Asus Xonar DS

Kad Bunyi Asus Xonar DS

Sehingga baru-baru ini, saya hanya mengenali kad suara jenama Creative sebagai alat untuk membawa suara "baik" ke segmen desktop. Tahun-tahun yang dihabiskan dengan SB-Live menjadikan saya terbiasa dengan syarikat ini dan kad suaranya yang sangat baik, walaupun saya cukup terbuka untuk pelbagai jenis inovasi. Sangat senang bagi seseorang - mengapa mencari dan menggabungkan apa sahaja apabila anda dapat memiliki kad audio lama dan terbukti yang akan memberikan suara yang baik, tanpa risiko sesuatu akan berhenti berfungsi atau anda tidak akan berpuas hati.

Alasan sedemikian tidak sesuai untuk seseorang yang, secara tugas, mesti berhubung dengan segala inovasi teknikal. Bagaimanapun, berapa kali keseluruhan platform berubah bersama dengan kad grafik dari pengeluar yang berbeza, dan hanya SB-Live yang beralih dari papan ke papan. Ternyata, persaingan semakin meningkat, dan nampaknya pesaing mempunyai keinginan untuk mengambil alih mahkota, atau setidaknya memberikan pertarungan sengit untuk memenangkan pilihan pengguna. Lebih baik kemudian daripada tidak pernah.

Untuk ujian kad bunyi yang betul, perlunya mempunyai peralatan kelas yang sesuai, yang sayangnya saya tidak mempunyai. Pembesar suara, serta penguat AV, menelan belanja yang tinggi, dan buat masa ini saya tidak dapat menanggung kos seperti itu. Oleh itu, pertama sekali, saya akan memberi tumpuan kepada bunyi stereo. Untuk menguji isyarat dan kemampuan kad audio, saya akan menggunakan set pembesar suara 5.1 yang dipinjam. Agak sukar untuk memberikan penilaian objektif mengenai prestasi kad suara dan berpendapat bahawa produk ini juga terdengar baik atau buruk. Kita masing-masing mendengar suara dengan cara yang berbeza, dan yang terpenting, standard neutraliti mesti diambil kira.

Suara netral adalah suara yang paling dekat dengan yang asli, jika, misalnya, kita ingin mendengarkan muzik klasik "langsung", maka setelah pulang dan menghidupkan CD, kita harus merasakan perasaan sedekat mungkin dengan apa yang kita ada. kita alami semasa konsert duduk di dewan konservatori. Malangnya, barang-barang tidak begitu mudah, malah peralatan yang dibeli dengan banyak wang mempunyai kekurangannya.

Tetapi, untuk sesuatu yang kita telah mengalihkan perhatian dari pahlawan kita, jadi mari turun ke bawah dan melihat apa yang dia mampu.

Kotak pembungkusannya kecil.

Sama seperti model Xonar STX, ia mempunyai "kepak" kadbod, di belakangnya, bagaimanapun, anda tidak dapat melihat bahagian dalam kotak.

Pakej ini merangkumi:

- kad suara ASUS Xonar DS;

- panduan pengguna;

- pemacu (Windows XP 32/64, Vista 32/64);

- plat penutup kecil;

- penyesuai untuk menghubungkan optik Toslink.

Kad suara mempunyai standard sambungan PCI. Pengilangnya juga menawarkan model dengan ciri-ciri serupa dalam barisannya, yang dipasang di slot PCI-E.

Kad itu sendiri kecil; pemasangannya tidak akan mengganggu bahagian dalam casing.

Set penyambung di papan kelihatan seperti ini (lihat foto di bawah).

Di sebelah kiri kita mempunyai " Line In " atau input isyarat untuk menyambungkan pelbagai jenis peranti (misalnya, mikrofon), " Out port ", yang bertanggungjawab untuk menyambungkan fon kepala, pembesar suara, dll., Maka ada " Sorround out " - output analog untuk menyambung sistem multichannel, yang berikutnya adalah output analog lain " Center / Subwoofer out " - Saya rasa tidak perlu menjelaskan mengapa ia diperlukan, dan yang terakhir adalah port digital " S / PDIF Out ".

