Sepintas lalu Canon EOS 650D

Model terbaru dari barisan hobi Canon, EOS 650D, menggantikan EOS 600D dengan sensor baru, sistem fokus baru dan, yang sangat menyenangkan bagi amatur, kawalan sentuh. Tetapi perkara pertama yang pertama.

Badan kamera secara tradisional diperbuat daripada plastik dengan sisipan getah untuk cengkaman yang lebih baik. Ia digenggam di tangan dengan sangat yakin dan selesa; agak sukar untuk menjatuhkan kamera. Perubahan pada badan dan lokasi butang berbanding dengan 600D agak tidak signifikan: item tambahan telah muncul di gelang mod, misalnya, Handheld Night Scene dan HDR, butang Disp telah hilang, mikrofon stereo terletak di sebelah lampu kilat terpasang di hadapan "kasut panas". Anda kini boleh beralih ke mod video menggunakan tuas kuasa kamera, sehingga permulaan video yang tidak dijangka dan tiba-tiba untuk jurugambar dihapuskan.

Kita mesti memberi penghormatan kepada kualiti pembuatan kamera - ia berada pada tahap terbaik. Lokasi semua butang sangat logik dan selesa. Adalah mustahil untuk menyentuh kekunci atau tuas secara tidak sengaja, merobohkan tetapan penting. Tetapi banyak kamera tahap yang lebih tinggi ditandai oleh kelemahan ini. Ukuran dan lokasi penutup bateri telah dipikirkan, dan pad tripod sekrup ukuran standard tidak mengganggu akses bateri.

Model baru juga memiliki rana baru, yang dari segi kecepatan pecah membawa EOS 650D lebih dekat dengan model lama: kamera mampu merakam 5 bingkai sesaat (berbanding 3.7 bingkai / saat dalam kasus 600D). Pemproses Digic 5 generasi terbaru pertama kali muncul dalam model EOS penggemar. Ia bukan sahaja membantu kamera berfungsi dengan cepat, bertindak balas dengan pantas terhadap tindakan pengguna dan tidak membuang masa memproses gambar, tetapi juga memberikan warna warna yang lebih tepat.

Skrin putar 3 inci menjadi skrin sentuh. Ia dibuat menggunakan teknologi kapasitif, mengenali gerak isyarat multitouch, yang akan dihargai oleh pengguna telefon pintar aktif dan alat sentuhan moden yang lain. Kini mengakses menu dan mengatur tetapan menjadi lebih pantas, walaupun pengguna Canon DSLR tidak mempunyai alasan untuk mengeluh tentang ergonomi yang buruk sebelumnya. Sudah tentu, jurugambar yang lebih maju menggunakan pemidang tilik semasa memotret, tetapi mereka juga dapat mengubah kebiasaan mereka, kerana layar memungkinkan anda untuk mengawal bukan sahaja pengaturan menu, tetapi juga fokus dengan satu sentuhan jari anda. Bersama dengan kemampuan menembak dari sudut mana pun, berkat mekanisme putaran, ini memberikan tahap kebebasan yang jauh lebih besar dan pilihan titik fokus yang lebih kaya daripada sebelumnya.Walau bagaimanapun, teknologi baru tidak menggantikan butang tradisional dan kekunci navigasi untuk kawalan kamera. Kaca layar dilindungi dari penampilan noda minyak dari jari dan mudah dibersihkan dari kotoran, yang sangat penting, misalnya, ketika mengunjungi gua.

Secara umum, skrin ini bernilai menyanyikan sebuah ode: terang, kontras, dengan gambar definisi tinggi. Di samping itu, dalam menu anda boleh memilih salah satu daripada lima pilihan warna untuk antara muka, termasuk yang sesuai untuk digunakan di ruangan gelap atau ketika mengambil gambar pada waktu malam. Paparan tidak hanya dapat diputar ke semua arah, tetapi juga ditutup setelah pemotretan, dengan aman melindunginya dari kerusakan selama penyimpanan dan pengangkutan kamera.

Bateri peranti direka untuk 450 tangkapan. Seperti yang telah ditunjukkan oleh praktik, ia dapat melakukan lebih banyak perkara jika anda mematikan demonstrasi automatik bingkai yang ditangkap dan sama sekali tidak menggunakan layar. Semasa dalam perjalanan, ketika sering tidak terdapat sumber elektrik, ini sangat penting. Kawalan sentuh secara semula jadi juga mengurangkan autonomi. Walau bagaimanapun, sumber yang dinyatakan akan cukup bagi jurugambar amatur yang paling aktif untuk menikmati penggambaran sepanjang hari, walaupun menggunakan kawalan sentuh dan penampakan di skrin.

