Bilakah dan Cara Mengambil Protein untuk Kesan Terbaik

Protein adalah produk unik yang dapat menjadikan hidup lebih mudah bagi mana-mana atlet, kerana sejumlah kualiti positif dan kemudahan penggunaan. Terdapat beberapa sebab mengapa protein harus digunakan bersama dengan diet protein klasik:

  1. Mengambil protein walaupun sekali sehari dapat meningkatkan pengambilan harian anda

    protein sebanyak 50-60 gram, yang merupakan sepertiga dari keperluan protein harian untuk seorang atlet atau separuh daripada norma orang biasa.

  2. Bagi pembina badan yang bersiap untuk persaingan, protein adalah kaedah terbaik untuk mempromosikan penurunan berat badan melalui diet protein tinggi. Oleh kerana sukar untuk mengekstrak jumlah protein yang pekat dari makanan biasa, seorang atlet yang mengambil protein semasa pengeringan akan selalu mengungguli atlet yang hanya makan makanan biasa.
  3. Dalam tempoh peningkatan massa, sangat sukar bagi pembina badan untuk tidak berenang dengan lemak dan mencegah munculnya "perut yang menonjol", dan semua kerana anda perlu makan sekurang-kurangnya enam kali sehari, dan jumlah makanan seperti itu pasti meregangkan perut. Hanya dua kali makan protein sehari, jika ia menggantikan makanan biasa anda, dapat menyelesaikan masalah ini.

Tetapi mari kita lihat apa produk ini, dan kapan dan bagaimana mengambil protein untuk prestasi atletik terbaik.

Apa itu Protein?

Walaupun terdapat semua prasangka dan kebiasaan orang awam mempercayai bahawa protein adalah kimia yang membahayakan tubuh, ini sama sekali tidak berlaku. Protein, seperti bentuk pemakanan sukan lain, adalah bentuk protein pekat yang diasingkan dari makanan tertentu.

Jadi, protein yang terbuat dari telur dianggap ideal, tetapi protein susu dan kasein, yang terbuat dari sisa pengeluaran keju, menginjak tumitnya. Protein adalah molekul yang merupakan bahan binaan untuk otot, tulang dan tisu lain, yang terdiri daripada asid amino, komponen untuk pelbagai tujuan dan tindakan. Semuanya mudah dan tidak ada yang menakutkan atau mampu membahayakan kesihatan anda. Kini tiba masanya untuk mengetahui cara mengambil protein berdasarkan tujuan dan ragam anda.

Bila perlu mengambil protein untuk menurunkan berat badan

Mari mulakan dengan pertanyaan yang paling popular mengenai cara mengambil protein untuk menurunkan berat badan.

Ini memang bukan sahaja mungkin, tetapi juga cukup mudah. Seluruh rahsia diet yang tidak rumit ini adalah bahawa karbohidrat dalam makanan itulah yang diambil oleh tubuh kita untuk tenaga, dan rizab yang tidak kita makan disimpan sebagai lemak. Dengan mengurangkan jumlah karbohidrat dan meningkatkan jumlah protein dalam makanan kita, kita dapat menurunkan berat badan secara harmoni tanpa membahayakan otot, dalam beberapa bulan, menjadikan bentuk kita menjadi ideal.

Langkah 1 . Pecahkan makanan anda menjadi empat hingga lima makanan sehingga yang pertama jatuh pada waktu antara 7 hingga 9 pagi, dan yang terakhir selewat-lewatnya dua jam sebelum tidur.

Langkah 2 . Makanan pertama dan terakhir diganti sepenuhnya atau sebahagiannya dengan protein

koktel yang mudah dibuat dalam pengisar seperti berikut:

  • Kocok pagi - 50 gram protein (protein telur atau whey adalah yang terbaik), 200 gram susu, 100 gram ais krim, 2 telur dan 100-150 gram bijirin (untuk sarapan pagi, tetapi gunakan oatmeal). Semua ini dicampurkan dalam pengisar sehingga sebati dan diminum dalam masa 10-15 minit. Ia boleh digabungkan dengan sarapan pagi apa pun, tetapi harus diingat bahawa jika anda bersarapan dengan telur orak, maka telur harus dikecualikan dari koktel;
  • koktel malam - 60-70 gram protein (sesuai menggunakan protein kasein), 100 gram susu, 100-200 gram buah secukupnya (bukan pisang), 100 gram keju kotej. Disebat dalam pengisar dan digunakan sebagai ganti makan malam.