Di samping itu, secara langsung di papan litar bercetak kad, kami akan menemui "Front Panel Audio" yang sering digunakan - output ke panel tambahan yang boleh dilengkapi dengan unit sistem, "Aux Input Header", yang diperlukan untuk menyambungkan peralatan analog (contohnya, penala TV), dan yang terakhir Penyambung Header Out S / PDIF, yang menyediakan keupayaan untuk menyambungkan kad video dengan sokongan HDMI. Sambungan ini memerlukan kabel yang tidak termasuk dalam pakej.

Litar kawalan utama kad suara adalah cip AV200. Seperti model AV100 yang lebih lama, ia 100% DirectSound dan DirectSound3D serasi. Boleh juga mencontohi EAX 2.0 / 1.0.

Isyarat analog ditukar dengan satu set logik, yang ditunjukkan dalam foto di bawah:

Ciri teknikal utama juga merangkumi lebar bit DAC, di sini sama dengan 24 bit, frekuensi maksimumnya dalam mod stereo adalah 192 kHz.

Aplikasi perisian tidak lebih dari "Pusat Audio Xonar", yang, bergantung pada model kad, dilengkapi dengan lebih banyak pilihan dan penambahan.

Menu utama adalah yang utama, dan setelah beberapa klik, kami "mengenalinya" dengan baik sehingga tidak ada masalah dengan navigasi. Di sebelah kanan adalah kawalan kelantangan, dan butang SVN - menyamakan output audio, dan Mute - mematikan kelantangan.

Hanya ada dua pilihan di bahagian bawah - GX dan HF. Yang pertama adalah fungsi komunikasi perisian dengan permainan, dan yang kedua bermaksud Hi-Fi - pengaturan kilang untuk mendengar muzik.

Menu setelah dikembangkan kelihatan seperti ini:

Di sini anda akan menemui ikon pembesar suara grafik dan pilihan tetapan.

Saluran Audio - pemilihan bilangan saluran (dari 2 hingga 8);

Kadar Sampel - Terdapat sehingga 192 kHz;

Keluar Analog - pilih sumber suara (pembesar suara, fon kepala, dll.);

SPDIF Out - output audio digital dengan fungsi "pembetulan" tambahan, dalam gaya "Virtual Speaker Shifter" dan "Digital Sound Theatre".

Tetapan untuk output analog kad terdapat dalam foto di bawah.

Sebilangan besar tetapan akan intuitif bagi kami. Tab "FP Headphone" dan "FP 2 Speakers" digunakan untuk menukar sumber suara yang kita sambungkan.

Kami menghidupkan DTS, menu beralih ke mod grafik yang sedikit berbeza, dan beberapa pilihan tambahan ditambahkan.

Apabila kita menghidupkan mod "DTS Neo PC", maka di tetingkap grafik akan ada pilihan yang sebelumnya tidak tersedia untuk kita. Tombol yang terletak di sebelah kanan tingkap dapat mengawal tahap isyarat pembesar suara depan atau belakang, bergantung pada tetapan semasa.

Beralih ke tab seterusnya - mixer, kami membuka panel untuk mengatur volume setiap saluran.

Menu kesan - kawalan frekuensi, di mana terdapat banyak tetapan yang memberi peluang untuk "bermain dengan suara", beberapa di antaranya bahkan menarik, walaupun saya adalah penyokong isyarat yang asli, dari semasa ke semasa anda dapat sedikit bersenang-senang.

Karaoke - fungsi ini melibatkan penghapusan frekuensi yang sesuai, yang harus menyebabkan penghapusan vokal dari rakaman audio atau menambahkan bahan kita sendiri, kita juga dapat melapisi suara dalam bentuk "gema" di sini.

FlexBass - Pilihan ini membolehkan anda menetapkan (program) frekuensi yang dipilih kepada pembesar suara tertentu. Anda boleh membuang julat bass yang dipilih sepenuhnya dari pembesar suara dan memberikannya ke pembesar suara yang sama sekali berbeza.

VocalFX adalah penanda buku yang dibuat untuk persekitaran permainan, pilihan ini membolehkan anda menukar suara dari mikrofon. Teknologi ini pertama kali digunakan dalam Creative EAX 5.0.

