Badminton adalah permainan untuk semua orang

Badminton adalah permainan yang kami kenal sejak kecil. Dia sangat popular di kalangan kanak-kanak dan penduduk dewasa. Permainan ini dipinjam oleh kami dari British. Pada tahun 1893, set peraturan permainan pertama yang rasmi diterbitkan di England. Dan pada tahun 1992, bulu tangkis telah menjadi program wajib untuk Sukan Olimpik Musim Panas.

Bulu tangkis mempunyai kesan yang baik pada tubuh manusia: nada umum badan meningkat, kalori dibakar, ketegangan otot melegakan, penglihatan dan koordinasi pergerakan bertambah baik. Badminton sangat sesuai untuk orang yang tidak aktif. Bulu tangkis akan menjadikan anda fleksibel, tangkas, mampu menangani beban berat. Semasa permainan, seseorang membuat banyak larian, lompatan dan mengatasi lebih kurang sepuluh kilometer.

Badminton boleh dimainkan oleh 2-4 orang. Ini tidak memerlukan gelanggang khas, jaring terbentang dan padang permainan yang berjajar. Anda boleh bermain di mana-mana tempat terbuka: di halaman, di tepi sungai atau di negara ini.

Dalam sukan badminton amatur, perkara utama adalah membiarkan pesawat ulang-alik di udara selama mungkin. Tendangan atas dan bawah adalah yang paling biasa, sementara tendangan berputar dan memotong biasanya digunakan oleh pemain profesional. Bagi amatur, perkara yang paling penting adalah memanfaatkan permainan dengan sebaik-baiknya, dan tidak memperhatikan kesalahan.

Untuk sukan badminton, ada peraturan yang mesti dipatuhi dengan ketat. Pemain berada di kedudukan yang berlawanan di gelanggang permainan dan melemparkan ulang-alik dengan raket ke atas jaring yang diregangkan. Tugasnya adalah untuk mengelakkan pesawat ulang-alik jatuh ke padang permainan.

Raket dan shuttlecock adalah sifat utama permainan badminton. Raket badminton pertama diperbuat daripada kayu. Raket moden diperbuat daripada serat karbon, aluminium, keluli dan titanium. Berkat ini, rangka raket menahan tegangan tali dan kekuatan hentaman.

Raket profesional dibuat dari gabungan bahan serat karbon dan unsur terbina dalam bahan lain.

Raket amatur dibezakan dengan adanya simpul berbentuk T, yang terletak di persimpangan batang dan bingkai bingkai. Raketnya mempunyai berat 70-100 gram.

Seiring dengan jisim, ciri fizikal utama raket termasuk: lokasi pusat graviti, kekakuan lenturan batang dan pelek, dan kekakuan kilasan batang. Bergantung pada ciri-ciri ini, beberapa raket disarankan untuk pemain dengan gaya permainan menyerang dan kekuatan, sementara raket lain ditujukan untuk pemain yang menggunakan taktik bertahan.

Raket profesional dalam model yang sama mungkin berbeza dari segi berat dan ketebalan pemegang. Untuk kawalan yang lebih baik terhadap cengkaman raket, atlet menggunakan belitan khas pada pemegang.

Sebilangan besar syarikat mengkhususkan diri dalam pengeluaran aksesori bulu tangkis, tetapi pemimpin yang dikenali adalah Yonex, yang menghasilkan model amatur, separa profesional dan profesional.

Raket amatur Yonex sangat sesuai untuk bermain di luar rumah. Mereka dijual sebagai satu set dan berpatutan. Untuk pembuatannya, keluli dan aluminium digunakan, yang menjadikannya lebih berat daripada yang profesional, tetapi mereka mempunyai kekuatan mekanikal yang lebih tinggi. Raket amatur berbeza dengan raket profesional dalam ukurannya yang lebih besar dan batang yang kurang kaku. Saiz raket yang besar meningkatkan peratusan hentakan tepat pada ulang-alik.

Raket profesional Yonex diperbuat daripada grafit termodulasi, titanium dan bahan moden yang lain. Raket lebih kaku, yang membolehkan serangan tepat. Dan kawasan kerja sedikit lebih sedikit daripada raket lain, yang meningkatkan kemampuan bergerak. Raket profesional lebih kuat dan lebih kuat, dan mempunyai ketegaran kilasan yang lebih kuat.

Semasa memilih raket bulu tangkis, ingatlah bahawa kualiti permainan raket dan kesesuaiannya dicirikan oleh parameter berikut: ketegaran, kawalan dan tenaga.

Kekakuan adalah penghasilan batang raket ketika memukul pesawat ulang-alik. Kelebihan hanya menggunakan raket dengan ketegaran tinggi.

Kawalan adalah kekakuan palang pada saat berpusing. Ketepatan pukulan bergantung pada ini. Raket berkualiti mempunyai kawalan yang tinggi.

