CARA MENGHASILKAN SUSU - Pukul susu dengan betul untuk membuat buih untuk latte dan cappuccino di mesin kopi atau pembuat cappuccino

1. Gunakan pembuat cappuccino - frother susu

Pembuat cappuccino membantu mencambuk susu secepat mungkin dan prinsip operasi menyerupai pengadun. Untuk membuat buih betul, panaskan susu di dalam kendi susu. Sebaik sahaja anda menyedari wap ringan, buangkannya dari dapur - busa yang paling halus berasal dari minuman yang hangat dan tidak panas. Tuangkan ke dalam cawan tinggi jika anda mempunyai pembuat cappuccino manual. Sambil menahan pukul pada sudut 45 darjah, pukul susu sehingga jumlahnya berganda.

Sekarang tunggu sebentar sehingga gelembung besar hilang. Sebelum menuangkan awan udara ke dalam minuman, ketuk bahagian bawah cawan di atas meja beberapa kali. Gelembung yang telah menetap di dinding akan terapung dan busa cappuccino akan menjadi lebih tebal.

2. Buat busa dengan pengadun atau pengisar

Masukkan susu ke dalam periuk dengan api kecil dan pukul sambil memanaskan. Jangan didihkan. Apabila gelembung subur terbentuk, angkat periuk dari dapur dan segera pindahkan buih ke cappuccino.

3. Pukul dengan akhbar Perancis

Sekiranya anda tidak mempunyai pengisar dan pengadun, anda boleh menggunakan mesin cetak Perancis untuk menyapu buih. Cawan kaca tinggi seperti piston di dalamnya, di mana teh atau kopi diseduh. Isi dengan susu yang dipanaskan sepertiga dan aktifkan piston. Gerakkan omboh secara menegak supaya gelas tidak pecah. Sekiranya gelembung terbentuk pada busa, putar tekan Perancis mengikut arah jam dan ketuk di atas meja. Perlahan-lahan tuangkan busa ke dalam kopi, letakkan selebihnya dari dinding di atas.

Cara mencambuk susu untuk cappuccino di mesin kopi

Pukul buih di mesin kopi dalam masa kurang dari satu minit. Pada masa yang sama atau sedikit lebih awal, anda perlu membuat kopi agar susu tepung tidak berhenti menunggu.

  1. Sediakan wap bebas titisan. Untuk melakukan ini, jalankan penjana stim "kering" dan tunggu sehingga wap keluar tanpa percikan.
  2. Tuangkan susu ke dalam kendi.
  3. Tenggelam tiub penjana stim ke dalamnya sehingga tidak sampai ke dasar.
  4. Kami melakukan sebatan dengan stim. Susu berbuih dalam beberapa saat dan memanaskan hingga 70 ° C - ini seharusnya berlaku dengan ciri khas. Sekiranya anda mendengar bunyi gemerik, pembuat cappuccino terlalu tinggi atau rendah. Cari kedudukan yang optimum untuknya.
  5. Selesaikan ilmu sihir anda sebaik sahaja busa halus dan goncangkan kendi dalam gerakan bulat. Kemudian ketuk mereka di atas meja.

Baca: "Cara merebus susu dalam periuk perlahan sehingga tidak membakar dan melarikan diri"

Susu mana yang terbaik untuk cappuccino

Dalam susu untuk latte dan cappuccino, kandungan lemak tidak penting, tetapi kandungan protein - konsistensi busa bergantung kepadanya:

  • dengan kandungan protein yang tinggi, busa ternyata melekit dan berminyak;
  • dengan kecil - kering dan kasar.

Barista yang berpengalaman lebih suka peratusan protein antara 2.8 dan 3.8.

Apabila direbus, protein melengkung dan kehilangan khasiatnya. Oleh itu, busa yang enak dan tebal hanya diperoleh dari susu mentah (pasturisasi), tentu saja, bukan serbuk.

Artikel menarik: "Cara membuat popcorn di rumah"

Tonton video mengenai cara membuat busa di akhbar Perancis