LG Flatron E2260V - Full HD dalam Format Ringkas

Pengenalan

LG Flatron E2260V mempunyai nisbah ukuran dan resolusi skrin yang sangat baik: 21,5 inci dan 1920 x 1080 piksel. Untuk monitor Full-HD yang berada dalam pengeluaran besar-besaran, ini adalah format yang paling padat. Berdasarkan ini, pahlawan ulasan ini dapat dicirikan oleh kepadatan piksel paparan tertinggi (102.46 DPI) jika dibandingkan dengan model yang berukuran 23 - 27 inci secara menyerong. Resolusi standard analog terdekat E2260V adalah 1680x1050A, dari sebilangan monitor dengan nisbah aspek 16:10 ini adalah paparan 20 inci. Sebagai perbandingan dengan kelebihan DPI dan resolusi tinggi yang paling ketara: gambar kelihatan lebih jelas, jauh lebih selesa untuk bekerja dengan tingkap yang dibuat oleh beberapa aplikasi dengan keperluan untuk bekerja secara serentak,dan mempunyai kelebihan ketika menonton filem yang dirakam dalam format 1080p.

Spesifikasi

Sebagai tambahan kepada kepadatan piksel tinggi dari matriks monitor, sukar untuk mencari sesuatu yang luar biasa dalam ciri teknikal LG Flatron E2260V. Kami hanya dapat melihat penggunaan lampu latar yang dipasang berdasarkan LED putih, dan kerana ini, monitor ini mempunyai penggunaan kuasa yang rendah. Kelebihan monitor ini juga boleh dipertimbangkan dengan adanya bicu fon kepala dan port HDMI.

Spesifikasi

Skrin

Saiz pepenjuru, inci

21.5

Nisbah aspek

16: 9

Warna salutan

hitam berkilat

Resolusi standard, pix.

1920x1080

DPI

102.46

Kecerahan (cd / m2)

250

Pilihan gambar

Jenis matriks

TN

Kontras dinamik

5,000,000: 1

Jenis lampu latar

LED putih

Kontras adalah statik

ND

Kecerahan (cd / sq.m)

250

Bilangan warna yang dipaparkan

16.7 juta

Sudut pandangan maksimum secara menegak / mendatar, °

160/170

Kekerapan mendatar, kHz

30-83

Kekerapan menegak, Hz

56-75

Masa tindak balas BtW, ms

ND

Masa tindak balas GtG, ms

5

Penyambung

Pelabuhan tambahan

1 x TRS 2.5 mm (mini-Jack)

Input video

1 x HDMI, 1 x DVI-D, 1 x VGA,

Pembesar suara terbina dalam:

Tidak hadir

Parameter fizikal

Pelarasan kedudukan paparan

Condong

Dimensi keseluruhan (tanpa pendirian), mm

508.9x387.4x31.0

Pemasangan VESA: dimensi, mm

Tidak

Dimensi keseluruhan (dengan pendirian), mm

508.9x392.2x172.7

Berat (dengan pendirian), kg

2.27

Pasang kunci Kensington

Hadir

Jenis bekalan kuasa

Luaran

Penggunaan kuasa: dalam operasi / bersedia / mati, W

26 / <1 / 0.5

Set penghantaran, pembungkusan.

Peranti dilengkapkan dalam bungkusan ringkas dengan pemegang plastik. Di dalam bungkusan, kandungannya dibungkus dengan ketat sehingga hampir tidak ada ruang kosong di dalamnya. Benar, sukar untuk menggunakan semula kotak ini untuk mengangkut monitor, kerana hanya ditutup dengan pita dan bukannya kunci kadbod yang biasa.

Selain monitor itu sendiri, kotak tersebut mengandungi:

  • Bekalan kuasa luaran;
  • Pangkalan berdiri;
  • Panduan Mula Pantas;
  • CD
  • DVI-D -> Kabel DVI-D;
  • Kabel kuasa;
  • Kabel VGA -> VGA.

Reka bentuk.

Sarung LG Flatron E2260V sepenuhnya terbuat dari plastik hitam berkilat, berkat monitor yang kelihatan lebih elegan daripada model yang dibuat dalam sarung matte, walaupun dengan cepat mengumpulkan calar kecil dan cap jari berminyak.

Pangkal dudukan dilekatkan ke dudukan dan merupakan plat hitam biasa.

Dudukan itu sendiri terbuat dari plexiglass dalam bentuk prisma lutsinar, dan monitor nampaknya mengimbangkan di pinggirnya. Tepi atas prisma diterangi oleh LED terang, yang dipasang di dalam perumahan paparan: biru - semasa operasi dan merah - dalam mod siap sedia. Lampu latar boleh dimatikan menggunakan OSD.

Namun, demi estetika seperti itu, kita harus mengorbankan ergonomik: dengan bantuan pendirian yang telus, anda hanya dapat mengubah sudut paparan, dan kemudian hanya dalam batas kecil. Anda tidak dapat menyesuaikan ketinggian atau memutarnya, apalagi menggunakan mod potret.

Jika dilihat dari sisi, sangat ketara bagaimana monitor LG Flatron E2260V mempunyai badan yang sangat nipis - ini semua disebabkan oleh kenyataan bahawa ia mempunyai lampu latar LED. Sayangnya, untuk mencapai pengurangan maksimum ketebalan monitor, perlu dibuat bekalan kuasa luaran, yang sukar dipertimbangkan sebagai kemudahan.

