Ulasan Sony LT26i Xperia S Black

Sony telah melancarkan telefon pintar barunya Sony Xperia S. Kamera 12 megapiksel dan skrin HD Bravia 4,3 inci cukup menggembirakan. Apa lagi yang anda perlukan untuk membeli telefon ini? Teruskan membaca dalam ulasan kami.

Ciri teknikal utama Sony Xperia S:

Warna hitam

Bahan: plastik

Sistem operasi: Android 2.3

Pemproses: Qualcomm MSM8260, 1.5 GHz, dual core

Dimensi (LxWxT): 128x64x10.6 mm

Berat: 144 g

Kapasiti bateri: 1750mAh

Masa siap sedia: 450jam

Masa berbual: 7.5 jam

Paparan: TFT, 16 juta warna, 4,3 inci, 720 x 1280 piksel

Skrin sentuh: kapasitif

RAM: 1024 MB

Antara muka tanpa wayar: WiFi, DLNA, Bluetooth, NFC

Pelabuhan: microUSB, USB, HDMI, 3.5mm

Kamera: 12-megapiksel dengan resolusi 4000x3000 piksel

Kilat: LED

Reka bentuk dan ergonomi

Penampilan peranti sangat bergaya. Panel depan diperbuat daripada kaca hitam berkilat dengan jalur telus di bahagian bawah yang berfungsi sebagai antena. Semua panel lain diperbuat daripada plastik matte hitam atau putih, yang sangat menyenangkan untuk disentuh berkat teknologi sentuhan lembut yang baru. Cetakan pada telefon hampir tidak kelihatan. Walaupun dakwat pen tiba-tiba masuk ke plastik putih, mudah untuk menghilangkan kotoran dengan kain lembap. Setelah membersihkan kotoran, kami tidak menyedari kerosakan pada permukaan.

Peranti kelihatan agak besar di tangan. Dimensinya 128 x 64 x 10.6 mm. Dari segi penampilan, telefon pintar ini sangat mirip dengan Samsung Galaxy S2. Walaupun berat Sony Xperia S lebih sedikit - 144 gram. Oleh kerana panel belakang cembung, peranti nampaknya agak tebal daripada yang sebenarnya.

Di bahagian atas telefon pintar, anda akan menemui butang hidup / mati dan buka kunci, serta bicu fon kepala 3.5 mm.

Di sebelah kanan terdapat butang kawalan kelantangan, penyambung HDMI, dan butang permulaan kamera.

Di sebelah kiri terdapat port untuk mengecas dan menyegerakkan telefon. Di bawah ini adalah alur untuk tali.

Di bahagian belakang, pengeluar telah meletakkan lensa kamera dan lampu kilat. Terdapat juga logo Sony Ericsson, walaupun tulisan Sony muncul di panel depan. Sony Xperia S mempunyai kualiti binaan yang sangat baik. Di bahagian depan telefon, kami melihat takik kecil untuk pembesar suara dan kamera depan 1.3MP. Terdapat penunjuk butang sentuh pada jalur telus di bahagian bawah skrin. Butang yang sama sedikit lebih tinggi. Sebilangan mungkin merasa kekurangan kerana tidak ada kunci konvensional. Telefon ini menggunakan microSIM, walaupun, pada dasarnya, ruang yang cukup untuk kad SIM biasa.

Kandungan penghantaran

Disertakan dengan telefon, anda akan menemui dua NFC SmartTags, fon kepala, kabel HDMI dan USB, penyesuai rangkaian.

Antara muka

Sony Xperia S disertakan dengan Android 2.3 Gingerbread yang telah dipasang sebelumnya, walaupun kebanyakan telefon sudah mempunyai Android Ice Cream Sandwich.

Peranti ini mempunyai antara muka Timescape, sama seperti banyak telefon Xperia. Kami tidak pernah terkesan dengan Timescape, tetapi di sini berjaya. Sony menyediakan beberapa widget baru yang keren yang mengambil tindakan umum seperti beralih antara menu atau mengendalikan muzik dengan cara yang baru. Dan wallpaper Xperia sangat menggembirakan mata.

Sony Xperia S menawarkan paparan Bravia yang menakjubkan yang memberikan gambar yang tajam dan bertenaga. Tidak dinafikan, paparan Sony dapat menyaingi paparan Retina pada peranti Apple. Adalah perlu untuk melihatnya untuk mempercayainya.

