CARA MENGHARGAI SKATE - cara mengasah skate sendiri di rumah

Untuk mengasah kasut di rumah, anda memerlukan alat tangan atau alat elektrik. Sekiranya anda tidak kerap menunggang, anda boleh mendapatkannya dengan fail yang dipasang di blok kayu. Dan untuk gelanggang luncur lebih mudah menggunakan penggiling atau gerudi.

Cara menentukan sama ada skate diasah

Lihat pisau dalam keratan rentas. Yang tumpul dalam bentuk huruf "P" (tidak ada kemurungan), yang tajam berbentuk huruf "M" (dengan kemurungan).

Anda perlu:

  • maksiat;
  • fail bulat dengan diameter yang sesuai;
  • bongkah kayu dengan lubang membujur sepanjang lebar bilah. Ia mesti mempunyai bentuk berbentuk U, di alur di mana fail dilampirkan;
  • kertas pasir - untuk penamat.

Apabila anda meluncur skate dengan catitan, "pergi" kertas pasir di sepanjang bilah untuk membersihkannya dari karat. Mengasah kasut akan menjadi lebih mudah.

  • Letakkan blok dengan fail ke hujung pisau. Dengan pergerakan yang tegas ke arah anda, gariskan kontur selokan.
  • Tentukan kedalaman alur secara visual. Dengan tekanan pada blok dan pergerakan ke depan dan ke belakang, buat penurunan lekukan dari ukuran yang diinginkan.
  • Selesaikan dengan mengemaskan skid untuk mengeluarkan sebarang lekukan dari logam.

Tahap gelongsor bergantung pada jejari saluran air. Semakin dalam alur, semakin baik pelari mencengkam ais, seluncurnya lebih mudah dikendalikan dan stabil. Pengasah hoki dengan radius 8-15mm, keriting lebih dalam - 15-20 mm.

Cara mengasah skate di rumah dengan penggiling atau gerudi

Pasang roda pengisar pada penggiling atau gerudi tetap. Ketebalannya mestilah 1 mm kurang daripada ketebalan celah alur (alur) di pelari. Betulkan skate dan tajamkan pisau dari hujung kaki ke tumit.

Sekiranya anda mengasah diri, anda tidak akan mencapai radius pelongsor yang tepat, lebih-lebih lagi membuat alur z atau FBV. Untuk mengasah seluncur dengan betul, bawa mereka ke tuan.

Catatan: "Cara memilih kasut, atau mana yang lebih baik - hoki atau" keriting ""