Untuk analisis teknikal bunyi, saya akan menggunakan program yang paling terkenal dan paling banyak digunakan, iaitu RightMark Audio Analyzer v6.2.3. Ia dapat mewakili parameter terperinci kad suara dalam bentuk sintetik. Hasilnya diberikan dalam jumlah, dan secara teori, semakin sedikit distorsi dan lebih banyak dinamika, atau kurang diimbangi dari kebisingan, akan menjamin kita bahawa bunyi yang dihasilkan semula lebih berkualiti. Saya bukan penyokong "secara visual" melihat suara, walaupun ciri teknikalnya juga sangat penting dan dapat memberitahu kita banyak perkara.

Saya tahu banyak kes di mana peranti audio dengan parameter terburuk berjaya dimainkan dengan lebih menarik, walaupun ini tidak selalu dekat dengan neutral. Untuk menjalankan ujian, anda memerlukan kabel, yang, sayangnya, tidak termasuk dalam pakej. Ini bukan sejenis kabel eksotik, tetapi kabel biasa dengan palam soket di kedua sisi, seperti yang ditunjukkan dalam gambar.

Kami menyambungkan satu hujung kabel ke output kad suara, dan yang lain ke input peranti audio kami, kemudian menetapkan frekuensi yang sesuai dalam tetapan program, dan terus memulakan pengujian. Alangkah baiknya jika kabelnya tidak terlalu panjang, misal saya, panjangnya hanya 40 cm, saya tidak dapat mencari yang lebih pendek.

Kami dapat melihat bagaimana ujian sintetik memeriksa setiap frekuensi kad kami secara terperinci.

Anggaran RMAA untuk nilai frekuensi adalah seperti berikut.

16-bit / 48kHz:

16-bit / 96kHz:

24-bit / 48kHz:

24-bit / 96kHz:

Platform ujian:

sistem - Windows Vista 64bit;

kad suara - Asus Xonar DS (beli di F.ua);

lajur - Genius SW-HF5.1 5050, Altec Lansing ATP3 2.1;

fon kepala - Sennheiser HD380pro.

Sebelum memulakan ujian mendengar, saya harus mencari lagi akustik yang "kurang baik" - sekurang-kurangnya 5.1. Tugas saya adalah untuk mencuba, sekurang-kurangnya kira-kira, untuk menggambarkan suara yang mereka hasilkan berkaitan dengan yang "langsung" yang asli. Beberapa panggilan telefon memungkinkan untuk meminjam pembesar suara Genius, yang, walaupun bukan kelas atas, sekurang-kurangnya harus lebih baik daripada set pembesar suara Kreatif saya sebelumnya, yang mana saya mempunyai beberapa aduan. Bagaimanapun, penerangan bunyi 5.1 akan digeneralisasikan dalam kes kita. Semasa mendengar CD, yang saya ketahui dengan baik, dan yang saya dengar beberapa kali dalam seminggu, saya akan memberi tumpuan terutamanya pada kesan stereo. Semua kesan dan semua jenis "pembetulan" suara telah dikecualikan, untuk menjadikannya setepat mungkin,seboleh-bolehnya, jelaskan suara yang diberikan oleh Xonar DS kepada kami.

Senarai apa yang digunakan untuk ujian diberikan di bawah.

CD Audio :

Mike Oldfield - "Lagu-lagu Bumi Jauh", "Lonceng Tubular II", "Luna Tr3", "Gitar", "Lonceng Tubular III";

Schiller - "Weltreise", "Tag Und Nacht", "Leben";

Vibrasphere - "Menjelajah Anak Sungai", "Lungs Of Life", "Landmark";

Bon Jovi - "Crossroad - Best Of";

Seal - "Seal IV", "Sistem";

Pink Floyd - "The Wall", "The Final Cut", "A Momentary Selse of Reason";

Metallica - "Michael Kamen dengan The San Francisco Symphony Orchestra";

Michael Jackson - "Berbahaya".

Permainan :

FarCry 2;

Grid;

Tomb Raider - Underworld;

Silent Hill - Kepulangan.

