CARA MEMILIH KASUT - saiz beg pakaian perjalanan dengan roda, yang lebih baik dan kuat - plastik atau kain

Ukuran beg pakaian yang paling popular di seluruh dunia. Sebilangan besar syarikat penerbangan antarabangsa utama mengehadkan ukuran beg tangan seperti berikut: dalam jumlah tiga dimensi, ukurannya tidak boleh melebihi 115 cm (55 cm × 40 cm × 20 cm).

Soalan berjuta-juta dolar: "Mana yang lebih baik dan lebih selamat untuk perjalanan - plastik atau kain?" Mari kita fikirkan!

Plastik lebih tahan lama daripada kain:

  • jangan basah;
  • mereka senang dibersihkan. Maksimum - lap dengan serbet;
  • badan dapat menahan kejutan dan kejatuhan. Anda tidak boleh takut dengan semangat para pemuat dan tanpa rasa takut untuk mengangkut barang-barang yang rapuh.

Cara memilih beg pakaian

Plastik berbeza. Terbuat dari polikarbonat dengan kemasukan logam, tahan goncangan, tidak membengkok, tetapi "takut" calar. Dan dengan titanium chip hampir tidak terbunuh. Ia akan bertahan sehingga anda menghilangkan pegangan atau roda, tetapi harganya seperti tiga "lebih sederhana".

Kain yang terbuat dari nilon, suede atau poliester adalah yang paling ringan. Model kecil kosong tidak lebih berat daripada sebotol air 2 liter. Walaupun dikemas dengan kapasiti, mereka dapat dibawa ke pesawat tanpa perlu risau akan kelebihan berat badan (periksa berat bagasi yang dibenarkan di laman web syarikat penerbangan anda):

  • anda boleh memasukkan semuanya ke dalam kain, dan sedikit lagi - rata-rata, ia membentang hingga 3-5 cm;
  • jika kain itu dirawat dengan impregnasi penghalau air, ia tidak akan basah atau kotor;
  • permukaannya tidak tergores seperti model plastik;
  • di poket sisi anda boleh meletakkan barang-barang kecil yang anda perlukan di jalan - buku, serbet, kertas tandas;
  • dengan dimensi yang sama, beg pakaian lebih murah daripada plastik.

Kualiti poliester bergantung pada jumlah den, seperti pakaian ketat. Semakin nipis bahan, semakin cepat habis. Pilih beg pakaian yang diperbuat daripada tekstil tebal - tidak lebih tipis daripada 600 den. Lihat maklumat label (600 D).

Model kulit yang elegan adalah yang paling tidak praktikal. Mereka berat dan mudah terkoyak. Untuk perjalanan jauh, dan bahkan dengan keluarga - bukan pilihan.

Saiz beg pakaian: nuansa yang perlu anda ketahui

  1. Jumlah beg pakaian kecil tidak melebihi empat puluh liter. Dimensinya dalam lingkungan 40x55x20 cm. Sesuai untuk mereka yang lebih menghargai ringan daripada selesa dan melakukan perjalanan dengan berus gigi, sepasang seluar dalam yang boleh diubah dan kemeja-T (musim panas !!!). Model roda dua mempunyai ruang bagasi lebih banyak daripada model roda empat.
  2. Untuk perjalanan, yang terbaik adalah membeli koper perjalanan sederhana dengan ketinggian 56-72 cm dan isipadu 85 liter. Ia boleh memuatkan ketiga gaun malam dengan mudah, beberapa pasang kasut lelaki dan mainan kanak-kanak. Untuk keluarga yang lebih besar, lebih baik mendapatkan beberapa daripada satu - keluarga yang besar. Perlu diingat bahawa tidak setiap syarikat penerbangan membawa bagasi besar, dan lebih mudah untuk anda.
  3. Beg pakaian besar luas tetapi besar. Sangat diperlukan bagi mereka yang tidak melakukan perjalanan tanpa pengering rambut, komputer riba dan multicooker. Kami telah mengatakan semuanya kepada pelancong yang ramah seperti itu. :)

Cara memilih beg pakaian pada roda: yang paling penting

Semasa memilih beg pakaian yang baik di roda, pertimbangkan walaupun butiran terkecil dan ingat bahawa anda akan bersantai, bukan tegang!

