CARA MEMILIH Dandang - memilih pemanas air untuk pangsapuri dan rumah

Hitung berapa banyak air yang akan anda belanjakan, dan bergantung kepada ini, pilih kekuatan pemanas air seketika atau jumlah pemanas air simpanan. Pilih lokasi untuk pemanas: di dinding, di atas sink, di bawah sink. Bergantung pada ini, pilih model yang sesuai.

Pemanas air elektrik (dandang) terbahagi kepada dua jenis. Perbezaan antara keduanya bukan hanya dari segi ukuran, tetapi juga cara pemanasan:

  • penyimpanan (banyak) - mengandungi bekalan air panas tertentu di dalam tangki dan dari semasa ke semasa mereka memanaskannya hingga suhu yang diprogramkan apabila ia sejuk. Semasa memilih dandang penyimpanan, jangan salah. Lebih mahal untuk anda sendiri: beli dengan jumlah yang lebih besar - anda akan memanaskan air "tambahan" dan membayar lebih untuk elektrik. Menjaga "kanak-kanak" - anda akan terseksa oleh kekurangan air mendidih;

  • mengalir (padat) - panaskan air dengan serta-merta pada saat jet dibekalkan dari paip. Dan "berikan" air mendidih dalam jumlah yang tidak terhad (dengan syarat hanya satu paip sahaja yang terbuka). Tetapi jika anda menghidupkan air pada beberapa titik pada masa yang sama, ia tidak akan mempunyai masa untuk memanaskan badan.

Model "seruling" paling sederhana untuk 3.5-5 kW sudah cukup untuk mencuci pinggan dengan teliti. Mereka memanas dari satu setengah liter seminit. Untuk memanaskan air juga untuk mandi, anda memerlukan dandang "lebih serius" - dari 6 kW. Model aliran sesuai untuk rumah persendirian di mana pendawaian elektrik yang kuat dipasang. Di pangsapuri, mereka sering merinduinya.

Oleh itu, kebanyakan pembeli membeli pemanas air simpanan. Ini adalah alat ringkas yang terdiri daripada tangki air dengan penebat haba yang baik dan elemen pemanas tiub (SEPULUH) dengan sensor suhu.

Catatan: "Apakah perbezaan antara dandang pemeluwapan dan dandang konvensional"

Memilih dandang dengan kuasa

Sebelum memutuskan dandang mana yang hendak dibeli, pelajari ciri-ciri modelnya. Untuk mengira isipadu optimum dengan betul, anggarkan berapa banyak air suam yang anda gunakan.

Katakan ada air di dalam dandang dengan suhu purata 70 ° C. Untuk suhu yang selesa, anda perlu mencampurkan air panas dari tangki dengan air sejuk, dan bawa campuran ke 40 ° C. Pertimbangkan: pada musim panas, air sejuk di keran lebih panas - sekitar 15 ° C, dan lebih sejuk pada musim sejuk - hingga 5 ° C.

Rata-rata, untuk mendapatkan 60 liter air suam, anda memerlukan 30 liter air yang dipanaskan. Sekiranya anda menghabiskannya selama satu jam dengan kepala pengadun rata-rata, dandang 50 liter atau kurang akan mencukupi.

Roman Khodobash : " Selesaikan percubaan dengan dandang. Inilah INFA kasar. Keluarga seramai 4 orang (2 dewasa + 2 kanak-kanak). Kompor elektrik, peti sejuk, mesin basuh, terarium, lampu LED, dandang 30 liter, penghawa dingin (sering dihidupkan pada bulan Julai dan Ogos). Ternyata perbezaan antara tarif lama dan baru adalah dalam 70-80 UAH sebulan. Tidak kira berapa banyak. Selama sebulan dengan tarif baru - 355 UAH + air sejuk kira-kira 12 meter padu ialah 120 UAH Jumlah - 475 UAH (cahaya + air X dan G). Secara umum, walaupun mengambil kira kenaikan harga elektrik, ia tetap 2 kali lebih menguntungkan daripada menggunakan air panas dari Kyivenergo. Oleh kerana kita mengambil kira-kira 7-8 meter padu panas (dan kadang-kadang tidak panas sama sekali) 80 UAH / meter padu = hanya sekitar 600-680 UAH untuk air panas ”.