Tidak ada lubang pemasangan di bahagian belakang monitor untuk memasang pendakap VESA. Benar, ada slot untuk memasang kunci Kensington.

LG Flatron E2260V terlalu nipis untuk memasang penyambung di pinggir bawah casing, jadi ia diarahkan ke belakang. Reka bentuknya tidak menyediakan pendakap untuk menggabungkan wayar yang melekat dari penyambung menjadi satu bundle.

Butang kawalan monitor disembunyikan dari pengguna dan harus ditekan dengan sentuhan. Pada panel depan monitor, tidak ada tanda yang menunjukkan tujuan butang ini (hanya butang yang dimaksudkan untuk hidup / mati dilabel) - ketika anda menekan butang apa pun, petunjuk mengenai tujuannya muncul di layar.

Pada pemeriksaan visual, reka bentuk E2260V tidak jelas. Semasa melihat foto, monitor benar-benar kelihatan anggun dan ringan. Sebenarnya, penampilannya sedikit dimanjakan oleh bahan-bahan murah dari mana sarungnya dipasang, dan juga oleh sejumlah elemen yang dibuat secara ceroboh dan kasar yang tidak sesuai dengan gaya umum: jahitan antara panel yang cukup besar, sisipan dengan penyambung yang terletak di panel belakang dan lain-lain. Skrin matte juga tidak sesuai dengan permukaan casing yang berkilat. Secara kiasan, kilauan dan kelangkaan

Tetapan monitor

Antara muka skrin LG Flatron E2260V, seperti paparan kelas bajet yang lain, memberi pengguna set tetapan minimum. Apabila anda menekan butang apa pun selain butang kuasa, menu root muncul di layar, berkat anda boleh pergi ke halaman dengan parameter gambar yang lebih terperinci atau membuka senarai dengan mod yang telah ditetapkan. Menu root tidak diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia, tidak seperti bahagian lain, yang diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia dengan kualiti yang cukup tinggi.

Hanya ada dua mod pratetap: "Pawagam" dan "Internet".

Setiap mod ini merangkumi mod tersendiri, tersembunyi dari pengguna, tetapan warna dan kontras. Dengan menggunakan mod "normal", adalah mungkin untuk mengubah tetapan secara manual.

Di bahagian untuk memilih mod, Anda juga dapat mengubah skala gambar beresolusi rendah dan juga menggunakan salah satu penapis warna: b / w, sepia atau kabur.

Menu tetapan khusus membolehkan anda menyesuaikan parameter asas gambar yang dipaparkan - kontras dan kecerahan, serta tahap kedalaman hitam.

Di bahagian "Warna" menu, Anda dapat memilih suhu warna gambar dari 6500 hingga 9300 K, mengatur bentuk lengkung gamma yang diinginkan dari tiga pilihan yang disediakan dengan nama yang tidak berarti "GAMMA2", "GAMMA1" dan "GAMMA0" dan secara manual mengubah ketepuan untuk warna dasar.

Atau anda boleh mempercayai automasi sepenuhnya dan mengaktifkan pilihan sRGB, yang akan memberikan tetapan optimum untuk pembentangan kontras dan warna dalam ruang warna yang sama.

Apabila disambungkan ke komputer melalui antara muka VGA, tetapan geometri gambar diaktifkan dalam menu OSD, dan jika ada isyarat suara, anda dapat mengatur volume suara di fon kepala.

Terdapat juga bahagian tambahan di mana mungkin untuk memilih bahasa menu yang dipaparkan, mengaktifkan petunjuk kuasa, keseimbangan putih. Di sini anda juga boleh menetapkan semula tetapan ke tetapan kilang.

kesimpulan

Faedah:

  • Warna hitam pekat.
  • Badan langsing, tidak terlalu berat;
  • Kontras tinggi gambar;

Kekurangan:

  • Pembiakan warna yang tidak berkualiti tinggi;
  • Dudukan hanya membolehkan anda mengubah kecondongan skrin.
  • Bekalan kuasa luaran;

LG Flatron E2260V adalah monitor multimedia yang berpatutan dengan ciri-ciri rata-rata. Sebilangan mungkin menyukai reka bentuk E2260V yang menarik dan mewah. Benar, anda tidak boleh mengharapkan rendering warna yang sangat tinggi dari model ini. Model yang agak padat ini (kedua-duanya kerana badannya yang nipis dan pepenjuru skrin kecil mengikut standard moden) memenuhi standard Full HD, dan ini adalah kelebihan utamanya. Monitor juga mempunyai margin kecerahan yang layak dalam julat harganya dan nisbah kontras yang cukup tinggi.

Badan monitor E2260V yang sangat nipis memberikan penampilan unik yang menekankan keperibadian dalaman mana pun dan berkat lampu latar LED pada skrin, monitor dapat menghasilkan semula gambar yang paling berwarna dan cukup realistik. Nisbah kontras yang sangat tinggi iaitu 5,000,000: 1 membolehkan lebih banyak gambar hidup dengan menghasilkan semula perbezaan kontras halus yang tidak tersedia dengan monitor LCD konvensional.