DVD:

Transformer;

Harry Potter - Piala Api;

Apokalipto;

Babel Masihi

Saya akan mulakan dengan tolak kecil, yang saya tidak suka - ini mengenai pemisahan suara dari komputer. Setelah menyambungkan dan memasang pemacu, saya terkejut dengan bunyi pelik yang saya dengar di fon kepala. Pemacu keras yang berfungsi, pemacu DVD, atau pergerakan tetikus juga dapat didengar semasa mengendalikan sistem. Ini banyak mengganggu saya, dan saya tertanya-tanya, mungkin Asus menyimpan sesuatu? Kebisingan praktikal tidak dapat didengar ketika berbicara dengan pembesar suara Genius atau Altec, kerana mereka tidak mengangkatnya, tetapi kedengarannya jelas di fon kepala. Nasib baik, ini hanya berlaku apabila kad audio "tidak berfungsi", apabila kita menghidupkan CD audio, permainan atau video, bunyi hampir hilang sepenuhnya. Nuansa ini mengejutkan saya, di Internet, sayangnya, saya tidak menemui maklumat mengenai perkara ini.

Mike Oldfield bermain dengan sangat baik, sehinggakan setelah beberapa minit mendengar rakaman yang saya tahu, saya sampai pada kesimpulan bahawa tidak masuk akal untuk membeli kad suara yang mahal. Kejutan dan daya tarikan sesaat mulai pudar ketika saya mula mendengarkan dengan lebih dekat tepi julat, treble yang hebat - hampir sama dengan kad Xonar STX, tidak mempunyai "penerbangan" yang sama, dan beberapa trek Vibrasphere kadang-kadang kelihatan terlalu agresif di bahagian atas julat frekuensi, dan Schiller, kadang-kadang, bermain terlalu suram. Dengan fon kepala kelas atas, malah pendengar yang tidak berpengalaman harus mendengar perbezaan ini. Untuk mencari maklumat lebih terperinci, terdengar "di atas" saya membuat kesimpulan positif bahawa ketika menggunakan stereo, maka Xonar yang murah melakukan tugasnya dengan sangat baik - anda dapat mendengar angin di rakaman Oldfield dan lebar panggung, ketika kita mendengar Pink Floyd, album "The Dinding " . Semua ini agak membingungkan, adakah itu bagus?

Baiklah, tidak seperti itu, misalnya, dalam album " Guitars" oleh Mike Oldfield, terdapat momen gitar elektrik yang sangat menarik di ruang angkasa, dan di sini saya tidak mendengarnya bermain seperti yang dilakukannya dengan STX. Seolah-olah semuanya cantik dan betul, tetapi saya tidak mempunyai titik di atas "i", kerana kadang-kadang gitar yang agresif bukanlah cara saya mengingatinya. Namun, seseorang tidak boleh mengatakan bahawa semuanya buruk, itu hanya berbeza - kekurangan dinamika terserlah dalam perwakilan gambar yang berbeza.

Kekerapan sederhana tanpa komen. Dalam jangkauan ini, Xonar DS tidak perlu malu, suara Seal dari CD kelihatan sama baiknya dengan STX. Di sini, mungkin, satu-satunya perkara yang hilang adalah "predasi", kerana kad yang lebih mahal menghasilkan bunyi dengan lebih agresif, tanpa membungkusnya dengan kapas, dan tanpa berusaha menghiasnya. Ya, ini mungkin perbandingan terbaik, tetapi tidak mudah difahami. Dalam muzik rock dan heavy metal, anda boleh menemui kesalahan ketika mendengar album Metallica dan Bon Jovipada tahap kelantangan rendah atau sederhana, semuanya kelihatan sangat baik, dan masalah timbul apabila tombol dipusingkan tajam ke kanan - nampaknya kad suara tidak dapat mengatasi kelebihan alat permainan pada tahap kelantangan melebihi 70-80 peratus. Walaupun tidak ada penguat fon kepala (STX mempunyai spesimen luar biasa yang dapat "merobek" mana-mana fon kepala), kad itu menghantar isyarat dengan kuat dan kami tidak akan dapat duduk di fon kepala Sennheiser HD380pro dengan tetapan kelantangan pada kadar 80 peratus untuk masa yang lama. Sekurang-kurangnya bagi saya ternyata menjadi tugas yang menakutkan. Michael Jackson dan album "Dangerous"adalah kehebatan bunyi pop yang kuat, perkusi elektronik yang sangat agresif dan kuat, dan di sinilah bahagian tengahnya muncul, yang mesti menyerang dengan tegas. Kedengarannya tidak sehebat model STX, tetapi dengan mempertimbangkan harga kad suara, ternyata tidak ada apa-apa yang perlu dikeluhkan.

