CARA MEMILIH VACUUM CLEANER untuk rumah (pangsapuri) - pilihan pembersih vakum yang lebih baik: dengan aquafilter, tanpa beg, siklon

Semasa pembersih vakum beroperasi, bekas berubah menjadi resonator. Oleh itu, pembersihan dengan bantuan model pembersih vakum seperti itu pasti tidak boleh disebut senyap. Pembersih vakum dengan penapis air adalah mesin sebenar untuk mewujudkan iklim mikro yang baik. Udara yang disedut disiram dengan air, dan debu basah mengendap di dalam bekas khas.

Pasar pembersih vakum moden menawarkan pelbagai jenis pembersih vakum dari pelbagai model. Sebelum memutuskan pembersih vakum mana yang harus dipilih, orientasikan diri anda dengan satu set parameter asas yang menentukan fungsi dan prestasi peranti.

Kuasa pembersih vakum

Salah satu petunjuk utama kecekapan pembersih vakum adalah kekuatannya. Bezakan antara penggunaan kuasa pembersih vakum dan kuasa penyedut debu.

Penggunaan kuasa pembersih vakum berkisar antara 1000 hingga 2000 watt secara purata.

Penggunaan kuasa maksimum berlaku selama beberapa minit setelah menghidupkan pembersih vakum.

Pembeli keliru dengan berfikir bahawa semakin banyak kuasa yang digunakan, semakin baik pembersih vakum mengumpulkan habuk.

Kecekapan pembersihan tidak berkaitan langsung dengan penggunaan tenaga. Ia dipengaruhi oleh petunjuk lain. Oleh itu, beberapa pembersih vakum dengan penggunaan kuasa yang sama mungkin mempunyai daya sedutan yang berbeza.

Pembersih vakum mana yang harus dipilih mengikut daya sedutan

Semasa memilih pembersih vakum, perhatikan nisbah penggunaan kuasa dan daya sedutan, yang sesuai dengan anda dari segi kuasa dan kecekapan tenaga. Kecekapan pembersihan bergantung pada daya sedutan.

Peruntukkan daya sedutan purata efektif dan maksimum.

Daya sedutan efektif rata-rata - kemampuan penyedut hampagas menyedut habuk dengan kuasa tertentu dalam jangka masa yang lama. Ini ditentukan selepas 5 minit pertama operasi pembersih vakum.

Daya sedutan maksimum adalah kekuatan dengan penyedut hampagas menyedut habuk selama beberapa minit pertama. Ia lebih tinggi 15-30% daripada daya sedutan efektif purata Ini adalah daya sedutan tertinggi.

Daya sedutan rata-rata berkurang apabila bekas habuk menjadi kotor dan mengisi.

Sebelum memilih pembersih vakum, perhatikan penunjuk purata daya sedutan, kerana penyedotan vakum adalah proses yang lebih lama daripada 5 minit pertama.

Semakin tinggi daya sedutan, semakin kuat aliran udara sedutan di dalam pembersih vakum.

Pengguna berpeluang secara bebas memilih daya sedutan pembersih vakum, menggunakan suis, bergantung pada tahap pencemaran ruangan yang akan dibersihkan. Beli pembersih vakum dengan kuasa yang lebih tinggi dan gunakan pengatur untuk meningkatkan atau menurunkan daya sedutan, berdasarkan tahap pencemaran permukaan.

Daya sedutan pembersih vakum ditentukan melalui vakum (h) dan aliran udara (q) dan sama dengan produknya.

P = qh (aero W)

Vakum merujuk kepada kemampuan pembersih vakum menyedut habuk. Diukur dalam Pascals (Pa).

Laju aliran udara menunjukkan berapa banyak udara yang disalurkan oleh pembersih vakum per unit masa. Diukur dalam m³ / min atau dm³ / saat.

Daya sedutan bergantung pada kedua kriteria, pada nisbah normalnya. Sekiranya aliran udara baik dan vakum lemah, rintangan apa pun akan menyebabkan penurunan kecekapan pembersih vakum.

Sekiranya vakum mencukupi dan aliran udara lemah, zarah berat akan kekal di lantai atau permaidani.

Pembersih vakum dengan daya sedutan 250 W sesuai untuk membersihkan pangsapuri kecil.

