Cara memasang pemanas air simpanan dengan betul - cara memasang dandang di bilik mandi (di apartmen atau di negara ini) sendiri

Sudah lama ada lelucon di antara orang-orang: "Saya terbang pulang dari sebuah resort di Martian pada musim panas 2050, memarkir ulang-alik saya, pulang, menghidupkan keran ... dan air panas dimatikan seperti biasa". Di sebalik semua pencapaian pemikiran manusia, setiap tahun kita terpaksa kehilangan manfaat peradaban seperti bekalan air panas terpusat untuk jangka masa yang tidak terbatas, yang tempohnya hanya bergantung pada keinginan kemudahan awam. Dan di beberapa wilayah di negara kita, "pembaikan" ini berlarutan selama beberapa dekad. Dan dengan mempertimbangkan kenaikan tarif air panas - pada satu ketika kita masing-masing muncul dengan pemikiran sederhana “berapa banyak yang mungkin ?! Sudah tiba masanya untuk membeli pemanas air dan berhenti bergantung pada kehendak komune! ”.

Kami menyokong sepenuhnya keputusan anda yang betul dan telah menyiapkan artikel di mana kami akan memberitahu anda bagaimana memilih pemanas air, cara memasang dandang sendiri dan cara menggunakannya dengan betul.

Pemanas air: sekejap, simpanan atau gas?

Pemanas air dibahagikan kepada tiga kelas utama:

  • pemanas air seketika - memanaskan air sejurus sebelum digunakan;
  • pemanas air simpanan (dandang) - memanaskan isipadu air tertentu, bergantung pada jumlah tangki;
  • pemanas air gas (lebih sederhana - "pemanas air gas") - mengikut skema kerja, ia serupa dengan yang mengalir, tetapi air dipanaskan bukan dengan bantuan elektrik, tetapi dengan gas.

Pemanas air mana yang hendak dipilih?

Pertimbangkan kebaikan dan keburukan setiap jenis pemanas air.

Pemanas air seketika

Kelebihan :

  • padat, tidak memerlukan ruang pemasangan yang besar. Terdapat model di pasaran yang segera dilengkapi dengan kepala pancuran dan paip sendiri;
  • tidak perlu menunggu pemanasan - air panas masuk dalam 30-40 saat selepas dihidupkan;
  • tidak ada batasan jumlah air panas - berapa banyak pemanas air akan dihidupkan, begitu banyak air panas akan datang dari keran;
  • kos peranti yang agak rendah.

Kekurangan :

  • kuasa tinggi - menghabiskan banyak elektrik;
  • model padat dan berkuasa rendah hanya sesuai untuk bilik mandi dan pancuran mandian, untuk menyalurkan air ke seluruh apartmen (bilik mandi + dapur), anda perlu membeli model yang lebih besar dan lebih bertenaga;
  • memerlukan pendawaian bahagian, meter dan mesin yang dikehendaki;
  • agak mahal untuk dikendalikan kerana penggunaan tenaga yang tinggi.

Pemanas air seketika adalah optimum untuk pemasangan di pangsapuri dengan dapur elektrik - pertama, pendawaian dan meter sudah siap sesuai dengan keperluan, dan kedua, tarif elektrik di rumah seperti itu lebih rendah.

Semasa memilih pemanas air seketika, harap perhatikan bahawa untuk mandi yang selesa, suhu air harus 40 ° C, pada laju aliran air 5 l / min.

Pemanas air simpanan

Kelebihan :

  • tidak memerlukan pengubahsuaian berasingan pada rangkaian elektrik, ia boleh disambungkan ke saluran keluar biasa (walaupun seperti mana-mana;
  • cukup menjimatkan - menggunakan sedikit lebih banyak daripada pembersih vakum isi rumah setiap jam. Terdapat model di mana, selain suhu, daya pemanasan juga diatur - misalnya, 1.3 kW atau 2 kW. Masa untuk memanaskan air bergantung kepada ini;
  • dengan pendawaian yang sesuai, ia dapat membekalkan air panas ke bilik mandi dan dapur.