Langkah 3 . Cuba hilangkan semua makanan manis dan berkanji dari baki dua makanan. Selebihnya diet agak lembut, tetapi untuk mencapai kesan terbaik, disyorkan untuk menjaga pengambilan karbohidrat harian dalam lingkungan 150-200 gram.

Protein - cara pengambilan untuk meningkatkan kekuatan dan jisim

Sekiranya anda menetapkan matlamat untuk berkembang, menjadi lebih kuat dan lebih besar, maka anda perlu menggunakan protein dengan cara yang istimewa. Terdapat beberapa peraturan untuk membantu anda memaksimumkan keberkesanan dan kecekapan latihan anda dengan dua hingga tiga kali makan protein setiap hari.

Peraturan nombor 1 . Pastikan minum protein sebelum dan selepas latihan, dan dosnya mestilah sekitar 30 gram sebelum latihan dan 60-80 gram selepas latihan. Oleh kerana anda memerlukan muatan protein yang cepat, lebih baik menggunakan protein whey untuk tujuan ini, dan beri perhatian khusus kepada fakta bahawa ia adalah hidrolisatnya, kerana sebenarnya ini adalah asam amino yang siap dicerna.

Peraturan nombor 2 . Oleh kerana sistem pencernaan anda sangat perlahan semasa tidur, makan sebilangan kecil protein sebelum tidur akan memastikan aliran asid amino yang stabil ke otot anda dalam tempoh pemulihan yang paling aktif. Setengah jam atau satu jam sebelum tidur, ambil 60-70 gram protein kasein, dan sebaiknya gunakan isolat protein, kerana kerana tahap pemurniannya yang tinggi, ia akan diserap secara beransur-ansur, tetapi tidak secepat hidrolisis.

Artikel mengenai topik: "Protein mana yang lebih baik?" "Protein atau penambah - apa yang harus dipilih, bagaimana ia berbeza?"

Bagaimana cara mengambil protein dengan betul?

Nah, dan soalan terakhir yang harus dijawab untuk memastikan bahawa setiap orang yang membaca artikel ini akan dapat menggunakan protein itu sendiri. Dapatkan lebih banyak jawapan di forum atau dalam arahan mengenai cara mengambil protein dengan betul. Secara umum, terdapat tiga kaedah yang berbeza dalam kelajuan asimilasi, kemudahan dan kepraktisannya.

  1. Cara melampau . Ramai atlet profesional hanya mengambil satu sudu serbuk dan menuangkannya ke mulut mereka. Mereka dipandu oleh prinsip sederhana: "Mengapa perlu mengganggu jika masih masuk ke dalam perut?" dan sebahagiannya betul, terutama kerana air liur itu sendiri adalah faktor utama dalam fasa pencernaan protein, yang memungkinkannya diserap lebih cepat dengan penggunaan ini.
  2. Cara klasik . Digunakan oleh sebilangan besar penggemar hobi dan terdiri daripada hanya mencairkan protein dengan air. Ternyata keseimbangan antara rasa dan kemudahan, kerana anda harus mengakui bahawa adalah lebih menyenangkan untuk minum campuran dari pengocok daripada merasakan serbuk yang merosakkan pada gigi anda. Ya, protein akan dicerna sedikit lebih perlahan, tetapi ini tidak akan memainkan peranan yang membawa maut.
  3. Cara sedap . Sapukan protein seperti yang kita jelaskan dalam kaedah menurunkan berat badan. Dengan kata lain, campurkan dengan bahan lain untuk menambahkan rasa istimewa. Kaedah ini sesuai untuk mereka yang tidak akan bersaing dan menggunakan protein semata-mata untuk mendapatkan tubuh mereka dengan teratur.

Lihat barisan pemakanan sukan di kedai / kedai / sportivnoe-pitanie /