CARA MEMILIH SEPEDA Motosikal - pilih basikal yang sesuai, saiz basikal

Orang yang sengsara membayar dua kali, yang bodoh tiga kali. Pertimbangkan perkara penting sebelum membeli basikal dengan harga yang murah.

Menurut pakar pengeluar pelincir aerosol untuk basikal Nanoprotec, semua basikal dibahagikan kepada amatur, separa profesional dan profesional.

  1. Amatur dirancang untuk "untuk rumah, untuk keluarga." Ini adalah pilihan basikal terbaik untuk pemula yang tidak tahu bagaimana memilih yang pertama. Kelebihan pengangkutan adalah kesesuaian reka bentuk dan harga yang berpatutan. Cukup untuk menjaga kebersihan basikal dan melincirkan rantai dan komponennya secara berkala. Anda boleh melihat produk penjagaan di laman web Nanoprotec. Kekurangan - kerosakan yang kerap anda boleh perbaiki sendiri. Alat ganti dijual di mana-mana kedai dan pasar khusus.
  2. Model separa profesional lebih berkualiti, tetapi harganya juga lebih tinggi. Sesuai untuk mereka yang suka perjalanan berbasikal yang sukar.
  3. Bagi atlet, kenderaan profesional dijual, yang harganya sama dengan rata-rata kereta. Penyelenggaraan basikal bandar seperti itu juga mahal.

Basikal mana yang harus dipilih untuk menggabungkan percintaan dengan kepahlawanan

Semua basikal secara konvensional dibahagikan kepada gunung dan bandar (jalan raya). Untuk memilih basikal yang baik, sesuaikan harapan anda dengan kemampuannya.

  • lorong gunung di luar jalan raya dengan sempurna. Oleh kerana diameter roda yang berkurang ditutup dengan getah "tidak dapat dihancurkan", mereka dengan mudah "menaiki" pendakian di pergunungan dan tidak tergelincir di sepanjang jalan hutan. Dengan kejayaan yang setara, basikal gunung mengatasi lebam jalan raya negara dan jalan aspal yang pecah;
  • basikal bandar ringan dengan tayar sempit dan roda besar sesuai untuk menunggang di jalanan aspal. Mereka berbeza dalam jenis bingkai, yang ditutup (untuk lelaki), terbuka (untuk wanita) dan melipat (untuk menjimatkan ruang).

Jenis basikal

Mari ketahui basikal mana yang akan lebih selesa untuk anda naiki.

Basikal gunung

Sama-sama mudah untuk melintasi jalan-jalan bandar, di medan kasar dan laluan gunung. Tetapi ia tidak akan berfungsi untuk mengembangkan kelajuan tinggi, kerana struktur bertetulang besar dan tayar lebar dengan tapak yang jelas. Tetapi tidak akan ada guncangan: model gunung dilengkapi dengan penyerap kejutan depan dan belakang.

Dengan janji temu, basikal gunung dibahagikan kepada beberapa subspesies.

Downhill (Bahasa Inggeris menurun - menurun)

Direka untuk keturunan berkelajuan tinggi dari pergunungan. Ia adalah model dua penggantungan dengan bingkai padat, garpu perjalanan panjang dan suspensi belakang dengan jarak tempuh 200-240 mm.

"Kebaikan" :
  • brek cakera yang kuat : menahan beban ketika memandu dengan kelajuan tinggi di trek sukar.
  • satu bintang panduan besar tetapi mudah untuk perjalanan menurun dan menuruni bukit.
"Kekurangan" :

  • berat : berat 20 kg atau lebih;
  • mahal : reka bentuk bingkai yang kompleks dan keperluan kebolehpercayaan yang tinggi menjadikannya terlalu mahal.

Merentas desa (Bahasa Inggeris merentas desa - lurus)

Model ini direka untuk perlumbaan di kawasan yang kasar dengan keturunan dan pendakian yang panjang.

"Kebaikan":

  • bingkai ringan dan tahan lama : dengan satu atau dua penggantungan,
  • pedal kenalan : mereka membetulkan kaki,
  • brek cakera atau rim .

