Cara membersihkan mesin pembuat kopi - membersihkan mesin pembuat kopi, cara membersihkannya

Untuk membersihkan mesin pembuat kopi:

  • Cabut dari unit elektrik.
  • Bilas tangki air dan isi dengan 3-4 sudu teh larutan asid sitrik atau cuka. Ikut arahan dalam arahan: air harus berada pada suhu bilik.
  • Letakkan bekas di mesin.

Lama kelamaan, kopi yang anda buat di dalam mesin pembuat kopi anda akan kehilangan aroma dan rasanya. Ini disebabkan oleh pengumpulan minyak kapur dan minyak kopi, yang menghasilkan rasa pahit. Pembuat kopi perlu dibersihkan dari semasa ke semasa.

Sekiranya anda pemilik model profesional pembuat kopi, maka semuanya mudah di sini. Model-model ini mempunyai mod pembersihan automatik. Jalankan program dan itu sahaja, selepas beberapa saat pembuat kopi akan baik-baik saja. Pembersihan ini disarankan sebelum menyeduh kopi segar.

Bilas alat pembuat kopi yang baru sebelum menggunakannya untuk pertama kalinya.

Membersihkan pembuat kopi di rumah anda

Bagi pemilik model yang kurang maju, anda perlu mengetahui peraturan utama:

  • anda hanya boleh membersihkan unit yang terputus dari rangkaian;
  • jangan sekali-kali mencelupkan mesin pembuat kopi ke dalam air;

Tuala gentian mikro untuk membersihkan tingkap dan cengkerang kereta lebih baik membersihkan permukaan daripada tuala kertas.

Urutan penyediaan model sederhana adalah seperti berikut:

  • bilas alat pembuat kopi setiap kali selepas digunakan. Jangan gunakan bahan pencuci yang kuat untuk membersihkan alat pembuat kopi. Mereka boleh merosakkan permukaan. Lebih baik menggunakan detergen ringan;
  • lebih baik mengelap bahagian luar unit dengan kain lembut yang lembap;
  • bilas aksesori dan bahagian kecil yang boleh ditanggalkan dengan air suam yang mengalir. Tetapi anda tidak harus meletakkan keseluruhan pembuat kopi di bawah paip. Terdapat banyak tempat di mana kelembapan tidak boleh masuk. Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan tablet penyahkalsifikasi, yang akan berfungsi dengan baik dengan pembersihan dalaman.

Keluarkan alat pembuat kopi

Untuk menghilangkan kerak, anda harus menjalankan beberapa kitaran dengan detergen khas setiap bulan atau dua bulan. Tablet anti-skala dijual di kedai perkakasan. Kami memasukkannya ke dalam petak tempat kami biasanya menuangkan kopi, mengisi tangki penuh air, dan membuat mesin kopi kosong.

Jangan basuh periuk dengan sabun, kerana ini akan mengikat minyak yang tinggal setelah menyeduh kopi. Bagi mereka yang lebih mempercayai "ubat rakyat" untuk memerangi skala, kaedah berikut dapat dinasihatkan. Campurkan satu bahagian cuka putih dengan dua bahagian air. Perlu ada cukup cecair untuk mengisi periuk sepenuhnya. Sekiranya anda tidak pernah membersihkan alat pembuat kopi dalam dua atau tiga tahun terakhir, maka anda memerlukan penyelesaian yang lebih kuat - cuka dan air di bahagian yang sama. Pilihan lain juga boleh dilakukan:

  • pembersih pembuat kopi yang dijual di kedai perkakas rumah;
  • 30 ml. Larutkan asid sitrik 4 gelas air panas, tambahkan 4 gelas air sejuk ke larutan yang dihasilkan;
  • Pemutih melarutkan kopi rebus dengan baik, tetapi hanya boleh digunakan untuk membersihkan periuk kaca. Jangan campurkan peluntur dengan cuka atau asid lain - asap dari larutan seperti itu beracun;
  • jangan gunakan baking soda dan air suam, kerana campuran ini boleh menyumbat dan mematahkan alat pembuat kopi anda.

Letakkan penapis di mesin pembuat kopi anda sebelum membersihkan, seperti yang anda lakukan sebelum menyeduh kopi. Selepas itu, kami memulakan pembuat kopi dan membiarkan penyelesaiannya melaluinya sepenuhnya. Setelah menyelesaikan kerja pembuat kopi, keluarkan penapis dan tuangkan larutan yang tinggal, biarkan unit sejuk selama lima belas minit. Seterusnya, basuh alat pembuat kopi dengan air sejuk dan jalankan kitaran lain dengan air sejuk. Ini untuk menyingkirkan sisa cecair pembersih.

Skala boleh dikeluarkan tanpa alat sama sekali. Untuk melakukan ini, setelah setiap penggunaan, lepaskan alat pembuat kopi dan lap dengan kain lembap. Oleh itu, anda akan melindunginya dari pembentukan skala selama-lamanya.

Perlu dipertimbangkan kekerasan air. Semakin lembut air, semakin kecil skala dan semakin sedikit pembersihan diperlukan. Untuk melembutkan air, anda boleh meletakkan penapis dan mengisi mesin pembuat kopi dengan air yang sudah disucikan.