Sudah tentu, bergerak ke bass, yang pertama beraksi adalah karya dinamik Vibrasphere , serta lagu kedua belas dari album " The Songs of Distant Earth" karya Mike Oldfield , yang menguji jarak jauh dengan sempurna. Bagi banyak pembesar suara, apa yang "diletakkan" oleh Mike Oldfield terlalu sukar - pembesar suara terakhir yang saya uji ialah Wharfedale Evo 2.10, yang memerlukan banyak wang, jadi mereka sama sekali tidak bermain bass dalam rekod ini seratus. Tidak semua pembesar suara dapat memainkan julat frekuensi ini, dan, ternyata, "monitor" Britain yang kecil dan cantik boleh melakukan apa sahaja kecuali bass. Hasilnya adalah suara yang bagus untuk audiophile yang bercita-cita tinggi. Mari kembali kepada wira kita.

Semuanya kelihatan baik pada tahap kelantangan rendah; kad mula hilang sedikit hanya pada tahap kelantangan tinggi. Bass yang baik dalam karya dari album Vibrasphere bukanlah bahan yang mudah untuk kad suara, seperti yang terkenal dan disegani oleh mereka seperti Realtek HD, secara umum, bermain, dan bahkan cukup baik, tetapi penyimpangan meninggalkan banyak yang diinginkan. Xonar DS mengatasi tugas ini dengan ketara, berada di belakang STX yang lebih mahal dan maju dari segi teknikal. Bunyi bass dari CD Pink Floyd memberikan, sekurang-kurangnya sampai tahap tertentu, rasa berinteraksi dengan instrumen, dan pencerobohan yang ditunjukkan dengan baik kadang-kadang kelihatan berlebihan dan kadang-kadang tidak mencukupi untuk rasa kepuasan yang lengkap.

Dalam permainan, keadaannya agak rumit kerana set lajur yang digunakan. Sistem pembesar suara Genius yang saya gunakan adalah peranti khas bagi mereka yang ingin menikmati sekurang-kurangnya sedikit suara 5.1 saluran semasa duduk di hadapan komputer. Saya terpaksa duduk dan bermain sedikit di komputer untuk mendengar perbezaan suara, terutamanya berkaitan dengan STX. Litar kesan bunyi begitu tepat sehingga anda tidak perlu mencari nuansa kecil yang tidak dirancang oleh pembesar suara Genius. Reproduksi suara dalam permainan Grid , iaitu, mesin berjalan dan berbenturan dengan bump stop, atau suara yang lebih halus dari dunia sekitar dalam permainan Tomb Raider - Underworld, tidak menimbulkan keluhan. Tembakan dalam permainan FarCry 2 , atau filem seram kegemaran sayaSilent Hill - Homecoming hanya mengesahkan kerja yang betul dengan akustik. Tetapan tweak menarik yang termasuk dalam perisian pasti akan berguna di sini. "Menyeronokkan" dengan pilihan bertindak suara itu menyeronokkan dan selalu seronok melihat bagaimana suara akan terdengar dalam versi (diubah) ini.