Sekiranya terdapat pencemaran yang ketara, perhatikan model dengan kuasa 300 watt.

Semasa menggunakan berus turbo, perhatikan model dengan kuasa dari 350 watt.

Penapisan pembersih vakum

Sistem penapisan berikut digunakan dalam pembersih vakum:

  • Sistem penapis Aqua, beg habuk atau pengumpul habuk tanpa beg mengumpulkan kotoran dan habuk. Mereka tidak membersihkan udara;
  • penapis motor, melindungi motor daripada serpihan besar. Ia boleh ditanggalkan atau kekal. Perubahan yang dapat diganti melalui penggunaan setiap set pengumpul habuk. Penapis motor kekal dibersihkan secara berkala mengikut keperluan yang ditentukan dalam arahan operasi. Jangan membersihkan udara;
  • Penapis halus (penyaring mikro, penapis kelas S atau penapis HEPA) adalah sistem pengumpulan habuk dan pembersihan udara.

Penapis halus

Penapis halus direka untuk memerangkap zarah terkecil, alergen dan mikroorganisma, membersihkan udara.

Terdapat dua jenis penapis utama:

  • microfilter elektrostatik - terletak di kebanyakan pembersih vakum;
  • HEPA - penapis dan penapis kelas S - termasuk dalam set untuk beberapa model pembersih vakum atau boleh dipasang di sana.

Mikrofilter elektrostatik mengekalkan mikropartikel lebih besar daripada 0.3 mikron. Mereka membersihkan udara di saluran keluar sebanyak 80-99.9%.

Penapis kelas S menyerap sekurang-kurangnya 99.97% zarah terkecil. Mengikut standard PIN24184: pengekalan zarah lebih daripada 0.3 mikron (0.03mm). Penapis sedemikian digunakan dari satu tahun hingga beberapa tahun.

Penapis kelas HEPA (Udara Partikulat Berkecekapan Tinggi), iaitu "pemurnian udara yang sangat cekap", menyediakan empat kelas perlindungan dengan tahap kecekapan yang berbeza-beza. Mereka berfungsi, seperti penapis kelas S, selama beberapa tahun. Mereka boleh diganti atau boleh digunakan semula, yang dibasuh dengan air dan kemudian disalurkan sehingga akhir hayat pembersih vakum.

Penapis HEPA mengikut standard EN1822 mengekalkan zarah yang lebih besar daripada 0.06 mikron (0.0006 mm). Terdapat beberapa jenis penapis HEPA, kecekapannya mengikut standard EN 1822 adalah seperti berikut:

  • HEPA H 10 - tidak kurang daripada 85%;
  • HEPA H 11 - tidak kurang daripada 95%;
  • HEPA H 12 - tidak kurang daripada 99.5%;
  • HEPA H 13 - tidak kurang daripada 99.95%.

Penapis ini diperbuat daripada bahan berpori khas berdasarkan gentian kaca, yang menyediakan rangkaian bercabang dengan liang kecil.

Jenis pembersih vakum

Pembersih vakum untuk rumah direka untuk cucian kering dan pembersihan basah (mencuci pembersih vakum).

Pembersih vakum untuk cucian kering:

  • dengan beg untuk mengumpulkan habuk. Beg dalam pembersih vakum boleh ditanggalkan (kertas) dan boleh digunakan semula (kain). Lebih senang menggunakan beg kertas. Mereka dibuang semasa mengisi dan beg baru dimasukkan ke dalam mesin;
  • dengan penapis air. Pembersih vakum mempunyai takungan air yang berfungsi sebagai penapis. Semasa pembersihan, semua habuk mengendap di dalam air, udara di dalam bilik dilembabkan;
  • dengan bekas untuk mengumpulkan habuk (sistem siklon). Debu dikumpulkan dalam bekas, yang dibersihkan semasa mengisi. Bekas diperbuat daripada plastik lutsinar, yang memungkinkan untuk menentukan tahap pengisian secara visual. Kelemahannya adalah tahap kebisingan yang tinggi: udara disedut ke dalam bekas, bergerak dalam bulatan dengan kelajuan tinggi dan menimbulkan kesan puting beliung.

