SONY ERICSSON K850

ANAK ERICSSON K 850

Spesifikasi Sony Ericsson K850

Standard : GSM 900/1800/1900, HSDPA, UMTS 850/1900/2100

Paparan : TFT, 262144 warna

Resolusi : 320 x 240 piksel

Kamera : 5-megapiksel, rakaman video dengan suara

Polifoni : 64 nada

Hiburan : Pemain MP3, penerima FM dengan RDS, permainan 3D Java

Memori : 40MB + Memory Stick M2 slot

Buku telefon : 1000 kenalan, dailan suara

Penganjur : kalendar, pengurus fail, senarai tugas, nota, penggera, pemasa, jam randik

Komunikasi : SMS, MMS, WAP, GPRS, EDGE, Bluetooth 2.0 A2DP

Bateri : Li-Pol 940 mAh

Dimensi : 10.2 x 4.8 x 1.7 cm

Berat : 118g

REKA BENTUK

Secara tradisinya, perdana Sony Ericsson adalah telefon yang menetapkan standard dan trend baru. Bagi K850, anda tidak dapat melihat peranti ini dengan sikap acuh tak acuh. Ini menunjukkan hari ini perkara-perkara yang akan kita lihat di kebanyakan telefon tidak lebih dari setahun dari sekarang. Ini terutama berkaitan dengan kamera 5 megapiksel, serta pilihan baru yang lain, tetapi saya akan membincangkannya kemudian. Kuat dan badan yang padat pada masa yang sama, ia kelihatan hebat dan berat. Walau bagaimanapun, ia cukup selesa di tangan dan menyenangkan untuk disentuh. Panelnya diperbuat daripada plastik dengan sisipan berkilat dan dicat hitam, khas dari kapal induk K750 dan K800 sebelumnya. Tubuh yang baru sangat mudah kotor dan untuk mengekalkan penampilan yang berkilat, perlu dilap dengan kain kering.Oleh kerana kapal induk milik rangkaian telefon Cyber-Shot, panel belakang mengulangi reka bentuk kamera digital, tetapi di sini, tidak seperti K800, terdapat lebih banyak persamaan dengan kamera sebenar. Garis hijau terang di sisi casing, sebagaimana adanya, memisahkan dua peranti - telefon dan kamera. Di bahagian bawah casing terdapat penyambung Port Cepat universal. Ia menghubungkan ke pengecas, alat dengar dan semua aksesori berjenama Sony Ericsson yang lain. Berdekatan adalah panel gelangsar yang membuka akses ke bateri, kad SIM dan slot Memory Stick M2.alat dengar dan semua aksesori berjenama Sony Ericsson yang lain. Berdekatan adalah panel gelangsar yang membuka akses ke bateri, kad SIM dan slot Memory Stick M2.alat dengar dan semua aksesori berjenama Sony Ericsson yang lain. Berdekatan adalah panel gelangsar yang membuka akses ke bateri, kad SIM dan slot Memory Stick M2.

TAMPILKAN

Seperti yang anda harapkan, kapal induk ini mempunyai paparan TFT yang luar biasa. Berbanding dengan K800, skrin item baru telah sedikit berubah. Diagonal telah meningkat dari 2 hingga 2.2 inci, sementara jumlah warna yang dipaparkan dan resolusi tetap sama. Perubahan ini tidak mempengaruhi detail gambar dengan cara apa pun, dan tahap kecerahannya cukup dengan margin yang besar. Sangat senang untuk menonton video dan foto di layar K850, terutama kerana kapal induk telah menerima sejumlah penyelesaian perisian untuk tugas multimedia, yang akan saya bincangkan di bahagian "Hiburan".

ERGONOMI

Dari segi prestasi, tinjauan itu ringkas, kerana telefon bimbit yang diuji terlalu mentah untuk penilaian ergonomi objektif. Saya hanya akan mengatakan bahawa inovasi utama adalah tiga kekunci sentuh dan navigator yang digabungkan ke dalam pad angka. Pada mulanya, ada masalah dengan menekan butang tetangga secara tidak sengaja kerana pengaturan kawalan yang tidak standard, tetapi beberapa hari penggunaan aktif peranti dengan cepat menyesuaikan anda dengan sistem baru.

Catatan lain berkenaan dengan kunci ayunan perak. Pada pendapat saya, mereka terlalu kecil dan kelihatan tidak masuk akal.