Matriks 18 megapiksel mempunyai sel tambahan yang berfungsi berdasarkan prinsip sensor autofokus pengesanan fasa. Ini tidak hanya memberikan kemungkinan pengambilan gambar dinamik normal dalam mod Live View, tetapi juga fokus aktif secara aktif semasa rakaman video. Sebagai tambahan kepada autofokus hibrid yang muncul, perlu diperhatikan modul pengesanan fasa utama yang diperbaiki dengan ketara. Kesemua 9 titik aktif di dalamnya berbentuk silang, yang membolehkan memberi tumpuan kepada subjek dengan lebih tepat dan cepat. Kini semua sensor berfungsi dengan keyakinan yang sama, yang bermaksud bahawa jurugambar mempunyai lebih banyak peluang untuk penyelidikan kreatif ketika membuat komposisi.

Sensor dan pemproses baru telah memperluas jangkauan kepekaan cahaya hingga 12800 unit (25600 ISO dalam mod pengembangan). Dari pengalaman saya akan mengatakan bahawa adalah bermasalah untuk menggunakan nilai lebih dari 3200 unit, kerana, mulai dari 6400 ISO, kebisingan warna menjadi terlalu ketara. Pada masa yang sama, julat ISO 100-3200, di mana mungkin untuk mendapatkan gambar berkualiti baik dengan perincian yang tinggi, cukup untuk kamera amatur peringkat permulaan.

650D juga dilengkapi kawalan flash tanpa wayar Speedlighi, menghilangkan keperluan dana tambahan untuk diselaraskan dengan sumber denyar luaran untuk amatur, dan menjadi lebih mudah bagi mereka untuk bereksperimen dengan skema pencahayaan yang kompleks.

Kajian terperinci mengenai menu kamera membuat saya gembira dengan beberapa kejutan yang menyenangkan. Salah satunya adalah kemampuan untuk menukar fail dari format RAW ke JPEG yang lebih ringan dan lebih mudah (tentu saja menyimpan fail asalnya). Lebih-lebih lagi, gambar apa pun dapat diproses lebih jauh dengan menggunakan pelbagai saringan artistik dari senarai: "Grainy b / w", "Soft focus", "Fish-eye", "Cat minyak", "Cat Air", "Mainan-kamera" dan "Miniatur". Tahap pengaruh pada gambar setiap penapis dapat diubah dalam tiga tahap. Sayang sekali bahawa kesan miniatur di sini tidak dapat disesuaikan dengan fleksibel seperti pada kamera kompak Canon. Anda boleh memilih untuk menetapkan bidang fokus secara mendatar atau menegak dan mengalihkannya ke sepanjang bingkai - itu sahaja. Tidak ada cara untuk mengubah lebar jalur yang jelas, dan tidak ada cara untuk menyusunnya secara menyerong.

Penapis Grainy B / W mengendalikan gambar dengan cara yang jauh lebih menarik daripada gaya monokrom standard. Ia juga lebih mudah kerana pengguna tidak menerima satu bingkai b / w, tetapi versi warna asli dan diproses.

Pilihan untuk meningkatkan imej pada tahap bekerja dengan kamera belum selesai. Canon mempunyai satu lagi penambahan baru: Pengurangan Kebisingan Multi Tembakan adalah kaedah tambahan lain untuk mengurangkan kebisingan ketika mengambil gambar dalam cahaya rendah. Ini adalah kenyataan bahawa kamera mengambil empat gambar dan rata-rata gambar yang dihasilkan, mengurangkan kecacatan rawak luar biasa.

Canon 650D senang dengan kelajuan kerja, memfokuskan ketepatan dan kemudahan operasi. Anehnya, saya tidak menemui kekurangan serius. Kamera hanya senang digunakan - pengeluar mengambil kira semua nuansa. Yang tinggal hanyalah menambahkan fungsi pendedahan berganda dan slot kad memori kedua, dan kamera akan memenangi hati bukan sahaja pendatang baru dalam fotografi, tetapi juga, saya pasti, pengguna profesional. Walau bagaimanapun, ini akan menjadi peranti yang berbeza, tahap yang sama sekali berbeza.

Pesaing utama kamera yang ditinjau adalah model berikut: Pentax K-30, Nikon D5100, Sony A57.