Freeride (perjalanan percuma Inggeris - perjalanan percuma)

Baik untuk mereka yang lebih suka memandu di trek yang sukar, kadang-kadang dibina secara buatan dengan rintangan semula jadi dan buatan. Model ini "dengan bang" mengatasi lereng curam, dengan laju dengan laju, dan mudah bergerak di sepanjang jalan berliku yang sempit yang diletakkan di sepanjang lereng curam atau di sepanjang jambatan.

"Kebaikan" :

  • bingkai tahan lama yang ringan,
  • perjalanan panjang di suspensi depan dan belakang,
  • brek cakera yang kuat.

Basikal MTB (MTB serba bahasa Inggeris - tujuan umum)

Model pelancongan ditujukan untuk penunggang basikal di jalan raya dan jalan raya yang baik. Hardtails memberikan kedudukan tempat duduk yang tinggi yang tidak menekankan lengan. Biasanya memasang peralatan tambahan di sini - fender, trunk, sandaran kaki, dll.

"Kebaikan" :

  • ada permintaan: ada model dengan bingkai tertutup (lelaki) dan terbuka (wanita),
  • harga purata,
  • pemasangan peralatan tambahan disediakan - fender, bagasi, sokongan, dll.

Basikal jalan raya

Direka khas untuk pemanduan berkelajuan tinggi di jalan aspal yang lancar. Ia berbeza dengan basikal lain dengan reka bentuk khas setang, serupa dengan "tanduk ram". Pada hendal melengkung, lebih mudah untuk menukar cengkaman apabila tangan anda letih.

"Kebaikan":

  • rendah dan tegang sesuai untuk peningkatan aerodinamik,
  • transmisi dengan nisbah gear rendah,
  • bingkai ringan tetapi tegar,
  • tayar tekanan tinggi yang sempit.

"Minus":

  • tiada penggantungan penyerap kejutan yang digunakan. Mereka berat dan perlahan dengan mengayuh dengan kuat.

Basikal bandar

Direka untuk selesa menunggang jalan aspal. Ciri khasnya ialah roda besar (28 ', 622 mm), tayar dengan ketebalan sederhana dan brek kaki. Dalam kebanyakan kes, ia dilengkapi dengan fender, bagasi, pelbagai "kerepek" berguna dan bahkan dilengkapi dengan peralatan elektrik.

"Kebaikan":

  • kedudukan tempat duduk yang tinggi: membolehkan anda duduk tegak tanpa regangan.
  • pelana lebar: menggalakkan kelonggaran,
  • praktikal: mekanisme pemakaian tersembunyi di dalam,
  • Selamat: Pengilang sering memasang pelindung rantai dan pelindung kaki di jari-jari kaki.

Motocross basikal atau BMX

Terpilih untuk berbasikal. Model kompak tidak dirancang untuk pemanduan biasa, tetapi untuk aksi dan perlumbaan pada halangan buatan. Mereka dilengkapi dengan roda 20 inci dengan 48 jari dan pasak - hentian khas di hujung gandar roda.

"Kebaikan":

  • mekanisme khas: stereng berputar ke satu arah dan tidak memutar kabel brek.

"Minus":

  • tidak dirancang untuk perjalanan yang selesa.

Saiz basikal atau cara memilih mengikut ketinggian

Tidak mudah untuk memilih basikal bandar untuk ketinggian anda. Tetapi lebih baik mempersiapkan pembelian daripada duduk di pelana yang salah.

Cara memilih basikal untuk ketinggian anda:

  1. Tentukan jenis basikal.
  2. Ukur panjang kaki dalam.
  3. Hitung ukuran bingkai "anda" dengan mengalikan panjang kaki dalam dengan:
  • 0.635 - untuk perlumbaan jalan raya;
  • 0.226 - untuk gunung;
  • 0.66 - untuk pelancong.

(Untuk menukar inci ke sentimeter, kalikan dengan 2.54).

Rangka harus 4-5 cm lebih rendah dari permukaan dalam kaki anda - ketika melakukan brek, anda boleh melompat dengan mudah dari basikal dan tidak mengalami kecederaan.