Bayaran terakhir UAH 240.84 dari 08/05/2016
Bacaan meter terakhir 023270 kWh mulai 01.09.2016

diunjurkan

Digunakan pada bulan Ogos 2016 320.0 kWh untuk 274.80 UAH (↓ - 0.4 kW4)
Digunakan pada bulan Julai 2016 324.0 kWh untuk 278.76 UAH (↑ +111.0 kW4)
Tarif semasa (mulai 01.09.2016) "Bandar + plat" :

  • UAH 0.714 hingga 100 kWh;
  • UAH 1.29 dari 100 kWh;
  • UAH 1.638 melebihi 600 kWh.

Pemanas air mana yang lebih baik - sekejap atau penyimpanan?

Agar rumah sentiasa mendapat air panas, pemanas penyimpanan memerlukan masa, pemanas aliran memerlukan tenaga. Lihat jadual untuk anggaran masa pemanasan.

KUASA VOLUM AIR
10L 30L 50L 80L 100L
0.75 kW 28 minit 1 jam 18 min 2 jam 20 min 3 h 44 min 4 jam 40 min
1 kW 21 minit 1 jam 03 min 1 jam 45 min 2 jam 48 min 3 h 30 min
1.5 kW 14 minit 42 minit 1 jam 10 min 1 jam 52 minit 2 jam 20 min
2 kW 10 min 30 minit 53 minit 1 jam 20 min 1 jam 45 min
3 kW 7 minit 21 minit 35 minit 56 minit 1 jam 10 min

Dandang mana yang hendak dipilih - tentukan sendiri.

  • Pemanas air simpanan hampir selalu menggunakan elektrik untuk mengekalkan parameter suhu yang diperlukan. Peranti simpanan ekonomi yang baik menggunakan kira-kira 1 kW sehari. Dan lebih mudah dengan paip air: mereka menghidupkan keran - selagi air diperlukan, ia menghabiskan elektrik. Mereka memotong air - mereka tidak "memakan" kilowatt tenaga.
  • Dandang aliran adalah kecil - saiz kotak kasut. Akan masuk ke bahagian dalaman tanpa masalah, tanpa mengambil banyak ruang. Kosnya jauh lebih murah daripada pemanas simpanan. Tangki aliran yang baik boleh dibeli dari UAH 1275 dan ke atas, dan dandang simpanan dengan isi tangki 10 liter - dari UAH 2000. Semakin dipromosikan jenama syarikat dan semakin besar kapasiti tangki, semakin mahal pembeliannya.

Tonton video pemanas aliran Electrolux

Minus paling gemuk yang melepasi kelebihan pemanas aliran adalah penggunaan kuasa yang tinggi. Semakin kuat peranti, semakin banyak ia menghasilkan kilowatt. Anda harus menggunakan air panas secara ekonomi. Pemanas air simpanan "menang" dalam perkara ini. Dan lebih senang dihubungkan. Kerana mereka sangat popular!

Lihat gambaran keseluruhan tangki simpanan Ariston

Apakah "keburukan" pemanas aliran?

Pemanas aliran mempunyai kuasa tinggi - hingga 27 kW.

  • Model hingga 8 kW dapat dipasang ke soket fasa tunggal biasa (220 Volt).
  • Peranti lebih berkuasa hanya di soket voltan tiga fasa (380 Volt) - di pangsapuri yang dilengkapi dengan dapur elektrik.

Penduduk rumah Khrushchev dan Stalin, tutup telinga anda! Tidak setiap pendawaian rumah tahan dengan terapi kejutan seperti ini. Dengan beberapa peranti dihidupkan, mematikan palamnya. Terdapat beberapa penyelesaian untuk masalah tersebut.

  1. Anda harus menarik kabel yang terpisah dari papan suis untuk dandang. Hubungi pakar, mereka tahu banyak mengenai perkara ini.
  2. Atau beli dandang dengan dua elemen pemanasan bebas. Gabungkan penggunaan tenaga dengan menghidupkannya satu demi satu atau serentak.

Dandang mana yang lebih baik - dengan elemen pemanasan "kering" atau "basah"?