Kekurangan :

  • dimensi besar - semakin besar kapasiti pemanas air, semakin besar ukurannya. Walau bagaimanapun, pengeluar telah menjaga kemungkinan menjimatkan ruang dan terdapat pemanas air bulat dan rata di pasaran.

Baca: "Bagaimana memilih dandang: mana yang lebih baik dan lebih menjimatkan?"

Dandang simpanan boleh dipasang di hampir mana-mana pangsapuri bandar atau di negara ini.

Perhatikan model dengan pemanasan - setelah kitaran penuh memanaskan keseluruhan isipadu air, pemanas air masuk ke mod siap sedia (tidak memanaskan air), tetapi sebaik sahaja suhu air di dalam tangki turun sebanyak 5 darjah, pemanasan menyala secara automatik dan sekali lagi "memanaskan" air ke suhu yang ditetapkan ... Oleh itu, penjimatan tenaga yang berkesan dan ketersediaan air panas yang berterusan di dalam tangki diperolehi.

Pemanas air gas (pemanas air gas)

Kelebihan :

  • tidak perlu menunggu pemanasan - air panas masuk segera setelah dihidupkan;
  • tidak ada batasan jumlah air panas - berapa banyak yang akan dimasukkan, begitu banyak air panas akan datang dari keran;
  • lebih murah untuk dikendalikan berbanding pemanas air seketika.

Kekurangan :

  • tanpa izin khas, ia boleh dipasang hanya di rumah-rumah di mana sudah ada pendawaian siap pakai - pemanas air gas sudah dipasang lebih awal. Jika tidak, anda memerlukan kebenaran dari perkhidmatan gas, kelulusan projek, pemasang khas.

Memasang pemanas air gas di pangsapuri yang belum siap adalah proses yang sangat rumit. Ini berakhir dengan penolakan dari pihak berkuasa pengawalseliaan. Sekiranya anda tidak mempunyai keinginan untuk menjalani keseluruhan proses tanpa harapan berjaya, hadkan diri anda untuk memasang pemanas elektrik jenis apa pun.

Harap maklum bahawa definisi prestasi dalam pemanas air simpanan dan pemanas air seketika berbeza. Dalam simpanan, kekuatan peranti bermaksud kadar pemanasan air dalam jangka waktu tertentu, dan dalam aliran, prestasinya, atau, lebih sederhana, jumlah air panas yang dibekalkan dari pemanas air per minit.

Contohnya, pemanas air simpanan dengan isipadu 50 liter dan kapasiti 2 kW akan memanaskan air sepenuhnya hingga 75 darjah dalam 50 minit. Ini bermakna bahawa tidak kira seberapa banyak Anda membuka keran, air akan selalu berada pada suhu yang sama, dan tekanannya hanya bergantung pada kekuatan tekanan pada penaik air dingin.

Pada masa yang sama, pemanas air seketika 3,5 kW mampu memberi anda air panas dengan kapasiti tidak lebih dari 2-2,5 liter per minit; dengan kuasa 4.5 kW - 3 liter seminit; kuasa 6.5 kW - 4.5 liter seminit, dll.

Pemasangan sendiri pemanas air seketika

Pastikan anda mempunyai meter yang sesuai. Sekiranya meter anda kurang dari 40A, ia mesti diganti.

Kuasa tinggi pemanas air simpanan memerlukan kabel elektrik yang terpisah dari meter ke lokasi pemasangan pemanas air itu sendiri.

Untuk memilih keratan rentas kabel yang betul, anda perlu melakukan pengiraan berikut:

I = P / U, di mana:

I - kekuatan semasa, A;

U ialah voltan bekalan kuasa isi rumah, V;

P adalah kuasa pemanas, W;

Kami mendapat I = 8000W / 220V = 36A semasa.

Untuk wayar tembaga, nisbah beban arus yang dibenarkan (pendawaian terbuka) per bahagian wayar adalah 10 ampere per milimeter persegi.

Kami mendapat keratan rentas dawai yang optimum: kami membahagi 36A dengan 10A = 3.6 mm.kv.