Tenaga adalah ukuran kekuatan pukulan. Ia bergantung pada berat raket dan keseimbangan.

Tali raket adalah bahagian penting dalam peralatan badminton. Semua tali mempunyai ketebalan yang berbeza: dari 0,66 hingga 0,85 mm. Rentetan yang sangat tipis - rentetan kejohanan, sebagai peraturan, digunakan oleh pemain profesional, yang membolehkan anda merasakan permainan dengan sempurna dan bermain dengan tepat di jaring. Tetapi tali nipis cepat pecah dan tidak dapat digunakan. Untuk pemain perantaraan, tali dengan ketebalan 0.7-0.8 mm sesuai.

Sebelum ini, tali dibuat dari bahan semula jadi, tetapi kini hanya sintetik sahaja yang digunakan. String adalah tenunan microfiber yang terdiri daripada inti, jalinan dan sarung. Kualiti ketegangan mempengaruhi sifat permainan raket, oleh itu, tegangan tali dilakukan pada mesin khas, yang menyediakan pengikat pelek yang ketat pada beberapa titik, kekuatan tegangan tepat dan fiksasi tali tegang dengan pengapit khas.

Untuk memastikan raket anda berada dalam keadaan sempurna untuk jangka masa yang lebih lama, pastikan shuttle tidak memukul berhampiran pelek, di sinilah tali sering pecah. Sekiranya mereka pecah, potong semua ketegangan untuk melegakan tepi raket. Ketegangan tali yang tidak rata menyebabkan retakan tersembunyi, dan apabila dipukul dengan teruk, raket akan retak tepat di tangan anda. Oleh itu, ketegangan berubah sepenuhnya. Tali yang diikat dengan baik tidak dapat ditepis dengan jari anda. Sekiranya anda berjaya, segera perbaiki atau ganti raket.

Shuttlecocks untuk bermain bulu tangkis boleh menjadi bulu plastik dan semula jadi.

Dalam kejohanan yang diadakan di peringkat profesional, hanya model bulu shuttlecocks yang digunakan. Mereka mempunyai dinamika penerbangan yang luar biasa dan pengendalian yang sangat baik. Tetapi shuttlecocks yang terbuat dari bahan semula jadi sangat mahal, dan dalam satu permainan diperlukan hingga dua belas keping shuttlecocks. Oleh itu, amatur menggunakan analog sintetik, kerana plastik shuttlecocks tahan lebih lama dan mengekalkan bentuknya.

Shuttlecock bulu dibuat dari 16 bulu angsa, yang dipasang pada kepala gabus yang ditutup dengan kulit tipis. Bulu panjangnya sekitar 70 mm dan dilekatkan pada lubang di sekitar kepala. Hujung bulu hendaklah membentuk lingkaran hingga berdiameter 68 mm. Bulu dipegang bersama dengan benang yang kuat, dan benangnya dilekatkan. Diameter kepala hemisfera ialah 28 mm. Berat shuttlecock adalah kira-kira 5 gram.

Shockcock plastik, seperti bulu, mempunyai gabus atau kepala sintetik, dan peniru sintetik digunakan sebagai bulu. Semua dimensi dan berat shuttlecock plastik sesuai dengan dimensi shuttlecock bulu. Shuttlecocks plastik dihasilkan oleh semua pengeluar dunia terkenal dan mempunyai tahap kualiti yang tinggi.

Shuttlecocks badminton tersedia dalam kelajuan penerbangan yang berbeza. Shuttlecocks berkelajuan tinggi mempunyai tepi merah, shuttlecocks berkelajuan sederhana mempunyai tepi biru. Dan tepi hijau sepadan dengan kelajuan perlahan.

Pemilihan model bergantung pada keadaan permainan. Amatur paling kerap menggunakan shuttlecocks yang mempunyai kelajuan sederhana atau perlahan.

Kelajuan ulang-alik setelah mencecah profesional dapat mencapai 414 km / jam - ini adalah catatan mutlak untuk kelajuan proyektil permainan. Semasa perlawanan, jarak tempuh pemain adalah sekitar 10 km, yang menyumbang kepada penurunan berat badan beberapa kilogram. Badminton adalah salah satu sukan yang paling mencabar dari segi teknikal.

Bulu tangkis adalah penolong hebat dalam mengatur aktiviti riadah untuk anak-anak dan orang tersayang. Ini adalah aktiviti yang hebat bagi mereka yang gemar permainan luar dan hiburan yang menyeronokkan yang akan memberi anda daya tarikan yang besar.

Sebaliknya, kami menawarkan banyak pilihan peralatan badminton berkualiti tinggi. Peralatan sukan yang dipilih dengan betul adalah kunci permainan yang baik dan teknikal.