Antara muka item baru tidak jauh berbeza dengan pendahulunya, model K800, dan semua terminal Sony Ericsson secara umum. Menu terdiri daripada 12 gambar animasi, sub-item dipisahkan oleh tab. Pada masa yang sama, akses pantas disokong menggunakan singkatan digital.

KAMERA

Kamera dihidupkan dengan butang terpisah, seperti kamera digital sebenar. Sebenarnya, ini adalah kamera, kerana senarai fungsi dan kemampuan kamera 5 megapiksel tidak dapat dibandingkan dengan telefon kamera lain.

Sensor CMOS membolehkan anda mengambil gambar dengan resolusi maksimum 2592 x 1944 piksel. Kapal induk ini tidak menggunakan optik dari mana-mana pengeluar terkenal, seperti yang dilakukan oleh Nokia dan LG. Pada masa yang sama, produk baru ini mempunyai beberapa fungsi yang menarik, salah satunya ialah penggambaran bersiri BestPic yang dikenali oleh K800. Kamera mengambil 9 tangkapan pantas dan kemudian membolehkan anda memilih bingkai berkualiti terbaik. Denyar terpasang menyokong tiga mod operasi, termasuk penyingkiran mata merah. Sensor autofokus terletak berdekatan. Sebelum mengambil gambar, anda boleh memilih nilai ISO (Auto, 100, 200 atau 400), keseimbangan putih, kesan warna, mod pengambilan gambar dan kaedah fokus. Dengan bantuan K850, anda tidak hanya dapat mengambil gambar, tetapi juga video. Resolusi pemotretan adalah 320 x 240 piksel, yang membolehkan anda mendapatkan klip dengan kualiti yang lebih kurang diterima.

HIBURAN

Telefon ini mempunyai pemain berasingan yang terdapat di dalam perisian telefon, mirip dengan cangkang Media Center di Windows Vista. Penyelesaian ini mudah kerana anda tidak perlu lagi menukar antara pemain foto, video dan MP3. Semuanya ada dalam satu aplikasi. Lebih-lebih lagi, sensor khas membolehkan anda memutar gambar secara automatik pada paparan semasa anda menghidupkan casing telefon. Ciri ini telah menggembirakan semua orang yang telah melihat K850 saya. Bendera utama dilengkapi dengan penerima FM dengan RDS, fungsi TrackID, editor MusicDJ, VideoDJ, PhotoDJ dan dua permainan Java yang menyeronokkan dengan grafik 3D dan sistem giroskop terbina dalam. Telefon ini dilengkapi dengan memori 40 megabait dan slot Memory Stick M2 dengan sokongan untuk kad hingga 4 gigabait.

KOMUNIKASI

Kumpulan fungsi komunikasi di Sony Ericsson K850 agak sederhana. Selain Bluetooth, peranti ini tidak mempunyai protokol wayarles lain. Tidak ada IrDA dan Wi-Fi, tetapi ada sokongan untuk antara muka USB 2.0, serta GPRS dan EDGE. Akses internet dapat dilakukan dengan menggunakan penyemak imbas bawaan, atau dengan menghubungkan peranti ke komputer sebagai modem luaran.

JAM BEKERJA

Bateri litium-polimer 940 mAh standard bertahan selama empat hari tanpa mengecas semula dalam mod penggunaan loceng multimedia dan wisel minimum. Untuk terminal seperti K850, angka ini sangat bagus. Dengan penggunaan kamera, pemain dan komunikasi tanpa wayar yang aktif, masa operasi dikurangkan menjadi dua hari, tetapi walaupun begitu, kapal induk tersebut perlu mendapat perhatian sebagai salah satu telefon terbaik tahun ini.

JUMLAH

Kelebihan: Kamera 5MP, paparan yang sangat baik, pemain media, permainan 3D

Kekurangan: Kunci jawapan kecil dan tolak

ALTERNATIF

Nokia N95

Telefon pintar Nokia pertama dengan kamera 5 megapiksel muncul di pasaran jauh lebih awal daripada K850, tetapi, seperti kapal induk baru, ia adalah penyelesaian kelas atas. Dua kelebihan ketara N95 adalah navigasi GPS terbina dalam dan platform S60 3rd Edition.

Samsung SGH-G600

Telefon ini dibuat dalam bentuk gelangsar dan dilengkapi dengan kamera 5-megapiksel. Sebenarnya, ini adalah peranti ketiga di pasaran yang dilengkapi dengan kamera seperti itu. G600 memiliki layar 2,3 inci, jaringan 3,5G, serta slot pengembangan memori dan rangkaian aplikasi multimedia.