Kami memilih dari jadual (lajur "kekuatan semasa, A") keratan rentas yang sesuai, dibundarkan:

* semua pengiraan adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Semasa memasang pemanas air, pastikan anda berjumpa dengan juruelektrik profesional!

Semasa melakukan pendawaian daya tersembunyi (dalam tiub atau di dinding), nilai yang diberikan dikurangkan dengan mendarab dengan faktor pembetulan 0.8. Sebaiknya pilih bahagian dengan margin kecil. Sebaiknya pilih hanya kabel tembaga.

Harap maklum bahawa 8 kW adalah "siling" maksimum untuk pemanas air simpanan di pangsapuri bandar biasa tanpa dapur elektrik, kerana meter pangsapuri sedemikian dirancang tidak lebih dari 32-40A, dan seperti yang kita lihat di atas, hanya satu pemanas air yang sudah memerlukan 36A - dan ini tidak termasuk peralatan elektrik yang lain. Oleh itu, pilihan terbaik untuk pangsapuri kota biasa adalah pemanas air aliran masuk dengan kapasiti tidak lebih dari 6 kW.

Ketersediaan pemutus litar dan RCD yang sesuai (peranti arus baki)

Proses memasang pemanas air seketika itu sendiri mudah dan boleh terdiri daripada dua jenis: sementara dan kekal:

Sambungan sementara digunakan untuk mendapatkan air panas untuk mandi pada saat tidak ada bekalan air pusat. Setelah memulihkan bekalan air panas dari loji pemanas, alat ini dapat dimatikan dengan mudah dan bahkan dibongkar sehingga waktu berikutnya. Untuk penggunaan sementara, ada baiknya membeli pemanas air seketika, dilengkapi dengan tin penyiram dan, jika perlu, paip air.

Pemanas dipasang di dinding menggunakan skru dan dowel plastik. Tong penyiram dikeluarkan dari selang dari pancuran rumah biasa, selang itu sendiri dihubungkan ke saluran masuk pemanas, dan kaleng penyiram lengkap disambungkan ke saluran keluar pemanas air. Oleh itu, air sejuk dari pengadun dibekalkan ke pemanas air simpanan, memanaskan semasa melepasi, dan kemudian dikeluarkan dari tin penyiram itu sendiri. Dan pancuran air suam anda sudah siap.

Sambungan tetap dirancang untuk menggunakan pemanas air simpanan sebagai sumber utama air panas dan menyediakan sambungan ke sistem bekalan air di apartmen.

Skema tetap sama, tetapi bekalan air sejuk dan keluaran air panas dibuat tidak bergerak, menggunakan tee untuk mengalirkan air dari sistem bekalan air ke pemanas, injap tutup di saluran masuk alat dan paip plastik. Selepas itu, air panas akan mengalir seperti dalam bekalan air terpusat - melalui pengadun.

Terlepas dari jenis pemasangan, pasangkan alat hanya setelah anda mengesahkan bahawa tidak ada kebocoran di setiap titik sambungan.

Cara menggunakan pemanas air simpanan dengan betul

Peraturan pertama dan utama menggunakan pemanas air simpanan adalah: anda boleh menghidupkan pemanas hanya setelah mentol dalaman dengan gegelung pemanasan diisi sepenuhnya dengan air. Sekiranya gegelung yang dipasang di dalamnya tidak ditutup sepenuhnya dengan air, ia akan terbakar dengan cepat dan pemanas akan gagal. Algoritma itu sendiri (tanpa mengira jenis sambungan) kelihatan seperti ini:

  • buka paip pengadun;
  • tukar injap air sejuk ke bekalan air melalui pemanas;
  • tunggu sehingga air sejuk mengalir dari kepala pancuran pemanas;
  • hidupkan pemanas;
  • selepas 30-40 saat air panas akan mula mengalir dari tempat penyiraman.

Proses mematikan pemanas kelihatan serupa - pertama matikan peranti, tunggu sehingga air sejuk mengalir dari tong penyiram, kemudian matikan air.