Terdapat lima desktop, yang cukup untuk kawalan telefon yang selesa.

Satu-satunya kelemahan kecil yang kami dapati adalah ketidakmampuan untuk mematikan pemberitahuan Android dan ketidaknyamanan menghidupkan / mematikan Wi-Fi dan Bluetooth. Ini bukan masalah besar di Sony, kerana mungkin untuk memindahkan widget ke desktop lain, tetapi telefon pintar HTC Sense atau Samsung Galaxy S melakukannya dengan lebih teliti.

Sejumlah ikon aplikasi disusun dalam grid 4x5 standard, walaupun Sony memberi anda kemampuan untuk menyusunnya sesuka hati. Anda boleh menjalankan banyak aplikasi pada telefon pintar ini pada masa yang sama, dan itu tidak akan memalukannya sedikit pun. Pemproses 1GB RAM dan 1.5GHz dual-core menjalankan tugas mereka dengan baik.

Kenalan dan panggilan

Beberapa perubahan juga mempengaruhi pengendalian kenalan pengguna. Anda dapat melihat buku alamat Android lalai, tetapi Sony telah melakukan beberapa kerja dan menjadikannya lebih baik.

Pertama sekali, kami menjangkakan ia mempunyai kemampuan untuk menyegerakkan kenalan Google, seperti kebanyakan telefon Android. Tetapi selain itu, kami diberi tiga pilihan: segerakkan dengan komputer, segerakkan dengan sumber dalam talian, atau import kenalan dari kad SIM. Kami memilih kaedah penyegerakan dalam talian dan terkejut dengan jumlah pilihan yang disediakan: Facebook, WhatsApp (pra-pemasangan), Exchange Active Sync, SyncML dan Google. Peliknya Twitter tidak ada dalam senarai ini.

Penyegerakan dengan Facebook boleh dilakukan dalam dua cara: standard menggunakan aplikasi Facebook Android, di mana anda boleh mengimport semua kenalan, atau hanya menyegerakkan dengan yang sudah ada dan menggunakan Facebook Inside Xperia, yang membawa pemindahan data ke tahap yang baru dan mempunyai banyak ciri tambahan.

Anda dapat mengakses maklumat hubungan dengan salah satu dari tiga cara: secara langsung melalui aplikasi Kenalan, yang berada di grid lalai secara lalai, melalui ikon telefon di bahagian bawah layar, atau dengan menggunakan bar carian Google di bahagian atas layar. Menambah kenalan semudah menggunakan telefon Android apa pun.

Maklumat hubungan ditunjukkan di bahagian Buku Alamat dengan latar belakang kelabu-hitam yang indah yang kelihatan estetik dan bergaya. Di bawah ini terdapat tiga ikon: Kenalan, Telefon dan Kegemaran.

Bercakap di telefon ini adalah keseronokan. Pengeluaran semula bunyi dan pengurangan bunyi yang sangat baik, yang diharapkan dari Sony.

Catatan

Sangat selesa untuk berhubungan dengan mesej pada telefon dengan sistem operasi Android. Dengan bantuan penyegerakan dengan rangkaian sosial, anda akan sentiasa mengetahui semua peristiwa semasa. Anda boleh menambahkan sebilangan aplikasi komunikasi yang berguna seperti LinkedIn, Twitter, Skype, Windows Live Messenger, ICQ. Walaupun tidak ada surat universal, ada bar status Android, yang menggabungkan semua entri anda dari sumber yang berbeza untuk kemudahan bekerja dengannya.

Untuk pengguna Gmail, ada aplikasi bawaan dengan nama yang sama. Ia boleh menggunakan label dan carian teks penuh. Ini sangat praktikal dalam praktiknya. Untuk akaun e-mel lain, Sony menyediakan aplikasi e-melnya sendiri yang memberikan pekerjaan yang hebat dan mempunyai reka bentuk kelabu dan hitam yang bagus seperti Buku Alamat.

Sangat mudah untuk menulis SMS, MMS atau e-mel. Ini dapat dilakukan dengan melancarkan aplikasi yang sesuai, atau dengan memilih item yang sesuai di menu kontak. Malah pengguna baru dapat mengatasi tugas seperti itu dengan mudah.

