CARA MEMILIH SKATE - jenis papan selaju, jenisnya

Pada papan pena lebih mudah untuk melakukan semua jenis muslihat, pada papan panjang lebih mudah untuk menuruni bukit. Cari papan selaju untuk pemula atau anak dalam beberapa langkah.

Langkah # 1: bahan dek

Papan berkualiti dan dipercayai dibuat dari maple Kanada. Dan juga dari maple Cina atau Rusia. Papan kayu lebih mahal daripada papan plastik atau polipropilena. Walaupun tidak ada perbezaan keanjalan dan ketahanan aus di antara mereka. Dek gentian kaca dan aluminium direka untuk profesional.

Semakin kurang berat papan, semakin mudah melakukan helah di papan luncur. Yang sempit dapat digerakkan, dan yang lebar mempunyai kawasan yang luas untuk "mendarat" kaki. Mereka baik untuk memutar dan menghidupkan jalan tinggi.

Langkah # 2: trek (penggantungan)

Kelajuan bergantung pada ketinggian dan berat badan mereka. Seorang pemula lebih baik dengan papan rendah. Mereka perlu lebar agar papan lebih stabil. Pilih papan selaju dengan penggantungan aluminium dan batang keluli.

Langkah # 3: kekakuan dan diameter roda

Mereka diperbuat daripada poliuretana atau polivinil klorida dengan diameter 45 hingga 70 mm.

  • Roda dengan diameter kecil (hingga 51 mm) boleh digerakkan, tetapi sensitif terhadap ketidakseragaman.
  • Diameter besar (melebihi 56 mm) dengan pengapungan dan kelajuan yang lebih baik. Tetapi dengan mereka lebih sukar untuk menukar arah pergerakan dengan cepat.

Kekerasan ditunjukkan dengan tanda dari 50A hingga 102A. Semakin tinggi penunjuknya, semakin sukar.

  • Roda lembut (dengan indeks hingga 85A) tidak berkembang dengan baik. Tetapi mereka senang menunggang, mereka melancarkan gegaran dan tekun "menahan" jalan. Dan lebih mudah untuk mengawal skate. Namun, kerana geseran, mereka cepat usang.
  • Keras (dengan indeks 98A) - sebaliknya, mereka menjaga kelajuan dengan baik. Tetapi sangat tidak menyenangkan untuk menunggangnya - skate goyang dan kemampuan manuver "lumpuh".

Lebih baik anak membeli model dengan roda dengan diameter 54 mm dan kekerasan 78-85A (sederhana). Lebih senang menunggang mereka walaupun di kaki lima yang rosak.

Langkah # 4: galas

Semasa meletakkan roda pada suspensi, galas dimasukkan ke dalam - masing-masing 2. Di papan selaju, seperti pada penggelek, galas standard ABEC digunakan. Yang paling biasa adalah ABEC 3, ABEC 5 dan ABEC 7. Kelajuan galas berkadar dengan nombor - semakin tinggi, semakin tinggi kelajuannya.

Jenis papan selaju: papan selaju dan papan panjang - yang mana lebih baik?

Papan panjang berbeza dengan papan selaju panjangnya - dari 70 cm hingga 1.5 m, bentuk dan ciri.

  • Dek mempunyai bentuk yang kompleks:
    • dengan selekoh di bahagian membujur disebut camber,
    • dalam melintang - cekung.
  • Dek melambung dengan baik.
  • Suspensi roda lebih fleksibel. Anda boleh memiringkan papan untuk menaiki busur yang lebih besar.
  • Roda lebih lembut dan berdiameter lebih besar.

Papan panjang mengembangkan kepantasan, tetapi tidak bergerak seperti skate. Selalunya mereka menaikinya dari slaid yang ditutup dengan aspal. Tidak mudah bergerak mengelilingi kota di atasnya, dan lihatlah, anda tidak akan mempunyai masa untuk mengelak dan mengetuk orang yang lewat. Dan di tangan membawa mastodon seperti itu - yang masih "kegembiraan".

Naik dengan Breeze: Pennyboard

Pennyboard adalah papan plastik kecil sepanjang 50-60 cm. Dan ini adalah "tambah" utamanya. Sesuai dengan beg galas atau beg.

Mudah untuk menunggangnya - bangun dan pergi dengan angin. Ia tidak dirancang untuk mengatasi kekangan. Sesuai untuk kanak-kanak dan remaja yang suka menunggang tanpa aksi dan lompatan yang melampau.

Main: Cruiser

Kapal penjelajah adalah persilangan antara satu sen dan papan panjang. Panjangnya dalam lingkungan 60 cm. Suspensi yang baik dan geladak lebar memberikan kestabilan semasa memandu. Permukaan kasar memberikan cengkaman luar pada papan dengan baik - meminimumkan jatuh dan tergelincir.

Kapal penjelajah lebih besar dan lebih sukar daripada sesen pun. Ia sesuai untuk remaja dan penunggang dewasa. Lebih mudah belajar menggunakan perkara ini.

Catatan: "Betapa indahnya mengikat tali kasut anda: 10 cara, dari boleh dipercayai hingga bergaya"

Tonton video untuk mengetahui papan selaju mana yang sesuai untuk anda