Video cenderung menjadi bunyi sekeliling dan sukar untuk menemui banyak kekurangan di sini. Semua kesan khas filem Transformers menyenangkan, kekuatan dan kekuatan bass yang diperlukan, serta lebar panggung yang ditunjukkan oleh pembesar suara belakang bersama dengan subwoofer, mempunyai daya tarikan tersendiri, walaupun dalam kelas pembesar suara ini. Sayang sekali saya tidak mempunyai keupayaan untuk menyambungkan kad suara ke peralatan kelas atas, maka perbezaannya akan mudah difahami. Keadaan tidak berubah pada filem lain, walaupun tidak mempunyai kesan bunyi sebanyak soundtrack dari filem Transformers.Kadang kala, dengan mata yang tertutup, Anda dapat "membenamkan diri" dalam filem dan menikmati suaranya, kerana ini kita perlu mengubah kawalan kelantangan ke tingkat "atas". Secara amnya, saya tidak dapat mengatakan apa-apa yang buruk dalam ujian ini, walaupun saya sangat menyukai suara stereo, walaupun ini, tanpa perbandingan yang jelas dan tidak langsung, sukar bagi saya untuk mencari kekurangan. Realtek HD yang disambungkan buat sementara waktu menimbulkan kesan mengantuk, ketika suaranya terdengar tanpa pencerobohan, dan kedudukan kesan khas pada pembesar suara belakang tidak kelihatan sangat ekspresif. Ini disebabkan oleh adanya kebisingan (pada volume tinggi), yang hanya mengesahkan alasan untuk membeli sesuatu yang lebih baik daripada kad suara bersepadu.

Kesimpulannya, anda mesti menentukan sama ada kad bunyi itu bernilai wang yang dibelanjakan? Pada pendapat saya, betul-betul ya! Pertama, harganya sedikit, dan orang yang tidak terlalu memperhatikan suaranya tetap dapat melihat perbezaannya berbanding dengan cip audio bersepadu, dan saya berpendapat bahawa sekitar 75 peratus daripadanya tidak akan mahu kembali ke suara bersepadu yang dipasang pada papan induk. papan. Lompatan kuantum sangat besar, tetapi anda mesti mematuhi keadaan padanan perkakasan yang akan dipasangkan dengan kad. Pembesar suara komputer yang disambungkan tidak berkualiti. Sekiranya kita ingin mendengar perbezaannya, maka kita perlu memilih peranti dari kelas yang lebih tinggi - lebih baik 2.1 atau 5.1.

Apakah kaedah termudah untuk mengenali kad audio berkualiti? Cara termudah yang segera menarik perhatian adalah ketiadaan gangguan dari komputer, anda boleh "menghidupkan" semua pengatur ke tahap maksimum, tetapi kami akan terus mendengar keheningan sepenuhnya - pada masa ini, lebih baik tidak menghidupkan muzik, anda boleh "memekakkan telinga" ... Mendengarkan senyap pada Asus Xonar DS, ternyata ia tidak ada, dan seperti yang saya tulis di atas, saat ini hanya berlaku untuk kad yang tidak aktif, masalahnya akan hilang apabila isyarat dihantar ke kad. Seperti yang anda bayangkan, anda tidak dapat memiliki segalanya dengan harga sebegitu. Suara itu sendiri yang dihasilkan oleh kad audio berkualiti sangat baik, malah peminat muzik dengan pendengaran yang baik akan mengesahkan bahawa sesuatu yang ditawarkan oleh Xonar DS untuk wang itu kelihatan sangat baik.

Sekiranya anda membayar tambahan untuk model yang lebih mahal daripada Asus Xonar DS? Saya tidak dapat memberikan jawapan untuk soalan ini, kerana saya tidak pernah mendengar kad lain sebagai perbandingan. Walaupun saya dapat dengan mudah menjawab soalan "mengapa saya memerlukan Xonar STX?" Jika seseorang mendengar banyak muzik dan mempunyai peralatan akustik yang sesuai, ditambah fon kepala berkualiti tinggi, dan juga senang mencari perbezaan dan nuansa terkecil dalam rakaman kegemaran anda, maka bunyi yang mahal kad mempunyai banyak untuk ditunjukkan kepada anda.

Asus Xonar DS

Kelebihan:

- kualiti komponen yang digunakan dengan baik;

- bunyi yang sangat baik;

- perisian sejagat dan difahami;

- menggunakan EAX dalam permainan.

Kekurangan:

- pemisahan yang lemah dari "gangguan" komputer.