Mencuci pembersih vakum

Mencuci pembersih vakum mempunyai banyak fungsi. Mereka mencuci kering dan basah permaidani dan lantai, membersihkan sinki yang tersumbat, mencuci tingkap dan jubin.

Kelemahannya adalah kos tinggi, saiz dan berat yang besar, keperluan untuk membongkar dan membersihkan pembersih vakum selepas setiap penggunaan.

Mengikut tahap daya, mereka diklasifikasikan menjadi daya rendah (hingga 500 W), sederhana (500-2000 W) dan daya meningkat (lebih dari 2000 W).

Pengelasan pembersih vakum

  • pembersih vakum klasik. Sesuai untuk membersihkan permukaan lantai, hiasan dinding, rak buku, tangga;
  • pembersih vakum tangan. Nyaman untuk membersihkan permukaan menegak. Beberapa model mempunyai berus berlubang dengan kepala sikat yang dilanjutkan. Juga disertakan berus untuk mengumpulkan cecair, menghilangkan noda dari perabot, kain dan permaidani;
  • pembersih vakum 2 in 1. Mereka membuang kotoran dengan cekap, mudah digunakan, dan melawan alergen dengan baik. Cukup bising dan membebankan;
  • pembersih vakum mop. Sesuai untuk pembersihan lantai, tangga dan permaidani yang keras setiap hari;
  • pembersih vakum untuk pembinaan (perindustrian). Telah meningkatkan penapisan udara, mengurangkan habuk semasa operasi. Motor berkuasa mudah menyedut habuk industri dengan berus. Dilengkapi dengan tali yang panjang;
  • pembersih vakum wap. Direka untuk membersihkan permaidani dan pelapis dengan wap.

Paip sedutan

Pembersih vakum dilengkapi dengan tiub keluli, teleskopik, plastik, aluminium atau dua keping.

Paip teleskopik mudah digunakan, tetapkan panjang optimum secara individu untuk pengguna. Mereka mengambil sedikit ruang dan boleh disimpan dilipat. Paip teleskopik dengan kunci selak khas dan paip dengan pemegang selesa dalam operasi.

Paip komposit kurang senang. Mereka mesti dikumpulkan sebelum menuai. Untuk menyimpan paip yang dipasang, ruang tambahan diperuntukkan di dalam almari atau almari.

Paip plastik lebih ringan, paip keluli lebih kuat dan lebih dipercayai, tahan lama.

Berus dan muncung

Setiap berus dan muncung mempunyai kawasan aplikasi tersendiri. Semakin banyak berus dan pelekat, semakin luas fungsi pembersih vakum.

Set muncung standard untuk pembersih vakum kering termasuk:

  • muncung untuk lantai dan permaidani;
  • kepala berus sejagat dengan suis lantai / permaidani yang membolehkan anda memanjangkan dan menyembunyikan bulu;
  • muncung celah untuk membersihkan habuk yang terkumpul di tempat yang sukar dijangkau.

Set tidak standard merangkumi:

  • sikat turbo menghilangkan bulu haiwan. Berus terletak di muncung, berputar kerana aliran udara melaluinya. Untuk makluman anda, kerana putaran, daya sedutan pembersih vakum berkurang;
  • berus untuk perabot kabinet. Berus kecil dengan bulu tebal dan tinggi. Sesuai untuk membersihkan perabot yang digilap. Longgokan panjang menghalang bahagian dasar lampiran menggaru perabot;
  • muncung untuk perabot berlapis. Berukuran kecil, kadang-kadang mempunyai sisipan mewah;
  • berus untuk membersihkan parket, lamina, jubin. Berus lebar dan sempit khas dengan bulu panjang yang melindungi daripada calar yang tidak disengajakan.

Tahap kebisingan pembersih vakum

Tahap kebisingan pembersih vakum adalah faktor serius yang menarik perhatiannya sendiri. Tahap kebisingan diukur dalam dB. Untuk pembersih vakum, satu standard tahap kebisingan maksimum yang dibenarkan telah ditetapkan. Ia berkisar antara 71 hingga 80 dB.

Kami menjemput anda ke katalog Fotos.ua, di mana anda boleh, berpandukan tesis artikel ini, memilih pembersih vakum mengikut keinginan anda.

Tonton video ulasan pekerja yang benar-benar benar - Zelmer mencuci pembersih vakum