CARA MEMILIH TEAT UNTUK NEWBORN - Cara mengajar bayi yang baru lahir kepada alat pacu

Cara paling pasti untuk memilih alat pacu yang “betul” untuk bayi baru lahir anda adalah dengan menavigasi puting ibu.

Semasa ibu mengeluarkan bayi dari payudara, bentuk puting mengambil bentuk tertentu. Ia akan memberitahu anda dummy mana yang terbaik untuk bayi.

Jenis dot berbeza, tetapi bentuknya tidak mempengaruhi pembentukan gigitan. Yang salah muncul kerana kecenderungan genetik, dan bukan kerana bayi menghisap puting susu.

Mari kita fikirkan bentuk dummy mana yang lebih baik.

  • Orthodontik (serong dan diratakan) mempromosikan kedudukan lidah yang betul di mulut, mengembangkan dan menguatkan rahang bawah.

  • Anatomi (bujur rata) merata tekanan ke lelangit.
  • Ceri (bulat) menyerupai puting ibu bayi.

Ukuran pelindung pada puting susu tidak boleh lebih dari 5 cm dan selalu dengan lubang untuk cerat supaya bayi dapat bernafas dengan bebas. Lubang di perisai adalah untuk aliran udara bebas. Jika tidak, air liur akan terkumpul dan merengsakan kulit di sekitar mulut dan dagu.

Injap udara yang terintegrasi dalam penutup mulut menjadikan dotnya lembut dan elastik. Puting susu "menyimpang" semasa menghisap, melemahkan vakum dan mengurangkan tekanan pada lelangit. Bayi suka menghisap dot seperti itu kerana tidak memenuhi mulutnya yang kecil.

Puting mana yang lebih baik: susu getah atau silikon?

Kedua-dua jenis ini tidak menyebabkan alahan pada bayi.

  • Lateks (berwarna mustard) - diperbuat daripada susu pokok getah. Ia mengandungi protein, asid amino dan polimer semula jadi. Puting ini lebih lembut dan lebih anjal daripada puting silikon. Mereka mudah disentuh dan diregangkan, oleh itu ia sesuai untuk bayi yang lemah dan pramatang, serta untuk bayi yang mengandung.
  • Silikon (lutsinar) diperbuat daripada bahan sintetik. Ia tidak menyerap bau dan tidak berubah semasa direbus. Tidak seperti susu getah, silikon elastik dan mengekalkan bentuknya untuk jangka masa panjang. Dot mudah dibersihkan. Ia bagus untuk bayi jangka panjang dengan refleks penghisap yang ketara.

Berapa kerap menukar pacifier

  • Lateks berliang dan cepat habis. Microcrack terbentuk di dalamnya, di mana mikroba "menetap". Fakta bahawa sudah tiba masanya untuk menukar puting - anda akan faham dengan baunya. Atau apabila anda menyedari bahawa puting itu melekat bersama. Dianjurkan untuk menukar dot lateks setiap satu setengah hingga dua bulan.
  • Silikon, tidak seperti susu getah, tidak melembutkan semasa digunakan, tetapi menjadi lebih keras dan runtuh. Oleh itu, senang menggigitnya. Tukar dummy ini selepas 2-3 bulan.

Bagaimana perentas damai berbeza mengikut usia bayi?

Pengilang mengambil kira usia dan perkembangan bayi.

  • Untuk bayi yang baru lahir dan bayi pramatang, mereka menawarkan cahaya dan kecil.
  • Anak yang lebih besar - banyak lagi.

Klasifikasi usia penenang adalah sewenang-wenangnya. Dari pengalaman, saya akan perhatikan: bayi saya enggan menghisap papilla kecil. Dia jatuh dari mulutnya. Kami membeli lebih banyak - lebih senang.

Gred biasa mengikut umur:

  • dari lahir,
  • sehingga 6 bulan,
  • berumur lebih dari 3 bulan,
  • lebih dari 6 bulan,
  • lebih 12 bulan,
  • dari 18 bulan.

Dengan memerhatikan perkembangan bayi anda, anda akan mengetahui kapan tiba masanya untuk menukar puting.

Cara membiasakan bayi yang baru lahir dengan boneka

Ajar puting jika bayi gelisah: sering mengambil payudara atau tidak tertidur lama Si dummy memenuhi refleks penghisap jika tidak ada payudara ibu di dekatnya. Semasa menghisap, hormon kolesistokinin dihasilkan, yang menenangkan bayi.

Semasa cuba mengajar bayi ke puting susu, beli tiga jenis sekaligus - anatomi, ortopedik dan ceri. Beri segera setelah memberi makan (ingat untuk merebus!) Sekiranya anda tidak menyukainya, letakkannya, kemudian selepas makan seterusnya cuba berikan yang lain. Dia akan mengambil beberapa.

Sayangi anak-anak anda!

Artikel berguna: "Tempat tidur mana yang lebih baik - bandul atau kerusi goyang?"

Tonton video mengenai cara memilih dummy