hiasan akan menjadi kusam, lapisan gelap kelihatan. Lama kelamaan, ia hilang dan rasa kusam hilang. Tetapi tujuan kami adalah membersihkan produk, tidak mencemarkannya lebih jauh. Oleh itu, kami tidak mengesyorkan bereksperimen dan membersihkan logam seret dengan hidrogen peroksida.

Ketahui cara memilih anting-anting yang sesuai dengan wajah anda di sini.

Kaedah nombor 6: membersihkan perak dengan larutan ammonia (amonia)

Ammonia adalah kaedah termudah, yang 100% mengatasi perak pembersih dengan batu. Ia mengembalikan kilauan murni ke batu-batu keruh, melarutkan lapisan hitam dari permukaan dalam beberapa saat. Yang perlu anda lakukan ialah tuangkan ammonia ke dalam balang yang boleh ditutup. Letakkan cincin, rantai, anting-anting di sana, dan goncang dengan kuat. Setelah barang kemas bersih, bilas dengan air dan lap kering.

Hasilnya di wajah: anting-anting, dikupas dalam larutan ammonia, kelihatan seperti baru. Kekotoran hilang, batu bersinar lagi.

Dari semua kaedah yang telah dicuba untuk membersihkan perhiasan perak, larutan ammonia dan gabungan soda dengan aluminium foil ternyata menjadi yang terbaik. Amonia dengan cepat melarutkan lapisan yang keras kepala di kawasan yang sukar dijangkau dengan corak jalinan, memberikan kilauan pada sisipan berharga tanpa merosakkannya. Penyelesaian soda sama sekali tidak kalah dengan kualiti pembersihan. Satu-satunya perkara adalah tidak membersihkan produk dengan sisipan dengan cara ini, supaya tidak terkena semasa merendam.

Sekiranya anda perlu mencantumkan cincin atau anting-anting anda, gunakan ubat gigi atau gincu .

Walaupun peroksida membersihkan logam seret dengan baik, dalam beberapa kes ia bertindak balas dengan kasar dengan kekotoran lain dan membentuk plak yang sukar disingkirkan. Sekiranya anda tidak mengetahui komposisinya, kami tidak mengesyorkan membersihkan barang perak anda dengan cara ini.

Baca: "7 Trik Untuk Menjaga Cermin Bilik Mandi Anda Dari Kesalahan"

Tonton video mengenai cara membersihkan perak dengan cepat dengan baking soda dan aluminium foil