Pengisian dalaman mempengaruhi kos dan ketahanan peranti. Bergantung pada jenis pemanas elektrik, dandang penyimpanan terdiri daripada dua jenis - dengan elemen pemanasan basah (tenggelam) dan kering (steatit).

  • Elemen pemanasan jenis "basah" (kerana direndam di dalam air) adalah elemen pemanasan tembaga yang biasa kita ketahui, sama seperti dandang. Skala membentuknya lebih cepat, yang mempunyai kekonduksian terma yang buruk. Dandang mengambil masa lebih lama untuk memanaskan air dan memecah lebih cepat.
  • "Kering" sepuluh tidak bersentuhan dengan air. Ia terletak di dalam termos khas dan dilindungi dari simpanan. Kawasan pemindahan habanya lebih besar daripada elemen rendaman. Ia memanaskan air tanpa meradang. Pemanas air yang dilengkapi dengan elemen pemanasan steatite tahan lebih lama. Tetapi harganya 1.5-2 kali lebih banyak.

Baca: "Cara memasang pemanas air dengan tangan anda sendiri dengan betul"

Lapisan dalaman tangki pemanas air: mana yang lebih baik - keluli tahan karat atau enamel?

  • Bekas keluli tahan karat a priori memberi keyakinan. Mereka tidak berkarat. Tempoh jaminan mereka adalah 10 tahun atau lebih, jika kakisan di sepanjang lapisan tangki tidak melakukan kerja kotornya. Tetapi sekarang banyak pengeluar (Ariston, Willer, Electrolux) menjalankan pasif (perlindungan terhadap pembentukan karat) - meningkatkan jangka hayat pemanas sebanyak 12 kali.
  • Bertentangan dengan stereotaip yang telah ditetapkan, tangki keluli bersalut enamel sama sekali tidak kalah dengan keluli tahan karat. Bahan tambahan yang ditambahkan pengeluar pada komposisi kimia enamel mempunyai sifat yang serupa dengan logam. Mereka mengembang dengan keluli dalam julat yang sama. Mereka mempunyai pekali pemindahan haba yang sama. Enamel umpama jala di permukaan tangki. Ia melekat dengan selamat dan "meregangkan" dengan baik bersama logam bekas ketika dipanaskan.

Untuk meningkatkan sifat enamel, pengeluar menghasilkan formula yang berbeza untuk enamel itu sendiri. Pemanas dengan tangki dengan sputtering ion perak, lapisan kaca-seramik, titanium sputtering adalah teknik elit. Enamel yang disebutkan di atas digunakan pada tangki menggunakan kaedah kompleks dan dibakar dalam beberapa lapisan.

  • Lapisan berlapis perak mempunyai sifat antibakteria dan antikorosif yang sangat baik. Nanopartikel menghalang pembentukan mikrokrack ketika tangki mengembang semasa pemanasan.
  • Titanium sputtering adalah sebatian nitrogen titanium. Ia diperoleh dengan titanium nitriding pada suhu 1200 ° C. Semburan ini sangat tahan terhadap suhu tinggi dan mendorong pemanasan yang cepat dan seragam. Ia digunakan untuk ketahanan aus lapisan tahan panas.

Catatan: "Cara mengalirkan air dari dandang Ariston dan membersihkannya sendiri"

Perkara yang paling menarik : kebanyakan enamel menghalau skala. Lama kelamaan, ia akan berkumpul, kerana tidak akan ke mana-mana (seperti dalam teko). Tetapi jangka hayat pemanas air seperti itu sangat lama.

Apabila memilih dandang elektrik yang baik, corak "harga-kualiti" berfungsi seratus peratus - semakin mahal peralatannya, semakin lama tempoh jaminan untuk lapisan enamel.

Jangan tertipu dengan pemasaran gimik. Kos tangki keluli tahan karat tidak lebih mahal daripada tangki enamel. Enamel dibakar dalam oven elektrik dan digunakan pada bahagian dalam tangki dengan cara yang kompleks dalam beberapa peringkat. Proses ini memerlukan banyak wang. Pada masa yang sama, kos pembuatan tangki keluli tahan karat adalah beberapa kali lebih sedikit.