Pemasangan pemanas air simpanan Diy

Tidak seperti aliran masuk, konsep pemanas air simpanan tidak menyediakan sistem pemasangan sementara. Anda boleh meregangkan selang biasa dengan kaleng penyiram di hujung dari saluran air panas, tetapi menggunakan skema seperti itu akan sangat menyusahkan.

Pertimbangkan untuk menyambungkan pemanas air simpanan

Memilih lokasi dan memeriksa dinding. Tidak seperti pemanas air seketika yang cukup ringan, pemanas air simpanan, selain beratnya sendiri, juga mempunyai berat air yang dikandungnya. Oleh itu, lokasi dandang mesti dipilih dengan mengambil kira bukan sahaja sambungan sistem bekalan air yang mudah (paip input / output dan sistem saliran air), tetapi juga di dinding yang paling tahan lama. Pemanas air hingga 200 liter biasanya dipasang di dinding, di atas - hanya berdiri di lantai. Dianjurkan untuk memasang dandang dengan isipadu lebih dari 50 liter hanya di dinding yang menanggung beban.

Alat dan bahan yang kami perlukan semasa pemasangan:

  • rolet;
  • pensel;
  • pukulan untuk bata konkrit atau tukul untuk batu bata;
  • gerudi pada jubin (jika dinding ditutup dengan jubin seramik);
  • gerudi untuk konkrit atau gerudi untuk bata;
  • tahap;
  • injap keselamatan dan paip saliran air;
  • Pita FUM untuk penyegelan sendi;
  • Skru berbentuk L (lebih mudah - cangkuk) dan dowel untuknya.
Proses pemasangan itu sendiri, dengan adanya pendawaian paip yang sudah siap dengan stopkok dan tees yang diperlukan yang sudah dipasang, cukup mudah:

  • mundur dari siling kira-kira 15 cm dan gunakan aras untuk membuat tanda lubang. Inden diperlukan supaya dandang dapat diangkat dan digantung dengan mudah atau dikeluarkan dari skru berbentuk L;
  • menggunakan gerudi jubin, gerudi jubin seramik dengan ketebalannya, dan menggunakan gerudi bata atau gerudi konkrit, mendalamkan lubang sehingga sesuai dengan panjang cangkuk;
  • tukul plastik tukul ke dalam lubang dan ketatkan skru, meninggalkan jurang untuk plat pemasangan dandang;
  • pasang dandang pada pelekap;
  • injap keselamatan mesti dipasang di saluran masuk air sejuk, yang bertanggungjawab untuk menghilangkan tekanan berlebihan; Tiub saliran khas mesti diletakkan di dalam paip pembetung;
  • sambungkan selang / paip bekalan air sejuk (melalui injap keselamatan) ke saluran masuk (ditandakan dengan warna biru), dan selang / paip keluar air panas ke saluran keluar (ditandakan dengan warna merah).

Injap keselamatan mesti dipasang tanpa gagal, kerana semasa pemanasan air, tekanan yang dibenarkan dapat dilampaui, yang akan merosakkan atau pecah tangki. Dan injap keselamatan, jika dilebihi, hanya akan melepaskan tekanan berlebihan dan memastikan operasi normal peranti. Ini juga membolehkan anda mengalirkan air dari tangki, jika anda memerlukan pemanas air simpanan.

Kami tidak akan membincangkan mengenai pemasangan pemanas air gas dalam kerangka artikel ini, kerana memandangkan peningkatan bahaya pada peranti, alat ini harus dipasang secara eksklusif oleh para profesional dan hanya sesuai dengan perkhidmatan gas.

Kami berharap artikel kami membantu anda membuat pilihan pemanas air yang tepat, memahami kebaikan dan keburukan setiap jenis peranti, dan menilai kerumitan pemasangannya. Kami menjemput anda ke katalog kedai dalam talian Fotos untuk memilih nama peranti yang paling sesuai dengan keperluan anda:

  • pemanas air gas;
  • pemanas air simpanan (dandang);
  • pemanas air yang mengalir.

Tidak ada masa untuk bermain-main sendiri? Perintahkan pemasangan dandang dari profesional.