  1. Beg pakaian perjalanan pada dua roda akan bergolek pada sudut. Ini akan mengurangkan tekanan pada tangan sebanyak 70%! Anda juga dapat mengatasi batu lorong yang tidak rata tanpa masalah. Perkara utama ialah roda tahan, terutama roda plastik. Adalah baik jika mereka besar (dari diameter 5 cm) dan "tersembunyi" ke dalam badan untuk perlindungan tambahan. Dan secara amnya, super, jika mereka berada pada paksi yang sama, masing-masing mempunyai pelekapnya sendiri. Ideal adalah beg pakaian yang rodanya dilengkapi dengan galas - penyokong di mana gandar dipasang. Ini mengurangkan geseran.
  2. Model dengan empat roda kecil lebih sukar digulingkan. Beban diagihkan secara tidak rata di dalamnya. Sekiranya berat dua roda ia menekan badan, dengan roda empat - pada roda. Beli dengan roda belakang bertetulang dengan diameter lebih besar atau berganda. Sekiranya perlu, anda boleh menggulung barang anda secara bersudut.

Artikel berguna: "Cara mengemas koper"

Pemegang beg pakaian: apa yang perlu dicari?

Semasa mengangkat beban berat, kita sering memegang pegangan yang boleh ditarik (ini lebih senang!). Lihat kedua-duanya, pecahkan - merumitkan perjalanan anda.

Beg pakaian terbaik adalah dengan tiga pemegang. Satu boleh ditarik dan dua terpaku (di atas badan dan di sisi). Dalam kedudukan mendatar, lebih senang membawa barang jika anda memecahkan pegangan yang boleh ditarik.

Perhatikan pemegangnya, yang terletak berhampiran penarik. Di atasnya beban akan turun ketika kita mengangkat beg pakaian. Adalah wajar dengan rivet logam - ini lebih dipercayai.

Pegangan yang ditarik tidak boleh "berjalan". Pengikat plastik, yang kita pegang, harus masuk ke dalam sisipan logam dan diikat dengan selamat dengan skru. Ini akan memastikan bahawa pemegang tidak pecah pada saat yang paling tidak sesuai.

Artikel menarik: "Cara membuat beg yang lebih sejuk"

Mana yang hendak dibeli - dengan ritsleting atau dengan kancing?

Sebilangan besar model dengan selak ditutup dengan kunci gabungan. Mereka seperti peti keselamatan - orang luar tidak akan terbuka.

Ritsleting lebih mudah dan senang. Boleh mengembang apabila ditutup sekiranya beg pakaian sudah penuh. Tetapi jika musnah - bencana (perkara akan jatuh, dan apa yang anda mahukan, maka lakukanlah!).

Tonton video kami mengenai cara membaiki ritsleting

Mari lihat gesper mana yang lebih kuat:

  • logam, pada pandangan pertama, kuat. Tetapi pada selekoh kes, selalunya pecah;
  • plastik lebih dipercayai daripada logam. Dia lebih fleksibel. Pilih yang lebar (dari 8 cm) - ia akan bertahan lebih lama;
  • getah - meregangkan dengan baik dan tidak membenarkan kelembapan keluar walaupun di bawah pancuran mandian.

Penting agar ritsleting tidak ditutup rapat. Jangan mempercayai penjual bahawa ia akan berkembang dari masa ke masa. Gelangsar tidak akan menjadi lebih mudah untuk "berjalan". Anda hanya akan mendapat masalah ketika melakukan zip.

Beli model dengan kunci gabungan terbina dalam. Jika tidak, anda berisiko dirompak.

Tonton video betapa mudahnya membuka gembok dan kemudian menutupnya seolah-olah tidak ada yang berlaku

Pilihan selamat dan penginapan yang menyenangkan!