Pemilihan basikal mengikut ketinggian dan parameter (jadual)

Ketinggian manusia, m Saiz bingkai
Gunung

basikal

Jejak

basikal (untuk lumba trek)

Jalan raya

basikal

Lebuhraya

basikal

1.65 41-44 46-48 48-50 50-52
1.70 44-46 48-50 50-52 53-55
1.75 46-48 50-52 52-55 55-57
1.80 48-50 52-55 56-58 57-59
1.85 48-50 56-58 59-60 59-61
1.90 dan lebih 52-54 58-61 60-64 61-64

Cara memilih basikal yang betul: mana yang terbaik untuk bandar

Untuk "menahan" jalan dengan yakin, pilih basikal bandar dewasa dengan brek cakera. Hidraulik atau mekanikal - tidak menjadi masalah. Mereka lebih berkesan daripada kaki dan pelek, dan tidak takut dengan keadaan cuaca yang tidak menentu.

Dengan basikal untuk wanita, bingkai mesti terbuka. Gadis itu akan kelihatan romantis di atasnya. Tanpa bar atas jauh lebih mudah untuk duduk dan melompat, dan anda boleh memakai pakaian tanpa kesopanan palsu, tanpa perlu bimbang untuk "meringankan" pinggul anda.

Roda hardtail yang besar (varian SUV bandar) akan membantu menguasai laluan dalam satu perjalanan. Bergantung pada model, diameternya antara 20 hingga 29 inci. Roda dengan diameter lebih kecil lebih mudah dikendalikan dan dikendalikan, dengan roda yang lebih besar lebih mudah untuk mengatasi halangan di jalan raya.

Sekiranya anda sering melakukan perjalanan di luar bandar, anda memerlukan basikal pelancong. Memilih kenderaan dengan roda besar, anda akan mengayuh lebih sedikit dan dapat mengembangkan kelajuan yang pantas. Rangka aluminium yang kukuh boleh disimpan dengan pelbagai aksesori perjalanan.

Cara memilih basikal gunung

Semasa memilih basikal gunung dengan kerangka berdinding tebal yang kuat, bergantung pada kemampuan manuver yang sangat baik dan keselamatan maksimum - ini adalah jawapan kepada geometri reka bentuk dan tayar tebal yang diremehkan. Pemacu rantai direka sedemikian rupa sehingga kurang tenaga yang dikeluarkan semasa mendaki bukit.

Citybike hybrid menggabungkan kualiti gunung dan pelancong. Sesuai untuk pemanduan di bandar setiap hari dan pemanduan melampau di jalan liar dengan perubahan ketinggian yang tajam.

Cara memilih bingkai basikal - mana yang lebih baik

  • Bingkai keluli (dari $ 106) lebih fleksibel, memberikan lebih banyak kelancaran ketika menikung, menyerap getaran kuat, melembutkan kejutan. Bingkai seperti itu tidak mahal, jadi mereka paling sering digunakan dalam model anggaran. Kelemahan terbesar kerangka keluli adalah beratnya.
  • Bingkai aluminium (dari $ 150) lebih kaku, tidak melorot ketika naik bukit, jadi perjalanannya terasa mudah. Aluminium tahan kakisan dan jauh lebih ringan daripada logam lain. Bingkai ini mempunyai diameter tiub yang besar. Kekurangan bingkai aluminium adalah kerapuhan, lebih mudah untuk menggantinya daripada membaikinya. Harga bergantung pada gred aloi. Yang paling mahal adalah tanda 7000.
  • Rangka karbon 20% lebih ringan daripada aluminium dan 40% lebih ringan daripada keluli. Penunggang basikal pemula tidak sering menemui yang ini kerana harganya yang tinggi. Kelebihan bahan hidrokarbon (karbon): ketahanan, ketahanan calar dan ringan. Adalah sukar untuk memecahkan kerangka seperti itu, tetapi jika anda berjaya, maka tidak mungkin untuk memperbaikinya.

Rangka adalah salah satu elemen struktur utama, tetapi kualiti brek, peredam kejut dan pergeseran juga penting dalam basikal ekstrem. Pilih jenama terkenal: komponennya boleh dipercayai dan melaksanakan fungsinya dengan sempurna.

Catatan: "Cara memilih tempat duduk basikal untuk anak"

Selamat menunggang!

Tonton tinjauan video lampu basikal belakang XLC Thebe