Semasa menyusun mesej, anda akan menggunakan papan kekunci QWERTY yang selesa yang menyokong menaip Swype. Sehingga kini, telefon pintar HTC terkenal dengan papan kekunci yang sangat baik dan tidak ada duanya. Walaupun Sony Xperia S tidak dapat menjatuhkan mereka dari atas, kami kini dengan yakin dapat mengatakan bahawa mereka berada pada kedudukan yang setara.

Internet

Pada telefon Android, melayari internet adalah keseronokan sebenar. Sebilangan besar telefon tidak lagi menyokong Adobe Flash Player, tetapi kami gembira melihatnya di Sony Xperia S. Berkat paparan 4.3-inci yang besar dan terang, halaman laman web kelihatan luar biasa. Walaupun diperbesar, mereka tetap renyah.

Halaman dimuat serta-merta berkat pemproses dwi-teras 1.5GHz dan Wi-Fi atau HSDPA. Perlu 12 saat untuk memuatkan versi standard laman web yang agak lengkap. Pada dasarnya, halaman itu sudah siap digunakan dalam masa empat saat, yang sangat luar biasa. Selebihnya masa bahan dimuat di latar belakang. Teksnya mudah dibaca walaupun tanpa zoom.

Sudah tentu, kemampuan untuk mengubah ukuran halaman juga terdapat di sini. Sekiranya atas sebab tertentu anda tidak suka menggunakan penyemak imbas standard, anda boleh memilih alternatif yang layak, seperti Dolphin HD, Maxthon, Firefox atau Opera. Anda juga berpeluang mencuba BETA Google Chrome.

Di sini, akses ke penanda buku boleh didapati melalui jalan pintas, yang terletak di sebelah bar alamat. Di sini anda juga boleh pergi ke bahagian sejarah lawatan. Dan, tentu saja, anda mempunyai kemampuan untuk membawa penanda buku individu ke desktop sebagai widget. Semuanya sangat senang dan senang digunakan.

Kamera

Banyak telefon mewah mempunyai kamera 8MP. Kami sangat terkejut bahawa pencipta Xperia S memasang kamera 12-megapiksel dengan resolusi gambar maksimum 4000x3000 piksel. Terdapat juga kamera depan 1.3 megapiksel untuk panggilan video. Gambar pada paparan telefon dan komputer kelihatan luar biasa. Telefon pintar mempunyai denyar LED. Kami merakam gambar dengan cahaya rendah, hampir dalam gelap, dan terkejut dengan hasilnya.

Walaupun gambar kamera beberapa telefon mempunyai warna putih, berikut warna hangat dan semula jadi. Kelajuan pengatup agak pantas. Anda mungkin sedikit kabur ketika cuba memotret subjek yang bergerak pantas dalam gelap, tetapi angka ini jauh lebih sedikit daripada pada kamera telefon pintar lain.

Juga gembira dengan tetapannya. Anda akan dapat menetapkan parameter untuk melancarkan kamera yang sesuai untuk anda. Di sini adalah mungkin untuk mengambil gambar satu persatu, kerana gambar tersebut segera diproses. Di samping itu, di sini anda boleh melancarkan aplikasi kamera dengan serta-merta dengan menahan butang yang sesuai sebentar. Anda tidak perlu membuka kunci telefon anda. Ciri-ciri ini menjimatkan masa dengan ketara.

Terdapat banyak mod yang berbeza di sini. Salah satunya ialah Sweep Panorama. Gambar diambil tiga kali dan disimpan sebagai satu gambar. Fungsi pengesanan senyuman berfungsi dengan baik.

Anda juga berpeluang mencuba sendiri dalam membuat gambar 3D. Kami menggunakan istilah ini sementara di sini kerana Xperia S hanya mempunyai satu lensa. Apabila anda memilih mod 3D, kamera mengambil beberapa gambar, yang kemudian saling ditumpangkan. Ini adalah bagaimana kesan 3D dibuat di sini. Anda tidak akan dapat melihat gambar seperti itu di telefon anda, kerana ini anda mesti mempunyai TV dengan kemampuan main balik 3D. Oleh itu, kami tidak dapat menghargai foto yang kami buat. Mod yang serupa terdapat di telefon Sony Xperia Arc S. Hasil penggambaran tidak begitu memberangsangkan.

Memotret dengan denyar dalam keadaan cahaya rendah menghasilkan warna yang hangat tanpa pantulan putih terang.

Foto yang diambil pada hari mendung juga bagus.

