Cara menyambungkan dua monitor - menyambungkan (2) monitor kedua ke komputer anda

Kaedah 1: pada Windows

  1. Pastikan anda boleh menyambungkan beberapa monitor ke komputer anda.
  2. Ketahui apakah penyambung video pada kad video dan monitor.
  3. Beli kabel yang anda perlukan (jika tidak ada).
  4. Matikan komputer anda.
  5. Sambungkan monitor pertama ke salah satu penyambung kad video.
  6. Sambungkan monitor kedua.

Dua monitor 22 inci mempunyai luas permukaan kerja yang jauh lebih besar daripada, sebagai contoh, monitor 24 inci tunggal, sementara sekumpulan dua monitor sedemikian berharga sama dengan satu 24 inci. Sudah jelas pilihan mana yang perlu anda pilih jika anda memerlukan ruang maksimum.

Kad video output berganda

Untuk menyambungkan dua monitor ke komputer pada masa yang sama, anda perlu mendapatkan kad video dengan dua output, atau kad video tambahan. Pilihan terakhir lebih mahal dan akan memberikan prestasi yang baik, tetapi dalam kebanyakan kes kad video biasa dengan dua output akan mencukupi. Selalunya ini adalah output DVI, kerana dua HDMI pada satu kad video jarang berlaku, dan DVI cukup untuk keperluan kita.

Mengenai pilihan monitor kedua - terserah kepada anda sendiri. Dari sudut estetik, sangat wajar mereka menjadi model yang sama. Sekiranya tidak berjaya, maka sekurang-kurangnya supaya mereka mempunyai pepenjuru yang sama. Akan lebih senang bekerja dengan kumpulan seperti itu.

Oleh itu, hidupkan kedua-dua monitor. Anda juga dapat mengkonfigurasi sokongan untuk dua paparan menggunakan alat bawaan sistem operasi. Untuk melakukan ini, kita pergi ke tetapan monitor (klik kanan pada kawasan bebas "Desktop" - "Properties"). Kami menghidupkan kedua-dua monitor. Untuk ciri-ciri asas, misalnya, memindahkan tetingkap dari satu monitor ke monitor yang lain, alat bawaan sistem operasi sudah cukup, tetapi tidak lama kemudian anda mungkin tidak mencukupi, dan kemudian anda perlu menggunakan program pihak ketiga.

Aplikasi Monitor Dual

Terdapat cukup yang terakhir. Bermula dari alat terbina dalam kad video dan pemantau monitor, hingga aplikasi pihak ketiga. Kemudahan adalah program DualHead, yang mengingati tingkah laku pengguna ketika bekerja dengan dua monitor dan menyesuaikannya dengan sewajarnya. Sekiranya anda mempunyai kad grafik ATI, anda boleh menggunakan perisian Hydravision. Ngomong-ngomong, dia mempunyai batasan kecil - monitor mesti berfungsi dengan resolusi yang sama.

Alat bawaan Windows mempunyai beberapa kelemahan, yang juga dapat diselesaikan dengan memasang program MultiMonitor Taskbar. Sebagai contoh, Windows menambah bar tugas ke monitor utama sahaja. Dan inilah program yang ditentukan - untuk masing-masing, sementara tetingkap aplikasi, yang terletak di monitor kiri, akan dipaparkan di bar tugasnya. Ini sebenarnya lebih senang, dan tidak jelas mengapa ciri tersebut tidak disertakan dalam OS.

Walau apa pun, program apa pun yang anda pilih untuk monitor anda, bekerja dengan mereka akan jauh lebih mudah daripada dengan satu, dan pada masa yang sama tidak lebih mahal.

Sekiranya anda ragu-ragu tentang bagaimana output HDMI atau DVI, kami mengesyorkan agar anda membaca ulasan di bawah.