Foto yang diambil tanpa menggunakan lampu kilat di bilik yang terang.

Ditembak dengan sekejap dalam kegelapan mutlak.

Subjek bergerak pantas dikenakan sedikit kabur, walaupun pada waktu siang.

Autofokus berfungsi dengan hebat, walaupun dalam mod makro.

Foto diambil dalam mod panorama.

Video

Anda akan dapat merakam video dalam format Full HD dengan resolusi 1980x1080 piksel. Seperti yang anda harapkan, ada pilihan ukuran video dari pilihan yang disenaraikan. Benar, fail HD akan berukuran besar, dan anda tidak mungkin akan menghantarnya kepada seseorang. Tetapi menonton rakaman di paparan telefon, anda akan mendapat keseronokan.

Di sini anda berpeluang menggunakan fungsi pengecaman wajah, dan anda juga dapat menyesuaikan tahap pendedahan, keseimbangan putih dan pengukuran. Image Stabilizer diaktifkan secara lalai, tetapi dalam praktiknya ia tidak berfungsi seperti yang kita mahukan. Apabila kamera bergerak, video tidak cukup jelas. Saya gembira dengan penghantaran suara yang sangat baik. Secara keseluruhan, prestasi waktu siang adalah baik. Kami juga kagum dengan video yang difilemkan di ruangan gelap.

Multimedia

Jelas, telefon Sony Xperia S dengan paparan Bravia HD hanya dibina untuk menangani pelbagai fail multimedia. Anehnya, Xperia S tidak mempunyai kemampuan untuk menggunakan kad memori, jadi tidak mungkin anda dapat memperluas ruang telefon anda. Secara adil, storan dalaman 32GB mencukupi.

Kami kecewa dengan sikap Sony terhadap pemilik komputer peribadi tanpa sistem operasi Windows. Semasa kami menyambungkan Xperia S ke komputer riba Mac, tidak ada yang berlaku. Banyak usaha telah dilakukan untuk menjadikan telefon sekurang-kurangnya dianggap oleh komputer sebagai cakera keras. Semua sia-sia. Pada akhirnya, kami memuat turun perisian Sony untuk telefon Sony Ericsson Xperia lama, tetapi kami tidak pernah mendapat penyegerakan yang sempurna. Ini adalah kelemahan yang ketara kerana kebanyakan orang menggunakan produk Mac.

Bekerja dengan multimedia adalah satu keseronokan! Aplikasi bermain muzik mempunyai reka bentuk yang hebat. Kami juga menyukai menu tambahan, yang menyediakan banyak pautan berguna, misalnya, untuk mencari klip di YouTube atau maklumat mengenai pengarang di Wikipedia. Anda juga boleh mendapatkan lirik dengan mudah atau mencari versi karaoke dari melodi yang diinginkan. Terdapat juga pilihan untuk memuat turun sampul album yang hilang menggunakan Gracenote. Kami perhatikan bahawa telefon memainkan sebarang jenis fail tanpa masalah. Suara sangat baik dengan atau tanpa fon kepala. Sekiranya anda tiba-tiba merasa bosan dengan muzik, anda selalu boleh mendengar radio FM.

Menonton video itu, seperti yang anda jangkakan, sangat menggembirakan. Sudah tentu, bateri akan habis sedikit lebih cepat, tetapi apabila anda mula menonton filem, anda akan faham bahawa ia berbaloi. Sebuah treler untuk kartun "Cloudy with Chance of Meatballs" dirakam di telefon pintar, ia kelihatan hebat. Pada dasarnya, video lain yang kami tonton tidak kelihatan buruk. Paparan besar dan berat telefon membolehkan anda menonton filem dengan selesa di tangan anda Sekali lagi, telefon pintar menyokong pelbagai jenis format fail. Anda juga dapat menonton video YouTube tanpa halangan, kerana ada aplikasi yang dipasang sebelumnya dengan nama yang sama. Kami dapat menikmati menonton video HD di skrin Bravia berkat pemproses yang kuat dan kadar pemindahan data yang tinggi.

Foto dilihat menggunakan aplikasi Galeri standard. Kini terdapat lebih banyak album dengan foto, berkat penyegerakan dengan rangkaian sosial. Sebagai contoh, semua album Facebook muncul di galeri seolah-olah foto-foto itu pada asalnya terdapat di telefon.

Bateri

Telefon pintar menggunakan bateri 1750 mAh. Kami telah menggunakan Xperia S sepanjang hari. Pada jam 8 pagi bateri diisi 100 peratus. Kami menghabiskan lebih kurang satu jam untuk mengambil gambar dan melayari laman media sosial sambil mendengar radio. Pada jam 10 pagi, caj sudah 69 peratus. Kami menggunakan telefon pintar secara aktif sepanjang hari, dan baterinya habis sepenuhnya pada jam 8 malam. Telefon ini mempunyai masa bercakap 8.5 jam dan 420 jam waktu tunggu.

Pelabuhan dan antara muka

Telefon Xperia S merangkumi antara muka tanpa wayar seperti Wi-Fi, GPS, Bluetooth dan NFC. Walaupun yang terakhir masih jarang digunakan, ia mempunyai prospek yang baik dalam waktu dekat. Pelik, tetapi telefon kami tidak dapat mencari rangkaian Wi-Fi secara automatik. Kami harus mencari tetapan rangkaian kami dan kemudian menyertainya.

Anda juga boleh menyambungkan telefon anda ke PC menggunakan kabel USB. DLNA juga disokong di sini, dengan mana anda dapat memindahkan gambar, video atau muzik ke peranti yang serasi. Terima kasih kepada port HDMI, anda dapat melihat foto atau video dari telefon Xperia S di TV anda. Walaupun pada skrin 50 inci, gambarnya kelihatan sangat mengagumkan.

Peta dan Apl

Kami berasa takut apabila tidak menemui Android Market, tetapi dengan cepat tenang apabila kami mengetahui bahawa ia hanya dinamakan semula sebagai Google Playshop, yang mempunyai banyak aplikasi menarik dan berguna. Walau bagaimanapun, kami mengesyorkan agar anda memasang antivirus terlebih dahulu, misalnya, Pro Lookout, yang tidak pernah mengecewakan kami. Pada asasnya, anda boleh menggunakan antivirus McAfee yang telah dipasang sebelumnya.

Telefon pintar ini mengandungi semua aplikasi standard seperti kalkulator, jam, dan lain-lain, yang tidak perlu disebut. Terdapat juga peluang untuk menggunakan Gmail dengan selesa. Navigasi satelit dan Peta Google akan tersedia untuk anda.

Sony adalah rakan kongsi Liga Juara-Juara UEFA dan memutuskan untuk memperkenalkan aplikasi Xperia Football, yang sangat kami sukai. Tetapi atas sebab tertentu, pengguna Android Play tidak menyukainya, kerana mereka sebulat suara meninggalkan komen negatif mengenai aplikasi ini.

Terdapat juga widget OfficeSuite yang telah dipasang sebelumnya untuk bekerja dengan dokumen Office.

Semua aplikasi disusun dalam grid standard. Di sini anda boleh menukar pesanan penempatan mereka.

kesimpulan

Telefon Sony Xperia S mempunyai banyak positif. Peranti ini mempunyai reka bentuk yang ketat dan elegan, kualiti binaan yang sangat baik dan diperbuat daripada bahan yang menyenangkan, dan yang paling penting, boleh dipercayai. Skrin besar dengan perwatakan warna yang baik tidak akan membiarkan siapa pun tidak peduli. Pemproses dwi-teras 1.5 GHz yang kuat membolehkan anda menggunakan Internet berkelajuan tinggi dengan selesa dan bekerja dengan beberapa aplikasi secara serentak tanpa perlambatan. Kamera 12MP di bahagian belakang telefon adalah salah satu yang terbaik. Ini menjadikan Xperia S pesaing yang layak untuk iPhone 4S dan Samsung Galaxy S2. Anda akan dapat menikmati video dan gambar berkualiti tinggi yang akan diambil oleh anda. Mereka akan berfungsi dengan baik walaupun pada paparan TV yang besar. Tangkap dan tonton filem di telefon ini.

Terdapat 32 GB memori dalaman, tetapi mungkin ini tidak mencukupi untuk seseorang. Malangnya Sony tidak menyediakan slot microSD pada Xperia S untuk pengembangan storan. Kami juga kecewa dengan kekurangan perisian Mac. Kami berharap kekurangan ini dapat diatasi. Bateri tahan selama satu hari dengan penggunaan telefon secara aktif. Secara keseluruhannya, telefon pintar ini sangat bernilai.